2024-01-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej som sagt, jag förstår inte. Men det är dina påståenden så du är rätt person att förklara.

Du får även gärna hänvisa till forskning och studier som visat på kausalitet.

Varför måste man ha antioxidanter och probiotika när man äter en kost utan fria radikaler, gifter, socker etc som innehåller allt man behöver?

Som sagt, jag säger inte att du har fel, jag vill bara att du försöker övertala mig med argument.

https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=health+benefits+of+blueberries

Länk

https://www.google.com/search?q=health+benefits+of+probiotics&client=ms-android-samsung-rev2&sca_esv=600067661&source=android-browser&sxsrf=ACQVn086f3hol3SQJeHpHSvf3TUh4qUNhg%3 A1705757859892&ei=o8yrZfaMNvipwPAPwPugqAI&oq=healt h+benefits+of+pro&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZX JwIhZoZWFsdGggYmVuZWZpdHMgb2YgcHJvKgIIADIIEAAYgAQY ywEyCBAAGIAEGMsBMg gQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjL ATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBSOsaUJ4GWNIScAF4AZABAJ gBkQGgAdgGqgEDNC40uAEByAEA-AEBwgIKEAAYRxjWBBiwA8ICDRAuGIAEGIoFGEMYsAPCAg0QABi ABBiKBRhDGLADwgIKECMYgA QYigUYJ8ICBRAAGIAE4gMEGAAgQYgGAZAGCw&sclient=mobil e-gws-wiz-serp

https://www.google.com/search?q=health+benefits+of+fermented+foods&client =ms-android-samsung-rev2&sca_esv=600067661&source=android-browser&sxsrf=ACQVn085caI1M6a0OYnsMt03HpPWbRjcCw%3 A1705757931581&ei=68yrZe6DI-79wPAPvNSR8AI&oq=health+benefits+of+fermen&gs_lp=E hNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhloZWFsdGggYmVuZWZpdHM gb2YgZmVybWVuKgIIADIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGM sBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQABiA BBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBSLgqUKwLWPEicAF4AZ ABAJgB2wGgAaQRqgEGMS4xNC4xuAEByAEA-AEBwgIKEAAYRxjWBBiwA8ICDRAAGIAEGIoFGEMYsAPCAgwQIxi ABBiKBRgTGCfCAg UQABiABMICChAjGIAEGIoFGCfiAwQYACBBiAYBkAYM&sclient =mobile-gws-wiz-serp

Etc etc etc.

Du har nästan hela mänsklighetens kollektiva kunskap vid dina fingerspetsar endast ett par knapptryck bort. Jag föreslår att du brukar möjligheten.
Citera
2024-01-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
På fredagkvällen uttryckte sig nog läkaren otydligt. Han borde skrivit att många av hans patienter kunde bli hjälpta med naturmedicin, men i stället skrev han att det mesta kunde botas med naturmediciner.

Ljuger han när han skriver att ekonomiska motiv styr forskningen?
All skolmedicinsk forskning sker enbart på substanser som det går att ta patent på, så det sedan går att ta ut högt pris för läkemedlen.

Ingen gör stora studier på naturläkemedel som det inte går att ta patent på, även om de fungerar enligt mindre studier.
Det finns en naiv tro på naturläkemedel och att Big Pharma, som förvisso ska ha kritik för mycket, undangömmer saker och ting avseende naturläkemedel.

Ingen gör stora studier på naturläkemedel för att de oftast innehåller ganska många potentiella verksamma substanser. Ska du isolera något av det och hitta en effekt som är kontrollerbar behöver du lägga ofantligt med resurser för att först isolera substansen som ger effekt och sedan om du har tur så har den någon liten effekt.

Så har många läkemedel kommit fram historiskt. Mycket arbete med väldigt liten potentiell vinst i dagens läge och med dagens kunskapsläge.

Nu har vi kommit längre än så. Från cellbiologi har tex cytostatika designats för att göra vissa effekter.
Biologiska läkemedel, ta Mabthera som exempel som är en CD20 receptorbindare som inducerar lys i B celler som har CD20 uttryckt och kan användas för lite olika sjukdomar som på något sätt medieras av B-celler.

Vad tror du är enklast och effektivast? Studera sjukdomsmekanismen och designa läkemedelet därefter, elller hoppas hitta en naturläkemedelsubstans som kanske har en liknande effekt?

Bara fundera på hur designade blodtrycksmediciner är. Givetvis är det lättare att förstå mekanismen som höjer blodtrycket och designa läkemedel som slår till på olika nivåer än att sitta och gissa vilken av alla 100 ämnen i naturläkemedel som faktiskt har effekt.

Det mesta av grundarbetet för framtidens mediciner är det faktiskt forskare på universitet som tar fram. Sedan väljer läkemedelsbolagen de som bedöms ha potential och de har seriöst människor som sveper Pubmed etc i jakt på nya potentiella läkemedel. Så det är egentligen ingen skräll att Big Pharma ofta stödjer forskargrupper på basal nivå då det är deras upptäckter som lägger grunden för nya mediciner. Sen får big Pharma ta den stora feta kostnaden när detta ska igenom alla faser av studier och det är ofta som de går totalt bet och får börja omoch skrota projektet .

Sen finns där som sagt mycket oärlighet inom Big Pharma, ta Oxycodone som exempel och hur de svinaktigt marknadsförde medicinen för något som inte var sant, men det betyder inte att naturläkemedel är vägen att gå...
Citera
2024-01-20, 15:09
Medlem
Du har helt rätt. Synd att läkare som dig är sällsynta. Jag har helt tappat tron på den vanliga sjukvården tyvärr.
Citera
2024-01-20, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=health+benefits+of+blueberries

Länk

https://www.google.com/search?q=health+benefits+of+probiotics&client=ms-android-samsung-rev2&sca_esv=600067661&source=android-browser&sxsrf=ACQVn086f3hol3SQJeHpHSvf3TUh4qUNhg%3 A1705757859892&ei=o8yrZfaMNvipwPAPwPugqAI&oq=healt h+benefits+of+pro&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZX JwIhZoZWFsdGggYmVuZWZpdHMgb2YgcHJvKgIIADIIEAAYgAQY ywEyCBAAGIAEGMsBMg gQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjL ATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBSOsaUJ4GWNIScAF4AZABAJ gBkQGgAdgGqgEDNC40uAEByAEA-AEBwgIKEAAYRxjWBBiwA8ICDRAuGIAEGIoFGEMYsAPCAg0QABi ABBiKBRhDGLADwgIKECMYgA QYigUYJ8ICBRAAGIAE4gMEGAAgQYgGAZAGCw&sclient=mobil e-gws-wiz-serp

https://www.google.com/search?q=health+benefits+of+fermented+foods&client =ms-android-samsung-rev2&sca_esv=600067661&source=android-browser&sxsrf=ACQVn085caI1M6a0OYnsMt03HpPWbRjcCw%3 A1705757931581&ei=68yrZe6DI-79wPAPvNSR8AI&oq=health+benefits+of+fermen&gs_lp=E hNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhloZWFsdGggYmVuZWZpdHM gb2YgZmVybWVuKgIIADIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGM sBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQABiA BBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBSLgqUKwLWPEicAF4AZ ABAJgB2wGgAaQRqgEGMS4xNC4xuAEByAEA-AEBwgIKEAAYRxjWBBiwA8ICDRAAGIAEGIoFGEMYsAPCAgwQIxi ABBiKBRgTGCfCAg UQABiABMICChAjGIAEGIoFGCfiAwQYACBBiAYBkAYM&sclient =mobile-gws-wiz-serp

Etc etc etc.

Du har nästan hela mänsklighetens kollektiva kunskap vid dina fingerspetsar endast ett par knapptryck bort. Jag föreslår att du brukar möjligheten.

Du förstår uppenbarligen inte min frågeställning. Du känner dig attackerad verkar det som.

Att tex fibrer ”support” hälsa i vissa sammanhang har jag aldrig förnekat. Det är kanske t.o.m. bra om man äter massa kolhydrater för att kunna bryta med det osv. Vad vet jag. Men det är observationsbaserad forskning som man inte kan dra några som helst kausala slutsatser av.

Det finns ingenting som säger att du måste äta fibrer för att överleva eller ens må bra. Speciellt inte när du inte äter kolhydrater.

Men frågan kvarstår. Vad är det i djurprodukter som saknas för att leva hälsosamt och vad är bevisen för det inte skulle vara så. Kan Harvardstudien motbevisas.

Du har inte varit i närheten av att övertyga mig än så länge.
Citera
2024-01-20, 15:11
Medlem
Om naturmedel inte får användas med vissa mediciner, varför inte prova dessa naturliga ämnen först innan man börjar pumpa i någon mediciner?
Citera
2024-01-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Som heroin och sånt?
SSRI, benzodiazepiner, Lyrica, amfetamin. Listan kan göras lång. Allt för att tillfälligt bota symtomen, men aldrig ta reda på/lösa grundproblemet.
Citera
2024-01-20, 15:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det du säger är alltså att trots 30 år som läkare kan du fortfarande inte prestera bättre än maskrosor?
Ok.
Citera
2024-01-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrjean
Om naturmedel inte får användas med vissa mediciner, varför inte prova dessa naturliga ämnen först innan man börjar pumpa i någon mediciner?

Oftast handlar det på CYP induktion eller hämning som görs att nedbrytning av läkemedel ökar eller minskar vilket gör det svårt att dosera läkemedel. Klassiska exemplet är väl p-piller och Johannesört där folk blir gravida för att CYP enzym ökar nedbrytning av östrogenet.
Citera
2024-01-20, 15:27
Medlem
Citat:
Men frågan kvarstår. Vad är det i djurprodukter som saknas för att leva hälsosamt och vad är bevisen för det inte skulle vara så. Kan Harvardstudien motbevisas.

Du kan givetvis leva hälsosamt enbart på animaliska produkter. Eskimåer och liknande bor väl där det inte växer något öht? Är det optimalt för människor med annan genetik? Nej. Vad är optimalt för mig med min genetik? Det som förfäderna åt med inslag av andra typer av mat som finns i andra delar av världen.

Jag antar att olika människor har olika definitioner om vad hälsosamt är. Du blir inte sjuk av att skippa mat från växtriket. Men fördelarna med integrera frukt, bär, grönsaker och fermenterad mat är välstuderade och allmänt accepterade.
Citera
2024-01-20, 15:31
Medlem
369Qs avatar
Dom brände medicin-kvinnor och shamaner på bål i drivor och andra element som tidigare var en del av Europa som knappt finns kvar.

Samma människor som låg bakom detta är de som styr den moderna läkemedelsindustrin.

Satanister.
Citera
2024-01-20, 15:42
Bannlyst
Skulle ha betydligt mer förtroende om tråden startades av någon annan användare än Wordwarrior. Jag undviker all form av läkemedel och äter nyttigt och skär aldrig ner på mat och jag är extremt sällan sjuk.

Syrran fick cancer av ett läkemedel hon tog i över tio års tid. Folk som äter en godispåse per dag får inte cancer och detta är alltså "läkemedel". Hela läkemedelsindustrin är en enda gigantisk bluff och bland läkemedelsbolag hittar man också sjukt mycket judar. Ett återkommande smutsfolk som livnär sig på ohederlighet, korruption och megasvindel.
Citera
2024-01-20, 16:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Men du överlever inte bara genom att äta ägg, fisk, lever och kött. Enligt både folks erfarenheter och bla Harvardstudien så skulle jag säga att man lever mer än någon annan jämförbar kost.

Det är ju helt ologiskt att man inte skulle ”leva” när det finns plenty av både all energi och alla näringsämnen man behöver. Vad är det som saknas? Eller hur definierar du att ”leva”? Tänker du på typ dopamin, lyckorus eller liknande?

Då måste du isåfall förklara vad eller vilka ämnen i grönsaker och frukter som inte finns i djurprodukter som gör att du ”lever” bättre. Kan du specificera?

Lösliga fiber. I tarmfloran bildas av bakterier ganska mycket livsnödvändiga grejer. Och alla bakterier äter inte kött. Om man har en köttdriven monokultur i tarmen går man nog miste om en del bra signalsubstanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in