Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Ingenting mäts med ett mått i krig, det är en sammanfattning av olika källor som ligger till grund för en bedömning. Det är där vi skiljer oss åt, många i tråden kallar dig för ett rysstroll och snedseglare. Jag för min del ser Ryssland sjunka djupare ner i träsket som Vladimir Putin skapat och upprätthåller. Men för all del, fortsätt med propagandan.
Nej, det är inte en sammanfattning. De skriver plötsligt mitt i texten sitt antagande. Resten av texten, vari satellitbilderna ingår, handlar om lagren.
Det enda sättet som jag kan komma på, som jag skulle tycka gav närmare förståelse för situationen, är om trovärdiga västkällor anger obehagligt höga tal, eller om ryska källor (aint gonna happen) anger obehagligt låga tal. Eller om väst släpper satelitdata på stora mängder vagnar som är i Ukraina.
En proxy är också ryska arméns agerande. I maj kunde man hävda att ryssarna var slutkörda utan att ha helt objektivt fel, och att anledningen till ukrainska motoffensiven var att ryssarna mist all offensiv kapacitet.
Antag att så var fallet, och inga ryska vagnar var på väg in, och jag var Shoigu. Då hade jag absolut inte varit på offensiven. Jag hade fortsatt bygga försvarsverk, och hoppats på att Ukraina och väst tröttnade efter 2024 eller 2025 års motoffensiver och wunderwaffen som aldrig får slut på kriget. Så det tyder på att de inte ligger i den låga änden.