2024-01-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Förmodligen är dess siffror fel. Fullständigt lönlöst och omöjligt för Ryssland att införliva ett land och folk som hatar dem. Därför kommer inte Ryssland heller annektera fler oblaster (men eventuellt undantag för Odessa). Valet 2010 ger en rätt bra fingervisning om sympatierna https://en.m.wikipedia.org/wiki/2010_Ukrainian_presidential_election

I Odesa hatar man Ryssland.
Citera
2024-01-13, 21:58
Avstängd
Russophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Vilken skulle isåfall tvingat USA att köpa?

Att de köpt tror jag säkert kan stämma men som påståendet är att de tvingats då vill man ha källa.
Då jag får mina uppgifter från de ryska medierna som då I sin tur läser av all västerländsk media och vidarebefordra dem till oss som följer de olika grupperna och plattformar som finns att tillgå.

Så kan jag nu ikväll då även skriva om att Ryssland nu skickar in 100 stycken helt nytillverkade av den senaste modellen av luftförsvarssystem och som är monterade på allterängschasi av märket Kamaz.
Citera
2024-01-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var huvudsakligen separatister, men det är komplext och naturligtvis fanns det inflytande från Ryssland.

Som jag har sagt förr, så var separatismen reell i Donbass. Jag håller med om att Nato är det dominanta skälet, men separatismen var nödvändig. Utan den så hade ryska operationer blivit lika impotent som Ukrainas pinsamma operationer runt Belgorod där de sände in anti-Putin-ryssar för att skapa oro nu sommaren 2023 när Russia Free Legion gick över gränsen (tråd: (FB) Vad händer i Belgorod?) (fina inlägg från Zergrush som trodde Ryssland skulle falla sönder). Det föll fullständigt platt, för där var ingen grogrund).

Kreml var troligtvis inte involverat från början (Källa: Läckta Nova Gazeta-papers som jag pratat om förr, kan länka om ni vill). Det var först efter att ha observerat händelsernas gång ett tag som Kreml började stötta och gav separatisterna hjälp mot ukrainska flygvapnet när Kiev började bomba sin egen befolkning och skicka attackhelikoptrar på dem. Däremot fick de stöd av rika ryssar, särskilt Malofeev har utpekats (https://en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Malofeev).

Detta i sin tur är en möjliggörare av det utvidgade kriget 2022. De lokala eliterna (oligarker) i Donbass och Krim kommer så klart att tjäna pengar när kriget är slut, om Ryssland utökar territoriet på handel/industri som pro-Kiev oligarker hade förr.

Detta har sagts många gånger i tråden, men ni bemöter aldrig det utan kommer bara med samma harang om och om igen, med att Putin skickade Girkin och en massa andra ryska commandos.

Det finns mig veterligen inget som tyder på att Putin skickade Girkin till Donbas. Definitivt inte direkt. Girkin skulle i så fall ha berättat det vid det här laget med tanke på allt annat som han erkänt som att det var han som startade kriget och att man höll Krims parlament under vapenhot och tvingade dem att rösta som Ryssland bestämt.
Däremot fick de snabbt stöd från Ryssland med ”semesterfirare” och åtminstone från Juli med artilleribeskjutning av Donbas från Ryssland, invasion av reguljära armén i Augusti. I striden om Donetsk flygplats utgjorde ryssar majoriteten av de döda på separatistsidan.
Nazisten Dmitry Demushkin har också berättat att han redan i Februari blev kontaktad av Rysslands vice premiärminister och blev ombedd att samla ultras och nazister för att anfalla Donbas. Demushkin skulle få bli (nazistisk) borgmästare i stad i Donbas för sina tjänster. Demushkin vägrade dock.
Det är svårt och veta vad Rysslands plan för Donbas var närmaste halvåret efter att man invaderat Krim.
Citera
2024-01-13, 22:02
Medlem
raskenss avatar
Trots rysk terrorism så lyckades dom inte stoppa den Ukrainska spannmålsexporten. Den är nu igång med full gas och exporterar mer än innan 2022..

Helt otroligt.

https://www.threads.net/@kyivpost.official/post/C1_oilfoCKh
Citera
2024-01-13, 22:06
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Uppenbarligen har du inte förstått ett smack

Vi börjar med steg 1: befintliga fabriker kan bara utöka produktionen så många procent utan att de behöver expandera . Steg 2: Efterfrågan ökar ( vilket det gjort i 2 års tid ) så nu har man nått nuvarande produktionskapacitet i befintliga anläggningar.
Steg 3: Nu vill vapenfabrikerna bygga ut . De vill dessutom inte betala utbyggnaden själva utan de vill ha politiska samt ekonomiska garantier så att de inte står där med kostnaden själva ( det kan ju bli fred igen och länder avrustar igen )

Du förstår varken politiken eller ekonomin bakom politiken tydligen . Vilket är är lite intressant ( Det visar ju att du faktiskt är ryss på riktigt )

Är du seriöst intresserad tycker jag att du ska titta på hur många tillverkare av eldrör det finns i Europa eller varför inte antalet tillverkare av drivladdningar ( Ett stalltips är det är mycket få tillverkare som gör det " in house " utan det produceras av ett mycket fåtal underleverantörer )

Du pratar granater när du borde tänka " drivladdningar " Drivladdningar roteras dessutom ut oftare än granater av naturliga orsaker

Så nu fick du lite fakta istället för att " du tror/du tycker/du känner "

Skalman1973, du har ju ändå vissa spår av hjärnsubstans innanför skallbenet (till skillnad från de flesta andra i tråden). Drivladdningar, tändrör och sprängladdningar hit och dit - låt oss vara överens om att Ukraina är i akut behov av artillerigranater NU och inte om ett år.

Nammo i Karlskoga har som mål att fördubbla tillverkningen av artillerigranater inom ett par år:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-brist-pa-granater-darfor-kan-fabriken-inte-oka-produktionen

Pål Jonson vill se en tredubblad tillverkning av artilleriammunition inom två år:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-se-tredubblad-ammunitionstillverkning

"Mål", "vill se", "inom ett par år" - nuff said...
Senast redigerad av Drozd 2024-01-13 kl. 22:14.
Citera
2024-01-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Då jag får mina uppgifter från de ryska medierna som då I sin tur läser av all västerländsk media och vidarebefordra dem till oss som följer de olika grupperna och plattformar som finns att tillgå.

Så kan jag nu ikväll då även skriva om att Ryssland nu skickar in 100 stycken helt nytillverkade av den senaste modellen av luftförsvarssystem och som är monterade på allterängschasi av märket Kamaz.

Pantsir-S1? De har ju visat sig vara helt odugliga, och har ju sänkts av de robotar de skulle bekämpa!

https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1743713424922525847?t=wi8wgqF5jgn9IYYuwpRKPg&s=19
Citera
2024-01-13, 22:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tyvärr är detta typiskt oss människor. Men det är nåt man får räkna med om man bryter sig in i grannens hus våldtar dess dotter och dödar grannens hund.
Om man då stannar kvar då grannen kommer tillbaka med polis får man hålla tummarna för att polisen får tag i en.

Tyvärr är det så, gör du övergrepp så kan det hända att en människa tar lagen i sina egna händer, men givetvis har du våldtagit din granne lämnat uppgifter som gjort att den dödats samt som i många fall avrättat deras ledare får du Tyvärr räkna med att någon hämnas om du inte flyr.
Men du kan gärna komma hit och sparka på min katt, jag kan garantera att du inte kommer hem frisk,

Ditt resonemang fungerar inte jättebra när du applicerar det på Olga i Mariupol som ville ha ett jobb och fortsatte undervisa och gjorde som rektor sa. Visst var hon på sätt och vis delaktig i övergreppet.

Genevekonventioner och FNs regler är också entydiga och utformade i enlighet med min syn på saken. Civila är civila och det spelar ingen roll om de på något vis är kollektivt skyldiga till det ena eller det andra. Visst finns det några hundra individer i ryskkontrollerade områden som är rena psykopater som fick chansen att ställa till jävelskap och börjar jobba för FSB eller trakassera sina grannar som kommunchefer. Men de är minoriteten av de som riskerar att drabbas. Mycket kan också vara "ren business" i såna här situationer där konkurrenten anklagas för att ha varit med "fienden".
Citera
2024-01-13, 22:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det finns mig veterligen inget som tyder på att Putin skickade Girkin till Donbas. Definitivt inte direkt. Girkin skulle i så fall ha berättat det vid det här laget med tanke på allt annat som han erkänt som att det var han som startade kriget och att man höll Krims parlament under vapenhot och tvingade dem att rösta som Ryssland bestämt.
Däremot fick de snabbt stöd från Ryssland med ”semesterfirare” och åtminstone från Juli med artilleribeskjutning av Donbas från Ryssland, invasion av reguljära armén i Augusti. I striden om Donetsk flygplats utgjorde ryssar majoriteten av de döda på separatistsidan.
Nazisten Dmitry Demushkin har också berättat att han redan i Februari blev kontaktad av Rysslands vice premiärminister och blev ombedd att samla ultras och nazister för att anfalla Donbas. Demushkin skulle få bli (nazistisk) borgmästare i stad i Donbas för sina tjänster. Demushkin vägrade dock.
Det är svårt och veta vad Rysslands plan för Donbas var närmaste halvåret efter att man invaderat Krim.

Intressant med Demushkin, den har jag missat. Ska läsa på mer om detta spår. Se där, man kan lära sig något i den här tråden, det är inte 100% retards som skriver.

Det spår/tolkning som jag läst/själv tolkat var att Putin inte hade en plan för Donbass. De (i allians med lokal elit) ville gärna ha gjort samma sak i Kharkov som de bedömde som väldigt proryskt liksom Krim, men de förlorade det politiska spelet där (källa: Platonova's doktorsavhandling). När separatismen spred sig i Donbass och monarkister och allsköns filurer agerade där, men ukrainska armén också satte hårt mot hårt, började det bli en belastning för Putin. Hans problem var också att han inte helt hade kontroll över separatisterna.

Vad Girkin själv hade för plan uttrycks rätt klart i "85 days in Sloviansk". De ville väcka revolutionen och de ville ända till Kiev och nog ta resten av Ukraina också. Men andra separatister ville riva sig loss från Ukraina.

Men det är svårt att veta säkert vad som hände där, ja. Det kommer skrivas många böcker om det.
Citera
2024-01-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ditt resonemang fungerar inte jättebra när du applicerar det på Olga i Mariupol som ville ha ett jobb och fortsatte undervisa och gjorde som rektor sa. Visst var hon på sätt och vis delaktig i övergreppet.

Genevekonventioner och FNs regler är också entydiga och utformade i enlighet med min syn på saken. Civila är civila och det spelar ingen roll om de på något vis är kollektivt skyldiga till det ena eller det andra. Visst finns det några hundra individer i ryskkontrollerade områden som är rena psykopater som fick chansen att ställa till jävelskap och börjar jobba för FSB eller trakassera sina grannar som kommunchefer. Men de är minoriteten av de som riskerar att drabbas. Mycket kan också vara "ren business" i såna här situationer där konkurrenten anklagas för att ha varit med "fienden".

Intressant inlägg från en person som anser att en Rumänsk nazistisk utrotning av judar är en argumentation om Ukrinskt utrensning av Ryssar.
Men givetvis så är det OK att du går in skogen och skjuter ihjäl lokala ledare, våldtar grannens barn samt ödelägger grannens gård bara du gör det I den ockuperade partners agenda.

Lär dig läsa in vad som händer, och lägg inte upp helt hypotetiska inte trovärdig inlägg.

Se dig om försök ha en någon typ av utvärdering av din Kreml trogna inlägg.

Givetvis finns folk som försökt skydda sitt eget skinn, men vad ger detta Kreml stöd till att behåll sina rent kriminella annekteringrar.

Tillbaka till urspungsfrågan, var ser du relevansen till Rumänska Nazisters mord på ukrinska Judar i denna fråga?
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-01-13 kl. 22:28.
Citera
2024-01-13, 22:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det var nån i tråden som nämnde Igor Girkin nu så jag blev nyfiken på hur det står till med den gynnaren nu? Han skakar tydligen fortfarande galler. Hans rättegång håller på nu och tydligen så vill FSB ha honom fälld så det ser nog inte så bra ut för denna göken alltså. Ser ut som att domen kommer nästa vecka.

Citat:
The next court hearing in Igor’s case is scheduled for January 15 at 11:00.
Witnesses for the defense spoke today on our side. The last witnesses will be questioned on Monday, after which the trial will come to an end.
By law, the announcement of a court verdict is always open, with all interested listeners allowed into the courtroom.

https://t.me/strelkovii/6627

Sen la han ut ett meddelande också angående kriget. Starkt av honom att göra detta mitt under pågående rättegång alltså.

Citat:
Igor Strelkov about the mobilization and prospects of the Northern Military District. 12/8/2023

The situation may not be developing in the worst possible way, but certainly in a very bad way. There will be no mobilization yet – until the “elections” for sure. They will try to patch up “holes in the ranks” and new units at the expense of prisoners and contract soldiers. (“Luntik” reported that he had recruited as many as 452,000 for a contract until December 1. Of this figure, most of the indicated figure is either already at the front, or will not get there at all. (Contract soldiers are needed by everyone and everywhere - especially the rear structures, but how many will go to the front or even would be in combat units - “Luntik” will never say “military secret”, and he himself doesn’t know.) Therefore, they will do whatever they want, but there is stupidly no one to replace those previously mobilized.

And this, in turn, means that in the spring we will have no one and nothing with which to attack (and if mobilization is not carried out in the spring, then there will be no one in the summer)

But a wide offensive (judging by the rhetoric) is no longer planned - everything is focused on “waiting” on the defensive until Ukraine falls apart on its own or goes to negotiations (our cretins don’t even mention the “liquidation of Nazism”). Meanwhile, the Ukrainians, in such conditions, will again gain strength and I personally have no doubt that they will “try again.” And it’s not a fact that it’s as mediocre and unsuccessful as the first one. They still know how to study, but here we have the same morons in command, still taking Avdeevka and Maryinka head-on, the liberation (if it takes place) of which strategically will not yield anything at all, and will definitely cost a lot.

I am sure that the Kremlin amoebas will calmly wait until the enemy again receives widespread help (up to and including troops), and then only realize it (maybe).

I will add on my own behalf. Based on such forecasts, we must be prepared for anything. To be able to neutralize the worst-case scenario.
Well, if you meet this with your hats on, then the sad consequences are just as easily predictable.

https://t.me/strelkovii/6623
Citera
2024-01-13, 22:27
Avstängd
Russophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Pantsir-S1? De har ju visat sig vara helt odugliga, och har ju sänkts av de robotar de skulle bekämpa!

https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1743713424922525847?t=wi8wgqF5jgn9IYYuwpRKPg&s=19

Nu skrev jag av den senaste och uppgraderad modellen av Pantsir alltså (Pantsir S-1 M)

Och inte den gamla S -1 som de hade i Syrien och även då i början av den speciella operationen i SVO.
Citera
2024-01-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vi vet inte hur de olika utomstående aktörerna kommer att agera, och därför är västra Ukrainas framtida status mycket osäker?
Dessa är Ryssland, EU totalt, Ukrainas västra grannländer i EU, samt NATO.
Mycket möjligt att USA dessutom kommer att betydande minska sitt deltagande i NATO, men nog bli kvar med en mindre roll?

Sen är givetvis frågan hur prestige från dessa aktörer kommer att påverka västra Ukrainas öde?
Menar givetvis allt tidigare snack om hur totalt uteslutet det är, att Ukrainas gränser kommer att ändras!
Många lite perifera EU-länder vill måhända glömma allt vad Ukraina heter, och vända ett nytt blad? (Men knappast Sverige)
Vi får väl se hur det blir?
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-13 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in