2024-01-11, 13:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ingen kan vara helt säker på hur mycket stöd väst är beredda att ge Ukraina på sikt. Inte du heller. Det är inte ristat i sten. Redan nu börjar vissa länder kverulera och tänka efter.

Visst, Sverige gör det inte, men Sverige är ju alltid världsledande i alla galenskaper.
Vad vi sett de senaste dagarna verkar hela den civiliserade världen vara överens om fortsatt massivt stöd till Ukraina. Även republikanerna tar nu bladet från munnen och kräver att snabbt beslut i kongressen om ett fortsatt stöd. Även Ungern har nu svängt och kan tänka sig gå med på ett EU-stöd.

Uppenbart önsketänker du!
Citera
2024-01-11, 13:38
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det är inte Ryssland utan Ukraina som behöver USA.

varför har mitt påstående ingen substans? USA har ju de facto misslyckats i tex Vietnam, Irak och Afghanistan.

Det där siffrorna om antalet döda... Ingen vet hur det ligger till Du kanske tror dig veta, men du vet inte heller. Det första som försvinner i ett krig är sanningen. Kvar blir propagandan. Som jag ser det är det väldigt många döda på båda sidor, vilket är typiskt för ett utnötningskrig.

Men du påstår att Ryssland vinner, fast du inte vet.

Det övriga är off topic, så jag lämnar det.
Citera
2024-01-11, 13:39
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att väst alls inte så eniga om fortsatt stöd. Vi får väl se hur det låter om några år...

Om några år finns nog inte Ryssland, i dagens form och ledning!
Citera
2024-01-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Och vad får dig och tro att Putin bara nöjer sig med områdena i öst?

Om det här hade någonting och göra med Nato, varför gjordes inget mot Finland?
Jag vet faktiskt inte om du är otroligt naiv eller om du är ryss…

Anledningen till att jag faktiskt tror att Ryssland skulle nöjt sig med områden i öst är att i det avtal som under Turkiets och Israels medling förhandlats fram mellan Ryssland och Ukraina 2022, så var de ryska kraven på landområden lägre än de arealer de tagit idag.

Rysslands aktion i Ukraina följer ett narrativ som Ryssarna delgivit väst sedan 2008. De har inte talat om Finland på samma sätt, även om säkerligen inte gillar att finnarna blivit natomedlemmar.
Citera
2024-01-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Om några år finns nog inte Ryssland, i dagens form och ledning!

Det är helt möjligt. Vi går så sakteliga mot ett tredje världskrig.
Citera
2024-01-11, 13:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tror inte då har några planer på att ta över hela Ukraina. Jag tror de kommer fortsätta vara nedgrävda tills någon måste ge vika i utnötningskriget och de anser att det är Ukraina som kommer kasta in handduken.
Men de är ju inte nedgrävda? Du skrev ju själv att de vinner fast de tar stora förluster? Hur ska du ha det?

De hade planer på att lägga hela Ukraina under sig och jag gissar de gärna skulle återgå till den planen. Nu är väl den officiella planen att lägga fyra oblaster under sig. Men vi vet aldrig med Ryssland. Det är liksom grejen. Men faktum att de hade mobiliserat fler om de hade kunnat för det hade kunnat avsluta kriget i rysk favör snabbare.

Citat:
Nej. Men det har jag inte påstått heller.
Jag vet. Men det finns många pro-ryssar som ideligen påstår att ryska resurser är oändliga och de har hur mycket som helst att ta av. Så är det givetvis inte. De ställde upp allt de hade vid starten av offensiven och de ligger hela tiden på gränsen för deras maxkapacitet.

Citat:
Jo, ryssarna. Det har varit deras modus operandi under lång tid. 80% av alla sovjetiska män födda 1923 dog i andra världskriget.
Jag skrev förut att det går inte att jämföra dagens krig med vk2. Jag står fast vid det. Tro inte på att 80% av dagens ryska män hade ställt upp och dött i Ukraina. Det finns liksom inte.

Citat:
Ja, vi är människor. Men vi är olika. Våra prioriteringar och traditioner är olika. Det är typiskt svenskt kardinalfel att tro att alla "egentligen" är likadana. Titta på gal-tan-diagrammet.
Så ryssar är beredda att dö i ett för dem meningslöst krig?
https://www.youtube.com/watch?v=GinidKAV5PA

Visst. Det fanns ett par stycken men knappast något överväldigande resultat.

Citat:
Skillnaden är att de sitter på större mänskliga resurser, om det skulle behövas, vilket är avggörande i ett utnötningskrig.
Men de sitter inte på någon vilja. Visst, om Ryssland i sig var hotat, att någon invaderade Ryssland så hade vi sett en vilja. Men nu finns den inte.

Citat:
Nej. Ryssland har ju inte, som Ukraina, mobiliserat och förhindrar inte folk att resa.
Precis. Ryssland är inte invaderat. Det är en jävla skillnad.

Citat:
Oj, jag visste inte att det fanns speciella krav på att ett invaderat land måste slåss som en "reguljär armé"... Om de bara slåss som irakier, afghaner eller vietnameser, så är det allstå helt normalt att USA:s armé förlorar, den är fortfarande egentligen överlägsen?
Man måste inte och man gör det givetvis inte om man inte kan. Irakiska armén stod upp mot den amerikanska under några veckor. Men irakier dog ju som flugor.

Blir Ukraina slagna i konventionell krigföring så kommer de också att gå till gerilla. Dog det inte en hög ryssar på Krim nyligen. De kände sig säkert välkomna.
https://www.newsweek.com/russia-ukraine-saboteurs-poisoned-russian-soldiers-crimea-arsenic-rat-1859455

Citat:
Skillnaden är att Ryssland redan tagit de områden de är intresserade av.
Jaså? När sade Kreml det?
Citera
2024-01-11, 13:46
Medlem
Drozds avatar
Sanningar direkt ur hästens mun - "Ukrainavännen" senator Chuck Schumer erkänner att Ukraina är riktigt illa ute nu när deras ammunition håller på att ta slut. Om inte USA omedelbart beviljar Ukraina ytterligare tillskott är det snart kört för dem enligt den neokonservative krigshetsaren:

https://www.bitchute.com/video/I6yqAUsWcXf7/

Vad krigshetsare som Schumer inte tycks begripa är att dollarbuntarnas tjocklek har mindre betydelse när det inte finns någon artilleriammo kvar att köpa...
Citera
2024-01-11, 13:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tyvärr har dom i allmänhet en extrem tolerans på vad man tolererar. Det är inte alls samma mentalitet som här och dessutom är dom utsatta för en indoktrinering som vi inte ens kan sätta oss in i.
När det gäller folk att sätta in kommer dom tyvärr alltid vara överlägsna.
Du tror inte att ukrainare har samma mentalitet då? Plus det faktum att de slåss för sitt hemland.

Jag tror du överskattar rysk förmåga nåt så enormt. Som ryssar själva gjort som vi tydligt sett genom hela kriget.
Citera
2024-01-11, 13:48
Medlem
Citat:
Det är helt möjligt. Vi går så sakteliga mot ett tredje världskrig.
Nej, det gör vi inte. Av det enkla skälet att det skulle innebära en totalt förlust för Ryssland, som bara har några procent av den militära kapacitet som västvärlden kan mobilisera. Putin må vara galen ur vår synpunkt, men han är inte en idiot. Han inser styrkeförhållanden, och vill inte gå till historien som den man som utplånade sitt en gång så stolta Ryssland. Det blir inget tredje världskrig, eftersom ingen vill ha det.
Citera
2024-01-11, 13:52
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Jag tror inte då har några planer på att ta över hela Ukraina. Jag tror de kommer fortsätta vara nedgrävda tills någon måste ge vika i utnötningskriget och de anser att det är Ukraina som kommer kasta in handduken.

Skillnaden är att Ryssland redan tagit de områden de är intresserade av.

Om man redan har vad man vill ha, varför har:
1. Putin beordrat att man ska ta en stad?
2. Utropat 4 oblast som alltid Ryssland, trots att man inte kontrollerar dessa oblast?
3. Var på väg till Odessa, som inte gått så bra.
4. Fick backa från Kiev.
5. Bombar hela Ukraina.
6. Reträtt från Kherson.
7. Uttalat sig om NWO och 1997 års gränser, för Nato.

Jag kan nog räkna upp ett antal saker till som motsäger ditt påstående.
Så varför påstår du vad du säger?
Du har förstås länkar till att "Putin sitter nöjd"!

Eller du vet inte vad du pratar om.
Citera
2024-01-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du tror inte att ukrainare har samma mentalitet då? Plus det faktum att de slåss för sitt hemland.

Jag tror du överskattar rysk förmåga nåt så enormt. Som ryssar själva gjort som vi tydligt sett genom hela kriget.
Hellre överskattar än underskattar i alla fall. Nu har jag bara varit i Ryssland och känner ingen i Ukraina, men "problemet" är ju att dom fått mer frihet och känner till livet utanför landet på ett helt annat sätt.
Citera
2024-01-11, 14:00
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Sanningar direkt ur hästens mun - "Ukrainavännen" senator Chuck Schumer erkänner att Ukraina är riktigt illa ute nu när deras ammunition håller på att ta slut. Om inte USA omedelbart beviljar Ukraina ytterligare tillskott är det snart kört för dem enligt den neokonservative krigshetsaren:

https://www.bitchute.com/video/I6yqAUsWcXf7/

Vad krigshetsare som Schumer inte tycks begripa är att dollarbuntarnas tjocklek har mindre betydelse när det inte finns någon artilleriammo kvar att köpa...

Du kan inte vara särskilt gammal ? Du vet varken hur politiker eller vapenindustrin fungerar .

Jag är snäll idag så jag ska förklara för dig på lågstadiesvenska . Väst har inte mobiliserat ännu . Väst har inte heller ställt om till krigsekonomi.

Det betyder kortfattat att politiker inte kan tvinga fram en produktion eller en utökad produktion . Vad vapentillverkare nu gör och jobbar på är att få politiker att betala kostnaden för deras produktionsanläggningar samt nyrekryteringar . Dvs de vill få politikerna att både betala granaterna och fabrikerna . Vapenfabrikanter är inte dumma ( de kan ta betalt många gånger för sina produkter . Dels när de utvecklar dels när de tillverkar och dels när de skickas för " remo " samt dels för när de ska destrueras/omsättas pga ålder )

Är det något annat du inte förstår som är oklart och du undrar över ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in