2024-01-12, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det var en pitbull! Pitbull är en typ precis som ”terrier”. En kamphund. Avlad för attack och slagsmål till döden.
Pittbull ÄR EN BLANDRAS. Blandade med anda koko hundar.
Dessutom var pittbull små hundar och hängde i näsan på tjur.
I dag är dom blandade what ever .
Amstaff är en renrasig hund med stängd stambok
Citera
2024-01-12, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backabort
Pepparspray hade funkat bra
Pepparsprej fungerar inte mot en rasande hund. De blundar och använder andra sinnen.
Polisen har testat.
Citera
2024-01-12, 06:56
Medlem
Avhandlingen ”Min hund är egentligen snäll” visar att vissa raser är mer benägna att anfalla än andra. Oavsett ägare.

https://www.researchgate.net/publica...entligen_snall

Utvärderingarna som gjorts i Danmark och Norge efter förbuden visar på att antalet attacker har minskat i länderna. Både mot människor och mot andra hundar.

Det finns starka skäl att förbjuda vissa raser. Hoppas att det görs nu.
Citera
2024-01-12, 07:19
Medlem
sunrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Avhandlingen ”Min hund är egentligen snäll” visar att vissa raser är mer benägna att anfalla än andra. Oavsett ägare.

https://www.researchgate.net/publica...entligen_snall

Utvärderingarna som gjorts i Danmark och Norge efter förbuden visar på att antalet attacker har minskat i länderna. Både mot människor och mot andra hundar.

Det finns starka skäl att förbjuda vissa raser. Hoppas att det görs nu.

Enligt "hundexperten" Fredrik Steen på TV 4 nyss så är alla hundar snälla i grunden. Tillåt mig vara jävligt skeptisk till det. Fattar inte varför man ens funderar på att skaffa en sån monsterhund. Förbjud skiten..
Citera
2024-01-12, 07:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Om man kollar på klipp där jyckar av kamphundstyp stoppas under bärsärkargång så verkar den mest snabbverkande & effektiva metoden (förutom avlivning med skjutvapen) vara strypning.
Vatten, spray, slag med tillhyggen, tumme i röven osv är osäkra kort.

Finns en massa djur av kamphundstyp där jag bor så jag är mentalt redo om nån av dem skulle få för sig att sluta vara ”väärldens snällaste” nån dag.

Tror man ska lyfta hundar i bakbenen då dom tappar balansen och kraften och sen slipper man själv bli biten
Citera
2024-01-12, 07:38
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
J*kob *hmed Ibr*him?

hehehe....där fick man rätt på oddset från bara några minuter tidigare! Synd att inga spelbolag tar emot blattebetting.

Stämmer detta verkligen?
Citera
2024-01-12, 07:41
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror man ska lyfta hundar i bakbenen då dom tappar balansen och kraften och sen slipper man själv bli biten

Joe visst, men rottweiler på 50 kg kan ändå bli utmanande.

Och att strypa något med återigen(50 kg rottweiler) som har stort huvud som en fotboll det känns inte som att jag vill lägga militär-greppet när jag är så nära käftarna.
Citera
2024-01-12, 08:53
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Enligt "hundexperten" Fredrik Steen på TV 4 nyss så är alla hundar snälla i grunden. Tillåt mig vara jävligt skeptisk till det. Fattar inte varför man ens funderar på att skaffa en sån monsterhund. Förbjud skiten..
Fredrik Steen är bra på mycket när det gäller hundar. När det kommer till kamphundar så är han ute och cyklar ordentligt. Dom ska förbjudas. Hur ska han få pundare, WT- trash och annat kriminellt slödder att gå hans kurser och utbilda sig till bra hundägare?
Bara att fasa ut raserna med
1. Mentaltest ( plocka bort dom som inte klarar testet)
2. Kastrering
3. Omedelbar avlivning vid minsta incident.
Citera
2024-01-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray

Lite den svenska filosofin: alla är goda/snälla i grunden…

Många egenskaper är genetiska. Dessa egenskaper avlas det ju på. Det är inte bara att ta en pudel och börja jaga älg och hoppas på ståndskall.
Egenskapen att snabbt bli jävligt förbannad, aggressiv och börja bita är också en egenskap. Utesluter inte att hunden kanske är ”snäll” i grunden men det hänger också på hur man definierar snäll.
Utöver de avlade egenskaperna finns det även många exempel på oönskade genetiska egenskaper som följt med i avelsprocessen. Till exempel när golden retrievers blev populära. Det skulle fram många hundar fort för att tillgodose behovet och så blev en del rent elaka eller åtminstone oberäkneliga. Var de snälla i grunden? Ingen aning men de var definitivt psykiskt sjuka och den sjukan var genetisk.

Kamphundarna med alla raser och blandraser kan betraktas ha en störning om man vill så även om det är just den störningen/aggressiviteten man vill ha. Vissa hundar klarar av att inte ställa till problem med rätt träning och övervakning men faran finns alltid där om de kommer loss vid fel tillfälle.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2024-01-12 kl. 09:09.
Citera
2024-01-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Fredrik Steen är bra på mycket när det gäller hundar. När det kommer till kamphundar så är han ute och cyklar ordentligt. Dom ska förbjudas. Hur ska han få pundare, WT- trash och annat kriminellt slödder att gå hans kurser och utbilda sig till bra hundägare?
Bara att fasa ut raserna med
1. Mentaltest ( plocka bort dom som inte klarar testet)
2. Kastrering
3. Omedelbar avlivning vid minsta incident.

Först och främst ska ju inte vem som helst få äga en Pitbull ELLER Schäfer, Dobermann, Rottweiler, Dogo Argentino eller annan potentiellt livsfarlig hund.

Man måste självklart kräva licens på hundar och dom som går runt med hundar och inte kan uppvisa licens ska få hunden beslagtagen och bli dömda till höga böter. Och en licens ska kräva att du dels har en utbildning. Både huden och ägare ska godkännas.
Senast redigerad av Hexenomen 2024-01-12 kl. 12:09.
Citera
2024-01-12, 12:07
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedhelaskiten
Stämmer detta verkligen?
Vet ej. Därav mitt frågetecken. Togs upp av en annan i tråden.

Verkar iaf vara en kriminell babbeluring
https://www.hn.se/nyheter/sverige/kr...ke-1.119552988

Citat:
Mannen som äger den amstaff som attackerade en tioårig pojke är kriminell, rapporterar TV4 Nyheterna.

Han är tidigare dömd för flera brott, bland annat misshandel, häleri och grovt vapenbrott.
Citera
2024-01-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
.

En ägare som för det första har sin hund kopplad, för det andra har den fysiska och psykiska kapaciteten att hålla ordning på hunden, lär aldrig vara inblandad i incidenter. Oavsett ras.

Även andra snällare blandsrashundar eller renrasiga hundar har dödat folk förr. Det gemensamma nämnaren är alltid bristande ägarskap.
En kvinna, ett barn eller en åldring ska aldrig tillåtas få gå runt med stora hundar då dom är helt inkapabla att stoppa hundarna om dom för damp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in