2024-01-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ryssland har ju redan vunnit och Ryssland kan inte förlora allt för då har vi alla förlorat allt för lång tid framöver.
Västvärlden är ju livrädda för Ryssland så jag undrar om Västvärlden är så mycket överlägsna som du påstår.

Västvärlden är verkligen inte livrädda för Ryssland. Däremot är man rädda för vad Ryssland kan ställa till i och med att Ryssland nu omvandlat sig till en gangster- och terrorstat. På samma sätt som man är rädd för vad extremistiska terrorister och kriminella gäng kan ställa till med är man rädd för vad Ryssland kan ställa till.

Västvärlden vill ha fred med lugn och ro och social välfärd åt folket, men numera måste man förhålla sig till att Ryssland vill skapa våld och kaos så Väst tvingas fråga sig "vilket land kommer Ryssland att attackera härnäst". Den rädslan finns absolut, men rädd för den ryska militärmakten är man inte. Det är en sak att starta bråk och en annan att vinna slagsmålet.
Citera
2024-01-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Du upprepar ju bara den "information" som vi matas med från Ukraina och västvänlig media. "Ryssar är onda, ryssar är fega och lömska, ryssar mördar civila, ryssar bombar sjukhus", etc etc. En del av den psykologiska krigföringen. Vi är de goda och fienden är onda. Så har det varit i alla krig.

De saker du räknar upp om ryssar är ju fakta, inte åsikter/ propaganda. Ryssens brutala krig mot det fredliga Ukraina har visat upp den ryske nakne degenererade kejsaren i all sin fulhet.

Psykologisk krigföring är sådant du och andra rysstroll sysslar med i denna tråd. Simultant pumpas identiska Kreml-talking-points ut i olika delar av världen. Era åsikter återfinns i chatforum och på insändarsidor m m. Kallas "the firehose of flasehood". Helt förgäves numer eftersom den ryska propagandamaskinen är genomskådad och alla känner igen argumenten på en mils avstånd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Firehose_of_falsehood
Citera
2024-01-18, 09:48
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland kom ju över både Javelin och NLAW tidigt i kriget och har säkerligen tagit fram motmedel.

Jo, framtagandet av "cope cages" eller "tröst burar" är vad Ryssland har lyckats utveckla hittills.
Citera
2024-01-18, 10:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Börjar pengarna ta slut i Ryssland?

Jag vet inte om pengarna är slut, men det finns en annan vinst för Ryssarna och det är att dom nekar Ukraina tillgång till dessa tillgångar.

https://www.ft.com/content/d206baa8-3ec9-42f0-b103-2c098d0486d9
Citat:
Washington puts forward G7 plan to confiscate $300bn in Russian assets
Proposal would accelerate preparations in time for a February summit to show solidarity with Ukraine

I vilket fall som helst så tror jag det var ett bra försök men jag skulle tro det inte kommer leda någonstans.
Citera
2024-01-18, 10:15
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Hur går det med Ukrainas brohuvud i Krynky? Ska bli spännande och se om det kommer någon uppdatering från MSM idag.

Du kan inte bidra med något?
Varför vänta på mainstreammedia, som ändå inte kan anses som en trovärdig källa?

Enl annan källa, så har Ukraina 350 man på andra sidan och ryssarna har ca 12 000 man i området.
40:1 men det hjälper tydligen inte. På vägen fram så tar FPV ut fordonen.
Finns mer eller mindre bara en väg att ta sig fram på, som jag har förstått.

Har inga uppgifter på döda eller utslagna fordon. Vilket inte är intressant, för mig att hålla räkning på.

Men du kanske håller räkningen? Har du några uppgifter?
Varför vänta, på de som vi ändå inte anser trovärdig? Varför?
Citera
2024-01-18, 10:43
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Hur går det med Ukrainas brohuvud i Krynky? Ska bli spännande och se om det kommer någon uppdatering från MSM idag.

Vad händer? Inga ryska kanaler säger något om det så här långt! Vet du något mer än ryssen?
Citera
2024-01-18, 10:46
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Enl annan källa, så har Ukraina 350 man på andra sidan och ryssarna har ca 12 000 man i området. 40:1 men det hjälper tydligen inte.

Av det jag läser så är det mer eller mindre masslakt av Ryssar i området.

https://twitter.com/wartranslated/status/1747671967489020387/photo/1
Citat:
Romanov complaining about more meat assaults in Krynky. Brings up a quote from a soldier who went into an attack as part of a company consolidated with marines. Quotes absence of interaction between fire support and units on the ground. Russian servicemen went like targets at the training ground.

https://twitter.com/wartranslated/status/1747673547412066524
Citat:
Context: 2nd company of the 810th Marines brigade attempted a breakthrough in the centre of Krynky to put up a flag, but got demolished.

Så Ukraina har något hundratal man på vänstra sidan och är understödda av artilleri från högra sidan av Dnipro allt medans Ryssarna har order uppifrån att ta tillbaka området med alla till buds stående medel. Så det blir den vanliga köttvågen efter köttvågen av masslakt.
Citera
2024-01-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men ena dagen påstår han ju att det går så jävla bra för Ukraina (med undantag för att Ukrainas offensiv har misslyckats - men man måste ju inte vara på offensiv för att döda o förstöra för inkräktare).

Han verkar vara en snackballe som bara vill göra sig bemärkt.

Jaha - ukraina har förlorat då kommer U att kapitulera inom max en vecka trots att de dödar 1,000 (o skadar 3-4,000) ryssar per dygn o +100 i material

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina kommer ingenstans och de egna förlusterna sägs det inget om, men ändå rekryterar man kvinnor, ungdomar och pensionärer.
Fan vad båda sidorna ska överdriva. Det finns varken 1000 dödade ryssar per dag, eller som man trodde först, ont om ukrainska trupper. Ja de rekryterar någon mindre andel kvinnor men majoriteten är fortfarande män i 30-40 års åldern. På tal om ungdomar och pensionärer, har jag sett en och annan även på den ryska sidan. Någon större ammunitionsbrist hos hohol råder inte heller, det var som jag misstänkte väst och ukropropaganda för att verka svagare än man än. Den ryska offensiven går ju sämre än den ukrainska för ett halvår sedan vilket tyder på att ukraina inte är svaga. Jag skiter i vilket nu och det är ganska befriande. hehe
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2024-01-18 kl. 10:55.
Citera
2024-01-18, 10:54
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag vet inte om pengarna är slut, men det finns en annan vinst för Ryssarna och det är att dom nekar Ukraina tillgång till dessa tillgångar.

https://www.ft.com/content/d206baa8-3ec9-42f0-b103-2c098d0486d9

I vilket fall som helst så tror jag det var ett bra försök men jag skulle tro det inte kommer leda någonstans.

Nej, tror inte jag heller.
I artikeln säger man att man vill ändra på lagar/regler så att det blir tydligare hur man hanterar detta.
Man vill ha beslut från "högre" ort.
Så försöket kommer inte fungera.

Ville mest belysa att "varför är man ute efter dessa pengar, som man inte behöver"....
Citera
2024-01-18, 10:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Av det jag läser så är det mer eller mindre masslakt av Ryssar i området.

https://twitter.com/wartranslated/status/1747671967489020387/photo/1

https://twitter.com/wartranslated/status/1747673547412066524

Så Ukraina har något hundratal man på vänstra sidan och är understödda av artilleri från högra sidan av Dnipro allt medans Ryssarna har order uppifrån att ta tillbaka området med alla till buds stående medel. Så det blir den vanliga köttvågen efter köttvågen av masslakt.

Jag såg något meddelande från en rysk soldat, som klagade på hur man taktiskt gick tillväga.
Hur de slogs, var dömt att misslyckas enl honom.
De offrades.
Citera
2024-01-18, 10:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Du kan inte bidra med något?
Varför vänta på mainstreammedia, som ändå inte kan anses som en trovärdig källa?

Enl annan källa, så har Ukraina 350 man på andra sidan och ryssarna har ca 12 000 man i området.
40:1 men det hjälper tydligen inte. På vägen fram så tar FPV ut fordonen.
Finns mer eller mindre bara en väg att ta sig fram på, som jag har förstått.

Har inga uppgifter på döda eller utslagna fordon. Vilket inte är intressant, för mig att hålla räkning på.

Men du kanske håller räkningen? Har du några uppgifter?
Varför vänta, på de som vi ändå inte anser trovärdig? Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Vad händer? Inga ryska kanaler säger något om det så här långt! Vet du något mer än ryssen?

Jag vet inte. Dima på Military Summary tog ut segern i förskott igår. Men om Ukraina skulle förlora sitt brohuvud så verkar det som ett slöseri med deras bästa manskap. 4 månader med att kontinuerligt fylla på och skeppa över manskap i små gummibåtar. Bara för att sen förlora allt. Om det nu kommer att sluta så.
Citera
2024-01-18, 10:59
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
De offrades.

Det är livet som en slav under Putins styre. Men men, ge det någon timme och snart kommer det ett rysstroll och förklarar att det är någonting positivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in