2024-01-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Det hade också varit smart om man redan i grundskolan lärde ungarna skillnaden mellan mat och "mat". Upplys om skadorna med halvfabrikat, syntetisk skit som dom blandar i, socker, sötningsämnen, hormomstörande ämnen etc etc

Istället har vi ungar vars diet består av energidrycker och snabbmat. Sen undrar folk varför dom mår skit.
Ja, definitivt. Borde ingå i hemkunskapen, vilket om jag minns rätt inte ingick. Jag lärde mig det senare på eget initiativ.
Citera
2024-01-20, 14:01
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo
Ja, definitivt. Borde ingå i hemkunskapen, vilket om jag minns rätt inte ingick. Jag lärde mig det senare på eget initiativ.
Idag har ämnet "Idrott och hälsa" en teoriprov om just kost och sömn.
Citera
2024-01-20, 14:04
Medlem
Citat:
Så du håller alltså med om att detta skedde under en kort tid av europeisk historia? När kyrkan hade makten i samhället och man slog ihjäl kättare som sysslade med vetenskap? Glad att vi är överens i frågan.
vad är det du menar skedde?
Citera
2024-01-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Dagens läkemedel mot sömnsvårigheter går oftast ut på att sänka aktiviteten i nervsystemet, patienten bli nerdrogad.
Undantaget är melatonin, som är ett väldigt milt naturligt läkemedel.

Egentligen skulle man önska att medicin-vetenskapen kunde påverka de gener som som styr kroppens klockor, de cirkadiska cyklerna så de fungerar bättre.
Men så långt har inte den medicinska vetenskapen kommit.

Antingen får du droga ner dig med sömnmediciner eller så får arbeta med "sömnhygien", samma sovtider alla dagar i veckan, dagsljus på förmiddagen, träning/aktivitet tidigt på dagen och lugn och dämpad belysning på kvällen för att försöka ställa klockorna i kroppen.
Bra det du sist nämner (min fetning). Det är det naturliga sättet att skaffa sig sömn. Men då vi förnekar våra kroppssignaler för att istället vända på dygnet, dricka kaffe efter kl 18:00, skärmexponeras 10-20 tim per dygn, röra på benen när vi går till badrummet tor etc, etc, då behövs verkligen insomningsmedel av annan kaliber än valeriana, vänderot, saffran, ashwagandha …
Citera
2024-01-20, 14:13
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Läkare skriver ut tunga droger till deprimerade personer. Bara det är sjukt i sig.

Som heroin och sånt?
Citera
2024-01-20, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?
Om du är leg.läkare, varför går du ut med dina insikter på Flashback? Vad är meningen med det? Här vet du att de flesta är foliehattar, konspirationsteoretiker och antivaxxare och kommer hålla med dig.

Skriv vad du kommit på i Läkartidningen eller nått annat seriöst istället.
Citera
2024-01-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vad är det du menar skedde?

Epidemier.
Citera
2024-01-20, 14:22
Avslutad
Citat:
Argument är ju att det är skillnad på att överleva och LEVA. Du kan överleva en månad på bara potatis och du kan få i dig allt du behöver enbart genom att äta banan och ägg, i rätt ratio. Är det optimalt? NEJ. Överlever du? Ja.

Men du överlever inte bara genom att äta ägg, fisk, lever och kött. Enligt både folks erfarenheter och bla Harvardstudien så skulle jag säga att man lever mer än någon annan jämförbar kost.

Det är ju helt ologiskt att man inte skulle ”leva” när det finns plenty av både all energi och alla näringsämnen man behöver. Vad är det som saknas? Eller hur definierar du att ”leva”? Tänker du på typ dopamin, lyckorus eller liknande?

Då måste du isåfall förklara vad eller vilka ämnen i grönsaker och frukter som inte finns i djurprodukter som gör att du ”lever” bättre. Kan du specificera?
Senast redigerad av redlineoffside 2024-01-20 kl. 14:27.
Citera
2024-01-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Känns också som att vanliga läkare idag är mindre erfarna eftersom de träffar färre patienter. Är det samma inom naturmedicin eller träffar ni fler patienter? Läste att vanliga läkare i Sverige träffar i snitt endast en patient per dag.
Citera
2024-01-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Men du överlever inte bara genom att äta ägg, fisk, lever och kött. Enligt både folks erfarenheter och bla Harvardstudien så skulle jag säga att man lever mer än någon annan jämförbar kost.

Men då måste du isåfall förklara vad eller vilka ämnen i grönsaker och frukter som inte finns i djurprodukter som gör att du ”lever” bättre. Kan du specificera?

Om du inte förstår fördelarna med en varierad kost eller fördelarna med probiotika, fermenterad mat, antioxidanter etc etc så är jag inte rätt person att förklara. Det blir enklare om du går tillbaks till skolbänken.
Citera
2024-01-20, 14:30
Medlem
TS är idiot, inte läkare baserat på första inlägget.
Citera
2024-01-20, 14:32
Avslutad
Citat:
Om du inte förstår fördelarna med en varierad kost eller fördelarna med probiotika, fermenterad mat, antioxidanter etc etc så är jag inte rätt person att förklara. Det blir enklare om du går tillbaks till skolbänken.

Nej som sagt, jag förstår inte. Men det är dina påståenden så du är rätt person att förklara.

Du får även gärna hänvisa till forskning och studier som visat på kausalitet.

Varför måste man ha antioxidanter och probiotika när man äter en kost utan fria radikaler, gifter, socker etc som innehåller allt man behöver?

Som sagt, jag säger inte att du har fel, jag vill bara att du försöker övertala mig med argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in