2023-12-27, 11:27
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Nu får du ge oss ett exempel på när Trafikverket ljugit. Att dom gör bedömningar som inte håller är inte samma sak som att ljuga. Det är ruskigt många faktorer som ligger bakom en bedömning, jag tror att dom flesta människor inser det.

Nej det är inte mitt jobb att uppdatera dig på vad som gjorts och sagts. Du kan gå tillbaka några sidor i tråden så finns det inlägg med länkar att läsa. Men du vill kanske bara godkänna källor som du håller med? Faktaresistens är en svårbehandlad diagnos.
Citera
2023-12-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Nej det är inte mitt jobb att uppdatera dig på vad som gjorts och sagts. Du kan gå tillbaka några sidor i tråden så finns det inlägg med länkar att läsa. Men du vill kanske bara godkänna källor som du håller med? Faktaresistens är en svårbehandlad diagnos.

Dom har alltså inte ljugit, du skriver bara i ren affekt hela tiden. Ni är några stycken som gör det.
Citera
2023-12-28, 15:02
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Dom har alltså inte ljugit, du skriver bara i ren affekt hela tiden. Ni är några stycken som gör det.
Jag vill inte använda ordet ljuga men dom har gjort grova missbedömningar
Citera
2023-12-30, 08:36
Medlem
Suecotes avatar
Citat:

Att påstå saker som inte är sanna... vad kallas det?
Citera
2023-12-30, 10:58
Moderator
Neksnors avatar
Då avslutar vi tjatet om vad som är en källa, vad som är en lögn och liknande.

/Mod
Citera
2024-01-12, 11:35
Medlem
Suecotes avatar
Lennart Wassenius f d ledamot, Göteborgsregionens kommunalförbund och Claes Westberg f d trafikdirektör, Göteborgs stad, skriver i GP det många tänker:

Citat:
Projekt Västlänken har pågått i 5 år. Kanske kan den vara färdig 2034, men ska ett projekt med diskutabel nytta leva vidare? Tidplanen håller inte, pengarna är slut, folkets tålamod med den uppgrävda staden är slut.

Kranskommunerna behöver en fungerande centralstation och göteborgarna behöver en fungerande spårvagns- och busstrafik.

Att låta ytterligare 30‑35 miljarder slarvas bort i slukhålen Haga och Korsvägen är inget annat än ett gigantiskt vansinne och flera stora utbyggnader för tågtrafiken riskerar att trängas undan av Västlänkens kostnader.

https://www.gp.se/debatt/vansinnet-med-vastlanken-maste-fa-ett-slut.1cf0c397-85b1-4c55-a908-8aab5171450a

Ja en helheltssyn på både stadens och regionens kollektivtrafik måste vara vägen framåt nu. Att Gbg-Borås än en gång ska dras i långbänk i utredningar är en skam. Att ett ständigt växande Göteborgs spårvagnstrafik redan nått bristningsgränsen måste tas på allvar. Fler vagnar är ingen hållbar lösning när de bara köar efter varandra, särskilt som det är akut förarbrist. Infrastrukturen är också svårt eftersatt, med många "tillfälliga" (läs: mångåriga) hastighetsbegränsningar. Längre vagnar som kan ta sig fram snabbt under stan löser många problem, både för göteborgare och inpendlare.

Om det bara blir en tummetott, d.v.s. en ny säckstation i fel ända av resecentrat, får Göteborg två centralstationer: originalet med anslutning till NE-terminal och Drottningtorget i söder, och en ny under jord med anslutning till NE-terminalen i norr. Gångavståndet är inte att förakta, och så ska resenärer hålla koll på vilka tåg som trafikerar vilken "central"! En promenad från spårvagnshållplatserna på Drottningtorget till nya centralen blir ca en halv kilometer. Om lokaltåg och SJ-tåg till t.ex. Alingsås hamnar i varsin ända kan det bli svettigt.

Ännu står på Trafikverkets hemsida:

Citat:
Trolig öppningstid för hela Västlänken är 2030, men det finns fortfarande osäkerheter.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/

Så kommer stadens och regionens politiker fortsätta vägra betala för slukhålet, eller kommer den politiska prestigen till slut att öppna den lokala kassakistan?

Citat:
För övrigt ska kommunen och regionen betala var sin del av projektet, och det betyder att pengarna kommer tas från skolan och omsorgen(kommunen) respektive vården (regionen) för kommun och region får inte gå back. Just det, glömde jag att nämna att projektet beräknades på permanenta nollräntor men att räntorna nu är uppe på 3.5% eller något sådant och miljarderna man lånat upp börjar kosta …

Men vem bryr sig om vård, skola och omsorg, när Göteborg kan få en låtsastunnelbana efterfrågad av absolut ingen. Tycker du att skolan i Göteborg eller vården i Västra Götalandsregionen suger kan du ta en tur upp till H23 och titta ner i krondiket och se skol- och vårdpengarna hällas ner i leran.

https://cornucopia.se/2023/05/vastlanken-forsenas-till-minst-2034-korsvagen-3x-sa-dyr-trafikverket-forlorar-miljarder-pa-agn-hagas -konkurs-glomde-moderbolagsklausul/

Västtrafik har redan krav från regionen att öka sin finansieringsgrad (=mindre skattepengar), så de stänger butiker, slutar trycka tidtabeller, outsourcar telefonupplysningen till Moldavien och Senegal, drar in turer och linjer och snart försvinner deras biljettmaskiner så att resenärer ska tvingas använda appen på sina egna telefoner.

Vad f*n får vi för pengarna?!
Senast redigerad av Suecote 2024-01-12 kl. 11:47.
Citera
2024-01-12, 15:53
Medlem
Citat:

De har ljugit så många gånger att jag tappat räkningen.
Vad hände tex med "lilla Edet till London med ett byte"?

Men för att ta ett stort och fortfarande aktuellt exempel:

Januari 2023, Västlänken kommer inte försenas
https://www.dagensinfrastruktur.se/2023/01/25/bygget-av-vastlanken-gar-bade-enligt-och-inte-enligt-plan/

När Trafikverket bröt med AGN som bygger i Haga, (januari 2023) då sa trafikverkets projektchef såhär:

– Vi förbereder just nu för en ny upphandling som vi hoppas kan vara slutförd under hösten. Med en del omplanering ska detta inte behöva försena projektet, menar Bo Larsson.

Faktum är att alla redan visste att den förlorade tiden skulle vara omöjlig att ta igen, även trafikverket internt då planen var att återfyllnad av schaktet skulle påbörjas ett par månader efteråt men nästan ingenting hade gjorts.

Ett par månader senare i Augusti 2023 fick de krypa till korsen och då hade det blivit MINST 4 år försenat. Självklart visste trafikverket detta redan i Januari när journalisten ställde frågan men de valde att ljuga. Dessa 4 åren dök inte upp helt plötsligt utan man ljög helt enkelt.

OnT så har byggindustrin en ny artikel om de försenade Haga upphandlingarna här:
https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/affarer-i-byggsektorn/stora-vastlankenkontrakten-som-ska-handlas-upp-i-ar/

Upphandlingarna är fortfarande inte klara och det kan ge ytterligare förseningar...
Senast redigerad av Larsbeeffly 2024-01-12 kl. 15:56.
Citera
2024-01-28, 09:45
Medlem
Suecotes avatar
Så här ska trafiken bli enligt Västtrafiks propagandaorgan Strålkastaren:

När den nya centralen öppnar ska tåg till Skövde, Stenungsund-Uddevalla och Älvängen gå dit. Skövdetågen ska börja stanna i Partille, Lerum och Floda (inte så kul om man bor bortom Alingsås!). Gbg-Alingsås ska då få 15-minuterstrafik som mest, och Gbg-Stenungsund-Uddevalla30. Det blir alltså som jag befarade att Västtågen mot Skövde går från ”nya” centralen, och SJ-tågen från den ”gamla”… Samma med Vänersborgstågen och lokaltågen till Älvängen då…

När/om hela tunneln blir klar ska den trafikeras av linjen Skövde-Gbg-Varberg var 30:e min. En ny linje ska köra Strömstad-Trollhättan-Gbg (vilket redan görs sedan i somras) som ska korta restiden med 15 min.

Vilka övriga linjer som ska gå i tunneln framgår inte…

Sidenote: Härryda kommun fortsätter krångla om ny Boråsbana… (låst artikel):
https://www.gp.se/politik/de-anklagas-for-att-stoppa-ny-jarnvag-mellan-goteborg-och-boras.c7f9c7f4-bae2-4d2d-a550-9e37be986118
Senast redigerad av Suecote 2024-01-28 kl. 09:53.
Citera
2024-01-28, 12:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Så här ska trafiken bli enligt Västtrafiks propagandaorgan Strålkastaren:

När den nya centralen öppnar ska tåg till Skövde, Stenungsund-Uddevalla och Älvängen gå dit. Skövdetågen ska börja stanna i Partille, Lerum och Floda (inte så kul om man bor bortom Alingsås!). Gbg-Alingsås ska då få 15-minuterstrafik som mest, och Gbg-Stenungsund-Uddevalla30. Det blir alltså som jag befarade att Västtågen mot Skövde går från ”nya” centralen, och SJ-tågen från den ”gamla”… Samma med Vänersborgstågen och lokaltågen till Älvängen då…

När/om hela tunneln blir klar ska den trafikeras av linjen Skövde-Gbg-Varberg var 30:e min. En ny linje ska köra Strömstad-Trollhättan-Gbg (vilket redan görs sedan i somras) som ska korta restiden med 15 min.

Vilka övriga linjer som ska gå i tunneln framgår inte…

Sidenote: Härryda kommun fortsätter krångla om ny Boråsbana… (låst artikel):
https://www.gp.se/politik/de-anklagas-for-att-stoppa-ny-jarnvag-mellan-goteborg-och-boras.c7f9c7f4-bae2-4d2d-a550-9e37be986118
Strömstad-Trollhättan-Gbg är väl just nu bara tillfällig då järnvägen renoveras mellan Stenungssund och Uddevalla?

Om det du skriver stämmer så verkar planeringen för Västlänkens säckstation inte genomtänkt.
Den nya stationen får fyra spår och det planeras tillräckligt med växlar för att flödet in och ut ska funka bra. Alependeln (Älvängen) behöver nog två av spåren även om den idag ofta får klara sig med ett spår vilket ger lite väntetider. Tågen till Skövde och Uddevalla kommer klara sig med varsitt spår vid halvtimmestrafik.
Men man borde, ur passagerarperspektiv, fokusera på att flytta hela resmål till nya stationen. Exempelvis Alependeln och tåg mot Trollhättan, särskilt de som stannar iÄlvängen. En fördel med att flytta tåg mot Älvängen och Stenungsund till nya stationen är att det frigör kapacitet i mitten av gamla stationen, de banornas "naturliga" spår slutar där. Minskar de banornas spårbehov så kan spåren fördelas på övriga banor.
Citera
2024-01-28, 13:03
Moderator
Neksnors avatar
Jag hittade den där artikeln om trafikering av Centralens västlänkstation som säck: https://partnerportalen.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/partnerportalen/nyheter/stralkastaren/stralkastaren_2023_4.pdf
Det handlar om förslag, inte beslut.
Skövdetågens nya stopp antar jag handlar om att Västtrafik länge har önskat en enklare tidtabell, alla tåg på linjen ska avgå exempelvis 5 minuter över hel timme från en viss hållplats, kör man halvtimmestrafik så avgår det andra tåget 35 och vid kvartstrafik avgår de även 20 och 50.
En fördel för resenärer är att man kan lära sig tidtabellen lätt.
Jag utgår från att det också kommer att köras regionaltåg utan stopp från Göteborg till Alingsås och sedan vidare mot Herrljunga, Falköping Skövde,
Citera
2024-01-28, 16:27
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Strömstad-Trollhättan-Gbg är väl just nu bara tillfällig då järnvägen renoveras mellan Stenungssund och Uddevalla?

Men man borde, ur passagerarperspektiv, fokusera på att flytta hela resmål till nya stationen. Exempelvis Alependeln och tåg mot Trollhättan, särskilt de som stannar iÄlvängen. En fördel med att flytta tåg mot Älvängen och Stenungsund till nya stationen är att det frigör kapacitet i mitten av gamla stationen, de banornas "naturliga" spår slutar där. Minskar de banornas spårbehov så kan spåren fördelas på övriga banor.

Vet inte hur det är tänkt med Strömstad-Uddevalla-Trollhättan-Gbg framöver. Det verkar väl funka bra, kapaciteten och standarden på den banan är ju vida överlägsen Bohusbanan.

Håller med om att samma destinationer skulle trafikera samma "central". Men det gäller ju inte bara Västtågen, SJ mot Skövde och Trollhättan (samt Vy) och Öresundståg mot Kungsbacka får väl gå kvar på den "gamla" centralen. Ja det blir förvirrande, särskilt som Västtrafik äntligen lyckats göra enkelbiljetter gilitiga även på partnertåg, så att det inte ska spela någon roll vilken operatör man reser med.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hittade den där artikeln om trafikering av Centralens västlänkstation som säck: https://partnerportalen.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/partnerportalen/nyheter/stralkastaren/stralkastaren_2023_4.pdf
Det handlar om förslag, inte beslut.
Skövdetågens nya stopp antar jag handlar om att Västtrafik länge har önskat en enklare tidtabell, alla tåg på linjen ska avgå exempelvis 5 minuter över hel timme från en viss hållplats, kör man halvtimmestrafik så avgår det andra tåget 35 och vid kvartstrafik avgår de även 20 och 50.
En fördel för resenärer är att man kan lära sig tidtabellen lätt.
Jag utgår från att det också kommer att köras regionaltåg utan stopp från Göteborg till Alingsås och sedan vidare mot Herrljunga, Falköping Skövde,

Förslag eller plan - den som lever får se. Vi vet ännu inte om det verkligen blir någon komplett tunnel.

Jag skulle också förvänta mig fortsatt snabba regiontåg mot Skövde. Nu vill man alltså införa någon sorts hybrid skip-stop tåg på Alingsåslinjen, något som totalhavererade i Stockholms pendeltrafik för några år sedan. Avgångar på samma minuttal varje timma är väl önskvärt, men på den linjen ska det väl fortfarande "saxas" med SJ-tåg. Sedan går ju vissa Västtåg till Jönköping efter Falköping...
Senast redigerad av Suecote 2024-01-28 kl. 17:21.
Citera
2024-01-28, 18:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Vet inte hur det är tänkt med Strömstad-Uddevalla-Trollhättan-Gbg framöver. Det verkar väl funka bra, kapaciteten och standarden på den banan är ju vida överlägsen Bohusbanan.

Håller med om att samma destinationer skulle trafikera samma "central". Men det gäller ju inte bara Västtågen, SJ mot Skövde och Trollhättan (samt Vy) och Öresundståg mot Kungsbacka får väl gå kvar på den "gamla" centralen. Ja det blir förvirrande, särskilt som Västtrafik äntligen lyckats göra enkelbiljetter gilitiga även på partnertåg, så att det inte ska spela någon roll vilken operatör man reser med.

Förslag eller plan - den som lever får se. Vi vet ännu inte om det verkligen blir någon komplett tunnel.

Jag skulle också förvänta mig fortsatt snabba regiontåg mot Skövde. Nu vill man alltså införa någon sorts hybrid skip-stop tåg på Alingsåslinjen, något som totalhavererade i Stockholms pendeltrafik för några år sedan. Avgångar på samma minuttal varje timma är väl önskvärt, men på den linjen ska det väl fortfarande "saxas" med SJ-tåg. Sedan går ju vissa Västtåg till Jönköping efter Falköping...
Partnertåg rör till det även om det är ett potitivt problem att man kan välja mellan fler tåg. Men på sikt, med färdig tunnel, blir det nog endast genomgående tåg, alltså får SJ-tåg mot Värmland starta från gamla stationen. Det blir antagligen för rörigt att vända tåg på nya stationen.
Linjen Sövde - Gbg - Varberg är intressant, nu kör ju Öresundståg, som Västtrafik deläger, Göteborg - Köpenhamn och Göteborg - Halmstad så att det går ett tåg till Köpenhamn 40 minuter över hel timme och under rusningstrafik ett till Halmstad 10 över. Den nya linjen skulle då innebära upp till 4 tåg i timmen Göteborg - Varberg. Men då Öresundstågen vänder vid Göteborg så kommer de få nöja sig med gamla stationen. Ska de gå genom Västlänken så bör de fortsätta en bit ut från Göteborg för att kunna användas utan att störa trafiken i Västlänken och då behövs vändmöjlighet där, alltså någonstans runt Sävenäs, Gamlestaden eller den planerade stationen i Brunnsbo. Om jag minns rätt ska det byggas en depå vid Lärje, som även borde kunna användas av vändande Öresundståg om så önskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in