Citat:
Rätt uppenbart att du aldrig jobbat i branchen på riktigt. Det stavas kostnad, självklart kan man bygga skithäftiga jätteredundanta system, men ingen vill betala för det, tror du rusta och filmstaden har fet it-budget eller? Svar nej. Det är kalkylerad risk.
Alla har såklart backup, men inte ett live backupsystem hos annan leverantör, det har jag nog aldrig sett inom retail.
Alla har såklart backup, men inte ett live backupsystem hos annan leverantör, det har jag nog aldrig sett inom retail.
Jag har jobbat inom IT branschen i snart 18 år och har drivit eget i snart 10 år. Utöver det sitter jag i styrelsen hos 17 relativt stora företag i Skandinavien och Schweiz. Jag har god koll på hur det fungerar. Med min expertis och kunskap har jag lyckats dra ned på kostnader från miljoner CHF ner till tiotusentals CHF, bl.a. Det är alltså besparingar på tiotals miljoner kronor när det gäller IT-infrastruktur, utan att förlora funktionalitet.
Jag kan säga såhär att min största ehandel som idag har över 17-18 miljoner besök i veckan kostar runt 400 SEK/månad att ha igång. Utöver det kommer kostnader för användning av betalsystem och emailutskick (massutskick) men det är rörliga kostnader som varierar på mängden man säljer / använder. Lägg till några enstaka tusenlappar.
Många gånger har jag fått uppdraget att sätta upp liknande infra hos andra företag. De har likt Stadium m.fl. betalat tusentals kronor per dag för att bara ha igång sina system, när man kan ta ner det till tusentals per år istället.
Folk har ingen som helst koll på hur billigt webbutveckling är idag, och det ser man gång på gång i branschen. Hade de bolagen bara anställt en eller två utvecklare med kompetens hade de kunnat ha samma funktionalitet för en bråkdel av kostnaderna hos Tieto.
Det finns en anledning till att mina företag har vinstmarginal uppe i 65-73%, medan bolag som Stadium ligger på ynka 7%. De har pengar men väljer att bränna upp dem hos tredjepartsleverantörer för att de inte vet bättre. Har själv jobbat "på andra sidan" av detta, alltså med att leverera tjänster åt företag. Så fort en större aktör ville signera kontrakt så såg vi självklart till att ta 10x priset gentemot mindre kunder, bara för att kunden var villig att betala det.
Dessa stora bolagen har ingen som helst koll på vad det egentligen kostar med servrar idag.
Jag säger inte att alla bolag kan hamna på en nivå med några hundralappar per månad. Men de betalar onödigt mycket idag för att de helt enkelt inte har koll/inte orkar bry sig om hur man sätter upp IT-system själva. De är handikappade och behöver stödhjul och hjälp från andra.
Mina företag rullar på och har under 10 års tid aldrig råkat ut för något dataintrång eller ransom och det kommer fortsätta se ut så, medan vinsten ökar och jag slipper anställa hundratals. Jag vet vad som krävs för att sätta upp framgångsrika företag, när det gäller IT/web.
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-20 kl. 16:40.
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-20 kl. 16:40.