2024-01-20, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vi är inte överens så det är ingen idé att fortsätta den diskussionen. Jag har en visuell måttstock och det är ju bara att se bara resultaten. Förra året gjorde hon sin bästa säsong hittills och var jämnare resultatmässigt på ett annat sätt än tidigare.

Så du diskuterar bara med personer som håller med dig? Oj vad utvecklande!

Kan du definiera "uthållighet" i detta sammanhang, verkar som du syftar på flera olika saker samtidigt nämligen.
Citera
2024-01-20, 19:19
Medlem
BullitProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Varför skulle man inte kunna vara en träningsprodukt för att man tar medaljer som tonåring?

Det handlar snarare om hur man utvecklas och vad för finesser man besitter under utvecklingen. En talang skapar sig naturligt en stor repertoar under utvecklingen, medan träningsprodukten nöter samma sak om och om igen.

Ostis, jag tror du inte vet vad en träningsprodukt är!

Om du inte visste så tränar man väldigt mycket som ung för att bli bra på sin sport, typ golf handboll fotboll, eller, längdskidåkning.

Men, att redan ta medaljer som tonåring är ett bevis på att man är talang, avvikande mot mängden, speciell, men, för att bli kallad träningsprodukt så har man en stigande kurva som går långsamt, typ late bloomer som Rosie Brennan.

Alla idrottsmän/kvinnor kan väl egentligen kallas träningsprodukt - ingen otränad har någonsin blivit topprankad i sin idrott…

Kläbo är en talang, men, dom som sett hans träningsmetoder på nära håll häpnar över vilken fasansfull och smärtsam träning han underkastar sig.
Senast redigerad av BullitProof 2024-01-20 kl. 19:22.
Citera
2024-01-20, 19:20
Medlem
katws avatar
Citat:
Så du diskuterar bara med personer som håller med dig? Oj vad utvecklande!

Kan du definiera "uthållighet" i detta sammanhang, verkar som du syftar på flera olika saker samtidigt nämligen.

Skrev jag det? Då får du läsa igen ditt tröga stolpskott. Uthållighet både under loppen och över säsongen naturligtvis. Att sjukdomsperioder inträffar under säsong är väl mer eller mindre naturlag för alla längdskidåkare.
Citera
2024-01-20, 19:24
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Tror det er smart av den svenske lagledningen å ikke bli rammet av så overdreven hybris at de balanserer ut lagene for å ta storeslem med 1. og 2.plassen i stafetten. Vi så jo at t.o.m. de stakkars finnene som fikk hele forsesongen ødelagt av elendige klassisk-ski, endelig fikk det til i TdS.
Man burde planlegge for at flere nasjoner nu endelig får det til, og derfor gå for førstelaget med alt de har. Vi snakker bare 7,5 km, ikke 20 km som i dag. To klassiske og to skate.

Første etappe: Er alltid en samlet sak, så jeg tror ikke at Linn slipper på 7,5 km.
Andre etappe er tøff: Der behøver dere Frida tror jeg. Hun har t.o.m. kapasitet til å gå i fra.
Tredje etappe skate: Tror Ebba fikk den gjennomkjøring hun behøvde, så hun blir skarp der.
Fjerde etappe skate: Den tar Jonna, og tar det hele hjem
Citera
2024-01-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Riktigt trist, finns det någon förklaring varför?

Nu blir det en uppgörelse mellan Sverige, Tyskland, Norge och Finland, USA skulle behövts för spänningens skull. Kanske Sverige II kan blanda sig i?
Diggins revben orsakar fortfarande problem, Kern kämpar fortfarande med samma influensa som Klæbo och de andra fick på hotellet i Trondheim. Jag tror att kampen om andraplatsen står mellan Sverige 2 och Tyskland

Citat:
Helt värdelöst med stafetter i världscupen, det verkar USA också tycka.
Blandad stafett denna fredag.
Citera
2024-01-20, 19:31
Medlem
BayouXs avatar
Ingen som funderat över Linn Svahns acneproblem? Fin hy för några år sedan och nu som vuxen se ut som en Vesuvio..
Kan inte annat än tänka på hormonbehandling.
Sporten är nog smutsig ändå
Citera
2024-01-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ingen talang nej, men bra träningsvilja, envishet och bra gener. Är inte de bra egenskaper eller? Måste man klämma in talang också för att inte trampa någon på tårna?
Tror att du och jag har olika definition på ordet talang. För mig är talang och gener i princip synonymer. Så även förmåga att utstå hård träning och ha ett driv för är för mig talang. Du skrev att Frida inte hade talang och för mig är det ett väldigt konstigt uttalande.
Citera
2024-01-20, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BullitProof
Ostis, jag tror du inte vet vad en träningsprodukt är!

Om du inte visste så tränar man väldigt mycket som ung för att bli bra på sin sport, typ golf handboll fotboll, eller, längdskidåkning.

Men, att redan ta medaljer som tonåring är ett bevis på att man är talang, avvikande mot mängden, speciell, men, för att bli kallad träningsprodukt så har man en stigande kurva som går långsamt, typ late bloomer som Rosie Brennan.

Alla idrottsmän/kvinnor kan väl egentligen kallas träningsprodukt - ingen otränad har någonsin blivit topprankad i sin idrott…

Kläbo är en talang, men, dom som sett hans träningsmetoder på nära håll häpnar över vilken fasansfull och smärtsam träning han underkastar sig.

Bullen, att vara en träningsprodukt har inget med när man tog medaljer eller när man slår genom. Att vara en talang handlar om vilken naturlig repertoar som utvecklats fram som gör att allt man gör, från träning till tävling, blir lättare och mer mångsidig än hos en träningsprodukt, som lever på sin kapacitet som tränats fram genom idogt slit.

En träningsprodukt behöver heller inte vara framgångsrik, det handlar om hur man kan åka och hur man åker.
Citera
2024-01-20, 19:38
Moderator
Hjv9s avatar
Man kan ju hoppas att Linn och Emma skapar lucka tillsammans på sin sträcka. Då har SWE 2 chans på pallen.
Citera
2024-01-20, 19:44
Avslutad
Citat:
Skrev jag det? Då får du läsa igen ditt tröga stolpskott. Uthållighet både under loppen och över säsongen naturligtvis. Att sjukdomsperioder inträffar under säsong är väl mer eller mindre naturlag för alla längdskidåkare.

Ja det skrev du indirekt, men det kanske är svårt för dig att hålla reda på all dynga du kommer med?

Nej sjukdomsperioder är inte en naturlag bland längdåkare, möjligtvis svenska åkarna, de är unika vad gäller det och då kan man dra slutsatsen att det bör handla om något helt annat.

Så, Frida har numera både bättre återhämtning mellan träning och tävling samt bättre uthållighet under tävlingarna och det kom du fram till genom att jämföra resultat från denna denna säsong med säsongen för tre år sedan? Okej, då ska vi titta på detta.
Citera
2024-01-20, 19:49
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordbob
Diggins revben orsakar fortfarande problem, Kern kämpar fortfarande med samma influensa som Klæbo och de andra fick på hotellet i Trondheim. Jag tror att kampen om andraplatsen står mellan Sverige 2 och Tyskland

Blandad stafett denna fredag.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Man kan ju hoppas att Linn och Emma skapar lucka tillsammans på sin sträcka. Då har SWE 2 chans på pallen.

Vore sensationellt om swe2 når pallen. Jag tror inte på det.
Citera
2024-01-20, 19:50
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Bullen, att vara en träningsprodukt har inget med när man tog medaljer eller när man slår genom. Att vara en talang handlar om vilken naturlig repertoar som utvecklats fram som gör att allt man gör, från träning till tävling, blir lättare och mer mångsidig än hos en träningsprodukt, som lever på sin kapacitet som tränats fram genom idogt slit.

En träningsprodukt behöver heller inte vara framgångsrik, det handlar om hur man kan åka och hur man åker.
Som jeg alltid sier når jeg innleder en samtale med deg "osten" så blir ikke dette noen "never ending story. " Som jeg ser det, er et treningsprodukt et dedikert menneske som fra naturens side ikke har fått noe som helst gratis, men som med sterk vilje og pågangsmot, steg for steg, har lykkes i å nå verdenstoppen allikevel. Dere har en sånn. Det er ikke Frida, for hun har noen talenter, men det er Ebba.

Hennes teknikk var ikke-eksisterende, men hun har jobbet metodisk med detaljene, og har tatt tak i sine svakeste sider år for år, og gjort dem steg for steg om til, om ikke eminente, så i.a.f. til en akseptabel del av hennes åkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in