Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
Min son fick maginfluensa inatt och jag sa att han måste sova på sidan, då sa han nått som förvånade mig.
-Ja annars kan man dö som Tove.
Jag som inte diskuterat detta fall med honom frågade vad han menade och då sa han:
- Tove dog av kräk när hon låg på rygg.
Jag frågade vart han hade hört det och han berättade att de hade diskuterat Tovefallet i skolan förra året under rättegången (han går i 6an nu) och läraren! hade berättat att det var därför Tove dog för att kräk hade hamnat i lungorna.
Jag förklarade att Johannas advokat hade försökt få det att se ut så men att flera rättsläkare vittnade om att det inte var så.
Jag blev faktiskt lite upprörd (inombords) att läraren sa så till klassen heh, kanske för att jag är så insatt i fallet själv..
Jag funderar på i vilket sammanhang läraren sagt detta?
Om man diskuterar fallet under lektionen (samhällskunskap) eller om det är utifrån perpektivet; unga dricker alkohol, utan erfarenhet av hur och vad man dricker, kan bli redlöst berusade och lämnas ensamma i en farlig situation som varken de själva eller kompisar begriper.
En adekvat varning till den årskursen, då de inom snar framtid kommer att pröva på.
Samtidigt har inte skillnaden gått fram; att Tove som kräktes och aspirerat maginnehåll, inte kunnat reagera på det sätt som din son och andra som inte är inkapabla att reagera på normalt sätt när man kräks när man är sjuk, inte kommer att kvävas.
Har lite svårt att se att man går in på juridiken på den nivån eller strypvåld med åk 6

r?