2024-01-15, 21:52
Medlem
Kruxet är väl om det börjar brinna i knutarna att NK fyrar av allt de har. Det går liksom inte att svara med samma mynt eftersom Kina inte skulle acceptera bomber så nära deras gräns
Citera
2024-01-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad tänker du att det spelar för roll? Antag att 1 miljard människor dör av svält, bristande logistik, följdkrig och kärnvapnen själva.

Gör det då någon skillnad om den som startar kärnvapenkriget (troligen Ryssland) hade en bra ursäkt?

Du kan väl svara på min fråga. Du uppger att worst case är ett kärnvapenkrig (förmodligen då startat av Ryssland). Vad skulle föranleda Ryssland att starta det? De skulle ju inte starta ett av pin kiv. Vilken skulle vara den springande anledningen till att de skulle dra igång ett kärnvapenkrig?

Om anledningen är att de inte får härja fritt i Ukraina så finns all anledning att fortsätta stötta Ukraina. Någon ”det kunde vara värre”-mentalitet kan inte vara en ursäkt för att sluta stötta Ukraina.
Citera
2024-01-15, 21:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Usa har flugit rätt mycket över SH de senaste veckorna med Global Hawk. Hittills har ryssen inte vågat röra den iaf. Trots allt rätt mycket dyrare än Reaper som ryssen plockade en av, utan vedergällning från Pentagon.

Citat:
U.S. RQ-4B "FORTE11" up over the Black Sea a bit further east than it's usual path.

https://bsky.app/profile/ineffableintel.bsky.social/post/3kj2bmh5zfo2e
Citera
2024-01-15, 21:56
Medlem
Varför utsätter Rysslands ledare sitt folk för detta förödande krig mot ett broderfolk.
Ett lands ledare ska väl för helvete se till att landet och dess befolkning kan leva ifred och inte tvärt om.
Att offra unga män som så väl behövs i moder Ryssland blir på sikt ohållbart.
Sök fred.
Citera
2024-01-15, 22:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Usa har flugit rätt mycket över SH de senaste veckorna med Global Hawk. Hittills har ryssen inte vågat röra den iaf. Trots allt rätt mycket dyrare än Reaper som ryssen plockade en av, utan vedergällning från Pentagon.

https://bsky.app/profile/ineffableintel.bsky.social/post/3kj2bmh5zfo2e
Den där har varit uppe titt som tätt. Ibland mer och ibland mindre. Skulle tro att den är rätt så vital för signalspaning i området. Ryssarna undviker den naturligtvis.

Reapern, var det den som fick bränsle dumpat på sig?
Citera
2024-01-15, 22:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niksi
Du kan väl svara på min fråga. Du uppger att worst case är ett kärnvapenkrig (förmodligen då startat av Ryssland). Vad skulle föranleda Ryssland att starta det? De skulle ju inte starta ett av pin kiv. Vilken skulle vara den springande anledningen till att de skulle dra igång ett kärnvapenkrig?

Om anledningen är att de inte får härja fritt i Ukraina så finns all anledning att fortsätta stötta Ukraina. Någon ”det kunde vara värre”-mentalitet kan inte vara en ursäkt för att sluta stötta Ukraina.

Din fråga: Vad menar du ursäkten skylla [skulle] vara för att starta ett kärnvapenkrig?

Jag utgår vad jag tror är det mest riskfyllda scenariet* - de eskalerar för att de inte kan hänga med konventionellt, t ex blir slagna tillbaka till 1991 års gräns. Och hellre än att förlora, så tar de risken att vinna genom att se om Väst backar. Eller möjligen, så sker ett misstag i ett spänt läge, och så startar kärnvapenkriget irrationellt.

Sen kommer de att ge en eller annan ursäkt (vi kommer knappt ens höra den, eftersom internet kommer brytas upp). Kanske "Rysslands existens var hotad". Det spelar inte så stor roll vad de ger för ursäkt.

* Jag tror inte ens man behöver överväga andra alternativ.
Citera
2024-01-15, 22:14
Medlem
Citat:
Jag försökte läsa på idag om vad som händer i USA. Men jag fattade inte. De har nästan kommit överens om beviljat ett litet interrim-paket på en del av budgeten till USA självt. Av den var en väldigt stor del till amerikanska MIC. Kan de använda en del till Ukraina?

Kuleba verkar inte tycka att det löser sig. https://abcnews.go.com/International/ukraines-foreign-minister-warns-time-running-pass-funding/story?id=106362605

Man får ge honom att han har humor. Han säger att de ska slåss med spadar om de inte får stöd.

EU kunde hålla ihop om Ukraina, så länge USA ställde upp som huvudsponsor.
Men en sak kan jag garantera!
Det är att Viktor Orban i Ungern kommer inte vara ensam kritiker till EUs Ukrainapolitik i fortsättningen, när EU skall försöka överta USAs ledande roll!
Jag vet att det var massor med perifera EU-länder som "stödde Ukrainas sak", mest för lojalitet mot USA.
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-15 kl. 22:21.
Citera
2024-01-15, 22:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den där har varit uppe titt som tätt. Ibland mer och ibland mindre. Skulle tro att den är rätt så vital för signalspaning i området. Ryssarna undviker den naturligtvis.

Reapern, var det den som fick bränsle dumpat på sig?
Ja precis. Efter den incidenten så slutade ju Usa att flyga över SH ett tag med drönare. Men nu flyger ju Global Hawk i framskjuten position igen. En Reaper är ju en leksak i jämförelse med RQ-4 när det gäller spaning så rätt så intressant ändå. Med tanke på ryssens förluster i flyg och fartyg den senaste tiden också.
Citera
2024-01-15, 22:17
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Den ryska katastrofen rullar vidare.
Från svensk militärbloggare.

"09:44 Ryssland tog extrema förluster igår. 980 man, fjorton stridsvagnar, 20 pansarskytte- eller motorskyttefordon, 24 haubitsar, en salvpjäs, två tunga luftvärnssystem, 31 transportfordon och tre enheter särskild utrustning enligt ovan."
https://cornucopia.se/2024/01/uppdateras-splash-one-mainstay/

Sån löjlig Bagdad-Bob retorik på den killen. Om det nu i snitt stupar runt 1000 ryssar om dagen så kan man väl efter ett tag börja kalla det för ”normala förluster” istället för ”extrema förluster”. En mer biased bloggare får man leta efter.
Citera
2024-01-15, 22:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Låt oss anta att du har rätt. Då hade det varit helt rationellt att skicka in Natoflyg och göra parkeringsplats av ryska flygplatser och logistik. Några flygplan hade inte kommit hem, men det hade det varit värt.

Men USA och UK gör inte detta. Det är för att deras generaler har en annan åsikt än du i denna fråga, tror jag?

Du är paranoid om du tror att det bara är hotet om ett kärnvapenkrig som hindrar NATO ifrån att gå i fullt krig med Ryssland. Ett typiskt ryskt tänkande där man är helt uppslukad av att ta över territorium ifrån andra länder. Det gör inget om man förlorar några hundra tusen eller miljoner på kuppen.
Citera
2024-01-15, 22:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
EU kunde hålla ihop om Ukraina, så länge USA ställde upp som huvudsponsor.
Men en sak kan jag garantera!
Det är att Viktor Orban i Ungern kommer inte vara ensam kritiker till EUs Ukrainapolitik i fortsättningen, när EU skall försöka överta USAs ledande roll!

Där är stor risk för cirkus ja. Det kan bli som några säger, att hardcore-kärnan fortsätter stödja Ukraina: Polen, balterna, UK och Norden. Och resten velar.
Citera
2024-01-15, 22:20
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Så din egen moralkompass säger inte att Ryssland inte borde invadera Ukraina?
Med eller utan påverkan av olika propagandakanaler.

Om man tycker det är ok att Ryssland tar till vapen och invaderar en granne, då har man hjärntvättats.
För mycket konspirationsteorier är nog din diagnos.

Nä, jag tycker inte de borde invaderat. Det var fel. MEN, och det är ett jävligt stor MEN, de skedde inte oprovocerat. På samma sätt som om USA fortsätter att provocera Kina kring Taiwan så kan det utlösa något. Betyder då inte att man stödjer Kina men kan samtidigt tycka att det är extremt fel att underblåsa en konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in