2024-01-16, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Aaaah, njuter! Machosvin som tror att dom äger en kvinna och kan göra som de vill utan allvarliga konsekvenser. Ruttna din lilla myra!

Hoppas att han får smaka gummiklubba i verkstaden som Anders Englund fick.
Citera
2024-01-16, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är inte extremt insatt i detaljerna om rätt och fel här i detta fallet men jag tycker principiellt inte - som nog några gör - att alla dödsmisshandlar bör bedömas automatiskt som mord. Frågan om uppsåt är fortfarande viktig. Om misshandeln inte är så grov kan det vara dråp istället. Likaså kan det oavsett detta fallet vara så i vissa fall att även om det skett en misshandel strax innan att är dödsorsaken en annan. Det är här osannolikt men i andra fall är det ändå mer än en teoretisk möjlighet och då måste fortfarande rätten våga frikänna.

J hade enormt mycket benbrott och svåra skador ifrån grovt våld utifrån över hela kroppen därav troligen mer troligt att det är dödsorsaken. En kropp tål inte hur mycket stryk som helst, dessutom hade förövaren misshandlat henne grovt innan..
På min tid var det brutal misshandel alt dråpförsök..

Men livet på kåken blir nog inte så mysigt, när de andra får tag på domen..
Citera
2024-01-16, 13:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har inte tid att läsa domen, men att sitta här på forumet och läsa inlägg .

Det har jag tid med eftersom det är en debatt här. Om du har problem med yttrandefrihet så är nog det här fel plattform för dig.

Citat:
Svaret du söker står i domen, läs den, jag och flera med mig har länkat den i tråden..

Tack för ditt engagemang. Jag ska läsa domen när tid ges.

Citat:
En helt uppenbar dom som vissa av oss har vetat hela tiden skulle komma.

Så uppenbar var väl inte domen? Det fanns väl åtminstone en möjlighet att de skulle beakta hovrättens dom?
Citera
2024-01-16, 13:45
Medlem
Tänkte visa att rättvisa skipas med en blomma men vet inte vart graven är...
Citera
2024-01-16, 13:46
Medlem
flashmaners avatar
Det här stycket i HD's dom tycker jag är mycket intressant och lägger verkligen ett fullständigt vattentätt lock över gräsklipparfjantens ständiga dravel i tråden om att det ena eller det andra kan ha varit bidragande.

Domskäl, punkt 19.

Citat:
19. Frågan för Högsta domstolen är om MEs handlande har orsakat JBs
död. Det krävs inte att hans handlande har varit den enda orsaken eller att det
varit huvudorsaken. Det är tillräckligt att hans våldsutövning och följderna av
den har varit en bidragande orsak
till att JB avled. (Se p. 15 och 16.)
Citera
2024-01-16, 13:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag är inte extremt insatt i detaljerna om rätt och fel här i detta fallet men jag tycker principiellt inte - som nog några gör - att alla dödsmisshandlar bör bedömas automatiskt som mord. Frågan om uppsåt är fortfarande viktig. Om misshandeln inte är så grov kan det vara dråp istället. Likaså kan det oavsett detta fallet vara så i vissa fall att även om det skett en misshandel strax innan att är dödsorsaken en annan. Det är här osannolikt men i andra fall är det ändå mer än en teoretisk möjlighet och då måste fortfarande rätten våga frikänna.

Nej, det kan inte vara dråp bara för att misshandeln "inte är så grov". Det är inte graden av våld som avgör dråp eller mord. Dråp är istället ett mord där det finns förmildrande omständigheter, lite förenklat uttryckt. Det kan alltså vara dråp även om en person skjuter en annan med en pistol, på nära håll, rakt i hjärtat. Det beror istället på andra omständigheter.

En dödsmisshandel skall nog, IMO, dömas som mord varje gång. Frågan om uppsåt är viktig, antingen är det avsiktsuppsåt eller så är det likgiltighetsuppsåt. De dödsmisshandlar som inte uppnår åtminstone likgilthetsuppsåt torde, eller kanske möjligen borde, vara mycket sällsynta.

Om dödsorsaken är en annan, så är det inte en dödsmisshandel

Om en person klipper till en annan person, inte allt för hårt, och personen går i backen, ligger kvar där och tar sig huvudet, och det då kommer en bil och kör över personen i fråga, så kan man tänka sig allt ifrån att GM fälls för ringa misshandel, via vållande till annans död, till mord. Helt beroende på omständigheterna.
Citera
2024-01-16, 13:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det har jag tid med eftersom det är en debatt här. Om du har problem med yttrandefrihet så är nog det här fel plattform för dig.

Att du svarar på det viset visar att det är du som har problem med yttrandefriheten. Att du inte"har tid" att läsa en dom som ligger till grund för debatten vi för hör, för att du måste debattera här istället, visar att detta är fel plattform för dig.

Citat:
Så uppenbar var väl inte domen? Det fanns väl åtminstone en möjlighet att de skulle beakta hovrättens dom?

Jo, så uppenbar var domen. Det fanns ingen sådan möjlighet. Det framgår mycket tydligt av domen att så är fallet. Det vet alla vi som läst den. Så läs nu den istället för att tramsa här, ditt troll.

Ur domen, punkt 19.

Citat:
19. Frågan för Högsta domstolen är om MEs handlande har orsakat JBs
död. Det krävs inte att hans handlande har varit den enda orsaken eller att det
varit huvudorsaken. Det är tillräckligt att hans våldsutövning och följderna av
den har varit en bidragande orsak
till att JB avled. (Se p. 15 och 16.)
Citera
2024-01-16, 13:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, det kan inte vara dråp bara för att misshandeln "inte är så grov". Det är inte graden av våld som avgör dråp eller mord. Dråp är istället ett mord där det finns förmildrande omständigheter, lite förenklat uttryckt. Det kan alltså vara dråp även om en person skjuter en annan med en pistol, på nära håll, rakt i hjärtat. Det beror istället på andra omständigheter.

En dödsmisshandel skall nog, IMO, dömas som mord varje gång. Frågan om uppsåt är viktig, antingen är det avsiktsuppsåt eller så är det likgiltighetsuppsåt. De dödsmisshandlar som inte uppnår åtminstone likgilthetsuppsåt torde, eller kanske möjligen borde, vara mycket sällsynta.

Om dödsorsaken är en annan, så är det inte en dödsmisshandel

Om en person klipper till en annan person, inte allt för hårt, och personen går i backen, ligger kvar där och tar sig huvudet, och det då kommer en bil och kör över personen i fråga, så kan man tänka sig allt ifrån att GM fälls för ringa misshandel, via vållande till annans död, till mord. Helt beroende på omständigheterna.

Att misshandeln inte är så grov kan vara en omständighet som gör att det bedöms som dråp eller som du säger vållande till annans död.

Med dödsmisshandel avser jag en misshandel där den misshandlade avlider strax därefter. Även om det är osannolikt här kan det i andra fall vara så att dödsorsaken är en annan och då blir det riktigt att bara döma för misshandel som hovrätten gjorde här.

Jag tror inte vi är speciellt oense om terminologi och vad domsluten innebär.
Citera
2024-01-16, 13:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/152gGJ/livstidsdomen-mot-jeanettes-mordare-ar-mycket-viktig

Det är lätt att hålla med om att domen är riktig och att det är så osannolikt att J*an*tte B*rgstr*m skulle dött om inte hon blivit misshandlad att det bör bedömas som att det är mord genom misshandel till döds med likgiltighetsuppsåt.

Sedan finns alltid risken att det slår över och att domstolarna börjar bortse från konkurrerande dödsorsaker i alldeles för hög grad vid behov i andra fall och struntar i att vetenskapen säger att det finns viss sannolikhet för alternativa scenarier.

I det aktuella fallet verkar både TR och HD till viss del ha bortsett från den "konkurrerande dödsorsaken"? Hovrätten drog som bekant en annan slutsats.

Ingen vet väl dessutom om kvinnan hade överlevt misshandeln?
Citera
2024-01-16, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Två gånger minst har han blivit misshandlad, hittills

Goda nyheter. Jag behöver verkligen något bra efter 18 månader och Jeanettes barn behöver ännu mer
Citera
2024-01-16, 14:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
I det aktuella fallet verkar både TR och HD till viss del ha bortsett från den "konkurrerande dödsorsaken"? Hovrätten drog som bekant en annan slutsats.

Ingen vet väl dessutom om kvinnan hade överlevt misshandeln?

HD avgör ju nu frågan genom att slå fast att det i juridisk mening är så osannolikt att någon konkurrerande orsak låg bakom Jeanette Bergstöms död att man kan bortse från det. Hon dog av misshandeln. Medicinskt går det inte att fastslå med absolut säkerhet.

Hur menar du exakt med den sista meningen?
Citera
2024-01-16, 14:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Att du svarar på det viset visar att det är du som har problem med yttrandefriheten. Att du inte"har tid" att läsa en dom som ligger till grund för debatten vi för hör, för att du måste debattera här istället, visar att detta är fel plattform för dig.

Domen kom först idag och den ska läsas så fort tiden räcker till så du kan gärna lugna ner dig lite. Du kan dessutom inte sätta munkavle på andra skribenter, jag är mer påläst än dig när det gäller det aktuella fallet.

Citat:
Jo, så uppenbar var domen. Det fanns ingen sådan möjlighet.

Det finns ofta utrymme för såna möjligheter när fall avgörs i högre instans, nu har dock HD fällt sitt slutliga avgörande. Mannen fick livstids fängelse. Frågan kvarstår dock hur deras relation egentligen såg ut? M har lämnat en del intressanta uppgifter om deras förhållande. Du har väl läst FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in