Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Jag tror inte då har några planer på att ta över hela Ukraina. Jag tror de kommer fortsätta vara nedgrävda tills någon måste ge vika i utnötningskriget och de anser att det är Ukraina som kommer kasta in handduken.
Men de är ju inte nedgrävda? Du skrev ju själv att de vinner fast de tar stora förluster? Hur ska du ha det?
De hade planer på att lägga hela Ukraina under sig och jag gissar de gärna skulle återgå till den planen. Nu är väl den officiella planen att lägga fyra oblaster under sig. Men vi vet aldrig med Ryssland. Det är liksom grejen. Men faktum att de hade mobiliserat fler om de hade kunnat för det hade kunnat avsluta kriget i rysk favör snabbare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Nej. Men det har jag inte påstått heller.
Jag vet. Men det finns många pro-ryssar som ideligen påstår att ryska resurser är oändliga och de har hur mycket som helst att ta av. Så är det givetvis inte. De ställde upp allt de hade vid starten av offensiven och de ligger hela tiden på gränsen för deras maxkapacitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Jo, ryssarna. Det har varit deras modus operandi under lång tid. 80% av alla sovjetiska män födda 1923 dog i andra världskriget.
Jag skrev förut att det går inte att jämföra dagens krig med vk2. Jag står fast vid det. Tro inte på att 80% av dagens ryska män hade ställt upp och dött i Ukraina. Det finns liksom inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Ja, vi är människor. Men vi är olika. Våra prioriteringar och traditioner är olika. Det är typiskt svenskt kardinalfel att tro att alla "egentligen" är likadana. Titta på gal-tan-diagrammet.
Så ryssar är beredda att dö i ett för dem meningslöst krig?
https://www.youtube.com/watch?v=GinidKAV5PA
Visst. Det fanns ett par stycken men knappast något överväldigande resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Skillnaden är att de sitter på större mänskliga resurser, om det skulle behövas, vilket är avggörande i ett utnötningskrig.
Men de sitter inte på någon vilja. Visst, om Ryssland i sig var hotat, att någon invaderade Ryssland så hade vi sett en vilja. Men nu finns den inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Nej. Ryssland har ju inte, som Ukraina, mobiliserat och förhindrar inte folk att resa.
Precis. Ryssland är inte invaderat.
Det är en jävla skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Oj, jag visste inte att det fanns speciella krav på att ett invaderat land måste slåss som en "reguljär armé"... Om de bara slåss som irakier, afghaner eller vietnameser, så är det allstå helt normalt att USA:s armé förlorar, den är fortfarande egentligen överlägsen?
Man måste inte och man gör det givetvis inte om man inte kan. Irakiska armén stod upp mot den amerikanska under några veckor. Men irakier dog ju som flugor.
Blir Ukraina slagna i konventionell krigföring så kommer de också att gå till gerilla. Dog det inte en hög ryssar på Krim nyligen. De kände sig säkert välkomna.
https://www.newsweek.com/russia-ukraine-saboteurs-poisoned-russian-soldiers-crimea-arsenic-rat-1859455
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Skillnaden är att Ryssland redan tagit de områden de är intresserade av.
Jaså? När sade Kreml det?