2009-02-28, 11:23
Medlem
absentiss avatar
Jag förstår inte, jag tror jag har en ovanligt hög koffeintolerans eller så är det något annat med mig... Vi kan jämföra med mina polare för sakens skull, de flesta blir superpigga på, tja, säg 70cl cola men jag själv märker ingen skillnad. Kaffe biter inte heller på mig, drack 2 koppar när jag var trött som attan, gav det en halvtimme men kände verkligen ingenting, så mitt nästa försök var koffeintabletter (Koffein Recip 100mg, vanliga på apoteket, inga konstigheter), och det stod att den rekommenderade doseringen per dag var 1-2 tabletter 1-3 gånger om dagen.

Jag tog 2 piller och märkte ingen skillnad. Inte efter en halvtimme, inte efter en timme, jag var fortfarande lika trött.

Så mina frågor är helt enkelt:
1. Har jag hög tolerans mot koffein eller beror det på något annat?
2. Hur många tabletter kan jag faktiskt ta i hopp om att känna effekt innan jag överdoserar grovt?

Tack på förhand!
Citera
2009-02-28, 11:31
Medlem
Intar du det regelbundet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine
Citat:
Caffeine tolerance develops very quickly, especially among heavy coffee and energy drink consumers. Complete tolerance to sleep disruption effects of caffeine develops after consuming 400 mg of caffeine 3 times a day for 7 days. Complete tolerance to subjective effects of caffeine was observed to develop after consuming 300 mg 3 times per day for 18 days, and possibly even earlier.
Citera
2009-02-28, 11:40
Medlem
Valrosss avatar
Om man dricker mycket kaffe så ökar såklart koffein toleransen. Andra faktorer kan ju vara hur stor du är, hur din kropp tar upp koffeinet etc. När det gäller koffeintabletter så borde du kunna ta 5-6 stycken utan att du blir för seg i magen. Prova på det, och om inte det funkar så får du väl hitta ett alternativt sätt att bli pigg på, t.ex kosttillskott som lepigen eller Top Formula eller liknande med synephrine. Det piggar upp ganska bra, men det är ganska dyrt.
Citera
2009-02-28, 12:06
Medlem
apansapiss avatar
400 mg koffein borde du nog kunna ta. Brukar ta ibland 2 st 200 mg koffeintabletter. Men gör man det för ofta och dricker mycket kaffe så påverkas man inte speciellt mycket av tabletter. En normal kaffekopp innehåller ungefär 70 mg koffein. Jag dricker en kopp om dagen i genomsnitt (ibland dricker jag inte alls). Minska på läsken, kaffet och allt annat som innehåller koffein ett tag och sedan börja testa ta tabletterna.
Citera
2009-02-28, 12:27
Medlem
Nadines avatar
Alla är olika känsliga för olika droger. Alkoholkänsligheten skiljer ju sig betydligt mellan individer.

Koffein är ingen jättestark drog heller, vill du få stor effekt är det nog amfetamin som gäller och det rekommenderar jag inte.
Citera
2009-02-28, 13:15
Medlem
absentiss avatar
För att svara på några av era frågor så; nej, jag intar inte regelbundet utan bara då och då, t ex om jag ska stanna uppe länge.
Jag dricker inte heller så mycket kaffe, innan var det lite mer men nu blir det väl max en kopp om dagen.

Då provar jag 400mg lite senare då, tack för alla svar!
Citera
2009-02-28, 16:01
Medlem
Jag har märkt att kaffe funkar olika bra på olika typer av trötthet. Bäst funkar det på trötthet som uppkommit pga mental ansträngning t.ex. pluggande, programmering eller liknande aktiviteter. Sämst funkar det på den allmänna slöhet man brukar känna då man varit inaktiv för länge.
Citera
2009-02-28, 16:56
Medlem
VinterFlickans avatar
Jag är som du. Aldrig blivit pigg av det och alltid kunnat dricka det på kvällen utan att ha problem med sömnen senare. Kaffe alltså. Inte Cola, det dricker jag inte, det är bara gift i det...
Citera
2009-02-28, 17:19
Medlem
magis avatar
-

Det finns tesorter och preparat som tar bort effekten av läkemedel.
Tex johannesört.

Folk som inte är så känsliga kanske käkar något sådant eller är uppväxta på något när de var små som nu ligger lagrat i fettvävnad som gör dem mer immuna mot kemiska preparat.

Anledningen till att folk är olika kan kanske vara just på deras intag av mat som barn som sedan påverkar dem när de blir vuxna.
Om kroppen har lagrat preparat i fett och benstomme som sedan sakta bryts ner när de är vuxna kan det kanske påverka deras immunförsvar odyl i decennier.

Bara en vild gissning.

Magi
Senast redigerad av magi 2009-02-28 kl. 17:21.
Citera
2024-01-13, 06:42
Bannlyst
Jag tror jag är i stort sett immun mot koffein också. Blir aldrig pigg av det, så jag känner av det. Jag har inga problem att dricka kaffe innan jag ska sova heller.
Citera
2024-01-13, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag tror jag är i stort sett immun mot koffein också. Blir aldrig pigg av det, så jag känner av det. Jag har inga problem att dricka kaffe innan jag ska sova heller.

Känner du dig ofta trött på dagarna?
Citera
2024-01-13, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Känner du dig ofta trött på dagarna?
Det är blandat. Jag är väl egentligen nästan alltid trött, mer eller mindre, men det går ju att förneka det genom att hålla igång. Är väldigt fysiskt aktiv nuförtin'.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in