Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Lämnade min Saab 900 2.1 16V OG till verkstaden (liten privat verkstad kunnig om Saab). Mekanikern bytte topplocket eftersom det var sönder. Han hade svårt hitta en topp för motorn är ganska ovanlig.
Bilen gick att starta och köra hem. För att starta behövdes en viss teknik, kommer ej ihåg längre. Om det var full gas och eller om det var 2/3-gas för att den skulle starta.
Jag behövde ej betala något för jobbet utan betalade bara för topplocket, eftersom bilen inte fungerar som det är tänkt. Tidigare har det bara varit att vrida på nyckeln så startade den. Mekanikern säger det är något med tändningen eller om han sade insprutningen, jag kommer ej ihåg.
Jag har provat med startgas, det händer inget alls. Jag kan heller ej se någon gnista från tändstiften. Jag kan heller ej se att någon bensin hamnar på tändstiften. Någon som vet vad som är fel på bilen? Jag har försökt starta men den startar inte alls. Jag kommer inte ihåg hur den skulle startas. Vad ska jag göra?
Edit: Jag får lämna in den till turkverkstaden eftersom han är bra på bilar. Den etniskt svenska verkstaden jag var på, han sade han glömt bort hur Saab 900 OG fungerade.
Din mekaniker har fel, det är inte alls svårt att finna en topp till 2,1i 16V, det bör faktiskt vara skitenkelt.
Sanningen är nog att den verkstaden inte alls är så kunnig på Saab…
Toppen är i grunden nämligen exakt samma topp som på en 2,3i 16V 9000 långblock. Dock kan kammarna skilja beroenden på vilken sug-modell eller turbo det handlar om
Jag är inte helt säker men vill minnas att den bilen ska startas som alla andra bilar med elektronisk insprutning ska startas, bara ge fan i gasen och vrida om nyckeln.
Här har du en länk där du kan ladda ner hela verkstadsmanualen till aktuell generation av Saab 900, ink 2,1i 16V
https://www.scribd.com/document/525670029/Service-Manual-900-OG-Factory-16V-M85-M93
En annan länk till bruksanvisning för Saab 900 1987 som i det mesta är lika som en 2,1i 16V
https://www.bruksanvisni.ng/saab/900-1987/bruksanvisning?p=1
På sidan 32-33 står det om hur man startar, och det är vid nytt startförsök om motorn råkat stanna sekunderna efter att ha startat och gått några sekunder som ban ska ha full gas vid nästa försök då det ventilerar ut bränsleångor och minskar risken för att de ska sura ner sig.