Citat:
Ursprungligen postat av
Da-Boss-Man
Jag hissade upp hela bilen ca 50cm. Sedan lade jag i ettans växel och lät hjulen rulla, la mig under och kollade var kardanen slutade snurra då den ju ska snurra hela vägen till haldexen när allt fungerar. Jag kunde inte se att axeln rörde sig någonstans, det är möjligt att hylsan är hel och det är vinkelväxeln som gett upp. Men lagar jag enbart den så lär väll snart hylsan gå den med?
Det beror på. Jag har varit med om flera rasade vinkelväxlar. Några där hylsan/splines gått åt skogen og några där lager/kugg i vinkelväxeln blivit skrot, i ena tilfället small det som en explosion under bilen og det gick inte att backa med bilen på grund av att dreven inne i vinkelväxeln låste sig. Var inte så roligt att köra framöver heller för den delen, men det gick.
I dom tilfällen där hylsan var hel och det var splines på inngående axel på vinkelväxeln som var skrot var det utan tvekan också slitage på hylsan. På alla dom bilar jag bytt på installerade vi använda vinkelväxlar och även där var det tydligt att slitage hade uppstått och at dom "nya" delarna troligen inte kommer hålla för all tid.
Med tanke på hur mycket en vinkelväxel kostar vs en hylsa är det helt klart värt att bytta om man vill att det skal hålla. Problemet är dock ofta att hylsan sitter som fan i utgående axel på lådan. Volvo säljer förstärkt hylsa så den rekommenderas i så fall.