2024-01-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Är inte alla abrahamiska religioner i princip samma sak?
Det vet alla som läst Bibeln och Koranen.

Nej det är dom inte.
Du har helt klart inte läst dom.
Citera
2024-01-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Det finns inga oskyldiga palestinier i Gaza.
Gazas befolkning består av terrorister och barn som snart blir terrorister.
De som deltog i 7/10 ska jagas, fångas och förgöras.
Så även alla som ställer sig i vägen för jakten.
När det är gjort, kan vi utvärdera och börja prata om fortsättningen.
Klockrent!!. har sett foton och filmer från denna massaker. totalt sinnessjuk grymhet. går inte beskriva med ord, dessa as till människor hoppas jag IDF spårar upp och förgör.
Citera
2024-01-12, 14:08
Avstängd
Fångas ska IDF bara göra så de hamnar i Shin Bets händer, så Shin Bet kan "förhöra " de för sedan ge vildarna till domstolen där de döms till döden (Israel har dödstraff) och hängs.

Annars lär vildarna bli fria efter ngn framtida fångutväxling eller så

Citat:
Citera
2024-01-12, 16:33
Medlem
Ubuntu333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Haha, du säger att jag ska läsa på om vilka som grundade Israel när du trodde att Sionismen var en religiös rörelse nyss

Tips: Läs Benny Morris "Righteous Victims"

Var nånstans har jag sagt att det är en religiös rörelse?😅 Väl medveten om att det är en ideologi. En väldigt motsägelsefull sådan, det var min poäng.
Citera
2024-01-12, 16:51
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubuntu333
Var nånstans har jag sagt att det är en religiös rörelse?

Citat:
Ursprungligen postat av Ubuntu333
Du vet att grundarna till zionism samt de som styr nu ens är religiösa?

Sionismen är en sekulär rörelse vars mål var att upprätta en judisk stat. Hela poängen med att upprätta en judisk stat var att ge det judiska folket en trygg plats där dom kunde försvara sig själva. Det behovet fanns uppenbarligen. Dreyfus affären och Kishinev-pogromen 1903 (bland annat) hjälpte därför rörelsen växa ordentligt. Det gjorde även Hitlers uppkomst lite senare också, uppenbarligen.

Det var alltså framförallt en pragmatisk rörelse som i grunden handlade om att lösa ett säkerhetsproblem för det judiska folket. Sen är det såklart mer komplext än så, det fanns flera olika åsikter och förslag på hur det skulle göras inom rörelsen (du har säkert hört talas om "uganda-förslaget").

Men den historiska koppling som det judiska folket har till Israel var det som motiverade många av de tidiga sionisterna att börja flytta till Ottomanska Syrien från början av 1880-talet (dvs området som senare blev Brittiska mandatet palestina).

Sionismen är ingen ideologi, det är en nationell rörelse. Att vara "sionist" innebär bara att du är för att en judisk stat ska existera. Rörelsens "mål" är redan uppfyllt och har inget med religion att göra. Det fanns en minoritet religiösa judar som var sionister också och var mer religiöst motiverade, men det var en i princip obetydlig minoritet. Idag är dock den religiösa gruppen större och har mer inflytande.

Källa: Daniel Gordis "A concise history of a nation reborn" och Benny Morris "Righteous Victims".
Senast redigerad av stayboosted 2024-01-12 kl. 17:06.
Citera
2024-01-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur tror ni domarna kommer rösta i ICJ? Antag att de följer vad politikerna säger i sina hemländer och inte fakta.

USA - Israel

Kina - ?

Ryssland - ?

Frankrike - ?

England - Israel

Indien - Israel

Libanon - Sydafrika

Marocko - Sydafrika

Somalia - Sydafrika

Brasilien - Sydafrika

Australien - Israel

Tyskland _ Israel

Jamaica -?

Uganda - ?

Japan - Israel

Så sex för Israel och fyra för Sydafrika och fem frågetecken. Jamaica och Uganda vet jag inte hur de tänker. Frankrike har sagt saker som man kan tro att de röstar antingen på ? Kina och Ryssland vill gärna sätta åt USA. MEN Kina och Ryssland gillar inte att länder blir anklagade för folkmord. Då Kina och Ryssland gör saker som inte är OK
Du vet också att både Kina och ryssland kommer att rösta på värsta tänklara alternativet. De har alltid gjort så i alla omröstningar, vilket får FNs säkerhetsråd att bli helt meningslöst.

Det intressanta är vad Indien kommer att rösta. Jag tror att även de kommer att rösta mot Israel.

Jamaica och Uganda kan köpas. För Uganda räcker några tusen dollar räcker för att få deras röster. Skräpländer som representeras av någon från gatan.
Citera
2024-01-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du vet också att både Kina och ryssland kommer att rösta på värsta tänklara alternativet. De har alltid gjort så i alla omröstningar, vilket får FNs säkerhetsråd att bli helt meningslöst.

Det intressanta är vad Indien kommer att rösta. Jag tror att även de kommer att rösta mot Israel.

Jamaica och Uganda kan köpas. För Uganda räcker några tusen dollar räcker för att få deras röster. Skräpländer som representeras av någon från gatan.

Nej de har de inte. Dessutom är detta ICJ. Så jag vet inte hur de kommer rösta. Jag har två experter. Den ena säger rösta för och den andra emot.
Citera
2024-01-12, 19:02
Medlem
Citat:
Det är faktiskt en svår sits, säger jag som alltid vill att rättvisa ska styra. Jag anser att barn (under 12 år) inte ska straffas för den åsikt föräldrarna tvingar på dem. Dessutom är det inte alla invånare på Gaza som älskar terrorism och hatar Israel, men säkert över 90%. Ska man då förinta övriga 10% också?

Men andra ord har jag inga problem för straff mot majoriteten av invånarna, men hur ska man skydfa den oskyldiga minoriteten?
Citera
2024-01-12, 19:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
1 Poliser är inte militära mål enligt genevakonventionen

2 Cirka 330 soldater varav flera av de kvinnliga soldater våldtogs.

Friendly fire döda beror ju på Hamas. Hur många, som var friendly fire, får du nog ta upp en bra källa för. Inte en (PRO)Hamas hitta på källa.
Vi vet ju ingenting om hur många som bevisligen blivit våldtagna. Det börjar likna skrönorna om att det var 40 halshuggna bäbisar
Det våldtas ca, 2000 kvinnor varje år i Israel av Israeler. Sen har du säkert ett lika stort mörkertal som aldrig anmäler.
Det är ett större problem än bara under 7/10. Kanske dags att uppmärksamma och analysera varför. Gemensamma nämnaren är att det handlar om män.

Sen när behöver en terroristorganisation följa Geneva konventionen?

Det finns gott om Israeliska vittnen gällande friendly fire
Citera
2024-01-12, 19:35
Avstängd
Är pallar handikappade?

Om du eller ja hade sett några kräk tagit in en massa gisslan till vårt område då hade vi ringt berörd myndighet.

Pallarna är 2 miljoner och inte en chans att sådant tätbefolkat plats som Gaza inte såg var de tog gisslan men beslöt att inte göra något.

Pallarna har valt sida och de skall sona.

Och de oskyldiga kan väl börja göra ngt

"Ondskan segrar när goda människor gör inget "
E.Burke

Citat:
Det är faktiskt en svår sits, säger jag som alltid vill att rättvisa ska styra. Jag anser att barn (under 12 år) inte ska straffas för den åsikt föräldrarna tvingar på dem. Dessutom är det inte alla invånare på Gaza som älskar terrorism och hatar Israel, men säkert över 90%. Ska man då förinta övriga 10% också?

Men andra ord har jag inga problem för straff mot majoriteten av invånarna, men hur ska man skydfa den oskyldiga minoriteten?
Senast redigerad av David1982 2024-01-12 kl. 19:37. Anledning: tillägg
Citera
2024-01-12, 19:38
Medlem
Citat:

Anser du verkligen att civila bör dödas för deras åsikters skull? Undantag då under 12 år, eller hur ska jag förstå ditt inlägg?
Citera
2024-01-12, 20:10
Medlem
Citat:
Nej de har de inte. Dessutom är detta ICJ. Så jag vet inte hur de kommer rösta. Jag har två experter. Den ena säger rösta för och den andra emot.
Vi får se. Jag är säker på att de röstar mot USA, oavsett forum. Det är ju inte deltagarna som röstar, utan deras Sauron har redan bestämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in