2024-01-19, 00:43
Medlem
Bor på Irland.
Här verkar många ha skor inne men vissa inte.
I början tyckte jag det var helt sjukt konstigt. Men nu är jag van och har alltid skor
Citera
2024-01-19, 00:54
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Kanske det men för muslimer är inget omöjligt
Tänk dig själv! den nya profeten skall födas genom en mans anus.
Därför har dom inte lov att bära vanlig byxor utan det ska vara sån där kjol.
Ah, där ser man! Varje dag lär man sig något nytt!
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Bor på Irland.
Här verkar många ha skor inne men vissa inte.
I början tyckte jag det var helt sjukt konstigt. Men nu är jag van och har alltid skor
Du måste ju ha ett helvete med fotsvamp? De enda gångerna du är barfota är i duschen och i sängen?
Citera
2024-01-19, 01:00
Medlem
Tar av sig på skorna? Har du strumpor över skorna?
Citera
2024-01-19, 01:09
Medlem
Gardenhose88s avatar
Muslimer tar av sig skorna
Citera
2024-01-19, 01:10
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Ah, där ser man! Varje dag lär man sig något nytt!

Du måste ju ha ett helvete med fotsvamp? De enda gångerna du är barfota är i duschen och i sängen?

Jag duschar i badtofflor aldrig barfota. Hemma går jag i badtofflor.

Jag avskyr att ta av mig skorna om det är inte vinter och en massa snö ute.
Det är förnedrande att behöva ta av sig skorna, böja sig, snöra av skorna och sedan gå runt i strumpor.
Kvinnor som har fina högklackade skor ska ta av sig dem?

Titta på statsbesök i diverse palats där det ligger svindyra mattor, inte tar man av sig skorna där. Men även när vanligt folk blir bjudna till kungen så tar de inte av sig skorna.

Varför tar alla svenskar av sig skorna? Jo för att svenskar kommer från en bondekultur där man gick ute med trätofflor som man trampade i gödsel i stallet och sedan lämnades dom utanför dörren.
Ens skor var alltid skitiga och när sedan miljontals svenskar flyttade till städer på 1950-60-70 talet då behöll man sin vana att ta av skorna.
Citera
2024-01-19, 01:15
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag duschar i badtofflor aldrig barfota. Hemma går jag i badtofflor.
Det är bra, fötterna måste andas. Går man runt i skor dagligen så drabbas alla av fotsvamp.
Citera
2024-01-19, 01:29
Medlem
S.Jorgens avatar
Att en muslim sätter skorna i trapphuset sitter i ryggraden. De går aldrig in med skor i moskén.

Tycker det är ohygieniskt att gå runt i ett möblerat hem med ytterskor.
Inte bara skitigt med grus överallt utan även allt annat som man trampat i: hundpiss, fågelbajs och småkryp.
Fryser man finns morgonskor.

Överklassen tar aldrig av sig skorna inomhus. Möjligen finns ett ombyte vid slask men att visa sig i strumplästen finns inte.

En rolig grej angående skor och kultur: När thailändskan i trappen tvättade i gemensamma tvättstugan stod alltid hennes skor utanför tvättstugan. Detta var många år sen men kommer ihåg hur märkligt jag tyckte att det var.
Citera
2024-01-19, 01:55
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag läste en bok som heter "Leva Enkelt" med Shunmyo Masuno.
I boken, som är skriven av en japan, säger författaren att japaner tar av sig på skorna innan dom går in i huset. Detta låter väldigt svenskt. Är det endast japaner och svenskar som tar av sig utomhusskorna innan dom går in i huset?

Annat?

https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-enkelt-zenmastarens-100-ovningar-for-ett-lugnare-och-lyckligare-liv-9789179650834?g ad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtaOtBhCwARIsAN_x-3KE6CGBA3uy1OzyXQ9f15bcNlr4d_8DuAZkvKS7GITp6lEQ79L S1NUaAqiEEALw_wcB

Nix pix även Sulonegrer från Afrikas mörka skogar tar av sig sin fotbeklänad innan de går in i sin hydda som de kallar hem. På kvällen sjunger de sången om 10 små negxr barn och tittar på sitt nykrattade jordgolv.

Kan också tilläggas atr Holländare tar av sig skorna..
Citera
2024-01-19, 02:44
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Känns som att det är vanligt överallt förutom typ usa och sånt
Citera
2024-01-19, 02:53
Medlem
Galdars avatar
I England så verkar ingen ta av sig skorna , sen är det äckliga heltäckningsmattor också , jag var en del i England under tonåren och tyckte det var jävligt märkligt , en snubbe jag fick följa med och jobba med ibland som rörmokare, vi åkte hem till folk och de bara släppte in oss med skorna på, jag hade som vana att ta av skorna men de insisterade att jag skulle behålla skorna på.

I Kina tar man också av skorna och tar på sig ett par innetofflor. Folk brukar även vara noga med att tvätta fötterna ofta .

I Ungern verkar toffel principen också tillämpas inomhus .

Själv kör jag alltid tofflor inomhus i Sverige , vet inte hur det blivit så, aldrig blivit tvingad tilll det egentligen , känner mig naken utan tofflor nu .
Citera
2024-01-19, 03:13
Medlem
Zaedrewss avatar
I USA verkar der vara delat. Ser du på en TV- serie som Fargo är det skorna av när de går in. Alltså från skandinaviska gamla bygder dom Minnesota. Något man aldrig ser folk göra i tex Friends utspelat i New York.
Citera
2024-01-19, 03:58
Avslutad
Har bott i USA i ett år och där tog samtliga jag kände av skorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in