2024-01-11, 23:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Dom är massmördare och mördar, torterar, förstör företag, förstör kommuner, sjukhus, traumatiserar människor, traumatiserar barn osv. Självklart ska så störda människor vara dom som låses in på livstid.
Nej.

För att de som kvalar in på allvarlig psykisk störning är inte vid sina sinnens fulla bruk.
En psykopat kan varken vårdas eller medicineras - och förhoppningsvis tillfriskna - och har tvärtom fullständig koll på tillvaron.

Därför är inte vård inom rättsmedicin aktuell.

Det har ingenting med hur mycket de förstör att göra.

Följande från dig besvarades:
"Därför borde psykopater klassas som allvarligt psykiskt störda"
Senast redigerad av develi 2024-01-11 kl. 23:19.
Citera
2024-01-11, 23:55
Medlem
Personligen tycker jag att Johann@s agerande är kanon.
16 år blev Domen i HR, om nu inte HD frikänner Johann@ helt 😁.
Men om HR,s Dom faställs är Johann@ ute efter bara 9 eller 10 år, tiden går fort när man har roligt 🥂🥳.
Maj@ den lilla pirajan med familj borde vara vara lite oroliga 🔥,
Maj@ kanske får sitt dödstraff fastäld men inte bakom en låst anstalt där hon hör hemma 👍😀 utan mer konkret och permanent ⚰.

Golare har inga polare 😅
Senast redigerad av PR400 2024-01-12 kl. 00:08.
Citera
2024-01-12, 00:08
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej.

För att de som kvalar in på allvarlig psykisk störning är inte vid sina sinnens fulla bruk.
En psykopat kan varken vårdas eller medicineras - och förhoppningsvis tillfriskna - och har tvärtom fullständig koll på tillvaron.

Därför är inte vård inom rättsmedicin aktuell.

Det har ingenting med hur mycket de förstör att göra.

Följande från dig besvarades:
"Därför borde psykopater klassas som allvarligt psykiskt störda"

Precis som du skriver, en psykopat drivs inte av känslor, en psykopat ser sin omgivning som brickor där hen rangerar dessa som brukbara och icke brukbara. Maja var mer än en brukbar, Maja blev en förtrolig som lyssnade och förstod Johanna som delade Johannas rättspatos över deras fiender tyvärr så förrådde Maja Johanna vilket aldrig Johanna kan acceptera och det som driver Johanna idag är att få utkräva hämnd på sin judas, sin utvalde, sin älskade partner in crime.

Denna saga är långt ifrån slut.
Citera
2024-01-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Eftersom domen är överklagad bör Johanna väl fortfarande vara placerad i häkte? Men jag är osäker på vad som gäller efter dom i HR.
Det finns ju ett par anstalter annars i Göteborgsområdet. Kriminalvården ville väl troligen splittra gruppen och då omplacerades Johanna. Väldigt oklokt av Johanna att bli inblandad. Om hennes dom i HR står sig och hon sköter sig är hon ju ute vid 30. Men hon verkar vara en risktagande individ minst sagt.
Vi får se om Clea kommer yttra sig om det inträffade.

Knappast är hon på Sagsjön eftersom det är för låg säkerhetsklass. Någon mansanstalt är hon inte på heller utan med största sannolikhet på Häktet Göteborg. Där finns även GEM-avdelningar i gamla sidan av häktet (där allt var innan nya byggnaden kom till). Häket Göteborg är säkerhetshäkte och har mer säkerhet än Hinsebetgs häktesavdelningm GEM på H Gbg är mer låst än på anstalterna, mer tid i cellen, mer kontroll över föremål och visitation före och efter promenad. När HD sagt sitt kommer Johanna flyttas tillbaka till Hinseberg, till den s.k. riksen, sedermera placeras hon antingen där eller i Ystad.
Citera
2024-01-12, 00:16
Avslutad
Citat:
Det rör sig om en grupp som agerat tillsammans.

J jobbar tydligen gärna i team med lika villiga kriminella.
Likt hon och Maja gjorde i det fria.

Att de splittrats och omplacerats från Hinseberg är en given respons från KV och det borde Maja och Johanna gjort för länge sen.

....... Om de nu inte hade varit så tighta och gillat sina förtroliga samtal så förfärligt mycket och själva teamkänslan..
Så du fortsätter med drevet mot M, hon har väl ingenting med Johannas fortsatta brottslighet att göra.
Detta visar att Johanna är där hon hör hemma och den där rabatten hon fick, den luktar väkdigt illa. Kanske HD väljer att ompröva och omvandlar straffet till livstid, för det är väl knappast någon som på allvar tror att Johanna inte är driftig och manipulativ. Hon spelar högt, det stämmer bra med hennes persona, blir intressant att se vad mer hon ska hitta på.
Citera
2024-01-12, 00:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuralskaren123
Knappast är hon på Sagsjön eftersom det är för låg säkerhetsklass. Någon mansanstalt är hon inte på heller utan med största sannolikhet på Häktet Göteborg. Där finns även GEM-avdelningar i gamla sidan av häktet (där allt var innan nya byggnaden kom till). Häket Göteborg är säkerhetshäkte och har mer säkerhet än Hinsebetgs häktesavdelningm GEM på H Gbg är mer låst än på anstalterna, mer tid i cellen, mer kontroll över föremål och visitation före och efter promenad. När HD sagt sitt kommer Johanna flyttas tillbaka till Hinseberg, till den s.k. riksen, sedermera placeras hon antingen där eller i Ystad.

Är det fortfarande Härlanda häkte eller är det ett nytt häkte? Härlanda häkte var inte någon lek på sin tid.
Citera
2024-01-12, 00:24
Medlem
Nån som vet något om Maja. Kom hon tillbaka till Vetlanda? Har hon visat sig ute bland folk?
Citera
2024-01-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuralskaren123

Tack. Jag läste sedan att hon nu är placerad på häktet i Göteborg. Så det stämmer.
När Johanna satt häktad på Hinseberg var det endast andra häktade som hon delade avdelning med eller även kvinnor som avtjänade sina straff?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2024-01-12 kl. 00:41.
Citera
2024-01-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Så du fortsätter med drevet mot M, hon har väl ingenting med Johannas fortsatta brottslighet att göra.
Detta visar att Johanna är där hon hör hemma och den där rabatten hon fick, den luktar väkdigt illa. Kanske HD väljer att ompröva och omvandlar straffet till livstid, för det är väl knappast någon som på allvar tror att Johanna inte är driftig och manipulativ. Hon spelar högt, det stämmer bra med hennes persona, blir intressant att se vad mer hon ska hitta på.

Vi får hoppas på att Johann@ får sin prövning i HD och snabbt kommer ut.

Maj@ kommer att få sin sak prövad av en högre instans än några svenska Domstolar.

Tror du i din fullaste fantasi att Maj@ är oskyldig?

Vi alla får hoppas på att Johann@s straff lindras, Maj@ ska inte tro att hon ska gå fri bara för att man ljuger.

Spring Maj@ spring, Johann@ kommer snart att få tag i dig!
Citera
2024-01-12, 00:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du har frågor att besvara innan du börjar tjata om nåt jävla drev.

Du har nämligen påstått saker som du bör stå till svars för:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Klarar du öht av att inse att Maja deltagit i fullständigt vidriga handlingar?

Att hon förmått att se helt normal ut dess emellan och roat sig högaktningsfullt.
Att ingen märkt av nån ångest, snarare tvärtom:
Att hon blivit stärkt av Johanna. Upplevde att hon fick bättre självförtroende.

Att det primära i hennes tillvaro var att bejaka relationen. Att hon inte ville förlora sitt forum av förtrolighet med Johanna.

Att hon helt uppenbart inte brydde sig om potentiella mordoffer.

Att hon inte brydde sig ett dugg och inte skänkte det minsta tanke under deras relation.

Det är nämligen vad hon själv beskriver.
Det har bara varit full rulle och en enda stor fest.

" M: Nej men jag, jag har levt ett extremt fartfyllt och ganska dekadent liv sen hon kom in i mitt liv och mycket fester, sena kvällar. Ja men jag har väl liksom, ja hur säger man? Eh, jag har liksom gått över mina egna gränser lite mer för vad jag orkar med egentligen.
F: Mmm.
BF: Är det först nu du känner så eller har du tänkt de här tankarna innan du blev häktad eller innan det här hände?
M: Nej.
BF: Har du känt dom tankarna i stunden tidigare?
BF: Förstår du min fråga?
M: Nej jag har inte tänkt de här tankarna innan jag blev häktad för då var jag liksom i det och bara körde på."
Citera
2024-01-12, 00:38
Avslutad
Citat:
Du har frågor att besvara innan du börjar tjata om nåt jävla drev.

Du har nämligen påstått saker som du bör stå till svars för:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Klarar du öht av att inse att Maja deltagit i fullständigt vidriga handlingar?

Att hon förmått att se helt normal ut dess emellan och roat sig högaktningsfullt.
Att ingen märkt av nån ångest, snarare tvärtom:
Att hon blivit stärkt av Johanna. Upplevde att hon fick bättre självförtroende.

Att det primära i hennes tillvaro var att bejaka relationen. Att hon inte ville förlora sitt forum av förtrolighet med Johanna.

Att hon helt uppenbart inte brydde sig om potentiella mordoffer.

Att hon inte brydde sig ett dugg och inte skänkte det minsta tanke under deras relation.

Det är nämligen vad hon själv beskriver.
Det har bara varit full rulle och en enda stor fest.

" M: Nej men jag, jag har levt ett extremt fartfyllt och ganska dekadent liv sen hon kom in i mitt liv och mycket fester, sena kvällar. Ja men jag har väl liksom, ja hur säger man? Eh, jag har liksom gått över mina egna gränser lite mer för vad jag orkar med egentligen.
BF: Är det först nu du känner så eller har du tänkt de här tankarna innan du blev häktad eller innan det här hände?
BF: Har du känt dom tankarna i stunden tidigare?
BF: Förstår du min fråga?
M: Nej jag har inte tänkt de här tankarna innan jag blev häktad för då var jag liksom i det och bara körde på."
Nej men jag, jag har levt ett extremt fartfyllt och ganska dekadent liv sen hon kom in i mitt liv och mycket fester, sena kvällar. Ja men jag har väl liksom, ja hur säger man? Eh, jag har liksom gått över mina egna gränser lite mer för vad jag orkar med egentligen.

Du valde att bortse från det viktigaste, Maja var helt slut
Citera
2024-01-12, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack. Jag läste sedan att hon nu är placerad på häktet i Göteborg. Så det stämmer.
När Johanna satt häktad på Hinsan var det då andra häktade som hon delade avdelnin eller även de som avtjänade sina straff?
Johanna är dömd och placerad - nu omplacerad pga av att hon och ett annat gäng kvinnliga interner allierade sig.

Det är två ställen som har högsta säkerhetsnivå för kvinnor och det är Hinseberg (även riksmottagning) och sen Ystad.
Om hon var på stand-by, under utredning (psykiskt och säkerhetsmässigt) och i väntan på placering har väl inte framkommit, men det har trots allt gått ett par månader nu.

Vart hon landar sen beror väl på hur KV förmår omstrukturera den grupp som tydligen allierat sig.

Dvs hon kan sitta och ansöka bäst hon vill ang prövningstillstånd inför HD.
Jämför med Möller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in