2024-01-11, 03:44
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
...

Jag lever i ett parförhållande och räknar på att jag vill ha ca 30000 ut varje månad för att leva, enligt mina mått, ett gott liv. Vi har 2 barn i yngre tonåren.

...

Alla tankar välkomna, både på mina funderingar och beräknignar etc.

Tack på förhand!
Dra ner på arbetsdagarna eller försök få till en mer flexibel arbetstid. Bytt till ett jobb som är mer intressant, betalar mer och ger dig mer fritid. Starta eget litet företag inom en viss nisch så tar det några år innan det kanske blir något eller bara en lärdom.

Fråga dina barn lite mer frågor om vad de gör och lyssna på dem så kanske du kan jobba så mycket du vill då du gillar ditt jobb och vara hemma och ledig dem dagarna något roligt händer hemma då du nu frågat dem vad som händer och att de antagligen då öppnat upp sig lite mer. Överaska dem där hemma med enkla saker som pannkaksmorgon där du inte går till jobbet och familjen undrar om du blivit schizofren.

Enklaste kalkylen är att dra ner på fasta kostnader. Då är du egentligen redan i mål. Jag skulle vara i mål vid 1,666,666 kronor då ger det ett månatlig inkomst om 6667 per månad och täcker då alla fasta kostnader till ISK med 7,2% skatt på kapital per år. Vid 4% uttag då.
Citera
2024-01-11, 04:55
Medlem
TS , jobba halvtid och se till att du kan lägga upp arbetstiden som du vill under året. Jobbar du då 4 st 6-timmsrsdagarvi veckan tror jag det räcker med 35 arbetade veckor per år vilket borde ge dig bra tid med barnen. Låt kapitalet växa av sig självt under den perioden utan att du behöver känna dig tvingad att spara något så borde du klara dig bra ekonomiskt.

Efter några år med halvtid har du fått prova på och arbeta mindre och förhoppningsvis uppnått det kapital du vill ha. Då kan du fatta ett nytt beslut om framtiden.
Citera
2024-01-11, 06:54
Medlem
Mitt tips kanske inte lämpar sig för alla men.. Köp fetaste husbilen som finns, typ modell XXL som kräver C-körkort. Gör dig av med allt annat och bli lyxluffare i ditt hjulburna palats.

Bo vart du vill, åk vart du vill, när du vill. Ingen fast adress. Frihet på riktigt.

Det är nog precis vad jag skulle göra om jag blev ekonomiskt oberoende.
Senast redigerad av Chillgren 2024-01-11 kl. 07:05.
Citera
2024-01-11, 08:05
Medlem
TS, grattis och riktigt bra krigat. Jag har tänkt samma. Sälja av fastigheter, nöja sig med mindre lägenhet och slippa gå till jobbet. Bo i en lägenhet med låg hyra i stan och slippa bilen. Livet innehåller så mycket mer än att jobba.
Citera
2024-01-11, 08:44
Medlem
Hej alla!

Tack så mycket för reflektioner, kritik och glada tillrop. Jag skriver inte ofta i denna typen av forum så jag är jätteglad över responsen och tar till mig allas åsikter! Har fått en liten föraning om vad som kommer hända om jag slutar jobba, jag kommer troligtvis sitta på flashback och gagga med folk .

Jag skall försöka svara på de frågor som kommit i tråden individuellt också, mest för att jag gillar dialogen .

Ett litet förtydligande som jag tror kan vara på sin plats är att jag vet att jag inte, med säkerhet, kan förvänta mig att leva, utan att arbeta, på de ca 5 miljonerna som jag har idag. Frågan i trådstarten var mer av karaktären "Skall jag prioritera att vara ledig i några år nu och jobba lite mer senare, eller spara ett tag till och känna mig mer fri om några år?".

Jag lever också tillsammans med en man som har en inkomst, min ingång till en ev tidig pension är såklart att jag fortfarande skall bidra till den gemensamma kassan, men det är också en extra säkerhet att han har en inkomst som vi kan falla tillbaka på om börsen inte skulle prestera enligt mina förväntningar eller om något annat oförutsett skulle hända.
Citera
2024-01-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
100% ledig är av ondo. Gå hellre ner i tid, res och ha kul. Kompisar som slutat jobba blir nästan odrägliga.

När du har 8 msek i värdepapper kan du börja tänka på sluta jobba helt.

Tack för input, jag hör dig och skall försöka undvika att bli odräglig , tror, som du säger, att gå ner i tid är det bästa, behöver dock hitta nytt jobb för det...
Citera
2024-01-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
En del negativitet i tråden 😅

Först vill jag bara säga grattis, sjukt bra jobbat!

Nu kan jag inte säga vad du ska göra, men jag skulle nog fokusera mindre på FÖRE efter EFTER din FIRE frigörelse.

Njut av säkerheten, jobba med det du vill och så mycket du vill.
Några drömmar?
Starta eget? Lära sig segla? Backpacker liv? Plocka svamp hela hösten?
Det är nu möjligt 😊

Tack för peppen (och för att du ökar ration av positiva inlägg )! Det är ju i grund och botten en väldigt positiv situation jag är i, bara lite rådvill över hur bäst spendera de kommande åren!

Drömmen är egenligen : mer tid för semestervistelser (behöver inte vara kostsamma), behålla huset vi har i dagsläget OCH skaffa en liten lägenhet i en storstad då man kan få lite storstadsvibe emellanåt, men det räcker inte pengarna till ännu..
Citera
2024-01-11, 08:57
Medlem
räknar du med att ta ut pension from 64 ? verkar som en del som vill gå i pension då får avslag
sen vet man inte hur länge man lever finns de som får hjärtsnörf vid 51
Citera
2024-01-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
När man nått fem miljoner i kapital är det inte sparande som är det viktigaste, utan klart större skillnad är själva förvaltningen. Låt säga att du kan spara 10 000 kr i månaden. Det ökar din förmögenhet med 2,4% om året. Får du kapitalet att växa med 10% istället för 6% är det en extra ökning med 25 000kr /mån!
Sedan är det bra att du vill umgås med dina barn, men det är knappast svart eller vitt. Om du går ner på deltid och åker till arbetet efter dina barn lämnat hemmet och sedan hinna hem ungefär när de kommer hem från skolan, är det knappast så att du kommer missa i princip något alls, av dina barns uppväxt.
Fördelen med detta upplägg är att du inte kommer få ett stort hål i CV:t att förklara för en potentiellt framtida arbetsgivare.

När barnen slutligen flyttar hemifrån kan du gå upp i tid och köra färdigt ditt spararace. Håll dock i åtanke att ofta är det "the chase is often better than the catch!", som är verkligheten.

Lycka till!

Bra tankar, tack! Du har rätt, det är lätt att fastna på målet att spara ihop en viss summa och sen blir det lite "jaha" när man är i mål, man är ju ändå samma människa antagligen!
Citera
2024-01-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har o kommer din man att ha NOLL i inkomst??

Nej, han har inkomst, vi bidrar båda lika mycket till familjeekonomin.
Citera
2024-01-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Hur funkar detta i praktiken, har tidigare haft viss förståelse för barnlösa 20-30 åringar som gnetar för att sedan relativt fattigt som ekonomiskt ”fria” men en person med två barn? Hur ser du på:

Resor (fjällen, utomlands, landställen) etc etc om du ens bor nära medelklass så förstår du vad jag syftar på… har du råd med detta samtidigt som du råsparat?

Boende, har du verkligen haft ett OK boende och kunnat leva FIRE i åratal? Bor dina barn tillsammans med dig i en liten 1:a?

Boende till barn? I Sverige är det extremt låga löner och väldigt dyra boendekostnader. Har du inte tänkt hjälpa dina barn på något sätt med boende och annat, vad händer då med ditt FIRE kapital?

:-) har fler frågor men nöjer med mig att igen säga, hur är FIRE möjligt med barn?

Hej!

Tänk på att jag är nästan 50 och har sparat under ca 25 års tid och har haft en årlig genonsnittlig utveckling på ca 10-11%, om du bryter ner det så ser du att man inte behöver spara mer än ca 5000 i månaden i genomsnitt för att komma upp i dessa summor. Jag har haft förmånen att ha en inkomst (och framför allt någon att dela mina utgifter med) där jag kunnat lägga undan dessa pengar varje månad (ibland mindre ibland mer) men ändå leva ett familjeliv på samma vilkor som vår medelklassomgivning.

Dock kan jag säga att jag har hållit i pengarna, de flesta semesterresor har varit planerade långt i förväg och vi har uttnyttjat många erbjudanden, vinterkläder till barnen och mig själv ofta köpta second hand, likaså teknik såsom mobiltelefoner etc. Vi äter (hyfsat) hälsosam och rätt enkel mat (jag är inte speciellt intresserad av matlagning) och försöker tänka igenom våra större utgifter innan vi betalar.

En stor bidragande orsak till att det har varit möjligt att spara är att jag flyttade från en större stad där jag ägde en bostadsrätt som jag kunde sälja med stor vinst och sätta in i ett hus i en mindre stad. Våra boendekostnader har varit väldigt låga tack vare detta.

Jag finner en tillfredställelse i att leva sparsamt, både ekonomiskt och för miljön men tycker inte att mina barn på något sätt saknat något som deras vänner och släktingar fått.
Citera
2024-01-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Kanske ett mellanting?
Pröva gå ner till deltid, 50% arbete i 1 år och se hur du trivs med mer ledig tid? Du har fortfarande fasta rutiner av ett jobb men mycket mer tid, och behöver inte börja ta av portföljavkastningen för underhållskostnader än.

Vet vissa som slutade jobba helt men började igen då deras partner fortsatt arbetade och det kändes meningslöst att gå hemma. Det är nog roligare att vara ledig tillsammans?

Håller helt med, i teorin ! Problemt är att jag troligtvis behöver byta jobb för att jobba 50% så det blir lite mer av ett projekt att försöka hitta nytt jobb på 50%. Men jag håller med att det nog hade varit det bästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in