2024-01-13, 11:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja oklart är väl ett understatement då ännu efter ett år ingen har sett några av de utlovade 1500 hundra T-90 som skulle produceras?

Jag tror inte de utlovade 1500 T-90. Det är nog bara NAFOs fantasiversion av Ryssland. Däremot kunde man tänka sig reperation+nyproduktion av enklare modeller där de kommer upp i 1000-tal. Men det är högst oklart om Rysslands stridsvärde ökar utan att man ser det, om den minskar pga fordonsförluster, eller om förlusterna är höga och produktionen likaså.
Citera
2024-01-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Dagens skämt! Tacksam för den, piggar upp en såhär kall morgon. Ingen här i Sverige bryr sig knapptnom Ryssland ens. Militär säger att om Ryssland vinner i Ukrsina vilket ingen tror att de kommer göra så kan de på sikt, 3-7 år bygga upp och hota Europa och då främst ballonger och Finland. Att Ryssland skulle anfalla sverige tror INGEN. Men man måste förbereda sig i alla fall. Att som det ser ut nu vara möjligt för Ryssland att anfalla sverige med fartyg och flyg är i princip omöjligt, de måste gå igenom Nato länder eller fartyg genom finska viken, viskade sänkt allt med sjömålsrobotar.

Största hotet för oss är sånt som vatnik här håller på med...dvs desinformation. Sen finns ju risken att andra passar på att ställa till skit just nu så som Hamas och Yemen, skulle iran börja kriga och Kina anfalla Taiwan och din polare Kim Jong anfalla Sydkorea kan det bli svettigt, men det blir det för alla i världen för då stannar allt för alla.

Jag anser tvärtemot att hotet mot Sverige från Ryssland är mindre idag, än för 10-30 år sedan.
Anledningen är Rysslands kraftigt utökade förbindelser och handel med Asien, och där främst Kina.
Nya järnvägar och året runt trafik för fartyg på Nordostpassagen fanns inte för 10 år sedan.
Ända sedan vikingatiden har Rysslands utrikes-kontakter varit riktade främst västerut, men så är det inte längre!
Utan på ren svenska, Ryssland skiter i EU och Väst!
Citera
2024-01-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ÖB säger att det kan bli krig i Sverige. Konventionellt krig syftar han på, inte kärnvapenkrig.

Jag kan inte komma på ett enda scenarie där Ryssland torskar i Ukraina och blir slagna tillbaka till 1991 gräns, och sedan startar ett krig där Sverige blir direkt indraget.

Alltså säger ÖB indirekt att Ryssland kan vinna kriget i Ukraina, och därefter fortsätta i Baltikum. Vilket också förutsätter att de inte blivit extremt försvagade av kriget i Ukraina.

Man kan ju också tolka det ÖB säger som att det är väldigt viktigt att vi i väst stödjer Ukraina (på riktigt och ordentligt) så att de går vinnande ur konflikten.
Ett försvagat ryzzland är mycket bättre geopolitiskt än ett starkt med imperialistiska ambitioner.
Citera
2024-01-13, 11:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Jag tror inte de utlovade 1500 T-90. Det är nog bara NAFOs fantasiversion av Ryssland. Däremot kunde man tänka sig reperation+nyproduktion av enklare modeller där de kommer upp i 1000-tal. Men det är högst oklart om Rysslands stridsvärde ökar utan att man ser det, om den minskar pga fordonsförluster, eller om förlusterna är höga och produktionen likaså.
Jag tror nåt helt annat än vad du tror. Nämligen att de helt enkelt saknar möjlighet att producera och renovera tusentals stridsvagnar.
Då inga nya vagnar dykt upp ännu så verkar min teori bättre än din…
Citera
2024-01-13, 11:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det kommer snart en ny " Xerox skandal "

Så bli inte helt förvånad över om priser på viss konsumentelektronik ökar på begagnatmarknaden . Kameror mobiltelefoner vissa grafikkort . De använder civila kretsar och chip . De får det att fungera men det fungerar inte riktigt 100% .

Sedan är jag förvisso 100% övertygad om den marknaden övervakas noga och att företag/individer som gör onormalt stora inköp/försäljningar flaggas .

Jag tror även detta är svårt att ha en uppfattning om. Militär stridsteknologi behöver nästan aldrig den senaste miniatyriseringen på 5 och 7 nm. Men jag föreställer mig att de ska klara tryck, stötar och vibrationer (tänk: robotar med förstärkt nos), och en del av detta är egenskaper hos själva chipet. I princip skulle Kina kunna ha jättemycket av denna produktion, på "gamla" 90 nm-plattformar. Men det finns inte offentlig data om detta. Vi kan dock konstatera att robotarna inte tar slut => Ryssland verkar kunna få komponenter.
Citera
2024-01-13, 11:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Jag tror nåt helt annat än vad du tror. Nämligen att de helt enkelt saknar möjlighet att producera och renovera tusentals stridsvagnar.
Då inga nya vagnar dykt upp ännu så verkar min teori bättre än din…

Ja, vi får se om 9-12 månader om din teori är fel. Då kommer Ryssland enligt figur 1 i FOI-rapporten att ha så få stridsvagnar att de mist all offensiv kapacitet.
Citera
2024-01-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag anser tvärtemot att hotet mot Sverige från Ryssland är mindre idag, än för 10-30 år sedan.
Anledningen är Rysslands kraftigt utökade förbindelser och handel med Asien, och där främst Kina.
Nya järnvägar och året runt trafik för fartyg på Nordostpassagen fanns inte för 10 år sedan.
Ända sedan vikingatiden har Rysslands utrikes-kontakter varit riktade främst västerut, men så är det inte längre!
Utan på ren svenska, Ryssland skiter i EU och Väst!

Berätta för oss om hotet från ryzzland mot sverige för 30år sedan.
Vad bestod det i?
Berätta för oss vad hotet bestod i för 30år sedan och vad som gjorde att hobilden minskat?

Ryzzland har inte vänt väst ryggen!
Väst har vänt ryzzfan ryggen.
Ryzzland har inget som väst behöver till varje pris (mellan europeiska länderna gick i puttes energifälla, men jobbar sig som tur är ur den inom några år).
Citera
2024-01-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du tänker på Taiwan som inte är välvilligt inställt till ryssen.
Sedan "läcker" det säkert in en mängd till Ryssland ändå, men alla insatta bedömare verkar anse att det är ett stort problem för Putin.

https://www.economist.com/special-report/2023/03/06/taiwans-dominance-of-the-chip-industry-makes-it-more-important

Att det läcker in är inte samma som att ha en fungerande och förutsägbar industri tänker jag. Ryssland har haft problem med korruption, ineffektivitet och allt sånt förut. Tror inte det heller (precis som ekonomin) går bättre pga sanktioner och krig. När Medvedev gick ut och hotade krigsindustrin med stalinmetoder så hoppas jag det betyder att det är en jävla röra. Tryck till dom medan ekonomin kraschar och innan de får ordning på det.
Citera
2024-01-13, 11:52
Medlem
Rapport från verkligheten. Resultat av natten/morgonens ryska terrorluft anfall.

Massiv attack den 13 januari: Ryska federationen avfyrade 40 missiler och UAV, varav de flesta inte nådde sina mål

"Natten till den 13 januari inledde de ryska inkräktarna en missilattack mot Ukraina med 40 mål - kryssnings-, aeroballistiska, ballistiska, flyg-, luftvärnsstyrda missiler och attack-UAV, varav 8 förstördes av luftförsvarsstyrkor. De flesta av dem drabbades inte tack vare arbetet med de ukrainska EW-systemen.

Källa: Flygvapnet

Detaljer: Totalt 40 medel för fiendens luftangrepp registrerades:"

"7 S-300/S-400 luftvärnsstyrda missiler från Belgorod-regionen. - Den ryska federationen;
3 "Shahed-136/131" attack UAV från Kursk-regionen;
6 Kh-47M2 "Kinzhal" aeroballistiska missiler från sex MiG-31K flygplan (uppskjutningsområde - Tambov);
upp till 12 Kh-101/Kh-555/Kh-55 kryssningsmissiler från 11 Tu-95MS strategiska bombplan (uppskjutningsområde – Kaspiska havet, RF);
6 Kh-22 kryssningsmissiler från Tu-22M3 bombplan från Bryansk-regionen. - Den ryska federationen;
2 Kh-31P-styrda luftmissiler från två Su-35-flygplan (uppskjutningsområde – ockuperad Kherson-region);
4 Kh-59 guidade luftmissiler från två Su-34-flygplan (uppskjutningsområde - Bryansk-regionen - RF).
Som ett resultat av stridsarbete av flygvapnets styrkor och medel, i samarbete med försvarsmaktens luftförsvarsstyrkor, 7 kryssningsmissiler Kh-101/kh-555/Kh-55 och 1 styrd luftmissil Kh-59 förstördes."

"Det bör noteras att mer än 20 av alla listade medel för luftangrepp, som inte ingick i den nedskjutna statistiken, inte uppnådde sina mål , som ett resultat av aktiva motåtgärder med hjälp av radio-elektronisk krigföring!

Dessutom blir de "oöverträffade" ryska missilerna värre och värre och flyger vilt!"

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/13/7437062/

Den ryska desperationen kan lätt iakttagas här och nu i denna rapport.

Det mesta som inte sköts ner, missade sina mål via stör teknik eller missade pga allt sämre kvalitet på missilerna.

Ett nytt ryskt massivt luftanfall för en kostnad på miljardnivå som gick åt helvete! Bra jobbat av Ukrainska luftförsvaret.
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-13 kl. 11:56.
Citera
2024-01-13, 11:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag tror även detta är svårt att ha en uppfattning om. Militär stridsteknologi behöver nästan aldrig den senaste miniatyriseringen på 5 och 7 nm. Men jag föreställer mig att de ska klara tryck, stötar och vibrationer (tänk: robotar med förstärkt nos), och en del av detta är egenskaper hos själva chipet. I princip skulle Kina kunna ha jättemycket av denna produktion, på "gamla" 90 nm-plattformar. Men det finns inte offentlig data om detta. Vi kan dock konstatera att robotarna inte tar slut => Ryssland verkar kunna få komponenter.

Som sagts tidigare Ryssland kan inte längre handla fritt från längre. De får anpassa sig och helt enkelt göra det bästa de kan av vad de har .

Det är inte svårare än så . De där dedikerade militära kretsarna kommer de inte åt i bulk helt enkelt. De har aldrig öht tillverkats i stora serier / Sådana kretsar tillverkas på beställning ( beställaren har egna litografier egna specifikationer dessa litografier återgår sedan till beställare )

Funkar precis som i den vanliga världen . Är produktionslinjen stängd och lagerna tomma så ökar värdet på " NOS / New Old Stock " Givetvis kommer någon att profitera på det . En del säljer äkta vara och en del säljer saker som synbart verkar lika men har något avvikande specifikationer . De som säljer piratkopior jublar .
Citera
2024-01-13, 12:01
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Gonzalo Lira, död i häktet. Givetvis av sjukdom och inget annat. Slava Ukraina, varsågod att fira demokratin här i tråden.

https://twitter.com/TuckerCarlson/status/1733581286256607619

En saknad kollega? Du och ditt gäng får tända ett ljus till minne av avskummet. Avskummet Gonzalo Lira tog rysstrollandet till en annan nivå än Anders Romelsjö och dig då han mjölkade marknaden bestående av mentalt sjuka, konspirationsteoritiker, plattjordare och tryckte i dem vad de vill höra: ryska lögner.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
200 miljoner pund från Storbritanniens bistånd ska gå till drönare – Umerov

"Från paketet med försvarsstöd från Storbritannien till Ukraina tillhandahålls 200 miljoner pund för spaning, långdistans- och maritima drönare.

Källa: Ukrainas försvarsminister Rustem Umyerov på Facebook

Direkt tal : "Premiärminister Sunak tillkännagav också ett nytt försvarsstödspaket på 2,5 miljarder pund för Ukraina. Det är det största hjälppaketet sedan starten av den fullskaliga invasionen."
https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/12/7437021/

Historiskt tal av Sunak och viktigt skifte kom med i talet. Sunak tog bladet ur munnen och sa att "vi kommer att hjälpa er att vinna kriget".

Our partnership is about defence and security. It is about the unique ties between our people and cultures. It will build back a better and brighter future for Ukraine. To attract new investment in jobs and homes…To fund English language training for the Ukrainian people…
…as you make English the language of business and diplomacy.
And it will hold Russia accountable for their war crimes. Because Russia must pay to rebuild what they have destroyed.
Perhaps above all, it will support Ukraine to complete the historic journey you have chosen…
…to becoming a free, independent democracy at the heart of Europe.
Ours is the unbreakable alliance:
The nezlamni allianz.
First, we will help you win the war.
Russia thinks that they will outlast us; that our resolve is faltering. It is not. In each of the last two years, we sent you £2.3bn of military aid. This year, we are going to increase that…
…with the biggest single defence package so far…
…worth £2.5bn.

Rishi Sunaks tal i Verkhovna Rada:

Rishi Sunak addresses the Ukrainian Parliament
https://www.youtube.com/watch?v=gIrPfgNUd8U

Prime Minister Rishi Sunak's address to the Ukrainian Parliament: 12 January 2024
https://www.gov.uk/government/speeches/prime-minister-rishi-sunaks-address-to-the-ukrainian-parliament-12-january-2024
Citera
2024-01-13, 12:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Och det har f.ö. varit tufft runtom Moskva-området nu i vinter. Det blir ju så i dysfunktionella U-länder

Från länken
Citat:
The Telegram news channel Ostorozhno Moskva published a video of several local residents who gathered in the town's central square to demand the authorities restore their heating, as well as punish those responsible for the outage.

Det är alltså centralvärmesystemet som slagits ut. 21-22 tusen människor drabbade. Alltså helvete, alla rör som frusit och troligen spruckit. Alla vattenläckor som kommer uppstå när det tinar, vilket jädra hästjobb som väntar dom stackare som ska reda ut det där.

Men för all del, samla gärna några kompisar utanför kommunhuset och klaga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in