2024-01-12, 12:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Skogomeanstalten är för MÄN

Just precis, alltså lär dom inte ha flyttat Johanna dit, exactly my point. Men Develi verkar inte ha fattat det. Har dom flyttat henne till Göteborg lär hon inte vara någon annanstans än i häktet i kriminalvårdens hus.
Citera
2024-01-12, 12:14
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just precis, alltså lär dom inte ha flyttat Johanna dit, exactly my point. Men Develi verkar inte ha fattat det. Har dom flyttat henne till Göteborg lär hon inte vara någon annanstans än i häktet i kriminalvårdens hus.
Aha, då förstår jag vad du menar.👍🏻
Citera
2024-01-12, 12:18
Medlem
flashmaners avatar
På tisdag morgon nästa vecka väntas domen i Jeanette-fallet komma. Det är alltså det fallet som Johanna refererar till i sitt överklagande.

Att den domen kommer på tisdag, utan att Johanna har fått något prövningstillstånd, är en mycket tydlig signal om att Högsta Domstolen inte kopplar ihop Johannas fall med Jeanettes, på det vis som Johanna och Clea hoppats på. Av det följer att Johanna med största sannolikhet inte får sin begäran om prövningstillstånd beviljad.

Jeanettedomen kommer före beskedet om Johannas överklagande, precis som jag förutsagt sedan "dag ett".

Möjligen kommer beskedet om att Johannas överklagan inte får prövningstillstånd samtidigt som Jeanette-domen, då Högsta Domstolen rimligen har tittat på Johannas begäran i relation till Jeanette-fallet.

Det mest intressanta är fortfarande om Toves anhöriga får gehör för sitt överklagande. Där finns som jag tidigare påpekat helt klart en frågeställning där vägledning från HD kan vara på sin plats.
Senast redigerad av flashmaner 2024-01-12 kl. 12:26.
Citera
2024-01-12, 12:21
Avslutad
Citat:
Ok, du sprider bara en massa okunskap och skit alltså, som jag trodde. Att du inte kände till Skogomeanstalten var inte precis någon överraskning.

Johanna satt på häktet i Hinseberg eftersom hon har överklagat hovrättsdomen som inte vunnit laga kraft, och det var därifrån rymningen planerades. Nu är hon flyttad till häktet i Göteborg. Där blir hon nog kvar fram tills att HD avslår hennes begäran om överprövning.
Det lär avslås inom snar framtid, då HD kommer meddela dom i Jeanettefallet nästa vecka.
Clea försökte ta rygg på det fallet och likheterna finns inte alls.
Citera
2024-01-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det lär avslås inom snar framtid, då HD kommer meddela dom i Jeanettefallet nästa vecka.
Clea försökte ta rygg på det fallet och likheterna finns inte alls.

Det är inte alls säkert att Fröken Janss*n:s ansökning till Högsta Domstolen kommer att avslås, det är ingen som vet, det kan bara framtiden utvisa.

Högsta Domstolen kan mycket väl pröva fallet och i sådant fall så kan kanske Fröken Janss*n frias helt från mord ... ?

Högsta Domstolen kanske i sådant fall kommer fram till att den 21-åriga flickan T*ve T*nnies dog på grund av att hennes magsäcks-innehåll fastnat i hennes strupkanal och sålunda orsakat hennes död ... ?

Enligt mitt sätt att se på det hela, så vore det inte mer än rätt att Fröken Janss*n också friades för mord, det vill säga, då hennes likasinnade kamrat Fröken Hellm*n tidigare fick gå ut i friheten.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ok, du sprider bara en massa okunskap och skit alltså, som jag trodde. Att du inte kände till Skogomeanstalten var inte precis någon överraskning.

Johanna satt på häktet i Hinseberg eftersom hon har överklagat hovrättsdomen som inte vunnit laga kraft, och det var därifrån rymningen planerades. Nu är hon flyttad till häktet i Göteborg. Där blir hon nog kvar fram tills att HD avslår hennes begäran om överprövning.

Enligt Vetlandaposten så var Johanna på häktet i Hinseberg vid nyår. Så hon hade troligen inte blivit placerad än.
https://www.vetlandaposten.se/2024-01-11/johanna-jansson-planerade-rymningsforsok

Anmärkningsvärt att flera häktade planerde att rymma då deras domar troligen inte var fastställda. Kanske att någon av de andra inblandade hade koppling till gängkriminalitet och därmed kontakter 'utanför'?

Häktet i Göteborg ska tydligen ha högre säkerhet än det på Hinseberg.
Skribenten djuralskaren123 skrev så här igår.
Häket Göteborg är säkerhetshäkte och har mer säkerhet än Hinsebetgs häktesavdelningm GEM på H Gbg är mer låst än på anstalterna, mer tid i cellen, mer kontroll över föremål och visitation före och efter promenad. När HD sagt sitt kommer Johanna flyttas tillbaka till Hinseberg, till den s.k. riksen, sedermera placeras hon antingen där eller i Ystad.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2024-01-12 kl. 13:44.
Citera
2024-01-12, 13:14
Medlem
develis avatar
Citat:

.. Och Maja är en hjälte och ÅK tror på hennes oskuld. Du är med andra ord lika ointressant som tidigare.
Vem bryr sig?
Att HD ens skulle lyfta ett ögonbryn är osannolikt. Hon kan söka överprövning bäst hon vill.
Hon kommer att utredas på Hinseberg och sen placeras där eller i Ystad efter sin nuvarande tillfälliga förflyttning till Gtbg.
Så sluta kackla om Lindome som om du kom med nåt väsentligt ditt psykfall.
Citera
2024-01-12, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, givetvis gör vi tolkningar utifrån det material vi har tillgång till.

Ska vi vara konkreta så hävdar jag att Maja är en egoist och troligen empatistörd sådan.

Förutom sin charmiga karaktär hon bjuder på, så kan jag faktiskt inte hitta något exempel där hon gjort något för någon annan, utan att det gynnat henne själv. Hon kräver saker gång på gång av sin omgivning, och då främst föräldrarna. Ex, skjutsad fram och tillbaks, hudkräm som ska köras till skolan, ny iphone, nya airpods, swish från mamman när det ska festas, gå på konsert, stripklubb eller entre till Nöjet. Och inte en dag i hela sitt liv verkar hon ha jobbat.

Varför hon inte jobbat, har väl berott på att hon mått så dåligt, men en jäkla massa festande och annat kul har hon orkat med!

Exempel på empatibrist, är att hon trots vetskap om att människors liv riskerar att släckas, så undviker hon att varna eller sluta med galenskaperna. Och det för att hon är så rädd att förlora sitt nya liv med sin bästa kompis J. Att hon skrattar åt hatsången om Tove, efter J försökt bränna inne henne är stört.

Hon skriker fuck you till ett annat tilltänkt offer som också hon skulle brännas inne.

Hennes kropp är inte försatt i akut stress när hon både kan äta och sova direkt efter mordet.

Hon ljuger timmar efter mordet och familjen märker ingen skillnad på henne.

Hon förnekar Toves anhöriga att starta sitt sorgearbete genom ljuga om vad som hänt, och trots fhl vädjan om att tänka på sig själv och T s anhöriga fortsätter hon att ljuga, ända tills fhl presenterar bevis för att hon varit vid fyndplatsen.

Under 18 förhör visar hon inga tecken ledsamhet eller ånger över det inträffade. Fhl reagera t.o.m med att säga att hon verkar obrydd!

Enda gången hon bryter ihop är i TR, när hon återberättar att J tänker ta livet av sig om dom åker dit. Det här är verkligen ett tecken på vad som berör henne på djupet. Det är när hennes nya spännande liv med bästisen riskerar att ta slut.
Funderade kring det du skrev (fetat) och noll empati för de tilltänkta mordoffren:

"Exempel på empatibrist, är att hon trots vetskap om att människors liv riskerar att släckas, så undviker hon att varna eller sluta med galenskaperna. Och det för att hon är så rädd att förlora sitt nya liv med sin bästa kompis J. Att hon skrattar åt hatsången om Tove, efter J försökt bränna inne henne är stört."

Det enda jag kunde komma på utifrån fup var när hon kritiserade Johanna, dvs att hon var en genuin skitstövel mot sitt ex.
Där skulle hon kunna kvala in som äkta vän med andra ord.

Varför kunde hon ta exet F:s parti - men inte gentemot flertal potentiella mordoffer?
Det vore mer normalt att höja rösten och ifrågasätta Johannas helt störda hämndaktioner.

Identifierade hon sig med honom som nåt sorts offer men inte mordoffren?
Hennes övriga engagemang och hjärtefrågor verkar utgå från henne själv - tex det som J sa om hennes bror, att hans åsikter inte överensstämde med deras åsikt om hbtq och nåt invandrarfientligt.

Maja anser att hennes bror och hon är väldigt olika och går inte bra ihop. Det har hon ventilerat med Johanna:

" M: Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra
och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där. Och jag har ventilerat med
henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där (..) "

Johanna ger en bredare bild om hur snacket har gått:

"J: Alltså han har ju, ja som hon har uttryckt det som jag har upplevt det också så är det väl att han är arrogant och taskig person. Inte trevlig. Hackar på de flesta personer. Väldigt. Han är ju väldigt fientliga liksom värderingar om invandrare och HBTQ människor, det är ju emot väldigt mycket av det. Dels Maja och dels det jag tycker så att vi, Maja kan ju, kommer
liksom inte överens med honom för att dem har absolut inte samma värderingar och jag har ju stöttat henne i det för att ja hållit med Maja helt enkelt så det har vi pratat mycket om."

Antar detta återspeglar det förtroendeforum som Maja var rädd att mista.

◾Maja var inte rädd för Johanna då de hade en relation, det var inget hon öht reflekterade över:

" BF: När du, ja att du är rädd för henne, vad känner du? Är det nu du har reflekterat över det säger du men inte då i stunden?
M: Nej."

Sen återgår samtalet till om hon var rädd för Johanna.
Det hon i huvudsak var rädd för var att förlora henne och deras förtroliga samtal.

Det enda hon kommer på är nåt med blicken då hon blev arg och höjde rösten - för det gillar inte Maja att folk gör.

◾Maja har överhuvudtaget inte reflekterat över att de levt ett "extremt fartfyllt och ganska dekadent liv":

" M: Nej men jag, jag har levt ett extremt fartfyllt och ganska dekadent liv sen hon kom in i mitt liv och mycket fester, sena kvällar. Ja men jag har väl liksom, ja hur säger man? Eh, jag har liksom gått över mina egna gränser lite mer för vad jag orkar med egentligen.
F: Mmm.
BF: Är det först nu du känner så eller har du tänkt de här tankarna innan du blev häktad eller innan det här hände?
M: Nej.
BF: Har du känt dom tankarna i stunden tidigare?
M: Nej.

BF: Förstår du min fråga?
M: Nej jag har inte tänkt de här tankarna innan jag blev häktad för då var jag liksom i det och bara körde på."

Det märks mer än väl att hon inte reagerade alls under deras relation, om det så gällde om hon var rädd för Johanna eller det höga tempo de levt i med fester etc.

Citat:
Kan du själv ge några konkreta exempel på att J har styrt M? Att J har manipulerat M att göra saker mot sin vilja? Att deras relation kan likställas med ett destruktivt parförhållande, där M är offret?
Hon var höjd till skyarna och i centrum - vilket hon upprepade två ggr förhör för förtydligande till FhL.

Till skillnad från Johannas ex som på nåder fick se henne 1 gång/vecka och ta skopor av skit. De lär inte vara jämförbara ur det perspektivet.

Hon beskriver att hon var rädd att förlora J och relationen.

Hon hade isf förlorat sin upphöjda position och det självförtroende hon fått enligt egen utsago.
Det roliga och dekadenta liv som hon öht inte reflekterade över.

Att dra fram hennes efterkloka resenemang återspeglar inte den relation de hade.

När det började bli jobbigt som häktad, med påtryckningar från FhL, advokat och samsittare så anpassar hon sig till rollen som offer.
Dess innan njöt hon av de jämlika relationen vilket hon efter påtryckningar erkände i TR.
Citera
2024-01-12, 13:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Enligt Vetlandaposten så var Johanna på häktet i Hinseberg vid nyår. Så hon hade troligen inte blivit placerad än.
Anmärkningsvärt att flera häktade planerde att rymma då deras domar troligen inte var fastställda. Kanske att någon av de andra inblandade hade koppling till gängkriminalitet och därmed kontakter 'utanför'?

Ja så kan det säkert vara med kopplingar till kriminella på utsidan.

Hovrätten beslutade att Johanna skulle kvarvara i häktet, och därefter har Johanna överklagat Hovrättens dom med en begäran om att hon skall frias från mord, det är alltså ännu inte fastställt att Johanna skall fängslas, och därför har hon heller inte placerats på anstalt ännu.

Det ligger väl nära till hands att dra slutsatsen att de som väljer att försöka fly från häktet, är skyldiga till vad de anklagas för
Citera
2024-01-12, 13:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Och Maja är en hjälte och ÅK tror på hennes oskuld. Du är med andra ord lika ointressant som tidigare.
Vem bryr sig?
Att HD ens skulle lyfta ett ögonbryn är osannolikt. Hon kan söka överprövning bäst hon vill.
Hon kommer att utredas på Hinseberg och sen placeras där eller i Ystad efter sin nuvarande tillfälliga förflyttning till Gtbg.
Så sluta kackla om Lindome som om du kom med nåt väsentligt ditt psykfall.

Du är så patetiskt komisk när du skall försöka snacka bort din galna okunskap och dina tokiga påhitt med en massa annat dravel

HD gör sitt jobb, i väntan på det så sitter Johanna på häktet. Just nu i Göteborg. De flyttade nog henne för att hennes placering på anstalt ligger närmast i tiden, och hon får nog därför sitta kvar i Göteborg tills dess. En flytt mindre för kriminalvården att hantera. Till skillnad från dig så är kriminalvården inte korkade
Citera
2024-01-12, 15:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det ligger väl nära till hands att dra slutsatsen att de som väljer att försöka fly från häktet, är skyldiga till vad de anklagas för

Längtan efter hennes älskade MH kanske blev för stor? De kanske planerar att fly tillsammans? Till Israel eller Sydafrika?
Citera
2024-01-13, 00:03
Medlem
nilam30s avatar
Jag tror att Maja visste vad som hände, i stunden när Tove blev strypt, kvävdes.
Maginnehåll kan kräkas upp när en kropp är i konvulsioner, tex när man håller på att dö och inte får luft, och att även att prutta, kissa och bajsa.på sig.

Oavsett om Tove dog av strypning eller kvävning av kräks så är det fel att Johanna fick straffrabatt - och också fel att Maja frikändes, förutom gravfridsbrottet. Men lagen säger nåt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in