Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Man kan torka av insidan på rutan, eller använda spray, så jag har svårt att se att man framgångsrikt skulle kunna argumentera att det
behövs för att använda fordonet.
Om man kollar det exempel de ger på sin hemsida så är det:
"
Undantag finns för fordon som behöver hålla igång motorn för att driva en anläggning, till exempel sopbilar."
(
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/tomgangskorning/)
Sopbilar är ju bara ett exempel för det är vanligast.
Citat:
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning. Bästa teknik ur miljö- och
hälsoskyddssynpunkt ska användas.
Jag tolkar det som två olika saker iom komma-tecknet.
1. om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande
2. driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning
Finns ju massa exempel annars. Kranbilar, Vanliga lastbilar som behöver fylla systemet med luft för att kunna släppa bromsarna, olika typer av TMA-fordon, anläggningsmaskiner.
Jag skulle dock aldrig chansa - jag skulle låta bilen gå på tomgång för att få bort imma. Det är låga böter på det och låg chans att åka dit. Kan inte tänka mig att många - om ens någon - blir dömd för detta i Sverige men då och då läser man om folk som för böta för att inte ha fri sikt i bilarna.
https://www.vk.se/2011-02-18/liten-risk-att-lamna-bilen-pa-tomgang
Citat:
Men det är nog få som oroar sig för böter, risken för att åka fast är i det närmaste obefintlig. Eftersom det handlar om brott mot miljöbalken kan inte polisen skriva ut böter direkt, förklarar Per Bäckström vid trafikpolisen i Umeå.
Det krävs en anmälan, en utredning och ett beslut av åklagare, ett förfarande som tar tid och kräver mycket arbete.
- Under mina år vid trafikpolisen har jag aldrig varit med om ett enda fall där vi gjort en anmälan. Det är synd att det ska vara så krångligt för det här är en viktig fråga, men vi måste lägga resurserna på annat.