2024-01-13, 13:12
Medlem
Den nya chefen för det franska utrikesdepartementet anlände till Kiev

"Frankrikes nya utrikesminister, Stéphane Sejourne, anlände till Kiev på morgonen den 13 januari.

Källa: franska utrikesministeriet, " European Truth "

Detaljer: Det franska utrikesministeriet sa att Sejournay anlände till Ukraina "för att fortsätta franska diplomatiska ansträngningar där och för att bekräfta Frankrikes engagemang för sina allierade och civilbefolkningen."

"Den franske utrikesministern väntas hålla ett möte med president Volodymyr Zelenskyi i dag.

Sejourne själv på Twitter (X) bekräftade också sin ankomst till Kiev och betonade att Ukraina har "försvarat sin suveränitet och garanterat Europas säkerhet" i nästan två år."

"Frankrikes bistånd är långsiktigt. Det här är vad jag kom för att säga under min första resa till Kiev," tillade han.

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/13/7437072/

Det blir intressant vad han har med sig förutom att garantera långsiktigt stöd.
Bra så!
Men Rent konkret.
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-13 kl. 13:16.
Citera
2024-01-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Roligaste jag läst i år. Han svarade ju dig för att du (som alltså inte varit där alls) sitter och säger vad ryssen tycker. Det var ju hela grejen från början. Stor komik.
Den mesta kunskapen inhämtas faktiskt från litteratur och inte av egna upplevelser. Jag har varit på Kreta, men jag vet absolut ingenting om ön. Jag vet massor om Ryssland utan att ha varit där.
Citera
2024-01-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Nej men en nyreggad person som påstår att han är från rimbo och bara pratat bra om Ryssland gör det ju rätt uppenbart att du inte är trovärdig. Ryssland har det aldrig gått sämre för än nu. Ett tecken på det är deras fördjupade samarbete med Nordkorea och samtliga arabdiktaturer
Ett fördjupat samarbete och nya handelsförbindelser behöver inte tolkas som att det går dåligt för ett land. När EU inte längre vill handla med Ryssland så kan de handla med Kina, indien, Iran, Nordkorea och några afrikanska stater istället.
Citera
2024-01-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Forbes muppar lös på ämnet Rysk stridsvagnsproduktion som verkar vara temat för tråden för stunden. Lite för mycket att citera men läget blir bara sämre och sämre för Ryssland. (Någonting som förklarar propagandan från rysstrollen i denna tråd)

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/01/10/russia-might-be-running-out-of-tanks/?sh=765dbe6d1027

Men givetvis, det finns fortfarande mycket Sovjetskrot kvar i lager så helt slut på stridsvagnar blir det först om 2-3 år.

https://youtu.be/-3_wqQ9nPlc?si=jbhkeTgB6jqJksl8

Förut låg det här klippet med i texten. Sammanfattar året 2023 men lyckas bara få med 3 T-90 på bild samtidigt. Resten är filmat ur märkliga vinklar så man aldrig får överblick. Om de hade haft ett fält fyllt av nya vagnar har jag en känsla av att det skulle ha varit med på bild.
Citera
2024-01-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Den mesta kunskapen inhämtas faktiskt från litteratur och inte av egna upplevelser. Jag har varit på Kreta, men jag vet absolut ingenting om ön. Jag vet massor om Ryssland utan att ha varit där.

Grattis, det är noterat. Det är därför du vet hur ryssar tänker om saker och ting till vardags till skillnad mot han du bråkade med som har tillbringat ett yrkesliv på plats i Ryssland?
Citera
2024-01-13, 13:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ingenting mäts med ett mått i krig, det är en sammanfattning av olika källor som ligger till grund för en bedömning. Det är där vi skiljer oss åt, många i tråden kallar dig för ett rysstroll och snedseglare. Jag för min del ser Ryssland sjunka djupare ner i träsket som Vladimir Putin skapat och upprätthåller. Men för all del, fortsätt med propagandan.

Nej, det är inte en sammanfattning. De skriver plötsligt mitt i texten sitt antagande. Resten av texten, vari satellitbilderna ingår, handlar om lagren.

Det enda sättet som jag kan komma på, som jag skulle tycka gav närmare förståelse för situationen, är om trovärdiga västkällor anger obehagligt höga tal, eller om ryska källor (aint gonna happen) anger obehagligt låga tal. Eller om väst släpper satelitdata på stora mängder vagnar som är i Ukraina.

En proxy är också ryska arméns agerande. I maj kunde man hävda att ryssarna var slutkörda utan att ha helt objektivt fel, och att anledningen till ukrainska motoffensiven var att ryssarna mist all offensiv kapacitet.

Antag att så var fallet, och inga ryska vagnar var på väg in, och jag var Shoigu. Då hade jag absolut inte varit på offensiven. Jag hade fortsatt bygga försvarsverk, och hoppats på att Ukraina och väst tröttnade efter 2024 eller 2025 års motoffensiver och wunderwaffen som aldrig får slut på kriget. Så det tyder på att de inte ligger i den låga änden.
Citera
2024-01-13, 13:25
Medlem
Citat:
Drivmedel? Ryssland är världens tredje största oljeproducent, de har nog drivmedel så det räcker. Lite mer fakta: Rysslands BNP sjönk med 2% förra året, knappast några katastrofala siffror. Ungefär lika mycket som Sveriges.
Sen behöver man inte ha varit i Ryssland för att ha kunskap om landet, det mesta går att läsa sig till. Ryssarna är vana vid umbäranden, man har en stor svart ekonomi med tjänster och gentjänster. Hur som helst så har Putin gett dem ett välstånd som tidigare generationer bara kunnat drömma om. Men om du har rätt så blir det säkert snart revolution i Ryssland, folket störtar Putin och sätter in en demokratiskt vald president. Problemet löst.

Råolja är oftast inte ett drivmedel. De var väl tvugna att låna (stjäla) från Belarus till höstskörden om jag minns rätt.
Citera
2024-01-13, 13:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Snömos

Ingen betydande nyproduktion av stridsvagnar från Rysslands sida. Vad man kan se är att dom renoverar i viss mån gammalt sovjetskrot som stått uppställda på fält i 20 år. Tillgången till optik är en stark begränsning.

På tal om Osint så verkar Ukraina ha kombinerat drönare med RPG så det uppdaterade Sovjetskrotet som Ryssland lyckas med att ställa i drift tas snabbt hand om.
Citera
2024-01-13, 13:34
Avstängd
scips avatar
Citat:
Drivmedel? Ryssland är världens tredje största oljeproducent, de har nog drivmedel så det räcker. Lite mer fakta: Rysslands BNP sjönk med 2% förra året, knappast några katastrofala siffror. Ungefär lika mycket som Sveriges.
Sen behöver man inte ha varit i Ryssland för att ha kunskap om landet, det mesta går att läsa sig till. Ryssarna är vana vid umbäranden, man har en stor svart ekonomi med tjänster och gentjänster. Hur som helst så har Putin gett dem ett välstånd som tidigare generationer bara kunnat drömma om. Men om du har rätt så blir det säkert snart revolution i Ryssland, folket störtar Putin och sätter in en demokratiskt vald president. Problemet löst.

Ja skuldsatta och fattiga USA fick krypa till korset nu i november december föregående år med att behöva köpa rysk olja vilket de inte har gjort sedan inledningen av den speciella operationen och som nu då pågår i Lillryssland vilket är ett fett nerköp.

Samtidigt som USA då tvingar Europa att lyda deras föreskrifter om att följa och införa sanktioner mot Ryssland och som nu då sänker Europas industri samt gör stora hål i Europas skattebetalares och medborgares plånböcker.

Det räcker ju med att se på Tyskland som hitintills varit Europas drivmotor nu går på knäna och blir bara fattigare ju längre tiden går.
Citera
2024-01-13, 13:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ingen betydande nyproduktion av stridsvagnar från Rysslands sida. Vad man kan se är att dom renoverar i viss mån gammalt sovjetskrot som stått uppställda på fält i 20 år. Tillgången till optik är en stark begränsning.

På tal om Osint så verkar Ukraina ha kombinerat drönare med RPG så det uppdaterade Sovjetskrotet som Ryssland lyckas med att ställa i drift tas snabbt hand om.

OK, det blir säkert mer sant ifall du upprepar det i denna tråd om och om igen. Vi ser vad som händer på kartan om några månader. Antagligen blir det som i Ryssland kollapsar-tråden om deras ekonomi. Låtsas som det aldrig sagts eller pinsam frånvaro.
Citera
2024-01-13, 13:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OK, det blir säkert mer sant ifall du upprepar det i denna tråd om och om igen. Vi ser vad som händer på kartan om några månader. Antagligen blir det som i Ryssland kollapsar-tråden om deras ekonomi. Låtsas som det aldrig sagts eller pinsam frånvaro.

Ingen fara, ondsint och lurad som du och Putin är så hoppas jag på det bästa. Men innan det sker så kommer det troligen att bli lite sämre, gudarna vet att du arbetar för det.
Citera
2024-01-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ja skuldsatta och fattiga USA fick krypa till korset nu i november december föregående år med att behöva köpa rysk olja vilket de inte har gjort sedan inledningen av den speciella operationen och som nu då pågår i Lillryssland vilket är ett fett nerköp.

Samtidigt som USA då tvingar Europa att lyda deras föreskrifter om att följa och införa sanktioner mot Ryssland och som nu då sänker Europas industri samt gör stora hål i Europas skattebetalares och medborgares plånböcker.

Det räcker ju med att se på Tyskland som hitintills varit Europas drivmotor nu går på knäna och blir bara fattigare ju längre tiden går.

Även finnarna fortsätter köpa ryska fossila bränslen(gas) som de sedan säljer till bla SSAB.

Hörde ett inslag på Sveriges radio om det nyss

Det här med sanktionerna mot Ryssland är en jävla soppa. Verkar inte beivras om man bryter mot sanktionerna överhuvudtaget. Men det är klart, narrativet om omfattande sanktioner mot Ryssland låter ju bra i propagandakampanjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in