2015-04-27, 09:19
Medlem
Hur vanligt är det att den pajar? Eller va det vanligare på modellerna innan? Vad är kostnad om den skulle paja?

Mvh
Citera
2015-04-27, 09:40
Medlem
despondencys avatar
Hej.

Det är svårt att säga hur "vanligt" det är. Om man ser till att ha bra balans mellan slitagen på hjulen och inte är ute och sliter med fyrhjulsdriften mer än vad man normalt ger i en cross-over som XC70 så håller den fint. I vanliga fall så är det sällan vinkelväxeln som går sönder först utan hylsan som sitter på utgående axel från växellådan om jag inte missminner mig. Detta kan åtgärdas genom att smörja hylsan / kontrollera oljan. Byte av hylsa eller smörjning av hylsan kräver specialverktyg och specialolja från Volvo. Har den kört fast sitter den stenhårt och kräver högst sannolikt ett tryckverktyg. Det var vanligare på tidiga modeller som inte använde Haldex, detta tror jag ändras 2003 men är inte helt säker. Modeller runt millennieskiftet hade inte alls samma hållbarhet som Haldex-system som har varit i bruk efter det.

När fettet tar slut så börjar man känna tydliga hugg när fyrhjulsdriften kopplas in, lite som en knuff i ryggen. När hylsan går torr slår den sönder "splinesen" och brukar utgöra det största problemet för Haldex fyrhjulsdrift. Vad jag vet så brukar själva vinkelväxeln ha en livslängd runt 12000-15000 mil men det beror på körsätt givetvis. Problemet är ju vanligare desto kraftigare motor man har men ofta är det R-modellerna och den tunga XC90:n man tänker på då. En D5:a från 2007 är en stark och fin motor men inget som sliter sönder delar nämnvärt snabbare än deras mindre dieselmotor eller volvos gamla bensin-femma.

Något att tänka på är att om man har oturen att man hylsan eller vinkelväxeln ger vika så kan man bruka bilen som en normal framhjulsdriven bil utan att riskera några andra skador. Man saknar bara fyrhjulsdrift. Om jag har fel får gärna någon mer kunnig rätta mig.

Hoppas det gav några svar.
Citera
2015-04-27, 22:14
Medlem
Hjälpte en kompis att byta vinkelväxel + hylsa på hans S60R när det hade rasat. Den blev som inlägget ovan sagt 2-hjulsdriven när hylsan rasade och han körde med den rätt länge tills vi lagade fyrhjulsdriften. Det som hade hänt var att hylsan hade slitit ut sina splines och sedan spunnit och rensat splinesen även på vinkelväxelns ingående axel. Torrt + rostigt var det, precis som inlägget ovan nämner. Hade det varit rikligare infettat från fabrik hade det förmodligen hållt snäppet längre. Jag har också hört att de tidiga hylsorna hade dålig/felaktig härdning och att det är det som gör att splinesen gick sönder. Nya hylsor skall vara bättre härdade.

Att få lös den gamla hylsan och dit den nya är en av de sjukare grejerna jag varit med om. Vissa på jobbet har bytt hylsor på XC70 och XC90 genom att bara dra loss hylsan med en stor polygrip.

Vi fick svetsa på en stor jävla mutter på varje sida av hylsan och lägga tjocka plattjärn mellan muttern och växellådan och sedan "dra" ut hylsan genom att gänga bultar genom muttrarna växelvis som tryckte mot plattjärnen. Nya hylsan fick vi lägga en träkloss mot och slå dit med en stor slägga, vi var tre grabbar som turades om för vi vart så trötta i armarna.
Citera
2023-12-28, 19:04
Medlem
Vet att det är en gammal tråd detta men kanske någon som ser det ändå.
Nu var det min tur att laga vinkelväxell på en V70 awd 05 som köptes i sommras.
Det är troligen hylsan som givit upp för mig, jag undrar om det är någon som helt enkelt svetsat fast hylsan i bägge axlar eller kanske borrat och satt bult och mutter om man kommer åt att göra det.
De ända problemen jag kan se med att svetsa den skulle väll vara om det drar sig något snett av värmen och att det skulle räcka för att skapa vibrationer.
Citera
2023-12-28, 19:28
Medlem
Jag hittade svaret själv

https://www.swedespeed.com/threads/never-replace-another-awd-collar-sleeve-ever-again.164579/?id=164579

Här har vi en som beskrev i detalj hur han löste detta problem. Så skall det bli.
Citera
2023-12-28, 23:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Boss-Man
Vet att det är en gammal tråd detta men kanske någon som ser det ändå.
Nu var det min tur att laga vinkelväxell på en V70 awd 05 som köptes i sommras.
Det är troligen hylsan som givit upp för mig, jag undrar om det är någon som helt enkelt svetsat fast hylsan i bägge axlar eller kanske borrat och satt bult och mutter om man kommer åt att göra det.
De ända problemen jag kan se med att svetsa den skulle väll vara om det drar sig något snett av värmen och att det skulle räcka för att skapa vibrationer.

Är du säker på att det är hylsan och inte hydraulpumpen till awd som gett upp? Är vanligt att även den går sönder.
Har du kollat så du vet att det är hylsan? Det gör du enklast med bilen upphissad.
Senast redigerad av glajarn 2023-12-28 kl. 23:53.
Citera
2024-01-15, 17:41
Medlem
Jag hissade upp hela bilen ca 50cm. Sedan lade jag i ettans växel och lät hjulen rulla, la mig under och kollade var kardanen slutade snurra då den ju ska snurra hela vägen till haldexen när allt fungerar. Jag kunde inte se att axeln rörde sig någonstans, det är möjligt att hylsan är hel och det är vinkelväxeln som gett upp. Men lagar jag enbart den så lär väll snart hylsan gå den med?
Citera
2024-01-16, 11:05
Medlem
Citat:
Jag hissade upp hela bilen ca 50cm. Sedan lade jag i ettans växel och lät hjulen rulla, la mig under och kollade var kardanen slutade snurra då den ju ska snurra hela vägen till haldexen när allt fungerar. Jag kunde inte se att axeln rörde sig någonstans, det är möjligt att hylsan är hel och det är vinkelväxeln som gett upp. Men lagar jag enbart den så lär väll snart hylsan gå den med?

Det beror på. Jag har varit med om flera rasade vinkelväxlar. Några där hylsan/splines gått åt skogen og några där lager/kugg i vinkelväxeln blivit skrot, i ena tilfället small det som en explosion under bilen og det gick inte att backa med bilen på grund av att dreven inne i vinkelväxeln låste sig. Var inte så roligt att köra framöver heller för den delen, men det gick.

I dom tilfällen där hylsan var hel och det var splines på inngående axel på vinkelväxeln som var skrot var det utan tvekan också slitage på hylsan. På alla dom bilar jag bytt på installerade vi använda vinkelväxlar och även där var det tydligt att slitage hade uppstått och at dom "nya" delarna troligen inte kommer hålla för all tid.

Med tanke på hur mycket en vinkelväxel kostar vs en hylsa är det helt klart värt att bytta om man vill att det skal hålla. Problemet är dock ofta att hylsan sitter som fan i utgående axel på lådan. Volvo säljer förstärkt hylsa så den rekommenderas i så fall.
Citera
2024-01-16, 12:11
Medlem
Okej. Ja det är möjligt att det är hylsan. Jag har sett en del annonser på folk som säljer ”förstärkta vinkelväxlar, är detta då endast den förstärkta hylsan som ändrats? Du som verkar erfaren, går det att köra bilen när man plockat ur vinkelväxel? Jag tänker isåfall köra den 200 meter så den ej är i vägen i verkstaden, och skicka in vinkelväxeln på service/förstärkning.
Citera
2024-01-16, 12:12
Medlem
[quote=Mitnick89|87051350]
Citera
2024-01-16, 12:14
Medlem
[quote=Mitnick89|87051350]
Citera
2024-01-16, 13:02
Medlem
Citat:
Okej. Ja det är möjligt att det är hylsan. Jag har sett en del annonser på folk som säljer ”förstärkta vinkelväxlar, är detta då endast den förstärkta hylsan som ändrats? Du som verkar erfaren, går det att köra bilen när man plockat ur vinkelväxel? Jag tänker isåfall köra den 200 meter så den ej är i vägen i verkstaden, och skicka in vinkelväxeln på service/förstärkning.

Vad som inngår när man köper forstärkt vinkelväxel vet jag inte, jag antar att hylsa ingår men även att man uppgraderat med bättre lager, möjligtvis också svarvat ned trasiga splines inngående på vinkelväxel och pressat på och svetsat fast en CNC fräst hysla med nya splines i starkare stål.

En annan upgradering som borde göras är att borra upp och gänga en oljeplugg på vinkelväxeln. Alla dom jag sett har inte haft någon och oljan vilket troligen medför att många skiter i att byta.

Om du monterar tillbaka drivaxeln går det väl att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in