Citat:
Ursprungligen postat av
Niksi
Du kan väl svara på min fråga. Du uppger att worst case är ett kärnvapenkrig (förmodligen då startat av Ryssland). Vad skulle föranleda Ryssland att starta det? De skulle ju inte starta ett av pin kiv. Vilken skulle vara den springande anledningen till att de skulle dra igång ett kärnvapenkrig?
Om anledningen är att de inte får härja fritt i Ukraina så finns all anledning att fortsätta stötta Ukraina. Någon ”det kunde vara värre”-mentalitet kan inte vara en ursäkt för att sluta stötta Ukraina.
Din fråga: Vad menar du ursäkten skylla [skulle] vara för att starta ett kärnvapenkrig?
Jag utgår vad jag tror är det mest riskfyllda scenariet* - de eskalerar för att de inte kan hänga med konventionellt, t ex blir slagna tillbaka till 1991 års gräns. Och hellre än att förlora, så tar de risken att vinna genom att se om Väst backar. Eller möjligen, så sker ett misstag i ett spänt läge, och så startar kärnvapenkriget irrationellt.
Sen kommer de att ge en eller annan ursäkt (vi kommer knappt ens höra den, eftersom internet kommer brytas upp). Kanske "Rysslands existens var hotad". Det spelar inte så stor roll vad de ger för ursäkt.
* Jag tror inte ens man behöver överväga andra alternativ.