2024-01-18, 23:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Okej, du som är så vis och allvetande, kan du som är så snäll ge oss andra den länken?

Jag har också sett honom hålla ett papper som skall vara ett avtal från Turkiet, men man får inte se det. Har för mig någon zoomade det och då såg man tydligt att det var ett utkast till något (mer kunde man inte se). Så det finns inget avtal.
Citera
2024-01-18, 23:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
...
Folket i Donetsk och Lugansk, valde att bli egna stater efter att Ukraina gjorde en statskupp och satte den riktiga presidenten i fängelse och regeringen i husattest. De ville ha riktig demokrati där folket bestämmer.

De blev invaderade 2014. Det var inte något folk som valde, utan ryssar som dök upp.
Citera
2024-01-18, 23:54
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Som hobby så brukar jag hålla ett öga på kinesisk propaganda. Kommer regn eller kommer sol, jag har mina youtubekanaler som jag håller ett öga på. Det under hela tiden som Rysslands krig i Ukraina fortgår.

Det är min åsikt att det där var inte bra propaganda. Låt oss börja med det självklara, dubba inte någon som talar. Texta i stället, det duger.

Sedan vad stolpskottet Scott Ritter gäller, snälla av alla hans felaktiga analyser, vill ryssarna försöka sluta tråka mig till döds? :/

Jag förstår att ryssarna använder pedofilen Ritter för att narra amerikaner. En och annan amerikan blir nog rosenrasande av att höra anti-amerikansk dynga från en dömd pedofil. Men för inhemsk propaganda riktad till ryssar är han en katastrof och propagandamakarna måste vara desperata. Ryssar är härdade propagandakonsumenter och undrar vad det är för en blådåre som hyllar Ryssland för segern över Nato när alla vet att "specialoperationen" kört fast.
Citera
2024-01-19, 00:06
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Krig som krig. Utan "anfallskrig" så finns heller inga "försvarskrig".

Korrekt. Hade inte Ryssland anfallit Ukraina så hade inte Ukraina behövt försvara sig mot Ryssland och vi hade haft en bättre värld och hundratusentals människor hade levt istället för att vara döda och miljoner med människor hade sluppit vara på flykt. Vad vill du ha sagt med det? Legalt och moraliskt är skillnaden mellan att anfalla sina grannar och att försvara sig mot dem milsvid. Den som inte förstår det förstår inte mycket.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-01-19 kl. 00:20.
Citera
2024-01-19, 00:08
Medlem
HejaFinlands avatar
För några dagar sedan visste jag inte att det fanns ett Bashkir-folk, men nu gillar jag dem!

"Because the government sees only one people — Russians. Propaganda from every corner tells us "we are Russians". <...> But we are not Russians. We are Bashkirs," — Bashkir musician Altynai Valitov appealed to the residents of the national republics and indigenous peoples of Russia and called on everyone to come out to the protests."

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1748056499258114058
Citera
2024-01-19, 00:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och när man tänker på det : Det har faktiskt gått snabbt, två år. Inte längre.., för att sprickorna begynner bli synliga utåt, och att hemmaopinionen börjar ge uttryck för sitt missnöje.

Som du säger, det gäller för väst att hålla ut med stödet.., finns inte några matköer, löner som inte utbetalas, infrastruktur som börjar ge upp..

Samtidigt tror jag att det inte sker en fullskalig revolt i Ryssland under 2024, det hela måste "sjuda på" längre..

Nja, kanske? Det jag främst tänkte på var inte att det skulle utbryta ett fullständigt inbördeskrig utan snarare allt fler och fler små lokala missnöjesyttringar av olika slag gör att den politiska ledningen allt mer känner sig tvungna att dra sig ur kriget för att undvika att den interna situationen eskalerar bortom kontroll (alt. byts ut i någon intern maktkamp av den orsaken).

Men vi vet ju inte, det kan ju vara så att pengarna och övriga resurser är slut nu och då kan fallet gå fort. Om t.ex. inte lönerna betalas ut (alt. utbetalas men p.g.a. hyperinflation är oanvändbart) struntar folk att gå till jobbet varpå samhället faller ihop och hungerskravaller och upplopp tar över osv. (Jag är personligen mer tveksam till ett sådant scenario, men möjligheten skall nog inte helt uteslutas ändå.)
Senast redigerad av Ancistrus 2024-01-19 kl. 00:14.
Citera
2024-01-19, 00:12
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag har länge varit inne på att kriget inte kommer avslutas på slagfältet i Ukraina. Om bara Ukraina håller ut tillräckligt länge (och väst fortsätta skicka vapen och ammunition) tror jag kriget kommer avslutas i Ryssland av deras egen befolkning.

Så länge inte kriget påverkade de flesta av Rysslands invånare och bara var något de hörde om på TV brydde de sig uppenbarligen inte så mycket. Men nu när det börjar påverka deras egen vardag allt mer är läget annorlunda.

Lokala protester av missnöjda medborgare som blir mer och mer upprörda över allt som sker: mobiliseringarna, höjda priser, köer till butikerna, löner som inte utbetalas, byggnader som förstörs, el och vvs-system som inte fungerar osv. Något kommer tända gnistan, är det inte denna gång är det nästa eller nästnästa. Förr eller senare kokar det över, frågan är nog snarare när det sker än om. Och jag tror vi allt mer håller på att närma oss den punkten. Förhoppningen är att Ukraina (och Väst) håller ut tills dess.
Det blir intressant om/när det är så mycket protester att man inte kan rekrytera på vissa ställen längre och det som finns kvar blir st Petersburg och Moskva. Många bäckar små.
Citera
2024-01-19, 00:23
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Lettland har 49 000 ryska medborgare permanent i landet. Jag skulle tro att majoriteten bott i Lettland hela sitt liv. En del av de 49 000 deporteras från Lettland nu.

Sedan har Lettland 184 000 ickemedborgare. De flesta av dessa är etniska ryssar, i första till femte generationen boende i Lettland. Många är äldre och har varken sökt lettiskt eller ryskt medborgarskap senaste 35 åren.

För 35 år sedan var 34 % av Lettlands befolkning etniska ryssar. Det har minskat en del. Många ryssar där har ansökt och beviljats lettiskt medborgarskap.

Vilka som är femtekolonnare av denna halvmiljon är inte lett att veta.

Här är mer info om detta.

https://eng.lsm.lv/article/society/society/18.01.2024-russian-citizens-expulsion-from-latvia-begins.a539340/

Dock hade de blivit kvar om de ens hade försökt lära sig lettiska (de som inte klarade A2-nivån fick till och med förlängd tid på sig att klara det).
Citera
2024-01-19, 00:29
Avstängd
Russgardia lär gå ganska hårt fram i Bshkortistan nu. Hopps verkligen det finns nån jävel som inte bryr sig om konsekvenserna och skjuter ihjäl nå russgardia soldater.

Allt internet verkar va nere där nu??
Citera
2024-01-19, 00:33
Avstängd
https://x.com/igorsushko/status/1748125321319293032?s=46

Verkar planerar demonstration i UFA imorgon dock. Spännande. Men russgardia kommer nog va defensiva och plocka viktiga personer några dagar efteråt istället
Citera
2024-01-19, 00:38
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Det blir intressant om/när det är så mycket protester att man inte kan rekrytera på vissa ställen längre och det som finns kvar blir st Petersburg och Moskva. Många bäckar små.

Ja och då är det nog över för deras del. Hårda mobiliseringar i Moskva och St. Petersbug kommer de nog inte undan med så länge.

Och därtill kommer ekonomiska problem. Tappar de kontrollen över de mer avlägsna delar av landet (där det oftast främst bor andra etniska grupper) tappar de också en stor del av sina inkomster då det främst är där de naturrikedomar de idag lever på finns. En orsak att det ibland är oroligt i dessa landsändar är just att befolkningen där inte får del av sina rikedomar utan allt går till Moskva. Så dessa kan vi nog räkna med lokalbefolkningen kommer försöka säkra direkt. Och då är det godnatt med Ryssland.
Citera
2024-01-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För några dagar sedan visste jag inte att det fanns ett Bashkir-folk, men nu gillar jag dem!

"Because the government sees only one people — Russians. Propaganda from every corner tells us "we are Russians". <...> But we are not Russians. We are Bashkirs," — Bashkir musician Altynai Valitov appealed to the residents of the national republics and indigenous peoples of Russia and called on everyone to come out to the protests."

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1748056499258114058

Detta är en bra kil in i relationen mellan Ryssland och Turkiet Bashkir är turk folk här kan du se likheten mellan språken https://m.youtube.com/watch?v=ajy0wu-8O78&pp=ygUXQmFzaGtpciBzb25nIHR1cmt2aXp5b24%3D

Bashkirernas grannlandskap Tatarstan som är den mäktigaste delstaten som inte är Rysk är antagligen på Bashkirernas sida med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in