2024-01-15, 11:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Kan du förklara exakt VAD som du tror är fel? Lever du kanske i vanföreställningen att antalet kronor som kan delas ut är obegränsat?

Varför är detta en så het potatis för er som är pro-Facket?
Detta är något som ni borde föra fram med emfas! Ni lämnar inte de svaga i sticket. Ni borde vara stolta över detta.
Därför att jag av egen erfarenhet vet att åtminstone min motpart och arbetsgivare inte har några problem med att skjuta till pengar utöver märket, för att på så sätt både kunna garantera miniminivåer för latdrögarna och bra löneutveckling för påläggskalvarna.
Vi har hittat en modell som gör att nästan alla är nöjda, det är väl bra?
Citera
2024-01-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, du har fel. Varför kan du inte bara erkänna att du har fel?
På vilket sätt har han fel? Om kollektivavtalet stipulerar ett golv (oavsett om det handlar om lön eller löneförhöjning) och företaget har X kronor i löneutrymme, så innebär det rimligen att de som i och med kollektivavtalet får en högre lön/löneförhöjning än de skulle fått om det inte funnits kollektivavtal, äter av det belopp som annars skulle gått till de med högre lön?

Med mindre att kollektivavtalet inte förändrar lönerna eller förmåner alls (och givetvis måste alla kostnader som hänförs till de anställda räknas in, det är ju samma pengar som skall betala dessa), så måste ju någon få mindre om någon annan ska få mera.

Edit: Även om företaget skjuter till mer pengar än märket, så kanske de gjort det oavsett men då fördelat det annorlunda.
Citera
2024-01-15, 11:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
På vilket sätt har han fel? Om kollektivavtalet stipulerar ett golv (oavsett om det handlar om lön eller löneförhöjning) och företaget har X kronor i löneutrymme, så innebär det rimligen att de som i och med kollektivavtalet får en högre lön/löneförhöjning än de skulle fått om det inte funnits kollektivavtal, äter av det belopp som annars skulle gått till de med högre lön?

Med mindre att kollektivavtalet inte förändrar lönerna eller förmåner alls (och givetvis måste alla kostnader som hänförs till de anställda räknas in, det är ju samma pengar som skall betala dessa), så måste ju någon få mindre om någon annan ska få mera.
Se mitt svar till stamfader ovan ditt inlägg.
Citera
2024-01-15, 11:11
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
men det svaret var ju bara ett substanslöst icke-svar

Faktum kvarstår:
Antalet kronor som kan delas ut är begränsat. Efter att de som egentligen borde få lägre än golvet har fått sitt så blir det färre kronor över till de högpresterande.
Citera
2024-01-15, 11:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
men det svaret var ju bara ett substanslöst icke-svar

Faktum kvarstår:
Antalet kronor som kan delas ut är begränsat. Efter att de som egentligen borde få lägre än golvet har fått sitt så blir det färre kronor över till de högpresterande.
Så eftersom löneutrymmet aldrig kan vara helt obegränsat, så är det viktigt att man har möjlighet att inte ge någon löneökning alls åt dem man av ett eller annat skäl tycker sämst om?

Du personifierar ju de åsikter som gör att kollektivavtal är så otroligt viktigt, inser du inte det?
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-01-15 kl. 11:19.
Citera
2024-01-15, 11:35
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Så eftersom löneutrymmet aldrig kan vara helt obegränsat, så är det viktigt att man har möjlighet att inte ge någon löneökning alls åt de man av ett eller annat skäl tycker sämst om?
Så kan man också vinkla det, om man är pro-Facket.
Eller så kan man bara krasst nöja sig med att konstatera att antalet kronor som kan delas ut är begränsat och existensen av ett golv ofrånkomligen innebär att vissa får avstå lönepåslag till förmån för andra.
Detta är krassa fakta, hur man väljer att vinkla dessa fakta beror på de personliga preferenserna.

Citat:
Du personifierar ju de åsikter som gör att kollektivavtal är så otroligt viktigt, inser du inte det?
Som jag nämnt tidigare så tar jag inte ställning i den aktuella konflikten, jag ser den mer som en spännande match mellan två lika tjockskalliga giganter som -- båda -- hellre dör än förlorar.

Du vet, om nyhetsreportern säger att det var översvämning i Laxå så behöver detta inte betyda att han VILL att det ska vara översvämning där. Han konstaterar bara hur det är. Det är ungefär samma här. Du kan försöka snacka bort det, du kan ösa tillmälen över mig, försöka avleda diskussionen -- men inget av detta förändrar det enkla faktum att det är så det är.
Citera
2024-01-15, 11:36
Medlem
Citat:
Jo, jag såg ditt svar efter att jag skrivit. Och visst kan det säkert vara så på många företag att man inte använder hela det tillgängliga löneutrymmet och därmed har marginal för att höja lönen även för grupper man egentligen inte vill höja, men det är långt ifrån alltid det är så.

Tittar jag på min egen verksamhet, så använder jag uteslutande personal med egna företag för att slippa administrationen med att vara arbetsgivare. Men det finns personer som idag får fakturera mig ungefär det samma per timme som de gjorde för 10 år sedan, och andra som fakturerar nästan det dubbla mot vad de gjorde för 10 år sedan. Om de som inte fått högre ersättning skulle få det, så måste de pengarna tas från de som har fått högre ersättning, någon annanstans finns det inte att hämta pengarna.
Senast redigerad av cjh 2024-01-15 kl. 11:48.
Citera
2024-01-15, 11:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Så kan man också vinkla det, om man är pro-Facket.
Eller så kan man bara krasst nöja sig med att konstatera att antalet kronor som kan delas ut är begränsat och existensen av ett golv ofrånkomligen innebär att vissa får avstå lönepåslag till förmån för andra.
Detta är krassa fakta, hur man väljer att vinkla dessa fakta beror på de personliga preferenserna.

Som jag nämnt tidigare så tar jag inte ställning i den aktuella konflikten, jag ser den mer som en spännande match mellan två lika tjockskalliga giganter som -- båda -- hellre dör än förlorar.

Du vet, om nyhetsreportern säger att det var översvämning i Laxå så behöver detta inte betyda att han VILL att det ska vara översvämning där. Han konstaterar bara hur det är. Det är ungefär samma här. Du kan försöka snacka bort det, du kan ösa tillmälen över mig, försöka avleda diskussionen -- men inget av detta förändrar det enkla faktum att det är så det är.
OK. Jag är med på att ingen kan få hur stor löneökning som helst, och att pengarna för en miniminivå måste komma någonstans ifrån.

Håller även med om att det är intressant att följa konflikten från sidlinjen. Frågan är ju hur legitim strejken egentligen är.
Jag litade ju på IF Metalls uppgifter om att de organiserade ungefär hälften av Teslas anställda, men nu säger de att de efter uteslutningarna av strejkbrytare organiserar mindre än hälften.
Då inställer sig genast frågan varför i herrans namn de utesluter vissa strejkbrytare, men låter andra fortsätta vara medlemmar. Det går inte ihop, och får mig att misstänka att man försöker vilseleda allmänheten gällande hur stor del av Teslas anställda man egentligen organiserar...
Citera
2024-01-15, 11:46
Medlem
Citat:
OK. Jag är med på att ingen kan få hur stor löneökning som helst, och att pengarna för en miniminivå måste komma någonstans ifrån.

Håller även med om att det är intressant att följa konflikten från sidlinjen. Frågan är ju hur legitim strejken egentligen är.
Jag litade ju på IF Metalls uppgifter om att de organiserade ungefär hälften av Teslas anställda, men nu säger de att de efter uteslutningarna av strejkbrytare organiserar mindre än hälften.
Då inställer sig genast frågan varför i herrans namn de utesluter vissa strejkbrytare, men låter andra fortsätta vara medlemmar. Det går inte ihop, och får mig att misstänka att man försöker vilseleda allmänheten gällande hur stor del av Teslas anställda man egentligen organiserar...
Ja, det är lite synd att det inte finns några tillförlitliga siffror på hur stor andel som är fackanslutna eller, ännu bättre, för ett kollektivavtal. Jag har inga problem med att facket vill få till ett kollektivavtal om merparten av de anställda på en arbetsplats önskar det. Men legitimiteten i framför allt sympatiåtgärderna anser i alla fall jag har en direkt koppling till hur stor andel man representerar.
Citera
2024-01-15, 21:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Hur Tesla står sig mot andra bilmärken är inte topic.

Mod.
Citera
2024-01-15, 21:18
Medlem
peterpanps avatar
Sparkar personal efter Tesla-konflikten

https://branschaktuellt.se/industri/208963-sparkar-personal-efter-tesla-konflikten/

– IF Metall har orsakat omfattande skador för kollektivavtalsanslutna Hydro Extrusion som nu varslar cirka 20 personer om uppsägning, varav flera är medlemmar i IF Metall. Dessa människor kastas nu ut i arbetslöshet under tuffa ekonomiska tider, säger Jonas Hagelqvist, VD, IKEM.

Strejken verkställdes den 24 november 2023 och Hydro Extrusion har sedan dess förlorat viktiga affärsrelationer, tagit ekonomisk skada och tvingas alltså nu varsla personal.

Sverige har en unikt långtgående rätt till stridsåtgärder som innebär att även företag som har kollektivavtal och saknar koppling till primärkonflikten kan utsättas för oproportionerliga och orimliga kostnader från konflikter.

– Det här underminerar fredsplikten och skadar därmed kollektivavtalsmodellen, säger Jonas Hagelqvist, VD, IKEM.
Citera
2024-01-15, 21:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Därför att jag av egen erfarenhet vet att åtminstone min motpart och arbetsgivare inte har några problem med att skjuta till pengar utöver märket, för att på så sätt både kunna garantera miniminivåer för latdrögarna och bra löneutveckling för påläggskalvarna.
Vi har hittat en modell som gör att nästan alla är nöjda, det är väl bra?

Att du som fack hittat en modell som även arbetsgivaren är nöjd med, är ju utmärkt.

Problemet med facket i detta fallet är att de vill tvinga sig på Tesla, och även majoriteten av arbetarna, som redan är nöjda som de har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in