2024-01-19, 12:30
Medlem
Taggads avatar
Det utdöda ryska imperiet - 1721 till 1917 - ska åter skåda ljuset under Putins överinseende.
Citat:
Putins nya order: Beslagta egendom i forna imperiet
Vladimir Putin har utfärdat en order om att staten ska söka rätt på fastigheter och egendom som tidigare tillhört det ryska imperiet eller Sovjetunionen. Det rapporterar Bloomberg.

Ordern kom sent på torsdagen och innehåller inga detaljer om vilken egendom som eftersöks, eller vilken omfattning det handlar om.
https://omni.se/t/putins-ryssland/a942150b-ae95-48a5-ad72-53c3daa3f43f

Får motgångarna i Ukraina den historiestörda att söka andra magiska verktyg i sin låda?
Se upp grannländer för nu tar Putin nyagamla grepp om rysk intressesfär.
Senast redigerad av Taggad 2024-01-19 kl. 12:38.
Citera
2024-01-19, 12:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hälften av ryssarnas tillgångar är borta nu.
https://www.dagensps.se/varlden/kriget-utarmar-rysslands-tillgangar-halften-borta/

För ungefär ett år sedan läste jag en detaljerad artikel om Rysslands olika tillgångar och hur lång tid de skulle räcka för Ryssland. Slutsatsen var 2 år till, d.v.s. ett år till från idag. Enligt denna analys kan de hålla på i 1-2 år till, så ganska nära den tidigare analysen. Om ett år tror jag Ryssland kommer börja bli ganska desperata. Ukraina har säkrat ganska mycket stöd från Europeiska länder redan för i år; och om Biden lyckas förhandla fram stöd för sitt sista år innan maktskifte, så ligger Ukraina bra till. De klarar ett år till. Det ekonomiska utnötningskriget hamnar mer och mer i Ukrainas favör.

Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Plan B. Sälja ut statliga företag. Undrar vem de tänker sig ska köpa upp dessa? Någon som är intresserad av att satsa pengar i Ryssland??

Ryska oligarker kommer köpa dem till extrema underpris.
Citera
2024-01-19, 12:41
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det förpuppade ryska imperiet - 1721 till 1917 - ska skåda ljuset under Putins era. Växer det inte med invasionen så hittar den historiestörda andra magiska verktyg i sin låda:

Lill-Puttes tafatta försök att återupprätta Sovjetunionen kommer gå till historien som höjden av dumhet. Sannolikt kommer det uppkomma en hel del ordspråk i en rad olika kulturer som syftar på det här.

Vi har redan begrepp som "Högmod Går Före Fall" eller "Höjden Av Dumhet Är Att Upprepa Samma Sak Och Förvänta Sig Ett Annat Resultat", men Putins livsverk och livsgärning måste på något sätt triumfera allt detta. Det är någon slags unik pinsamhet som är svår att ta på. Jag vill tacka Putin för ett gott skratt mitt i allt detta elände. Jag ser faktiskt fram emot den dagen han hänger och dinglar i lyktstolpen. Jag ska hänga upp den bilden på kylskåpet. En drönare rätt in i Putins röv duger lika bra.
Citera
2024-01-19, 13:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det utdöda ryska imperiet - 1721 till 1917 - ska åter skåda ljuset under Putins överinseende.

Putins nya order: Beslagta egendom i forna imperiet
Vladimir Putin har utfärdat en order om att staten ska söka rätt på fastigheter och egendom som tidigare tillhört det ryska imperiet eller Sovjetunionen. Det rapporterar Bloomberg.

Ordern kom sent på torsdagen och innehåller inga detaljer om vilken egendom som eftersöks, eller vilken omfattning det handlar om.

Får motgångarna i Ukraina den historiestörda att söka andra magiska verktyg i sin låda?

Oligarker med bristande lojalitet (o betalningsvilja) som sitter tunnare ann ?

(allt tillhörde ju staten under sovjets tid)

Ett tecken på också, att han vill koncentrera makt och medlen till klicken närmast sig..
Senast redigerad av Snapcount 2024-01-19 kl. 13:14.
Citera
2024-01-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Detta ämne undviker alla trådens vatniks. Alltså att den ryska "eliten" semestrar och skickar sina barn till välmående länder i väst för man tycker väst är bättre än ryssland.

Ja, undantaget är väl mest om man är arbetslös sexförbrytare. Då plötsligt verkar det vara möjligt att fundera på att bege sig österut. Tycker alltid det kokar ned till det i slutändan. Varför sitter folk här och gnäller över allt mellan himmel och jord när det numer är fritt fram för vem som helst att bli rysk medborgare? Bara ta sitt pick och pack.
Senast redigerad av YBB641 2024-01-19 kl. 13:25.
Citera
2024-01-19, 13:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
På tal om Lavrov

https://twitter.com/McFaul/status/1748268676791562332
Sjukt kul att ett amerikanskt medborgarskap är så eftertraktat av den ryska eliten!😇
Citera
2024-01-19, 13:34
Medlem
Citat:

Har en längre tid känts som att lille Vladimir nogsamt går i Hitlers fotspår, och det här förstärker ju bara bilden - nu har det uppenbarligen brunnit fullständigt. Man undrar ju vad det är som avses - är t ex hela Estland en "egendom"? Regeringsbyggnaden i Tallin lär väl i alla fall vara en "fastighet"?

Det klokaste ryssarna kan göra torde vara att plocka bort Putin på ett eller annat sätt, frågan är hur länge det dröjer tills någon/några inser det och tar konsekvenserna av denna nyvunna insikt.
Citera
2024-01-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För ungefär ett år sedan läste jag en detaljerad artikel om Rysslands olika tillgångar och hur lång tid de skulle räcka för Ryssland. Slutsatsen var 2 år till, d.v.s. ett år till från idag. Enligt denna analys kan de hålla på i 1-2 år till, så ganska nära den tidigare analysen. Om ett år tror jag Ryssland kommer börja bli ganska desperata. Ukraina har säkrat ganska mycket stöd från Europeiska länder redan för i år; och om Biden lyckas förhandla fram stöd för sitt sista år innan maktskifte, så ligger Ukraina bra till. De klarar ett år till. Det ekonomiska utnötningskriget hamnar mer och mer i Ukrainas favör.

Ja det ser ganska mörkt ut för Putin nu. Jag tror hans enda hopp är Donald Trump.
Men det tar ju nästan ett år innan han är på plats i Vita huset. Kan ryssarna hålla ut så länge?
Citera
2024-01-19, 13:37
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För några dagar sedan visste jag inte att det fanns ett Bashkir-folk, men nu gillar jag dem!

"Because the government sees only one people — Russians. Propaganda from every corner tells us "we are Russians". <...> But we are not Russians. We are Bashkirs," — Bashkir musician Altynai Valitov appealed to the residents of the national republics and indigenous peoples of Russia and called on everyone to come out to the protests."

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1748056499258114058

Kanske dags för en ny SMO? Hur ska rysstrollen stå upp för det? Pannkaka deluxe!
Senast redigerad av CanisMinor 2024-01-19 kl. 13:39.
Citera
2024-01-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det ser ganska mörkt ut för Putin nu. Jag tror hans enda hopp är Donald Trump.
Men det tar ju nästan ett år innan han är på plats i Vita huset. Kan ryssarna hålla ut så länge?

Hoppas dom att Trump ska skicka trupp som slåss på Rysslands sida? Känns ibland som det är den nivån på det när man läser här i alla fall.
Citera
2024-01-19, 13:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
T.o.m oljepriserna är Putins fiende. Normalt sett ska oljepriset öka p.g.a kriget mellan Israel och Hamas, som har dragit in ett gäng andra tyngre spelare. Det var väl det som var själva poängen till att börja med så att säga. Men så sker alltså inte. Världen har inte fått panik och det är detta som jag menar är den stora game changern i det hela. Det är en unik händelse som aldrig tidigare har inträffat. Vad det betyder konkret, det är att den kollektiva mänskligheten bär på en inre optimism som är helt unik givet omvärldsläget och mycket mycket lovande för att det här ska sluta på ett bra sätt och inte spåra ur som exempelvis WW2.
Rädsla utgör den primära kraft som Putin lever av, när den uteblir försvinner också Putins framgångar. Det kan vara framgångar på slagfältet, att mindre vapen skänks till Ukraina eller att oljepriset stiger så att krigsmaskinen kan fortgå.
Det finns inga mobbningsoffer som är rädda, de existerar inte. Mobbaren väljer någon annan istället, om möjligt. Att världen inte blivit rädd för mobbarens mobbare är nyckeln i den här konflikten. Också något som är väldigt lätt att missa. Vi ser liksom det vi ser med ögat men glömmer ofta bort psykologin bakom.
Men att oljepriset vägrar stiga är ett mycket optimistiskt tecken. Det är som att det är skrivet i stjärnorna att Ryssland ska få pisk.

Ja jag tror att världsmarknaden och de stora aktörerna på den helt enkelt ser "Väst" som helt överlägsna och ohotade. De ser inte Iran och Ryssland som reella hot mot den ekonomiska stabiliteten i allmänhet och oljehandeln i synnerhet. De är helt enkelt så små ekonomier nu att de blivit oviktiga. Även små som geopolitiska aktörer politiskt och militärt.
Citera
2024-01-19, 13:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Och Trump försvagar Ukrainas situation; men den hjälper inte Rysslands ekonomi. Trump kan ju ta bort stöd till Ukraina men han kommer ju inte ge vapen eller pengar till Ryssland. Det är Putins dilemma. Han kan köpa saker till överpris och sälja till underpris; men ingen kommer ju ge honom stöd gratis. Inte Kina, inte Iran, inte Nordkorea, och inte heller Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in