2024-01-20, 17:37
Medlem
Tomgångskörning är inte tillåtet i mer än en minut på flera platser, enligt skyltarna i alla fall.

Frågan är, om man kör sin stillastående bils motor i syfte att värma kupén och avlägsna imma/frost från rutorna, räknas detta som tomgångskörning?

Själv skulle jag inte kallat det tomgångskörning eftersom motorn körs likt en bensingenerator, för att ge kraft åt värmeelement och fläktar. Men vad säger lagen?

Jag har tre exempel:

* Att avfrosta bilen innan resa.
* Att hålla värmen i bilen medan jag sitter i den (och väntar på att barnet ska bli klar med innebandyträningen).
* Att hålla värmen i bilen medan jag sitter i den (och väntar på att bli bärgad ur diket på en avlägsen midvinterväg).
Citera
2024-01-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Tomgångskörning är inte tillåtet i mer än en minut på flera platser, enligt skyltarna i alla fall.

Frågan är, om man kör sin stillastående bils motor i syfte att värma kupén och avlägsna imma/frost från rutorna, räknas detta som tomgångskörning?

Själv skulle jag inte kallat det tomgångskörning eftersom motorn körs likt en bensingenerator, för att ge kraft åt värmeelement och fläktar. Men vad säger lagen?

Jag har tre exempel:

* Att hålla värmen i bilen medan jag sitter i den (och väntar på att barnet ska bli klar med innebandyträningen).
* Att hålla värmen i bilen medan jag sitter i den (och väntar på att bli bärgad ur diket på en avlägsen midvinterväg).
Finns tråd
(FB) Hur fan ska man kunna köra bil på vintern utan att bryta mot lagen?
Att avfrosta bilen innan resa.
Är nog godkänt även vänta på bärgare
Senast redigerad av tjanska 2024-01-20 kl. 17:41.
Citera
2024-01-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns tråd
(FB) Hur fan ska man kunna köra bil på vintern utan att bryta mot lagen?
Att avfrosta bilen innan resa.
Är nog godkänt

Najs! Tack! Jag sökte men missade den. Mod kan slänga denna tråden.
Citera
2024-01-20, 17:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse

Jag har tre exempel:

Tomgångskörning är när man har motorn igång men inte kör. Det spelar alltså ingen roll i lagens ögon att man gör det i syfte att värma upp.
Citera
2024-01-20, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tomgångskörning är när man har motorn igång men inte kör. Det spelar alltså ingen roll i lagens ögon att man gör det i syfte att värma upp.

Hur länge kan man sitta still i den?

Kan man gå igenom lagen på ett smidigt sätt om man kör väldigt, väldigt sakta framåt? Man står inte tekniskt still men i praktiken gör man det eftersom man kör typ 1cm per minut.
Citera
2024-01-20, 18:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Hur länge kan man sitta still i den?

Kan man gå igenom lagen på ett smidigt sätt om man kör väldigt, väldigt sakta framåt? Man står inte tekniskt still men i praktiken gör man det eftersom man kör typ 1cm per minut.
Jag vet faktiskt inte hur man skulle se på det. Svensk juridik är i allmänhet inte like benägen att låta folk komma undan med hårklyverier som amerikansk juridik är (iaf i filmer och TV-serier), så jag skulle inte våga säga med säkerhet att man klarar sig om man gör som du skriver.
Citera
2024-01-20, 18:03
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Det är olagligt. Även om det betyder att du utsätter dig för fara annars. Enda gången det är tillåtet är i bilköer.
Citera
2024-01-20, 18:05
Medlem
Har också funderat på detta.

Ibland blir det ju omöjligt att köra iväg med en bil utan att bryta mot något förbud.

Man kan skrapa rutan men om det immar igen så måste man starta bilen och köra defrosten - oftast längre än en minut = man bryter mot lagen (tomgångskörning).

Eller så får man köra iväg försiktigt och bryta mot lagen (lagen som säger att man måste ha fri sikt).

Att köra bara lite fram och tillbaka betyder att bilen är i trafik (t ex på en parkeringsplats).

Kanske är tillåtet - iaf för Stockholms regler.

https://tillstand.stockholm/globalassets/start/om-stockholms-stad/politik-och-demokrati/styrdokument/kommunal-forfattningssamling/kfs-2013-19-lokala-halsoforeskrifter-for-stockholms-kommun.pdf

Citat:
4 §
Förbränningsmotor får i stillastående fordon hållas igång utomhus i
högst en minut. Detta gäller inte:
 om trafikförhållanden föranlett fordon att stanna i t.ex.
trafikkö
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande,
driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning. Bästa teknik ur miljö- och
hälsoskyddssynpunkt ska användas.
Omedelbart tomgångskörningsförbud gäller dock fordon som
stannats vid broöppning

En bils ändamålsenliga brukande är ju att köras i trafiken så om man behöver köra 2 minuter tomgångskörning för att imman ska försvinna så bör detta falla in där tycker jag.

Något som inte skulle godkännas är att köra bilen på tomgång för att få bort isen (går att ta bort på annat sätt) eller bara värma kupen (en varm kupe behövs inte för att köra en bil i trafiken).
Citera
2024-01-20, 18:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har också funderat på detta.

Ibland blir det ju omöjligt att köra iväg med en bil utan att bryta mot något förbud.

Man kan skrapa rutan men om det immar igen så måste man starta bilen och köra defrosten - oftast längre än en minut = man bryter mot lagen (tomgångskörning).

Eller så får man köra iväg försiktigt och bryta mot lagen (lagen som säger att man måste ha fri sikt).

Att köra bara lite fram och tillbaka betyder att bilen är i trafik (t ex på en parkeringsplats).

Kanske är tillåtet - iaf för Stockholms regler.

https://tillstand.stockholm/globalassets/start/om-stockholms-stad/politik-och-demokrati/styrdokument/kommunal-forfattningssamling/kfs-2013-19-lokala-halsoforeskrifter-for-stockholms-kommun.pdf

En bils ändamålsenliga brukande är ju att köras i trafiken så om man behöver köra 2 minuter tomgångskörning för att imman ska försvinna så bör detta falla in där tycker jag.

Något som inte skulle godkännas är att köra bilen på tomgång för att få bort isen (går att ta bort på annat sätt) eller bara värma kupen (en varm kupe behövs inte för att köra en bil i trafiken).
Man kan torka av insidan på rutan, eller använda spray, så jag har svårt att se att man framgångsrikt skulle kunna argumentera att det behövs för att använda fordonet.

Om man kollar det exempel de ger på sin hemsida så är det:
"Undantag finns för fordon som behöver hålla igång motorn för att driva en anläggning, till exempel sopbilar."
(https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/tomgangskorning/)
Citera
2024-01-20, 18:19
Medlem
Citat:
Man kan torka av insidan på rutan, eller använda spray, så jag har svårt att se att man framgångsrikt skulle kunna argumentera att det behövs för att använda fordonet.

Om man kollar det exempel de ger på sin hemsida så är det:
"Undantag finns för fordon som behöver hålla igång motorn för att driva en anläggning, till exempel sopbilar."
(https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/tomgangskorning/)

Sopbilar är ju bara ett exempel för det är vanligast.

Citat:
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning

Jag tolkar det som två olika saker iom komma-tecknet.

1. om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande

2. driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning

Finns ju massa exempel annars. Kranbilar, Vanliga lastbilar som behöver fylla systemet med luft för att kunna släppa bromsarna, olika typer av TMA-fordon, anläggningsmaskiner.

Jag skulle dock aldrig chansa - jag skulle låta bilen gå på tomgång för att få bort imma. Det är låga böter på det och låg chans att åka dit. Kan inte tänka mig att många - om ens någon - blir dömd för detta i Sverige men då och då läser man om folk som för böta för att inte ha fri sikt i bilarna.

https://www.vk.se/2011-02-18/liten-risk-att-lamna-bilen-pa-tomgang

Citat:
Men det är nog få som oroar sig för böter, risken för att åka fast är i det närmaste obefintlig. Eftersom det handlar om brott mot miljöbalken kan inte polisen skriva ut böter direkt, förklarar Per Bäckström vid trafikpolisen i Umeå.

Det krävs en anmälan, en utredning och ett beslut av åklagare, ett förfarande som tar tid och kräver mycket arbete.

- Under mina år vid trafikpolisen har jag aldrig varit med om ett enda fall där vi gjort en anmälan. Det är synd att det ska vara så krångligt för det här är en viktig fråga, men vi måste lägga resurserna på annat.
Citera
2024-01-20, 18:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Sopbilar är ju bara ett exempel för det är vanligast.

Jag tolkar det som två olika saker iom komma-tecknet.

1. om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande

2. driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning

Finns ju massa exempel annars. Kranbilar, Vanliga lastbilar som behöver fylla systemet med luft för att kunna släppa bromsarna, olika typer av TMA-fordon, anläggningsmaskiner.

Jag skulle dock aldrig chansa - jag skulle låta bilen gå på tomgång för att få bort imma. Det är låga böter på det och låg chans att åka dit. Kan inte tänka mig att många - om ens någon - blir dömd för detta i Sverige men då och då läser man om folk som för böta för att inte ha fri sikt i bilarna.

https://www.vk.se/2011-02-18/liten-risk-att-lamna-bilen-pa-tomgang
Tog en titt på hur det ser ut i texten, och såhär ser det ut:
"Förbränningsmotor får i stillastående fordon hållas igång utomhus i
trafikkö
 om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
stannats vid broöppning.
"

Det är ganska tydligt att de syftar specifikt på att driva en anläggning som inte avser uppvärmning i andra punkten. Komma-tecknet betyder inte att det är två olika saker. Det skulle behövas ett "eller" efter komma-tecknet för det.

Nu känner jag mig bekväm att säga att jag är övertygad om att man inte kan använda sig av undantaget för att köra värmen på tomgång.
Citera
2024-01-20, 18:39
Medlem
Citat:
Tog en titt på hur det ser ut i texten, och såhär ser det ut:
"Förbränningsmotor får i stillastående fordon hållas igång utomhus i
trafikkö
 om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
stannats vid broöppning.
"

Det är ganska tydligt att de syftar specifikt på att driva en anläggning som inte avser uppvärmning i andra punkten. Komma-tecknet betyder inte att det är två olika saker. Det skulle behövas ett "eller" efter komma-tecknet för det.

Nu känner jag mig bekväm att säga att jag är övertygad om att man inte kan använda sig av undantaget för att köra värmen på tomgång.

Varför är då kommatecknet där?

Här är ett exempel på en person som friades:

https://sverigesradio.se/artikel/3999543

Citat:
Busschauffören har berättat att han körde skolbuss en dag med dåligt väder och att bussen blivit smutsig invändigt. Han körde bussen avsides och dammsög den, vilket krävde att bussens motor var igång.

Han åtalades för brott mot lokala ordningsstadgar, men tingsrätten anser att busschaufförens agerande var försvarligt och att det faller inom undantagsreglerna.

Det är alltså ok att ha motorn igång när man dammsuger bussen för att den är smutsig - borde det inte då vara lagligt att köra på tomgång för att få bort imma i bilen (smutsigt i bussen = inte trafikfarligt, imma i bilen = trafikfarligt).

Funktionen som tar bort imman på insidan är ju inte värme utan bara torr luft från luftkonditioneringen som får bort imman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in