2024-01-11, 06:40
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så ja, jag tolkar saker till målsägandes fördel.

Då tackar jag för erkännandet att du inte är objektiv. Vilket skulle visas.

Citat:
Skämskudde på dig/de andra som skriver så om målsägande som ni gör.

Kan du ge exempel på hemskheter som JAG skrivit?
Citera
2024-01-11, 07:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoro
Fakta är att både BO och GM uppger samstämmigt att de hånglat. Hur hånglar man med någon som inte vill hångla?
Framför allt under så lång tid som bägge hävdar att det ska ha hänt.
Du menar att V*king ligger och slickar på hennes tunga i en halvtimme utan att hon säger någonting?
Varför höll hon inte bara sin mun stängd, om hon nu inte ville hångla? Är hon en människa som brukar gå runt med öppen mun, som inte har munnen stängd normalt?
Varför kunde hon inte stänga och hålla ihop den, så som hon påstår att hon hållit ihop sina ben?
Varför skulle hon, om hon har munnen stängt normalt, öppna den så att han kan sticka in sin tunga i den? Det här är relevanta frågor som borde ha ställts därför att man hånglar inte passivt med någon i en halvtimme!

Det stämmer att ordet ”hångel” förekommer i bägge parters berättelser. Det finns ingen uppgift om ett halvtimmeslångt slickande på målsägandes tungor, det är något du fabricerat.
Målsägande beskriver det så kallade hånglet så här, och det beskrivs uppenbart som en ensidig handling från hans sida (han hånglade med henne.)
Så parterna är absolut inte samstämmiga på denna punkt.

Hon gick ner för att möta V*k*ng. Hon tänkte att han kunde sova på madrass eller filt på golvet. Hon erbjöd honom att sova på golvet eftersom hon inte ville ha honom nära. De var inte så bekväma med varandra att hon skulle erbjuda honom sängen. När han kom dit frågade hon honom om han ville ha filt eller madrass att sova på. Han ville inte ha madrass eller filt utan ville ligga på sängen. Hon sa okej, att han kunde ligga på sängen med kläder på, han på ena sidan och hon på andra. Han la sig under täcket men han hade mycket kläder på så hon tänkte att det var lugnt. Hon hade nattlinne på sig. De låg i sängen kanske 20-30 minuter och pratade om tentan, festen, allmänt om skolan. Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå men han fortsatte. Han försökte vända henne mot honom och hångla med henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och försökte få honom att förstå att hon inte ville. Det kändes som att hon inte kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
Han lyckades vända henne igen och hånglade med henne. Han tog av henne hennes kläder och sen drog han av sig sina kläder. Hon tog inte av Viking några av hans kläder.
I övrigt citerar du enskilda rader ur målsägandes berättelse och fultolkar dem i en egenpåhittad kontext. Du har uppenbarligen mycket begränsade kunskaper om brottsoffers stressreaktioner vid pågående övergrepp. Detta har jag och andra skrivit mycket om i tråden tidigare så jag föreslår att du läser igenom det och utbildar dig.

Angående bevisning så har vi i Sverige fri bevisföring och fri bevisprövning. När du skriver ett det saknas bevis så är det alltså ett felaktigt påstående. Du menar att det saknas teknisk bevisning och inte ens det är helt korrekt.
Föreslår att du utbildar dig själv genom att läsa detta utmärkta inlägg från domarbloggen, som en annan skribent citerade.

https://www.domarbloggen.se/vad-menas-egentligen-med-oaktsam-valdtakt/
Citera
2024-01-11, 07:18
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoro
1. Till skillnad från ditt exempel med våld mot huvudet så är likgiltighetsuppsåtet i denna domen inte bevisat utan är något som BO och vänner påstår i deras partsinlagor. Inget annat tyder på att det funnits någon likgiltighet!

Det är ett felaktigt påstående. Den tilltalades säger själv att han inte var säker på målsägandes avsikter. Så här berättar han själv:
Målsäganden hade sagt att hon skulle komma till festen kvällen innan. Han hade löpande kontakt med henne under kvällen. Han sa till henne att han missat sista bussen hem. Han sa att det löser sig och att det inte var något problem. Då sa målsäganden att han kunde sova hos henne annars. Han tackade inte ja direkt men skrev sen att han sover hos henne. Hon sa att hon hade en madrass som han kunde sova på. Han tänkte inte att han åkte dit för att sova utan antingen för att målsäganden ville ha någon att prata med eller för att målsäganden var intresserad av honom. Han var inte övertygad om att hon var intresserad men han tänkte att det var sannolikt
Han vidgår alltså att han inte var säker på om målsäganden ville ha sex.
Han berättar senare att de lagt sig i sängen, med kläder på, och pratat i kanske så länge som en timme (målsägande uppger 20-30 minuter.)
I berättelsen därefter återkommer han till att han upplever att målsäganden deltar frivlligt i sexet, men han förvissar sig aldrig om detta.
Vilket kanske är naturligt eftersom han uppger sin berusning som 3-4 på en tiogradig skala och att han är för full för att få utlösning.

Som jag skrivit många gånger är det exakt detta som är kärnfrågan i målet.
Målsägande uppger att hon inte deltog frivlligt och att hon markerat detta med ord och handling.
Den tilltalade uppger att han trodde att hon deltog frivlligt, men han var inte säker på detta.

Därigenom gör han sig skyldig till brott enligt gällande lag.
Du kan tycka vad du vill om lagen men det är i så fall en politisk fråga och off topic för detta forum.
Citera
2024-01-11, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då tackar jag för erkännandet att du inte är objektiv. Vilket skulle visas.

Kan du ge exempel på hemskheter som JAG skrivit?

Precis som du tolkar saker till målsägandes nackdel. Vilket gör att du inte heller är objektiv. Och vilket gör att du ska ha skämskudde, då den dömde ju faktiskt är dömd. Ändå ser du mer till "felaktigheter" du anser att målsägande har gjort. Än till de felaktigheter som de fakto den dömde har gjort. Det är som att du försöker svärta ner målsägandes beteende, trots att inget hon gjort är olagligt. Det är den dömde som står för olagligheterna här, uppenbarligen: han är ju tom. dömd för det. Har du problem med domen och hur bevisföring går till, så kanske det är den du ska angripa i en politisk generell debatt och inte målsägandes förehavande i detta specifika fallet, då det blir det förlegade "ja, men hon hade på sig svarta stringtrosor och kortkort, då vill man ju ha sex! Ugh, ugh!". Fast du kör med nattlinne osv. Så. Skämskudde på dig.
Citera
2024-01-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Låt mig bemöta det du anser som ”vinster”.

Uppmärksamhet: Nej. Ingen vill bli känd som tjejen som blev våldtagen. Uppmärksamhet från VEM? Få tjejer vågar ens berätta för sina närmsta. Ingen skryter om att bli våldtagen, ingen vill bli känd som ”förstörd”, ”hon som var med om en våldtäkt”, ”offret”. Män kanske agerar så, men finns inget att vinna i en kvinnlig gemenskap över att vara den som blivit utsatt för ett övergrepp.

Aldrig livet att man som tjej skulle berätta för en kille att man blivit våldtagen, fel sorts uppmärksamhet, bli sedd som damaged.

Sympati: Av vem? Har du ens läst tråden? Märker ju att majoriteten i tråden bemöter våldtäkten med en blandning av ifrågasättande eller att hon får ”skylla sig själv” som släppte in honom. Nä. Det köper jag inte heller, verken du eller någon annan, inte ens hennes ”woke polare” kommer ge henne någon sympati. Tjejer vill inte prata om våldtäkter. Fatta.

Pengar: Finns inga garantier att man får pengar. Oavsett kan pengarna aldrig läka den kränkning man för alltid kommer behöva leva med.

Källa på att denna lögn är vanlig? Du hittar ju bara på! Falska våldtäktsanklagelser är en minoritet. Absolut att det händer men du får det att låta som om alla våldtäkter som begås är hittepå från offret för att få pengar.

Har du något bevis på att hon är sadist? Nej.
Munchausen patienter ljuger oftast om sjukdomar, inte om våldtäkter. Finns inga bevis på att hon skulle ha Munchausen för den delen heller.

”Också väldigt vanligt att dom börjar ångra sig dagen efter specielt om mannen i fråga inte har hög social ställning”

Absolut att man som tjej kan ångra ett ligg, men vet du vad man gör då? Man går vidare. Det är mycket större chans att en tjej går vidare än att anmäla det som våldtäkt.
Utifrån ditt resonemang så skulle kvinnor anmäla de ligg dom ångrar som våldtäkt men det går inte ihop. Då hade ju alla fått reda på att man legat med personen man ångrar och det motarbetar ju hela syftet, eller hur?

Ett ligg man ångrar håller man hemligt.

Det är dessutom män som rankar lägre när det gäller empati, INTE kvinnor. Med detta vill jag säga att ävenn om man som tjej ångrar ett ligg har man såpass mycket empati för ligget att det aldrig skulle komma på fråga att förstöra dennes liv med en falsk våldtäktsanklagelse. Så gör inte en normalt funtad människa. Att man ångrar ett ligg skulle aldrig motivera en våldtäktsanklagelse, man går vidare och släpper det.

Det är mycket större chans att man råkar ut för att en kille är för på och har sex trots att man inte vill och som tjej bestämmer sig för att ”detta är inte en våldtäkt”. Trots att det i lagens mening är en våldtäkt (då man aldrig gett sitt samtycke) men man orkar inte anmäla för man vet att man kommer råka ut för människor som dig som kommer ifrågasätta en hur mycket som helst och ändå inte tro en även om man har hudavskrapningar i underlivet som talar starkt för våldtäkt.

Är det så du tror att kvinnors vänner beter sig? Att dom dömer en för att man ligger med en loser? Låter mer som att du projicerar utifrån sina egna vänskapsrelationer med män för så beter sig sällan tjejer. En tjej som dömer en berättar man inga känsliga saker för. Det kanske fungerar så i dina relationer med andra män, men så fungerar det inte mellan kvinnor.

Sättet du och andra ifrågasätter våldtäkten och motarbetar offret säger ju sig själv varför det inte finns någon anledning att verken ljuga eller ens berätta. Det är inte värt den tid och energi det tar och det finns inga garantier att mannen döms eller att man får pengar.

Låt mig bemöta att det finns gott om tjejer som mår dåligt och gör vad som helst för uppmärksamhet och medkänsla. Du vet inte alla kvinnors psykiska tillstånd, så snälla håll käften.
För det finns en hel del BEKRÄFTADE FALL där kvinnor ljugit om våldtäkter.
Bara det i sig dementerar hela din argumentation.
Citera
2024-01-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är ett felaktigt påstående. Den tilltalades säger själv att han inte var säker på målsägandes avsikter. Så här berättar han själv:
Målsäganden hade sagt att hon skulle komma till festen kvällen innan. Han hade löpande kontakt med henne under kvällen. Han sa till henne att han missat sista bussen hem. Han sa att det löser sig och att det inte var något problem. Då sa målsäganden att han kunde sova hos henne annars. Han tackade inte ja direkt men skrev sen att han sover hos henne. Hon sa att hon hade en madrass som han kunde sova på. Han tänkte inte att han åkte dit för att sova utan antingen för att målsäganden ville ha någon att prata med eller för att målsäganden var intresserad av honom. Han var inte övertygad om att hon var intresserad men han tänkte att det var sannolikt
Han vidgår alltså att han inte var säker på om målsäganden ville ha sex.
Han berättar senare att de lagt sig i sängen, med kläder på, och pratat i kanske så länge som en timme (målsägande uppger 20-30 minuter.)
I berättelsen därefter återkommer han till att han upplever att målsäganden deltar frivlligt i sexet, men han förvissar sig aldrig om detta.
Vilket kanske är naturligt eftersom han uppger sin berusning som 3-4 på en tiogradig skala och att han är för full för att få utlösning.

Som jag skrivit många gånger är det exakt detta som är kärnfrågan i målet.
Målsägande uppger att hon inte deltog frivlligt och att hon markerat detta med ord och handling.
Den tilltalade uppger att han trodde att hon deltog frivlligt, men han var inte säker på detta.

Därigenom gör han sig skyldig till brott enligt gällande lag.
Du kan tycka vad du vill om lagen men det är i så fall en politisk fråga och off topic för detta forum.

Tack för ett utförligt inlägg.

Som jag påpekat i tidigare inlägg, GM saknar självinsikten till att han genom sin egna utsago gjort sig skyldig till våldtäkt. Personligen skulle jag klandra hans föräldrar, så blir det när man lär sitt barn att man kan tjata sig till allt. Hoppas de gjort ett bättre jobb med deras andra barn.

Men han kanske kan försöka tjata till sig ett lägre fängelsestraff? Eller kanske tjata till sig att andra inte behandlar honom likadant i fängelset?

GM är en imbecill utan impulskontroll.
Citera
2024-01-11, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
I just våldtäktsmål frångår man det höga krav på bevisföring som annars gäller i straffrättsliga mål och godtar hörsägensbevisning, s.k. "hearsay" som fullgod bevisning för att döma en misstänkt person för våldtäkt.

Detta gäller sedan 2018 då den kontroversiella samtyckeslagen trädde i kraft, och innebär i praktiken att en kvinnas historia om en påstådd händelse räcker för att man ska bli fälld för våldtäkt. Det lågt ställda kravet är att upplevelsen ska berättas för någon utomstående, som sedan i vittnesmål återger det han eller hon hört från kvinnan i fråga - då utgör det hörsägensbevisning.

Många i Sverige tror precis som du att det krävs teknisk bevisning för att man ska kunna bli fälld för våldtäkt, men detta stämmer inte och är en av anledningarna till att samtyckeslagen är en av de mest kontroversiella och omtvistade lagarna i juridiska kretsar idag.

Ja jag hade inte innan den här tramsdomen riktigt insett hur totalt rättsvidrig den lagen var. Hoppas det ändras.

Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Låt mig bemöta det du anser som ”vinster”.

Uppmärksamhet: Nej. Ingen vill bli känd som tjejen som blev våldtagen. Uppmärksamhet från VEM? Få tjejer vågar ens berätta för sina närmsta. Ingen skryter om att bli våldtagen, ingen vill bli känd som ”förstörd”, ”hon som var med om en våldtäkt”, ”offret”. Män kanske agerar så, men finns inget att vinna i en kvinnlig gemenskap över att vara den som blivit utsatt för ett övergrepp.

Citat:
Klockrena ord.

Uppmärksamheten en kvinna får efter en våldtäkt är en negativ uppmärksamhet.

Ni har aldrig träffat ett våldtäktsoffer ser jag. De får hur mycket sympati som helst av andra kvinnor och brukar inte ha några som helst problem att berätta om det. Varför skulle kvinnor se dem som ”förstörda”? Det är inte andra kvinnor som eventuellt ligger med dem, det är män.

Våldtäkt innebär extremt hög status bland andra kvinnor, samt från bögpolare som Andrei och TomatKungen.
Citera
2024-01-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa

Som jag påpekat i tidigare inlägg, GM saknar självinsikten till att han genom sin egna utsago gjort sig skyldig till våldtäkt. Personligen skulle jag klandra hans föräldrar, så blir det när man lär sitt barn att man kan tjata sig till allt. Hoppas de gjort ett bättre jobb med deras andra barn.

Men han kanske kan försöka tjata till sig ett lägre fängelsestraff? Eller kanske tjata till sig att andra inte behandlar honom likadant i fängelset?

Är ni efterblivna? Det uttalandet är ju om att han inte visste före han var hos henne..
Citera
2024-01-11, 08:22
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Vi får se hur många kukar GM frivilligt suger i fängelset. För det är vad som väntar honom där.

Nej Hovrätten kommer slänga denna tramsdom åt helvete. Om dom inte gör det är det dags för en väpnad revolution.
Citera
2024-01-11, 08:22
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Uppfostran utan gränssättning är väldigt skadligt rent generellt.
Nu vet jag inget om hur just denne kille uppfostrats, men om pappan är sjöman så kanske han varit borta mycket under uppväxten?
Killar behöver manliga förebilder som kan lära dem vad som är rätt och fel.
Det behöver inte vara pappan iofs.
Citera
2024-01-11, 08:35
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Precis som du tolkar saker till målsägandes nackdel. Vilket gör att du inte heller är objektiv.

Nej, det gör jag inte. Jag tolkar dem för precis vad de är och förklarar varför. Därefter uttrycker jag en önskan om att tingsrätten grävt djupare i dem och tagit med dem i sin bedömning och kommit fram till slutsatsen att man inte kan fälla på befintligt underlag. Jag säger inte att han är oskyldig, jag säger att han inte kan dömas. DU däremot tolkar allting automatiskt till hennes fördel hur långsökt det än är.

Du kan liksom inte ens se hur det är starka indikationer om en sexuell invit att:
- tala med honom om problemen i hennes förhållande som precis tagit (tillfälligt) slut,
- erbjuda honom att sova över utan att han bett om det,
- öppna dörren i nattlinne,
- direkt gått med på/velat sova i samma säng,
Du har helt enkelt problem med att vara ärlig. Du är för partisk för att ens kunna erkänna saker som är ganska uppenbara. Och då förstår jag inte riktigt varför någon ska ta dig på allvar.

Om du inte ser skillnaden mellan oss vid det här laget så vet jag inte hur ska kunna hjälpa dig.

Citat:
Ändå ser du mer till "felaktigheter" du anser att målsägande har gjort.

Det är väl ganska naturligt sett till att att är den åtalade som blivit dömd på vanskligt underlag? Hade rollerna varit ombytta hade jag försvarat henne. Eftersom jag är mer objektiv än du. Jag kommer alltid försvara den som dömts på dåligt underlag och alltid attackera den som friats trots överväldigande bevis. Även känt som objektivitet.

Citat:
Än till de felaktigheter som de fakto den dömde har gjort.

Du säger "de fakto" [sic!], men jag kan inte utläsa med någon som helst säkerhet att han gjort några direkta "felaktigheter". Ord står ju mot ord. Det enda jag kan se med säkerhet är att han varit intresserad av henne, velat ligga med henne, flörtat med henne och på fyllan tackat ja till en invit att sova över med sexuella antydningar. Inget av det är "fel" även om jag kan ha åsikter om lämpligheten av den aspekten i båda deras levnadssätt. Vad som sen hänt efter att de gått till sängs går inte att utläsa, och då kan jag inte uttala mig om det med någon som helst säkerhet.

Citat:
Det är som att du försöker svärta ner målsägandes beteende

Jag bad om exempel men du verkar inte kunna ge mig några.

Citat:
, trots att inget hon gjort är olagligt.

Beror på. Har hon ljugit så är det definitivt olagligt. Men det går inte att utläsa på befintligt underlag. Jag kan bara konstatera att det finns tillräckligt med konstigheter för att frikänna den åtalade.

Citat:
Det är den dömde som står för olagligheterna här, uppenbarligen: han är ju tom. dömd för det.

Domen har inte vunnit laga kraft. Det finns ingenting uppenbart med det, vilket du kommer märka efter att hovrätten kollat på saken.

Citat:
Har du problem med domen och hur bevisföring går till, så kanske det är den du ska angripa i en politisk generell debatt och inte målsägandes förehavande i detta specifika fallet,

Nä.

Citat:
då det blir det förlegade "ja, men hon hade på sig svarta stringtrosor och kortkort, då vill man ju ha sex! Ugh, ugh!". Fast du kör med nattlinne osv.

Strawman. Igen.

Citat:
Skämskudde på dig.

Bla bla bla, kan du ge exempel på "hemskheter" som jag skrivit eller inte? Sista chansen nu, sen skiter jag i dig också.
Citera
2024-01-11, 08:40
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Den enda som har blivit våldtagen här är Viking- av rättssystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in