2024-01-20, 13:46
Medlem
Hej!

Min kompis var bakis efter en utekväll. Resorben var slut, så han tog ett litet vattenglas och hällde i en hel tesked (teskedsmått) salt i glaset och drack upp allt på några sekunder.

Jag sa att det kan vara farligt/skadligt med så stor mängd salt på kort tid, varpå han sa att det inte var farligt.

Sedan startade en diskussion.

Jag vänder mig nu hit för att få mer klarhet.

Kan det vara farligt/skadligt att göra på det sättet?

Han är en relativt ung man, frisk i övrigt, 190cm lång, väger 75kg.
Senast redigerad av javanoob 2024-01-20 kl. 13:52. Anledning: glömde skriva ordet "salt" i en mening
Citera
2024-01-20, 13:59
Medlem
Inget farligt.
Citera
2024-01-20, 14:12
Medlem
Klas-Vegass avatar
En tesked salt? Hur mycket salt är det i en burk cola? (jo, alla sockerbitar är för att dölja saltsmaken som gör att du förblir törstig).

Länge trodde man väl att salt var farligt för hjärtat (när man har hjärtproblem). Men det är väl något man gått ifrån?
Citera
2024-01-20, 14:15
Avslutad
Hypernatremi.

Skulle tro att en normalstor vuxen, med fungerande njurar, inte har några som helst problem att hantera en tesked salt (~5 g). Speciellt inte om natriumnivåer i blodet redan är låga tfa. alkohol.
Vore det så giftigt skulle det inte säljas som livsmedel.

1 tablett Resorb = 0,096 g natrium

Finns tydligen ostar och kött som kan innehålla så mycket som 2,5 g/100g.
edit: Salt, vilket skulle motsvara 40% så mycket natrium.

Google-vetenskap, men ser ingen anledning att ifrågasätta siffrorna ovan.
Senast redigerad av p00nino 2024-01-20 kl. 14:18.
Citera
2024-01-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
En tesked salt? Hur mycket salt är det i en burk cola? (jo, alla sockerbitar är för att dölja saltsmaken som gör att du förblir törstig).

Länge trodde man väl att salt var farligt för hjärtat (när man har hjärtproblem). Men det är väl något man gått ifrån?

Det är väl inte så mycket salt va? 50mg på 1L tror jag. En tesked är ca. 5g
Citera
2024-01-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Hypernatremi.

Skulle tro att en normalstor vuxen, med fungerande njurar, inte har några som helst problem att hantera en tesked salt (~5 g). Speciellt inte om natriumnivåer i blodet redan är låga tfa. alkohol.
Vore det så giftigt skulle det inte säljas som livsmedel.

1 tablett Resorb = 0,096 g natrium

Finns tydligen ostar och kött som kan innehålla så mycket som 2,5 g/100g.
edit: Salt, vilket skulle motsvara 40% så mycket natrium.

Google-vetenskap, men ser ingen anledning att ifrågasätta siffrorna ovan.

Tack för bra svar!
Citera
2024-01-20, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av javanoob
Hej!

Min kompis var bakis efter en utekväll. Resorben var slut, så han tog ett litet vattenglas och hällde i en hel tesked (teskedsmått) salt i glaset och drack upp allt på några sekunder.

Jag sa att det kan vara farligt/skadligt med så stor mängd salt på kort tid, varpå han sa att det inte var farligt.

Sedan startade en diskussion.

Jag vänder mig nu hit för att få mer klarhet.

Kan det vara farligt/skadligt att göra på det sättet?

Han är en relativt ung man, frisk i övrigt, 190cm lång, väger 75kg.

Salthalten i det där glaset är som han ätit i en större påse chips. Minns att när jag var ung så drack vi två stora glas med rejält saltvatten innan vi gick och lade oss efter en festkväll, för att minska ned på baksmällan. Funkade ganska bra.
Citera
2024-01-20, 15:23
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Har hört att man spyr om man dricker för salt vatten, så det är nog lugnt.
Citera
2024-01-20, 15:38
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Coca-Cola innehåller inga märkbara mängder natrium, dock är drycken rik på andra salter som kalium och fosfat.
Citera
2024-01-20, 16:25
Medlem
Överdrivet saltintag kan leda till uttorkning, högt blodtryck och andra hälsoeffekter. Med en tesked är ju inga enorma mängder, och speciellt om han bara gör det vid enstaka tillfällen så är det helt ofarligt. Som andra nämnt så får du i dig stora mängder salt om du äter chips, äter på McDonalds osv.
Citera
2024-01-20, 17:17
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Coca-Cola innehåller inga märkbara mängder natrium, dock är drycken rik på andra salter som kalium och fosfat.
ok, så kanske det var.
Citera
2024-01-20, 17:37
Medlem
Problemet idag är att hälsosamma människor får i sig för lite salt, och inte för mycket.

Det är ett mycket större problem att få i sig för lite salt, då detta påverkar renin-angiotensinsystemet vilket ökar mängden aldosterone, som är ohälsosamt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22981168/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14974053/
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199104183241605

Så nej, om något är det hälsosamt, och verkligen ingen fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in