Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Så eftersom löneutrymmet aldrig kan vara helt obegränsat, så är det viktigt att man har möjlighet att inte ge någon löneökning alls åt de man av ett eller annat skäl tycker sämst om?
Så kan man också vinkla det, om man är pro-Facket.
Eller så kan man bara krasst nöja sig med att konstatera att antalet kronor som kan delas ut är begränsat och existensen av ett golv ofrånkomligen innebär att vissa får avstå lönepåslag till förmån för andra.
Detta är krassa fakta, hur man väljer att vinkla dessa fakta beror på de personliga preferenserna.
Citat:
Du personifierar ju de åsikter som gör att kollektivavtal är så otroligt viktigt, inser du inte det?
Som jag nämnt tidigare så tar jag inte ställning i den aktuella konflikten, jag ser den mer som en spännande match mellan två lika tjockskalliga giganter som -- båda -- hellre dör än förlorar.
Du vet, om nyhetsreportern säger att det var översvämning i Laxå så behöver detta inte betyda att han VILL att det ska vara översvämning där. Han konstaterar bara hur det är. Det är ungefär samma här. Du kan försöka snacka bort det, du kan ösa tillmälen över mig, försöka avleda diskussionen -- men inget av detta förändrar det enkla faktum att det är så det är.