Citat:
Ursprungligen postat av
Tjoenlai
En kvalificerad gissning ger nog att bara Sverige har spenderat en hel så kallad försvarbudget på Ukraina. 80 miljarder. Hittills. Jag räknar på 2022 och 2023 och tänker på rena pengar men också på all ammunition samt militärfordon till dem. Jag kan mycket väl räkna i underkant. De ukrainska migranterna eller flyktingarna om man så vill här är inte så få de heller.
Sverige gör det här men som jag förstår det utan någon direkt plan som man följer. Men man göder kriget, berikar vapenindustrin och har gett den svenska militären lite tuppkam, lite ökad prestige - utan att de slåss själva någonting. Än så länge. Sverige är som vanligt överentusiastiskt men det blir inte bättre i Europa för det. Tvärtom snarare.
Det jag tycker är mest konstigt är risk-tänket. Blue sky scenariet är lätt att fatta. Om alla hjälps åt i Europa, och det gör att Ryssland blir instabilt, drar sig hemåt och kollapsar - utan kärnvapenkrig längs vägen.
Men det man vill se är: Uppskattad %-chans att det scenariet infaller.
Samt en analys av vad det innebär i fall Blue Sky scenarie INTE inträffar.
Vilka alternativa scenarier är där? Vilka kostnader skulle det leda till?
Och när man väger ihop detta, hur bra riskjusterad avkastning har vi på att lägga 80 miljarder på kriget? (eller vad nu slutnotan kommer att landa på).