2024-01-20, 16:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Om de flesta är muslimer så är det ju inte demokrati? Finns ju ingen demokratisk land där invånarna är muslimer.
Nej precis, demokrati är majoritetens tyranni.
Citera
2024-01-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men även om man vill känna samhörighet är det väl märkligt att det finns så otroligt många alternativ om alla hävdar att just deras är rätt?

Hade vi bot i skogen och levt på kokain blad och cannabis, hade vi troligen haft en helt annan bild av det vi tror på idag också.

Vi hade trott att vi hade set annat, men är annat verkligen påhittat?
Hur och vem kan egentligen avgöra exsakt vad som är fel och rätt?

Vems rätt är mest rätt?

Cannabis rökarens eller dom som inte brukar?
Citera
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Stammars uppförandekoder har alltid skilt sig från varandra och skapat främlingskap.
Varför ska man tro på någon om de alla är lika osannolika?
Citera
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Om det verkligen fanns en sann religion är det då inte väldigt konstigt att fler människor tror på något helt annat?

Varför skulle någon vilja (och lyckas) vilseleda de allra flesta människors tro om det skulle finnas något som är helt rätt? Vad är då sannolikheten att någon av dem har det minsta rätt?

Makt. Det är enda skälet till att organiserad religion existerar.

Själv har jag börjat bli lite skeptisk i frågan om religionsfrihet, och jag har börjat tvivla på om det faktiskt är kompatibelt med demokrati att tillåta att ett parallellt maktsystem desinformerar medborgare, när demokratier behöver upplysta och informerade deltagare för att fungera.

Fast jag vet inte hur man skulle kunna lösa det, och definitivt inte på kort sikt. Man kan ju inte gärna sätta alla religiösa i omskolningsläger, så som Kina gör med sina muslimer.
Citera
2024-01-20, 16:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMetalislife
Hade vi bot i skogen och levt på kokain blad och cannabis, hade vi troligen haft en helt annan bild av det vi tror på idag också.

Vems rätt är mest rätt?

Ja men det är ju omöjligt att alla har lika mycket rätt?
Citera
2024-01-20, 16:25
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Men borde man inte kunna sortera ut resonemang från skitsnack allt eftersom? Känns ju som att människor borde ha lärt sig något under tusentals år.

Mjo, kanske.
Men du vet, ett par tusen år av hjärntvätteri sätter sina spår...
Citera
2024-01-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMetalislife

Vems rätt är mest rätt?

Skriver detta då opium tydligen var väldigt vanligt för i tiden, vet att afghaner röker mycket cannabis.
Inom hindu ingår ju.även cannabis inom religösa seder.
Citera
2024-01-20, 16:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför ska man tro på någon om de alla är lika osannolika?
Jag tycker inte att man ska tro på religioner utan på Gud, en god yttersta makt som vi knappt (eller egentligen inte alls) kan föreställa oss.
Citera
2024-01-20, 16:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Makt. Det är enda skälet till att organiserad religion existerar.

Själv har jag börjat bli lite skeptisk i frågan om religionsfrihet, och jag har börjat tvivla på om det faktiskt är kompatibelt med demokrati att tillåta att ett parallellt maktsystem desinformerar medborgare, när demokratier behöver upplysta och informerade deltagare för att fungera.

Fast jag vet inte hur man skulle kunna lösa det, och definitivt inte på kort sikt. Man kan ju inte gärna sätta alla religiösa i omskolningsläger, så som Kina gör med sina muslimer.
I så fall borde väl folk kunna tänka rationellt snarare än att bli utnyttjade om det nu pågått i tusentals år?
Citera
2024-01-20, 16:28
Medlem
Makt, kontroll och pengar.
Citera
Medlem
Citat:
I så fall borde väl folk kunna tänka rationellt snarare än att bli utnyttjade om det nu pågått i tusentals år?

Finns ju en anledning varför vi också tänker som vi gör, är våra sanningar fel?
Citera
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Jag förstår inte vad du menar. I så fall = ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in