2024-01-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag skulle vilja påstå att väst alls inte så eniga om fortsatt stöd. Vi får väl se hur det låter om några år...

"Jag skulle vilja påstå.."
Låter som rena sagovärlden du refererar till. Tror du på tomten också?
När skulle du vilja påstå att han dyker upp hos dig? Om några år?
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-11 kl. 13:04.
Citera
2024-01-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Jag skulle vilja påstå.."
Låter som rena sagovärlden du refererar till. Tror du på tomten också?
När skulle du vilja påstå att han dyker upp hos dig?

Ingen kan vara helt säker på hur mycket stöd väst är beredda att ge Ukraina på sikt. Inte du heller. Det är inte ristat i sten. Redan nu börjar vissa länder kverulera och tänka efter.

Visst, Sverige gör det inte, men Sverige är ju alltid världsledande i alla galenskaper.
Citera
2024-01-11, 13:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det där kan naturligtvis diskuteras. Jag tror personligen inte att det skulle imploderat landet.
Då är frågan varför de inte gör det omgående. För det hade ju otvivelaktigt inneburit ett snabbt övertagande av hela Ukraina.

Detta dravel om att Ryssland har sparat sin bästa utrustning är givetvis bara dravel. Ingen inleder en offensiv utan att ställa allt man har till förfogande vid startlinjen.

Citat:
Som jag ser det så vinner de, även om de tar stora förluster. Men vi får väl se hur det ser ut i November, efter presidentvalet i USA.
Ingen vinner genom att ta stora förluster.

Citat:
Där tror jag verkligen du missar hur ryssar tänker. Ryssar är inte som svenskar.
Alla är vi människor. Det finns ändå en viss självbevarelsedrift och intelligens hos dem även om de är ryssar.

Citat:
Jag har ingen aning om hur många som smiter, men ATT folk smiter är ju säkert. En vän till mig är gift med en Ukrainska och enligt henne är det många som gör nästan vad som helst för att inte bli kanonmat vid fronten. Om det påverkar något? Ja, det tror jag att det gör. Jag såg ett ganska sorgligt klipp häromsistens där Ukraina skickat ut en förståndshandikappad till skyttegraven.
Ryssar har även de människor som smiter från mobiliseringen och har även de skickat förståndshandikappade till fronten. Vad är skillnaden?

Uppgifter säger att 20 000 män har lämnat Ukraina sedan kriget startade. Samma siffra för Ryssland är 700 000. Uppseendeväckande?

https://www.reuters.com/world/europe/where-have-russians-been-fleeing-since-mobilisation-began-2022-10-06/
https://www.bbc.com/news/world-europe-67120904

Citat:
Men om de skall köra ut ryssen som grävt ned sig bakom sina minfält så är det ju just en större offensiv som krävs... Jag skulle vilja påstå att om det är inom något område USA alltid misslyckas så är det när det handlar om boots on the ground. De är duktiga på att bomba sönder länder med flyg, men deras arméer brukar alltid misslyckas i längden: Vietnam, Irak, Afghanistan...
Misslyckas mot en fiende som inte slåss som en reguljär armé ja. För det finns ingen armé i världen som kan stå upp mot den amerikanska.

Ukrainare sitter också bakom minfält. Så igen, vad gör Rysslands pågående nötning så fantasiskt?

Det handlar givetvis om att de har order om att behålla initiativet. De måste prestera framgångar och rapportera dem uppåt. Tänk om Putin får reda på att SMO har avstannat helt?
Citera
2024-01-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ingen kan vara helt säker på hur mycket stöd väst är beredda att ge Ukraina på sikt. Inte du heller. Det är inte ristat i sten. Redan nu börjar vissa länder kverulera och tänka efter.

Visst, Sverige gör det inte, men Sverige är ju alltid världsledande i alla galenskaper.

Där tror jag du har tvärfel.
Världsledande i galenskaper utan konkurrens är Ryssland som fullskaligt invaderat sitt grannland och sedan dess terrorbombat landet på daglig basis sedan dess och som leds av en internationellt efterlyst krigsförbrytare Putin. En galenskap på historisk nivå.
Ridå.
Citera
2024-01-11, 13:22
Medlem
Citat:
Jag tror att anledningen till att Ryssarna rekryterar fångar är att de vill undvika en allmän mobilisering.
[...]

Håller med dig till 100%. Allmän mobilisering skulle INTE gillas av befolkningen, speciellt inte de i Moskva och St Petersburg. Av samma anledning kallas det ju SMO isf krig. I krig skickas 18-19 åriga värnpliktiga till fronten vilket skulle leda till enorma protester i landet.
Citera
2024-01-11, 13:24
Medlem
Area55s avatar
Du borde lyssna mera på Conception, som har bra mycket mera klart för sig om situationen om och kring Ryssland i denna konflikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
För att de inte har tillräckligt med vanliga ryssar som hade ställt upp. Det hade med all säkerhet imploderat landet.

Citat:
Citat:
Det där kan naturligtvis diskuteras. Jag tror personligen inte att det skulle imploderat landet.

Experter är eniga i att Putin vill undvika allmän mobilisering, för att detta skulle innebära att bl a medelklassen i Moskva och St Petersburg blir involverad. Det kan ställa till det för Putin.

Citat:
Som jag ser det så vinner de, även om de tar stora förluster. Men vi får väl se hur det ser ut i November, efter presidentvalet i USA.

Varför behöver Ryssland USA, om man vinner? Märkligt resonemang.

Citat:
Så är det. Skillnaden är att människor ändå är betydligt mer upplysta om vad som pågår i omvärlden än under sovjettiden. Då så trodde man att alla människor i världen hade det lika illa. Nu när ryssarna, speciellt i storstäderna, fått smaka på lite lyx, så vill man inte tillbaka till misären.
Citat:
Där tror jag verkligen du missar hur ryssar tänker. Ryssar är inte som svenska
r.

Se mitt första svar.

Citat:
Jaså. Hur många smiter och påverkar det något?

Citat:
Jag har ingen aning om hur många som smiter, men ATT folk smiter är ju säkert. En vän till mig är gift med en Ukrainska och enligt henne är det många som gör nästan vad som helst för att inte bli kanonmat vid fronten. Om det påverkar något? Ja, det tror jag att det gör. Jag såg ett ganska sorgligt klipp häromsistens där Ukraina skickat ut en förståndshandikappad till skyttegraven.

Jasså, du vet inte men ändå påstår du saker.
Ett klipp på den handikappade måste du väl ändå ha och visa upp. Vilket frontavsnitt var denna person på?
Vilken uppgift hade den?
Så får ditt påstående lite mer trovärdighet.
Bara för att personen ifråga uttalade sig negaivt om Putin, behöver den inte anses som handikappad. Ett tips.

Citat:
Det är väl självklart att det alltid är en brist på manskap och material i en försvarande armé. Konstigt vore det annars. Uppenbarligen så har de tillräckligt med soldater för att kunna försvara sig men att göra en större offensiv kräver alltid fler. Det är väl bara USA som i sina konststycken i modern tid alltid lyckats ställa tillräckligt med soldater i fronten. I varje fall i sina senare kampanjer.

Men om de skall köra ut ryssen som grävt ned sig bakom sina minfält så är det ju just en större offensiv som krävs... Jag skulle vilja påstå att om det är inom något område USA alltid misslyckas så är det när det handlar om boots on the ground. De är duktiga på att bomba sönder länder med flyg, men deras arméer brukar alltid misslyckas i längden: Vietnam, Irak, Afghanistan...

Det är ett påstående utan någon som helst substans. Men jag gissar att du har ett inbyggt USA/Nato hat. Vet inte var detta hat hör hemma i denna tråden om Rysslands Invasion av Ukraina.
Rysslands förluster(KIA+WIA) per idag ligger på ca 520 om dagen. 7 dagar i veckan.

Du kan väl räkna antalet förluster per dag i alla dina jämförelser, så får du se hur illa Ryssarna sköter denna lilla militära specialoperation.

Nu anser jag inte att antalet döda i kriget är det viktiga, för Ryssland kommer kollapsa långt innan detta är avgjort på slagfältet.
Citera
2024-01-11, 13:26
Medlem
Citat:
Då är frågan varför de inte gör det omgående. För det hade ju otvivelaktigt inneburit ett snabbt övertagande av hela Ukraina.

Jag tror inte då har några planer på att ta över hela Ukraina. Jag tror de kommer fortsätta vara nedgrävda tills någon måste ge vika i utnötningskriget och de anser att det är Ukraina som kommer kasta in handduken.

Citat:
Detta dravel om att Ryssland har sparat sin bästa utrustning är givetvis bara dravel. Ingen inleder en offensiv utan att ställa allt man har till förfogande vid startlinjen.

Nej. Men det har jag inte påstått heller.

Citat:
Ingen vinner genom att ta stora förluster.

Jo, ryssarna. Det har varit deras modus operandi under lång tid. 80% av alla sovjetiska män födda 1923 dog i andra världskriget.

Citat:
Alla är vi människor. Det finns ändå en viss självbevarelsedrift och intelligens hos dem även om de är ryssar.

Ja, vi är människor. Men vi är olika. Våra prioriteringar och traditioner är olika. Det är typiskt svenskt kardinalfel att tro att alla "egentligen" är likadana. Titta på gal-tan-diagrammet.

Citat:
Ryssar har även de människor som smiter från mobiliseringen och har även de skickat förståndshandikappade till fronten. Vad är skillnaden?

Skillnaden är att de sitter på större mänskliga resurser, om det skulle behövas, vilket är avggörande i ett utnötningskrig.

Citat:
Uppgifter säger att 20 000 män har lämnat Ukraina sedan kriget startade. Samma siffra för Ryssland är 700 000. Uppseendeväckande?

Nej. Ryssland har ju inte, som Ukraina, mobiliserat och förhindrar inte folk att resa.

Citat:
Misslyckas mot en fiende som inte slåss som en reguljär armé ja. För det finns ingen armé i världen som kan stå upp mot den amerikanska.

Oj, jag visste inte att det fanns speciella krav på att ett invaderat land måste slåss som en "reguljär armé"... Om de bara slåss som irakier, afghaner eller vietnameser, så är det allstå helt normalt att USA:s armé förlorar, den är fortfarande egentligen överlägsen?

Citat:
Ukrainare sitter också bakom minfält. Så igen, vad gör Rysslands pågående nötning så fantasiskt?

Skillnaden är att Ryssland redan tagit de områden de är intresserade av.
Citera
2024-01-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
...
Om man byter ut den maktgalne Zelenskyj kanske man kan få slut på förintelsen och sluta något fredsavtal med Ryssland? Vad tror ni? Vi måste stoppa dödandet, jag fattar att vatniks och rysstroll vill att ukrainarna ska fortsätta slaktas, ända till sista man. Men NEJ! Dödandet måste få ett stop.

Maktgalen? Han är vald till president, och personligen är jag helt övertygad om att den dagen ryssen är ute ur Ukraina kommer Zelensky att kliva av och lämna över till någon annan. På andra sidan ryska gränsen däremot sitter en liten vidrig narcissist som fuskar med valen, mixtrar med konstitutionen, får meningsmotståndare att ramla från fönster - kort sagt vad som helst för att bli kvar på presidentposten. Men det är Zelensky som är maktgalen. Såklart.
Citera
2024-01-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Du borde lyssna mera på Conception, som har bra mycket mera klart för sig om situationen om och kring Ryssland i denna konflikt.

Det är ett påstående utan någon som helst substans. Men jag gissar att du har ett inbyggt USA/Nato hat. Vet inte var detta hat hör hemma i denna tråden om Rysslands Invasion av Ukraina.
Rysslands förluster(KIA+WIA) per idag ligger på ca 520 om dagen. 7 dagar i veckan.

Du kan väl räkna antalet förluster per dag i alla dina jämförelser, så får du se hur illa Ryssarna sköter denna lilla militära specialoperation.

Nu anser jag inte att antalet döda i kriget är det viktiga, för Ryssland kommer kollapsa långt innan detta är avgjort på slagfältet.

Det är inte Ryssland utan Ukraina som behöver USA.

varför har mitt påstående ingen substans? USA har ju de facto misslyckats i tex Vietnam, Irak och Afghanistan.

Det där siffrorna om antalet döda... Ingen vet hur det ligger till Du kanske tror dig veta, men du vet inte heller. Det första som försvinner i ett krig är sanningen. Kvar blir propagandan. Som jag ser det är det väldigt många döda på båda sidor, vilket är typiskt för ett utnötningskrig.
Citera
2024-01-11, 13:33
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Nej, självfallet inte. Hur kan du ens få för dig något sådant?
Med tanke på att Ukraina redan hoppat av fredsförhandlingarna en gång (på uppmaning av väst) och att de sedan dess förlorat territorium, så kan de inte hoppas på att ryssarna bara åker hem.

För att blodbadet skall stoppas måste Ukraina gå med på att inte bara lägga alla tankar på NATO i malpåse, men också att avträda områdena i öst.
Och vad får dig och tro att Putin bara nöjer sig med områdena i öst?

Om det här hade någonting och göra med Nato, varför gjordes inget mot Finland?
Jag vet faktiskt inte om du är otroligt naiv eller om du är ryss…
Citera
2024-01-11, 13:35
Medlem
Ukrainarna misslyckades på nytt med att anta en ny mobiliseringslag: https://www-pravda-com-ua.translate.goog/news/2024/01/11/7436772/?_x_tr_sl=uk&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wap p

Kärnan i lagförslaget var att sänka inkallelseåldern från 27 till 25 år; digitalisering av militära dokument; avskaffandet av frisedel för folk i "handikappklass tre" (I denna grupp ingår bl.a. dvärgar, folk med tre lemmar, folk med ett öga, män som drabbats av "traumatisk kastrering" och många andra som förmodligen inte har ett särskilt stort militärt värde) samt för statsanställda (bortsett från politiker, givetvis).

Formellt för att vissa aspekter av lagförslaget bryter mot "mänskliga rättigheter" ( ) och för att andra aspekter inte är "optimalt formulerade". Med tanke på att detta och snarlika lagförslag har stötts och blötts i flera månader verkar det inte helt uppriktigt. Mer sannolikt är att riksdagsmännen vet att om de godkänner lagen så kommer de i framtiden att få smaka på folkets vrede.
Citera
2024-01-11, 13:38
Medlem
Citat:
Så länge det är fångar som ingen bryr sig om i hemlandet Ryssland så går det säkert bra.

Att de skulle mobilisera vanliga ryssar och köra samma taktik skulle givetvis inte tolereras. Så det finns absolut inte hur många som helst att skicka in.
Tyvärr har dom i allmänhet en extrem tolerans på vad man tolererar. Det är inte alls samma mentalitet som här och dessutom är dom utsatta för en indoktrinering som vi inte ens kan sätta oss in i.
När det gäller folk att sätta in kommer dom tyvärr alltid vara överlägsna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in