2024-01-11, 01:53
Medlem
Suothparks avatar
Hej Flashback,

Kan jag på något vis sätta upp en enhet (typ Raspberry Pi) med anonym åtkomst till internet?
T.ex. skapa en webbserver som jag sedan kan komma åt från en annan dator.

Så vitt jag vet så är anonyma bränntelefoner inte lagliga i Sverige, och skulle de ens kunna ha tillgång till 4g/5g i sådant fall? Finns annat alternativ?
Citera
2024-01-11, 04:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suothpark
Hej Flashback,

Kan jag på något vis sätta upp en enhet (typ Raspberry Pi) med anonym åtkomst till internet?

Så vitt jag vet så är anonyma bränntelefoner inte lagliga i Sverige, och skulle de ens kunna ha tillgång till 4g/5g i sådant fall? Finns annat alternativ?
Går att köpa anonyma simkort med samtal/surf från utlandet. Minns inte var jag sett det, men googla så hittar du nog. (Var en sida på svenska jag såg det)

Sätt ett sådant kort i en bärbar router så kan du surfa anonymt så till vida att det inte spåras till dig personligen, dock kan polisen triangulera din position om de orkar.
Citera
2024-01-11, 08:22
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Det är i stort sett helt omöjligt att vara 100% anonym på internet. Din IP adress är bara en väldigt liten del av alla sätt man kan identifiera någon med.
Citera
2024-01-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det är i stort sett helt omöjligt att vara 100% anonym på internet. Din IP adress är bara en väldigt liten del av alla sätt man kan identifiera någon med.
Absolut är det omöjligt att vara 100% anonym. Du kan dock komma så pass nära att det är fritt fram att begå i princip samtliga brott utan att polisen kan göra något.

Använd VPN på routern
Använd Qubes OS
Använd VPN i Qubes
Använd Whonix
Använd Tor Browser i Whonix

Grattis, i ovanstående fall smälter du in med alla andra användare av Whonix. Tor Browser vet inte ens din riktiga IP och kan inte heller läcka den. Om det dock sker med något mirakel ser den bara VPN IP. Tar den sig ur Qubes ser den ändå bara ett VPN IP pga routern.

Oerhört säkert, oerhört opraktiskt, men det går.

Mer realistisk setup är något i stil med:

Windows
VPN på host
Whonix
Använd Tor Browser i Whonix
Citera
2024-01-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suothpark
Hej Flashback,

Som warsmann säger så är det TOR browser + lite annat smått & gott som gäller. Du behöver ingen speciell enhet eller så, utan bara speciell mjukvara. Lite krångel att fixa, men när det väl är fixat är du mer eller mindre 100% säker, iaf rent tekniskt. Om du väljer att använda din gamla emailaddress, användarnamn eller anger din hemaddress för att köpa droger eller andra dumheter är du fucked ändå (man kan inte skydda sig själv mot sina egna dumma beteenden). Allt man gör på den säkra enheten eller när man gör något olagligt måste vara 100%-igt separat från det man gör i sitt vanliga liv. Rekar att random-generera användarnamn (gissa hur jag fick mitt här på FB), lösenord etc. samt köra texter man skriver genom google translate och tillbaks, ev. ai-översättare, för att de inte ska vara personligt identifierbara. Jag skulle dock lägga till att kryptera hårddisken och ha någon form av killswitch (wipe:a hårddisken automatiskt om något händer eller om du klickar på en knapp) utöver warsmanns förslag.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2024-01-11 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in