2024-01-18, 15:06
Medlem
Fyfan, stackars föräldrar och anhöriga.
Snögrottor byggdes och lektes det vilt i som liten, men jag har för mig att man alltid var noga med att se så att det skulle hålla, helst någon meter upptill och det gjordes alltid "hopptestet" av flera andra lekkamrater för att se så det höll, sen var det ett jävla tunnelsystem och det var hur roligt som helst.
Så här i efterhand så förstår man ju faran.

värre var det med "herre på täppan" där det både hoppsparkades och knuffades, ett under att ingen blev skadad (inte ordentligt iallafall)
Citera
2024-01-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja jag lekte också i snögrottor hela vintrarna när jag var liten. Livsfarligt men normalt på den tiden.

Ja.
Man hade ju några ”nära döden”-upplevelser när det rasade. Kommer ihåg paniken än idag.
Vi fick inte gräva ensamma och aldrig utan reträttvägar, men man hade ju inte så mkt konsekvenstänk i den åldern.
Citera
2024-01-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wpk
Fyfan, stackars föräldrar och anhöriga.
Snögrottor byggdes och lektes det vilt i som liten, men jag har för mig att man alltid var noga med att se så att det skulle hålla, helst någon meter upptill och det gjordes alltid "hopptestet" av flera andra lekkamrater för att se så det höll, sen var det ett jävla tunnelsystem och det var hur roligt som helst.
Så här i efterhand så förstår man ju faran.

värre var det med "herre på täppan" där det både hoppsparkades och knuffades, ett under att ingen blev skadad (inte ordentligt iallafall)

Hehe, "hopptestet" hade jag helt glömt men det stämmer ju. Inlägget nedanför ditt nämner ju även "reträtvägagar" och det har jag för mig att vi byggde. typ gångar som ledde nästan hela vägen ut, eller ja, "lönngångar" var det när jag tänker efter som man gömde under lön liten snökocka och snö för att inte synas från utsidan. Fasen, säkerhetstänket var rigoröst när jag tänker efter.

"Herren på täppan" däremot.... Herejäklar, där är jag förvånad över att inte en hel drös ungar bryter nacken årligen.
Citera
2024-01-18, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Nej fy fan vad ledsen jag blev av denna nyheten. Vilken tragedi för föräldrarna oavsett dödsorsak..

Var var föräldrarna när detta skedde? Man bör ju ha en förälder med sig utomhus när man är 7 år överhuvudtaget, speciellt när det är så mycket snö.

Kanske föräldern missade det?

Vad heter pojken i förnamn och efternamn och vad är hans adress?
Citera
2024-01-18, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Hehe, "hopptestet" hade jag helt glömt men det stämmer ju. Inlägget nedanför ditt nämner ju även "reträtvägagar" och det har jag för mig att vi byggde. typ gångar som ledde nästan hela vägen ut, eller ja, "lönngångar" var det när jag tänker efter som man gömde under lön liten snökocka och snö för att inte synas från utsidan. Fasen, säkerhetstänket var rigoröst när jag tänker efter.

"Herren på täppan" däremot.... Herejäklar, där är jag förvånad över att inte en hel drös ungar bryter nacken årligen.

Rigo-vadå?

Snälla skriv på svenska.

Vad menar du med hopptest? Att du ställde dig över snö igloon och hoppade? Hur fan gick det inte sönder direkt?
Citera
2024-01-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Rigo-vadå?

Snälla skriv på svenska.

Vad menar du med hopptest? Att du ställde dig över snö igloon och hoppade? Hur fan gick det inte sönder direkt?

Rigorös är ett hyfsat svenskt ord och om du inte förstår det så är det ditt och eventuelt din svenskalärares fel och inte mitt.

Hopptesten gick ut på att man provade att hoppa på snön ovanför gångarna. Ibland kunde man till och med hämta någons större storebrorsa för att se till att det fanns marginaler. Tjockisen i gänget dög oftast.Rasade inte grottorna in var de testade och säkra.
Citera
2024-01-18, 15:50
Medlem
Hoppas bara ingen unge va ovanför och hoppade runt så att det rasade
Citera
2024-01-18, 15:51
Medlem
tantrs avatar
Jag byggde ibland som liten ordentliga grottor, i t.ex stora högar som var ihop-plogade, Riktiga monsterhögar.

Rasar en sådan in om man byggt en grotta i, så är man jävligt körd om ingen snabbt kan gräva ut en!

Oavsett, jävligt tragiskt
Citera
2024-01-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Fy fan! Hoppas verkligen mer på plogen än snögrottan!

Med andra ord, hoppas att det gick så snabbt och smärtfritt som i huvudtaget möjligt.

Stackars pojk..
Hur menar du att det skulle gå fortare om det var plogen som fick snö att rasa än om de var en snögrotta som rasade. Om han har lekt i en plogvall och byggt grotta i den som man själv gjorde som barn så är det ju samma tunga snö som rasar in.
Citera
2024-01-18, 16:28
Medlem
Det är inte så mycket snö i Gislaved så det går att bygga så mycket grottor, det går men det är inte så mkt snödjup så man skulle avlida av att få det över sig. Måste vara något annat som hänt Fruktansvärt oavsett!
Citera
2024-01-18, 17:26
Medlem
Vipeholmskolas avatar
Undrar vorfor det er så viktig att hålla olycks-och dödsorsaken hemligt. ”Av hänsyn till familien”.

Kanske har familien särskild bett om det.
Ofta brukar dem vel oppge vad som hänte tänkte jag..

EDIT: jag menade ikke att det er nogen rättighet för utomstående att få veta, det var mer en reflektion bara av mig.
Citera
2024-01-18, 18:08
Medlem
Var som liten i snögrotta med stearinljus som belysning. Minns att ljuset långsamt slocknade och inte gick att tända igen. Kan ha varit syrebrist, om min hjärncell kommer ihåg rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in