Citat:
I skrivande stund har jag tre servrar hos olika leverantörer med exakt samma konfigurering. Sker något hos den ena som är produktionsserver utåt mot kunder på webben, så tar det mig minuter att föra över hela affärslogiken från den ena till den andra. Hade jag inte haft en backup server igång, pratar vi om några extra minuter med min docker-image som hade sattit upp allt korrekt konfigurerat åt mig. På sin höjd hade det tagit mig 30 minuter att skifta betalsystem, emailsystem, databaser (kund/order/produktinfo), webserver till en ny infrastruktur.
Att någon ransomware dessutom infekterar hela infrastrukturen och alla dess byggstenar hade inte gått i mina företag. Jag har testat detta, både själv och med security audits från andra. Så att ens hamna i samma situation hade aldrig skett. På sin höjd hade någon del av systemet legat nere, men då kickar backup igång på minuter.
Om Rusta.se eller Filmstaden "hamrar databaserna" tusentals gånger per sekund, ja då sparar de ett onödigt överflöd med data, vilket bara försvårar processen att byta från en lösning till en annan. Vad för data skulle exempelvis Stadium hantera som kräver tusentals nya databasposter per sekund?
Ingen här pratar om någon MySQL-databas med WordPress.