2024-01-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och de får sin information ifrån vadå? Vart är grundinformationen ifrån. Hamas?

Det är ju lite olika, exempelvis har SVT etablerat kontakt med någon, oklart vem, i Gaza. Cecilia Uddén, för SR, får information från "fixaren" Sami Abu Saleem. Jag föreställer mig andra medier arbetar på samma sätt.
Citera
2024-01-12, 11:54
Avstängd
Här är sanningen

1. Domsbeslut kommer inte rädda Pallarna, domen är inte bindande.... USA har redan fördömt domstolen om Israel finner sig skyldiga och EU kommer INTE lägga mkt vikt heller

2. Israel kommer beordra IDF att fortsätta enl planerna tills de tre punkterna är avklarade

3. Efter kriget så kommer pallarna drömma tillbaka till den "misär" de hade innan 7/10. En dusch, mat på bordet, tak över huvudet, Internet...då små tingen,.... men Israel tänker göra pallar till beduiner denna ggn. Det är ju bra.. tält är mer miljövänligt

4. Militära lagar kommer uppstå....Pappa Ali kommer inte behöva oroa sig om hans dotter smyger ut för träffa pojkvännen, då IDF kommer ta tillbaka henne till papsens hus efter 21:00

5. Pallarna måste fundera här... vill de ha fred får de ge upp allt... Jerusalem ...bara släpp den... Och fokusera på bygga en stat utan Jerusalem som huvudstad. Betlehem är fint

6. Pallar ska säga förlåt . Sedan ska pallar hädanefter vara en trogen lojal tjänare till Israel. De ska informera till Israel när folk pratar syndigt om dåd eller våld

Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Jag reagerade på detta påstående "Bara för att anklagelser riktas mot en part behöver det inte vara sant" med ett generellt resonemang om källor och källkritik.
Senast redigerad av David1982 2024-01-12 kl. 11:57. Anledning: tillägg
Citera
2024-01-12, 12:04
Medlem
Hur tror ni domarna kommer rösta i ICJ? Antag att de följer vad politikerna säger i sina hemländer och inte fakta.

USA - Israel

Kina - ?

Ryssland - ?

Frankrike - ?

England - Israel

Indien - Israel

Libanon - Sydafrika

Marocko - Sydafrika

Somalia - Sydafrika

Brasilien - Sydafrika

Australien - Israel

Tyskland _ Israel

Jamaica -?

Uganda - ?

Japan - Israel

Så sex för Israel och fyra för Sydafrika och fem frågetecken. Jamaica och Uganda vet jag inte hur de tänker. Frankrike har sagt saker som man kan tro att de röstar antingen på ? Kina och Ryssland vill gärna sätta åt USA. MEN Kina och Ryssland gillar inte att länder blir anklagade för folkmord. Då Kina och Ryssland gör saker som inte är OK
Citera
2024-01-12, 12:06
Avstängd
off topic men nej
Torah och Bibeln har GT ihop sen skiljer det sig

Islam är helt andra budskap

Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Är inte alla abrahamiska religioner i princip samma sak?
Det vet alla som läst Bibeln och Koranen.
Citera
2024-01-12, 12:14
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur tror ni domarna kommer rösta i ICJ? Antag att de följer vad politikerna säger i sina hemländer och inte fakta.

USA - Israel

Kina - ?

Ryssland - ?

Frankrike - ?

England - Israel

Indien - Israel

Libanon - Sydafrika

Marocko - Sydafrika

Somalia - Sydafrika

Brasilien - Sydafrika

Australien - Israel

Tyskland _ Israel

Jamaica -?

Uganda - ?

Japan - Israel

Så sex för Israel och fyra för Sydafrika och fem frågetecken. Jamaica och Uganda vet jag inte hur de tänker. Frankrike har sagt saker som man kan tro att de röstar antingen på ? Kina och Ryssland vill gärna sätta åt USA. MEN Kina och Ryssland gillar inte att länder blir anklagade för folkmord. Då Kina och Ryssland gör saker som inte är OK

Bra sammanställning och jag håller med om ditt resonemang. Tippar dock på att Kina och Ryssland röstar för Sydafrika. Dom skiter nog helt i vad internationella domstolar säger om dom i övrigt. Kan dock ha fel, är inget ämne jag läst om på djupet.
Citera
2024-01-12, 12:18
Avstängd
Kan man i domstolens ögon få en "Rättvis prövning " om två nationer inte ens erkänner Israel??

Citat:

USA - Israel

Kina - ?

Ryssland - ?

Frankrike - ?

England - Israel

Indien - Israel

Libanon - Sydafrika

Marocko - Sydafrika

Somalia - Sydafrika

Brasilien - Sydafrika

Australien - Israel

Tyskland _ Israel

Jamaica -?

Uganda - ?

Japan - Israel

Citera
2024-01-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Kan man i domstolens ögon få en "Rättvis prövning " om två nationer inte ens erkänner Israel??

SA kan ställa frågan om till ex USA som domare. Jag vet inte hur de har dömt tidigare. Du får titta på tidigare domar och jmf med hur de dömde och hur landet stod politiskt i frågan.
Citera
2024-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
off topic men nej
Torah och Bibeln har GT ihop sen skiljer det sig

Islam är helt andra budskap
Nä dem är princip samma böcker som ber till samma Gud med små skillnader i hur man ber till Gud.
Gamla och nya testamentet är del av Koranen.
Citera
2024-01-12, 12:54
Medlem
Citat:
SA kan ställa frågan om till ex USA som domare. Jag vet inte hur de har dömt tidigare. Du får titta på tidigare domar och jmf med hur de dömde och hur landet stod politiskt i frågan.

Jag vill tro att att domarna bara tittar på lagen och fakta, det är liksom en hederssak. Om jag förstod det rätt fick också Sydafrika och Israel varsin domare igår, eller om det bara är under hearingen!?

Israel verkar gå på två försvarslinjer. Nummer ett att hela rättegången tillkommit på felaktig grund och ska därför förklaras ogiltig. Nummer två att Israel gör allt i sin makt för skydda civila men har en skyldighet att skydda sin egen befolkning från angrepp från Hamas och liknande grupper.

Just nu pläderar Israel varför inga av Sydafrikas föreslagna "Provisional Measures" ska vidtas.
Citera
2024-01-12, 13:19
Medlem
Måste erkänna att jag var rädd att Iran hade någon plan att starta ett storkrig pga allt dem hotat med.
Måste ge Israel cred, dem har totalt förnedrat Iran och deras allierade.
Citera
2024-01-12, 13:24
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
De flesta Palestinier är oskyldiga människor. Tycker det är väldigt dumt att glädjas oss människors död, hur mycket du än hatar muslimer.
I slutändan kommer du få stå för kostnaden när det kommer in 500 000 flyktingar till Sverige.

Det finns inga oskyldiga palestinier i Gaza.
Gazas befolkning består av terrorister och barn som snart blir terrorister.
De som deltog i 7/10 ska jagas, fångas och förgöras.
Så även alla som ställer sig i vägen för jakten.
När det är gjort, kan vi utvärdera och börja prata om fortsättningen.
Senast redigerad av angerove 2024-01-12 kl. 13:40.
Citera
2024-01-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Det är ju lite olika, exempelvis har SVT etablerat kontakt med någon, oklart vem, i Gaza. Cecilia Uddén, för SR, får information från "fixaren" Sami Abu Saleem. Jag föreställer mig andra medier arbetar på samma sätt.

All information från Gaza kommer från Hamas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in