2024-01-12, 22:25
Medlem
Hegamons avatar
Lämnade min Saab 900 2.1 16V OG till verkstaden (liten privat verkstad kunnig om Saab). Mekanikern bytte topplocket eftersom det var sönder. Han hade svårt hitta en topp för motorn är ganska ovanlig.

Bilen gick att starta och köra hem. För att starta behövdes en viss teknik, kommer ej ihåg längre. Om det var full gas och eller om det var 2/3-gas för att den skulle starta.

Jag behövde ej betala något för jobbet utan betalade bara för topplocket, eftersom bilen inte fungerar som det är tänkt. Tidigare har det bara varit att vrida på nyckeln så startade den. Mekanikern säger det är något med tändningen eller om han sade insprutningen, jag kommer ej ihåg.

Jag har provat med startgas, det händer inget alls. Jag kan heller ej se någon gnista från tändstiften. Jag kan heller ej se att någon bensin hamnar på tändstiften. Någon som vet vad som är fel på bilen? Jag har försökt starta men den startar inte alls. Jag kommer inte ihåg hur den skulle startas. Vad ska jag göra?

Edit: Jag får lämna in den till turkverkstaden eftersom han är bra på bilar. Den etniskt svenska verkstaden jag var på, han sade han glömt bort hur Saab 900 OG fungerade.
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-12 kl. 22:33.
Citera
2024-01-12, 22:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Lämnade min Saab 900 2.1 16V OG till verkstaden (liten privat verkstad kunnig om Saab). Mekanikern bytte topplocket eftersom det var sönder. Han hade svårt hitta en topp för motorn är ganska ovanlig.

Bilen gick att starta och köra hem. För att starta behövdes en viss teknik, kommer ej ihåg längre. Om det var full gas och eller om det var 2/3-gas för att den skulle starta.

Jag behövde ej betala något för jobbet utan betalade bara för topplocket, eftersom bilen inte fungerar som det är tänkt. Tidigare har det bara varit att vrida på nyckeln så startade den. Mekanikern säger det är något med tändningen eller om han sade insprutningen, jag kommer ej ihåg.

Jag har provat med startgas, det händer inget alls. Jag kan heller ej se någon gnista från tändstiften. Jag kan heller ej se att någon bensin hamnar på tändstiften. Någon som vet vad som är fel på bilen? Jag har försökt starta men den startar inte alls. Jag kommer inte ihåg hur den skulle startas. Vad ska jag göra?

Edit: Jag får lämna in den till turkverkstaden eftersom han är bra på bilar. Den etniskt svenska verkstaden jag var på, han sade han glömt bort hur Saab 900 OG fungerade.

Rimg verkstaden i morgon och orata med mekanikern . Inte svårare än så. Alternativt på måndag om det är helgstängt
Citera
2024-01-12, 22:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Bara som sommar bil? Vad är problemet det är vinter och svinkallt. Vänta med att köra liket fram tills maj månad.

Det är inget lik utan den är rostfri, har felfritt innertak och hel instrumentpanel. Sedan så kan jag köra den på vintern också, viket jag tänkt göra om den startade. För tillfället står den och rostar utomhus bland alla andra bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Rimg verkstaden i morgon och orata med mekanikern . Inte svårare än så. Alternativt på måndag om det är helgstängt

Okej det får bli så tack.
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-12 kl. 22:47.
Citera
2024-01-12, 22:52
Medlem
eltonkebabs avatar
Kolla fördelarlocket och gör rent kontakterna. Byt om det är sprucket. Kolla så tändkablarna sitter i rätt ordning. Se så att tändningen är ställd korrekt med stroboskop. Tändspolen kanske är kass?
Citera
2024-01-12, 23:51
Medlem
sommarlovs avatar
Den modellen är känslig för dåliga delar i tändsystemet.
Måste ha originaldelar överallt, Biltemas funkar inte.
Var rädd om din gamla bil.
Citera
2024-01-12, 23:54
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Den modellen är känslig för dåliga delar i tändsystemet.
Måste ha originaldelar överallt, Biltemas funkar inte.
Var rädd om din gamla bil.
Äh sälj skiten till någon som tar över problemet. Det är en skitbil utan värde ju.
Citera
2024-01-15, 07:48
Medlem
Dom börjar öka då det inte finns så många kvar. Däremot är turbo och aero varianterna de mest eftertraktade.

Är den rostfri och hyfsat fin så är det garanterat värde i den.

Känner en kompis med en 900 aero. Dessvärre är hans bil riktigt rostig som så många är så han skulle kanske vara sugen på den där, i alla fall för ett halvår sedan innan han började laga rosten. Motorn hans är fin och går bra.
Citera
2024-01-15, 08:09
Medlem
Citat:

Din mekaniker har fel, det är inte alls svårt att finna en topp till 2,1i 16V, det bör faktiskt vara skitenkelt.
Sanningen är nog att den verkstaden inte alls är så kunnig på Saab…

Toppen är i grunden nämligen exakt samma topp som på en 2,3i 16V 9000 långblock. Dock kan kammarna skilja beroenden på vilken sug-modell eller turbo det handlar om

Jag är inte helt säker men vill minnas att den bilen ska startas som alla andra bilar med elektronisk insprutning ska startas, bara ge fan i gasen och vrida om nyckeln.

Här har du en länk där du kan ladda ner hela verkstadsmanualen till aktuell generation av Saab 900, ink 2,1i 16V
https://www.scribd.com/document/525670029/Service-Manual-900-OG-Factory-16V-M85-M93

En annan länk till bruksanvisning för Saab 900 1987 som i det mesta är lika som en 2,1i 16V
https://www.bruksanvisni.ng/saab/900-1987/bruksanvisning?p=1
På sidan 32-33 står det om hur man startar, och det är vid nytt startförsök om motorn råkat stanna sekunderna efter att ha startat och gått några sekunder som ban ska ha full gas vid nästa försök då det ventilerar ut bränsleångor och minskar risken för att de ska sura ner sig.
Citera
2024-01-22, 18:49
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din mekaniker har fel, det är inte alls svårt att finna en topp till 2,1i 16V, det bör faktiskt vara skitenkelt.
Sanningen är nog att den verkstaden inte alls är så kunnig på Saab…

Toppen är i grunden nämligen exakt samma topp som på en 2,3i 16V 9000 långblock. Dock kan kammarna skilja beroenden på vilken sug-modell eller turbo det handlar om

Jag är inte helt säker men vill minnas att den bilen ska startas som alla andra bilar med elektronisk insprutning ska startas, bara ge fan i gasen och vrida om nyckeln.

Här har du en länk där du kan ladda ner hela verkstadsmanualen till aktuell generation av Saab 900, ink 2,1i 16V
https://www.scribd.com/document/525670029/Service-Manual-900-OG-Factory-16V-M85-M93

En annan länk till bruksanvisning för Saab 900 1987 som i det mesta är lika som en 2,1i 16V
https://www.bruksanvisni.ng/saab/900-1987/bruksanvisning?p=1
På sidan 32-33 står det om hur man startar, och det är vid nytt startförsök om motorn råkat stanna sekunderna efter att ha startat och gått några sekunder som ban ska ha full gas vid nästa försök då det ventilerar ut bränsleångor och minskar risken för att de ska sura ner sig.

Tack för ert svar. Mekanikern var nog inte så bra på Saab som han sade.
Citera
2024-02-04, 21:10
Medlem
Han har monterat kamkedjan fel när han satte tillbaka toppen
Citera
2024-02-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Äh sälj skiten till någon som tar över problemet. Det är en skitbil utan värde ju.
Men behåll innertaket - det var ju fint!
Citera
2024-02-08, 18:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Tack för ert svar. Mekanikern var nog inte så bra på Saab som han sade.

Va hette ziggizen till mek?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in