2024-01-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det var ju smart att fånga fåglar med fiskenät. Men man vill ju helst ha en fet gås och inte några småsparvar.
Troligast fångar man mest kråkor.

Enligt min farfar serverades kråka på stadshotellet i Västerås under andra världskriget. Det var ganska populärt.
Citera
2024-01-20, 20:58
Medlem
Historiskt sett så är städer att undvika i krig. Berlin, Mariupul och London är några exempel när man sätts på prov. Vill man vara på den absoluta säkra sidan så är det inlandet gärna norrut.

Mitt tycke.
Citera
2024-01-20, 21:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Troligast fångar man mest kråkor.

Enligt min farfar serverades kråka på stadshotellet i Västerås under andra världskriget. Det var ganska populärt.

Har också hört att de åt kråka. Det var ju någon här som berättade att de hade någon kvinnlig släkting som födde upp kaniner på landet och sålde till stadsbor under Andra världskriget.
Citera
2024-01-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Bor på landet redan. Eget vatten och avlopp, mat från jakt, fiske och egna odlingar, hemgjort vin och gott om vapen och ammo.
Skulle aldrig åka till stan om det blev krig. Snarare får man skydda sig mot stadsbor.
Jag har precis samma förutsättningar som dig förutom hemgjort vin.
Dock tror jag att man kan glömma jakten ganska fort. Är nog mer hållbart att hjälpa bönderna och få mat därifrån.
Men hurihelvete kan folk tro att det blir långtråkigt på landet i tillfälle av krig? Allt kommer gå trögare om det inte stoppar helt. Alla behöver hjälpa till. Uthålligheten är viktigast av allt. Att från första dagen räkna med att det kanske kommer hålla på i tio eller 20 år. Det ställer krav på underhåll. Finns alltid något att göra och någon att hjälpa.
Citera
2024-01-20, 21:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Historiskt sett så är städer att undvika i krig. Berlin, Mariupul och London är några exempel när man sätts på prov. Vill man vara på den absoluta säkra sidan så är det inlandet gärna norrut.

Mitt tycke.

Tänk att det blir värre klimat norrut också. Kanske inte så dumt att hålla sig på landet i södra landsändarna. Lättare att stöta på vilt också om man skulle jaga.
Citera
2024-01-20, 21:04
Medlem
Citat:
Har också hört att de åt kråka. Det var ju någon här som berättade att de hade någon kvinnlig släkting som födde upp kaniner på landet och sålde till stadsbor under Andra världskriget.
Ja det gjorde min mormor. Det var många söndagsmiddagar som bestod av kaninkött på den tiden.
Citera
2024-01-20, 21:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det gjorde min mormor. Det var många söndagsmiddagar som bestod av kaninkött på den tiden.

Ja det var du som berättade det ja. Lätt att föda upp när de äter gräs och förökar sig som... kaniner
Citera
2024-01-20, 21:14
Medlem
Mina farföräkdrar tog sig igenom båda världskrigen. De bodde i eget hus i mindre samhälle i sydsverige.
De odlade upp trädgården - där fanns allt vad gäller grönsaker, bär och frukt. De konserverade och torkade , gjorde inläggningar. Hade gris och en duva som ruvade hönsägg så de fick ägg och höns. De hade vänner med skog dör de fick ta vad de behövde. De hade vedspis och kylde maten i en matkällare. De bytte varor och kuponger med andra.
De sa ofta att de hade tur som inte bodde i stan och dessutom hade vänner ute i bygderna som de kunde få hjälp av.
Baserat på detta: Förbered villan !
Citera
2024-01-20, 21:17
Medlem
tretiotreslaks avatar
För att det ens ska bli krig i Sverige ( om vi utgår ifrån att ryssen är de som attakerar ) Måste dem först klara kriget i Ukraina, Samt göra det med resurser att ta sig an Finland, om dem sedan efter det har resurser kan dem ta sig vidare in i Sverige.... Alltså något som förmodligen inte kommer hända... Folk oroar sig i onödan...
Citera
2024-01-20, 21:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
För att det ens ska bli krig i Sverige ( om vi utgår ifrån att ryssen är de som attakerar ) Måste dem först klara kriget i Ukraina, Samt göra det med resurser att ta sig an Finland, om dem sedan efter det har resurser kan dem ta sig vidare in i Sverige.... Alltså något som förmodligen inte kommer hända... Folk oroar sig i onödan...

Robotattacker efter att vi släppt in USA på 17 militärbaser. Behöver inte bli markinvasion med en gång.
Citera
2024-01-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ja det var du som berättade det ja. Lätt att föda upp när de äter gräs och förökar sig som... kaniner
Precis.

Det var många här på landet som hade kaniner, för övrigt, både för eget bruk och försäljning. Man sålde både kaninkött och levande kaniner.
Citera
2024-01-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istermedklister
Kyla under en längre tid är jobbigare än vad man tror.

Jag hade valt det ställe där jag har möjlighet att hålla mig varm på ett eller annat sätt med hjälp av vedkamin, gasolkamin eller liknande.
Tricket är att bo så litet som möjligt. Varje människokropp alstrar 150 W värme i vila.

Om man bor två personer på åtta kvadrat behöver man inte lika mycket ved.

(Man kan givetvis ha större bostad men då får man låta den stå kallt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in