2024-01-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Mina två söner har bråkat som fan både med varandra och mig och sambo senaste halvåret. Vi pratar konstant bråk. Så ibland lackar både jag och sambon till, jag kanske lite mer.

Aldrig hotfull eller så, utan bestämd och arg. Min sons fröken frågade hur det var hemma och han sade väl typ att pappa ofta är arg.

Detta räckte för att skolan skulle orosanmälan det hela till soc. Allså var är samhället påväg?
Samhället är på väg till att vuxna som jobbar med barn lyssnar på det barnen inte säger. Detta är riktigt bra då detta gör att många barn som förr levde i en familj med våld kan fångas upp. Att du tar illa upp över att Soc även bryr sig om dina barn är ett personligt problem. Låter som du har problem med självkontroll.
Citera
2024-01-17, 11:03
Bannlyst
Det är väl bra och tecken på att saker och ting fungerar.

Barn har ofta ett sämre ordförråd och kanske inte alltid hittar rätt ord för att beskriva saker och ting, sen tolkar vuxna människor detta på ett sätt som sätter snöbollen i rullning.

Bra att samhället reagerar, ger ni inte ungarna stryk så har ni ingenting och oroa er för
Citera
2024-01-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det är väl bra och tecken på att saker och ting fungerar.

Barn har ofta ett sämre ordförråd och kanske inte alltid hittar rätt ord för att beskriva saker och ting, sen tolkar vuxna människor detta på ett sätt som sätter snöbollen i rullning.

Bra att samhället reagerar, ger ni inte ungarna stryk så har ni ingenting och oroa er för

Jag tycker det är ett tecken på att det inte alls fungerar. Det är ju precis denna anledning varför lärare inte kan göra något mot stökiga elever. Samhället är på väg åt fel håll.
Citera
2024-01-17, 11:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Mina två söner har bråkat som fan både med varandra och mig och sambo senaste halvåret. Vi pratar konstant bråk. Så ibland lackar både jag och sambon till, jag kanske lite mer.

Aldrig hotfull eller så, utan bestämd och arg. Min sons fröken frågade hur det var hemma och han sade väl typ att pappa ofta är arg.

Detta räckte för att skolan skulle orosanmälan det hela till soc. Allså var är samhället påväg?

Personal som jobbar i skolans värld och i vården har en anmälningsplikt som lyder att de måste anmäla vid blotta misstanken att ett barn på något sätt kan fara illa. Läraren har således bara gjort det den är ålagd.

Försök att vänd på ditt resonemang och var tacksam att en vuxen i närheten av ditt barn reagerar. Det hade ju varit värre om läraren inte gjort något.

Sedan förstår jag också att det känns olustigt. Men troligen kommer det inte att hända något mer än att ni får komma på ett samtal.

Kanske borde ni fundera på problemen i er relation och försöka hitta en lösning så att det inte påverkar sonen negativt? Det är ju inte sunt med ständiga bråk och konflikter hemma.
Citera
2024-01-17, 11:38
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är många som har den här upplevelsen av socialtjänsten. Godtycke och tro råder dessvärre på denna myndighet. Det är nog det här med manshatande kvinnor fullproppade med fördomar om män och skvaller som inte är en bra kombination.
Ja verkar bara va kvinnor som får dessa jobb dessutom. Hon jag fick hade nån HBTQ certifierad logga på sin FB
Citera
2024-01-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Men samtidigt så missar ni fall som Bobby och den där tjejen i Karlskrona Yara. Ni lägger krutet på fel familjer ofta. I Yaras fall haglade det in oro ifrån grannar, skolan och flickans kamraters föräldrar men inget gjordes.

I mitt tycke är socialtjänsten en mycket dåligt fungerande myndighet.

Detta är inte på individnivå utan problemet ligger mer centralt. ( så gott som ingen svensk myndighet fungerar längre.)

Många enskilda handläggare gör vad dem kan , men fungerar inte organisationen så går det gärna åt helvete trots detta. Och då sker sånt du nämner.
Citera
2024-01-17, 11:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Ja verkar bara va kvinnor som får dessa jobb dessutom. Hon jag fick hade nån HBTQ certifierad logga på sin FB

Ja därav utfallet... Lägg till att de inte heller behöver några bevis mer än skvaller i sina utredningar så blir det som det blir. Det är konstigt att det accepteras att socionomer ska vara några slags expertbedömare när det gäller frågor som rör barn och familjesituationer.
Citera
2024-01-17, 11:48
Avslutad
Citat:
Det är klart det blir en lavett ibland
Nejdå, det är bara vanligt skäll för att de inte gör som vi säger
Vad innebär "vanligt skäll" för dig då? Kan vara väldigt olika beroende på vad man menar
Citera
2024-01-17, 11:50
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja därav utfallet... Lägg till att de inte heller behöver några bevis mer än skvaller i sina utredningar så blir det som det blir. Det är konstigt att det accepteras att socionomer ska vara några slags expertbedömare när det gäller frågor som rör barn och familjesituationer.
Hon sa till mig exet var trovärdig för hon grät, dock kunde hon gråta på beställning o lipade för i stort sett allt
Citera
2024-01-17, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Hon sa till mig exet var trovärdig för hon grät, dock kunde hon gråta på beställning o lipade för i stort sett allt

Precis vad som är problemet. Det värsta är att utredningen blir därefter vad de TROR. Och det accepteras av domstolarna.
Citera
2024-01-17, 12:01
Medlem
Barentss avatar
Om man besvarar denna orosanmälan på ett lugnt och sakligt sätt så händer naturligtvis inget.

Min son 8 år sa på skoj till sin lärare "...och sedan slog pappa mig". Läraren tog då in mig på förhör i skolan där jag förklarade att det han skämtat. Sedan var det inget mer med det, men ändå rätt obehagligt att sitta där med Spanish inquisition.

Jag hatar det mesiga (kvinno?)Sverige där det är totalt tabu att ens vara arg. Allt ska vara så medelmåttigt beige det bara kan och man får inte ens säga emot personer och aldrig aldrig höja rösten. jag skiter i detta och tar smällarna som kommer när folk blir sura.
Citera
2024-01-17, 12:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Låter ju inte bra med konstanta bråk, det är ju något ni måste jobba med. Ingen mår bra av konstanta bråk. Jag har själv fem barn och vi bråkar i princip aldrig här hemma. Blir man ovänner så pratar man med varandra. Blir man väldigt arg går man ut en sväng eller går in på sitt rum tills man lugnat ner sig. Man äter middagar tillsammans och lär sig lyssna på varandra och visa respekt för varandra.

Är nog bra att ni får lite hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in