2024-01-17, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ja, IF Maffia har inte räknat med att arbetskraft är både utbytbar och i högsta grad, flyttbar.

Sverige är inte en liten isolerad ö, utan delaktig i internationella verksamheter. Facket är inte tidsenligt helt enkelt. Efter 1931 var det högst aktuellt. Men idag råder andra krafter inom ekonomin, tyvärr lite hårda armbågar för vissa. Blir det en lagändring och sympatiåtgärder förbjuds löser sig problemen.

Tesla bryr sig inte idag över IF Metall. De har gjort en anteckning i marginal bara.
Det ser man extra tydligt nu: Sverige har förändrats, företag lever inte på 1931-talet och skiter i vad If metall tycker o tänker, det samma med kunderna, man ser om sitt.

De märkliga effekterna av Tesla-striden
Företag utan kollektivavtal gynnas av IF Metalls blockad. "Hur tänkte de här?

– Vi har inte kollektivavtal och jag kan bekräfta att vi har fått en stor tillströmning av Teslakunder. De står för en enormt stor del nu. Jag vet att verkstäder i närheten fick slå igen portarna för Tesla. Nu står kunder på kö även om det fortfarande är hanterbart, säger företagets vd.

https://www.fokus.se/inrikes/de-markliga-effekterna-av-tesla-striden/
Senast redigerad av hjorten16 2024-01-17 kl. 10:22.
Citera
2024-01-17, 10:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det ser man extra tydligt nu: Sverige har förändrats, företag lever inte på 1931-talet och skiter i vad If metall tycker o tänker, det samma med kunderna, man ser om sitt.

De märkliga effekterna av Tesla-striden
Företag utan kollektivavtal gynnas av IF Metalls blockad. "Hur tänkte de här?

– Vi har inte kollektivavtal och jag kan bekräfta att vi har fått en stor tillströmning av Teslakunder. De står för en enormt stor del nu. Jag vet att verkstäder i närheten fick slå igen portarna för Tesla. Nu står kunder på kö även om det fortfarande är hanterbart, säger företagets vd.

https://www.fokus.se/inrikes/de-markliga-effekterna-av-tesla-striden/

Vore högst intressant se en debatt i SVT mellan Vele-Pekka och PM Nilsson. Tyvärr kan jag sia om utgången, men en timme i Agenda vore intressant.
Citera
2024-01-17, 11:53
Medlem
Jag hoppas innerligt att...

1. Svenska arbetare förstår hur rövknullade de blir av facken och att facken bara vill gynna sin egen position och därmed sin egen ekonomiska utdelning.

2. Att Tesla inte backar och att svensk ekonomi drabbas så pass att punkt 1 inträffar.

Det här är maffiametoder! Jag hade köpt det om det faktiskt gynnade någon. Tyvärr tenderar kollektivavtal (som i sig är frivilliga) att bara gynna fackpampar och latmaskar. Semester, försäkringar och allt det där andra är reglerade i lagen och således inget som kommer till genom kollektivavtal. Det samma rör semester.

Det enda någon fackaktivist lyckats argumentera för mig är det här med årlig löneförhandling, vilka i sig är sämre för alla (utom latmaskarna då). Årlig rätt till löneförhandling och därmed höjd lön enligt fackets rekommendation kommer bara resultera i:

- Negativ inverkan på inflationsläget. Den direkta effekten lär vara låg, men på sikt (och t.ex. år som 2023/2024 då krav på 8 - 12% löneförhöjning lades) kommer det att påverka. Att dela ut pengar, trots att värdet bakom den resurs man avser att betala för inte har ökat, är direkt inflationsdrivande. Det blir samma effekt som att dela ut helikopterpengar, bidrag o.s.v. Ökad lön måste vara ett resultat av ökat värde, och de bör inte tillfalla ALLA, utan endast dem som har presterat.

- Om alla får samma löneförhöjning innebär det att alla får lika lite (procentuellt). Dvs Nisse som suttit och endast gjort precis vad som krävs, kommer få lika mycket som Kalle som kommit med en massa nya och bra förslag. Detta lär påverka Kalles motivation och blir på sikt en förlust för alla.

Fackpampen jag försökte resonera med hävdade att punkt 2 ovan inte hindrar företag att betala ut ännu högre löner och ge ännu högre höjningar till individer. Svaret är: JO! Oavsett organisation, 50, 100 eller 20 000 anställda - så blir en höjning om 1% årligen, för ALLA, en stor utgift, och en betydligt större sådan, än om man ska höja 10% för någon/några enskilda individer.

Dessutom påverkar sådana krav ingångslöner i Sverige. Om jag som arbetsgivare anställer en person med 50 000 kr/mån i lön och vet att jag kan bära den kostnaden och bara behöver höja i takt med att personen presterar mer - då är det en trygghet.
Om jag istället vet att jag kommer behöva höja personens lön med minst 1 - 2% varje år, så kommer jag att ta höjd för detta i min lönesättning = återigen, dåligt för arbetaren.

Att Tesla sedan, enligt fackpampen själv (vilket i sig var rätt komiskt sagt), har bättre villkor idag än t.ex. Volvo (vilka i sig HAR kollektivavtal) gör att argumenten FÖR kollektivavtal blir försvinnande små!

Nä... facket bör kastas i papperskorgen en gång för alla! Heja Tesla!
Citera
2024-01-17, 15:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag hoppas innerligt att...

1. Svenska arbetare förstår hur rövknullade de blir av facken

Det enda någon fackaktivist lyckats argumentera för mig är det här med årlig löneförhandling, vilka i sig är sämre för alla (utom latmaskarna då). Årlig rätt till löneförhandling och därmed höjd lön enligt fackets rekommendation kommer bara resultera i:

Heja Tesla!

Om kollektivavtal skulle vara så bra skulle vi inte behövt bemanningsföretag som oftast alltid har sämre anställningsavtal än fast anställning. ändå ökar bemanningsföretagen, samt arbetare säger uppsig och startar ett eget bemanningsföretag o hyr ut sig själva.

Det menas att kollektivavtal gör inte det bättre för en anställd, det kan vi tydligt se via ökningar av bemanningsföretagen.
Citera
2024-01-18, 17:44
Avstängd
Transportstyrelsen ger Tesla rätt – får använda kryphålet

Tesla får fortsätta använda ersättningsskyltar för att runda blockaden, meddelar Transportstyrelsen. Kryphålet skulle ses över men myndigheten meddelar nu att de inte går vidare med utredningen.

Sedan som om det vore Veli Pekkas beslut, facket är för rolig när dom förlorar.

fackförbundet beskedet såhär:

– Det som är viktigt nu är att staten och myndigheter inte ändrar regler under pågående konflikt och om regelverket varit så här tidigare så ska det fortsätta vara så.
Citera
2024-01-18, 19:12
Medlem
peterpanps avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsen-ger-tesla-ratt-far-anvanda-kryphalet
Citera
2024-01-18, 19:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Tesla får fortsätta använda ersättningsskyltar för att runda blockaden, meddelar Transportstyrelsen. Kryphålet skulle ses över men myndigheten meddelar nu att de inte går vidare med utredningen.

– Det som är viktigt nu är att staten och myndigheter inte ändrar regler under pågående konflikt och om regelverket varit så här tidigare så ska det fortsätta vara så.

Har IF Maffia några fler åtgärder kvar att ta till öht? Händer det inget lär strejken vara rätt meningslös. Tesla ångar på och de som som viftar med flaggorna fryser röven av sig.

Business as usual som de säger i USA.
Citera
2024-01-18, 19:33
Medlem
IF Metall har fintat bort sig själva i den här matchen. Tesla är den enda hyfsat billiga elbilen som kan levereras i kvantitet, vilket oturligt för staten för tillfället är ett fundament om de ska kunna fortsätta med den "gröna omställningen". Vilken redan har havererat och kraschat totalt. Man har med andra ord lyckats förstöra precis allt vi byggt upp de senaste århundradena. Allt för att man lyssnade på ett gäng gubbar som på fritiden springer runt i raff-set på stranden.. Egna visioner och svenska politiker är lääänge sen vi såg sist.
Citera
2024-01-18, 21:57
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsen-ger-tesla-ratt-far-anvanda-kryphalet
Sista meningen där är lite rolig:
Sedan hade vi tyckt att det vore bättre om de (Tesla) inte kunde göra detta, då hade vi kanske fått slut på den här konflikten snabbare, säger Veli-Pekka Säikkäle, avtalssekreterare på IF Metall.
Om motståndaren hade gett upp så hade matchen tagit slut snabbare. Bra där, tung logik från Metall.
Samma sak kan sägas åt andra hållet: Om Metall bara lägger av så "hade vi kanske fått slut på den här konflikten snabbare (sic!)"
Citera
2024-01-19, 03:31
Medlem
Citat:

Det är löjligt att medierna kallar det för ”kryphål”. Om det är ett kryphål i lagen borde Transportstyrelsen sättas åt för bristande rutiner. Annars kan man kalla det för vad det är, dvs en möjlighet att få tag på ny regskylt om den tidigare av nån anledning kommit bort. Att medierna står på fackets sida råder det ingen tvekan om.
Citera
2024-01-19, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Det är löjligt att medierna kallar det för ”kryphål”. Om det är ett kryphål i lagen borde Transportstyrelsen sättas åt för bristande rutiner. Annars kan man kalla det för vad det är, dvs en möjlighet att få tag på ny regskylt om den tidigare av nån anledning kommit bort. Att medierna står på fackets sida råder det ingen tvekan om.

Annars är ju Transportstyrelsen mest känd för att göra "avsteg från lagen" när det passar dem.

Utmärkt dock att fackmaffian förlorar, ännu fler medlemmar lär lämna efter detta.
Senast redigerad av expat2021 2024-01-19 kl. 06:50.
Citera
2024-01-19, 08:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har IF Maffia några fler åtgärder kvar att ta till öht? Händer det inget lär strejken vara rätt meningslös. Tesla ångar på och de som som viftar med flaggorna fryser röven av sig.

Business as usual som de säger i USA.
Tesla bygger 31 nya superchargers stationer just nu i Sverige, varav en öppnade nu i Härnösand under strejk/blockaden, dessa övriga 30 st ska öppnad nu under 2024.

Det visar klart o tydligt vad jag la upp tidigare ang elektriker, sympati åtgärder gäller inte nybyggnation.
Visar på att strejken är meningslös, tesla går på som vanligt.

Nu kan Allt om Elbil presentera listan på 31 nya stationer som Tesla planerar att öppna under 2024. Det är tydligt att Tesla med utbyggnadsplanerna vill minska avståndet mellan stationerna i ett redan väl utbyggt nätverk.

https://alltomelbil.se/har-planerar-tesla-att-oppna-31-nya-supercharger-stationer-i-sverige-2024/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in