2024-01-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Bra frågor! Antagligen skulle jag må bäst av att gå ner och jobba halvtid ett tag, men då är jag rätt säker på att jag inte skulle kunna behålla mitt jobb tyvärr. Jag har tidigare varit ledig ett tag vid en arbetslöshet och även om jag saknade kollegor var jag rätt bra på att ta vara på tiden och aktivera mig, men det var ju en begränsad tid såklart.

Jag räknar med 6% nu i ca 15 år framåt, sen kickar pensionen in och då kan jag leva på ca hälften av det jag behöver de närmsta åren, men såklart vet man aldrig hur det går med börsen framöver.

Sen är det ju så att man också ramlar ur alla socialförsäkringssystem etc. om man bara slutar jobba och det tänker jag också en del på + att man kanske inte kommer att kunna få lån om vi vill byta bostad ect. Mycket att tänka på!
Det kommande kriget kommer att göra dig fattig igen. Det bästa du kan göra är att lämna landet.

Dina barn kommer inte att få en bra framtid som det nu ser ut i sverige och omvärlden.
Citera
2024-01-10, 16:09
Avstängd
Citat:
Jag har räknat med att min förmögenhet kommer att öka med ca 6% per år och att jag kommer kunna använda dessa pengar att leva på inkl utdelningar och värdeökningar av aktier och fonder. I de 30000 jag behöver varje månad ingår skatter och avgifter på intjänade pengar.

Men om du äter upp värdeökning minskar utdelnings- o värdeökningsbasen - been there done this
Citera
2024-01-10, 16:18
Medlem
Har du tittat på SWR och hur stor sannolikhet du har att klara dig med 6%? 4% anses vara 100% men du kanske vill ta risken?
Om du har haft hög lön under längre tid kanske du kan börja ta ut din tjänstepension vid 55-60 och på det viset dryga ut kassan och då behöver du kanske inte 6M?
Citera
2024-01-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hej!

Hur har du kommit fram till siffran 6 %? Är det för att du räknat med framtida pension m.m? Annars är ju 4 % standard och 3 % för den mer konservativa.

Vad har du för lön idag? Vad har du för typ av arbete? Det är nog svårare att ta ett par år ledig och komma tillbaka till ett bra jobb som ex nischad konsult (där man snabbt tappar aktualitet) än som kassörska.

Hur ser hushållskalkylen ut idag? Inkomster på dig respektive maken samt utgifter?

Ja, det stämmer, jag har räknat in framtida pension samt en moderat estimering baserat på vad jag under de senaste 12 åren haft för avkastning (ca 11%). Och ja, jag vet att börsen avkastat mycket de senaste åren . Jag får ut ca 40000 idag och jag kommer nog tappa aktualitet som du säger så räknar inte med att kunna få ett jobb med lika bra betalt om jag lämnar och kommer tillbaka om några år.

Hela rådvilligheten bottnar ju i att jag tror att jag får mer ut av livet genom att vara ledig i några år nu men är orolig för att det skall vara felaktigt beslut.
Citera
2024-01-10, 16:23
Avstängd
Citat:
Ja, det stämmer, jag har räknat in framtida pension samt en moderat estimering baserat på vad jag under de senaste 12 åren haft för avkastning (ca 11%). Och ja, jag vet att börsen avkastat mycket de senaste åren . Jag får ut ca 40000 idag och jag kommer nog tappa aktualitet som du säger så räknar inte med att kunna få ett jobb med lika bra betalt om jag lämnar och kommer tillbaka om några år.

Hela rådvilligheten bottnar ju i att jag tror att jag får mer ut av livet genom att vara ledig i några år nu men är orolig för att det skall vara felaktigt beslut.

Har o kommer din man att ha NOLL i inkomst??
Citera
2024-01-10, 16:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
5,000,000 för att få 600,000 är varken 3, 4 eller 6% utan 12 - när du får det kan du tipsa mig om var jag skall lägga mina bankmedel som jag har just nu

Är du full? 360 tkr är sex procent av 6 000 000 kr. Läs trådstarten.
Citera
2024-01-10, 16:36
Medlem
Det är inget unikt att ha saker man vill göra just nu och sluta jobba, men det är inte så att man kan göra det bara för det. 5M är för lite och 6% är ganska högt räknat som säker avkastning. Du får jobba vidare ett tag till tills du har en större summa. Det kanske är så att dina barn "behöver" dig mycket nu, men barn behöver sina föräldrar hela livet, det är bara att sättet du behövs på förändras. En kompromiss kanske kan vara att inte jobba heltid?

Jag är själv inne på FIRE spåret, men jag räknar med att jag ska klara mig på 4% av kapitalet, samt ta i lite så att jag inte ligger precis på gränsen.
Citera
2024-01-10, 17:18
Medlem
notyourgrrlfriends avatar
Citat:
Hej, tack för svar! Jag menade inte att jag skulle börja umgås med dem nu, vi har ju umgåtts fram till nu också såklart, men det är först nu som jag upplever att jag har en möjlighet att vara ledig och så att säga "klämma ut" det sista av umgänge med barnen innan de kommer ha sina egna liv, vilket jag såklart också önskar för dem och förstår att de inte vill hänga med sin mamma som 18-åringar . Men jag förstår vad du menar, det är ju inte jättemycket mer tid man får med dem för att man inte jobbar... Naturligtvis finns det många andra aspekter med att sluta jobba som är lockande också, nu kanske jag la lite väl mycket fokus på "umgås med barn"-delen. Ja, jag är rådvill som du förstår...

Okej förstår 🙂 Min spontana tanke är att om du går hemma ett par år så hinner du börja få smak på den där ledigheten som du ska ha resten av ditt liv och har skapat nya vanor osv som blir trista att bryta bara för att börja ge sig iväg igen och dra in dom sista slantarna.
Jag tror att jag skulle ångra mig och tänka "Varför stod jag inte ut ett litet tag till så hade jag varit färdig nu?"
Det brukar bli så med det mesta man "tjuvar" på lite i förväg 😉
Citera
2024-01-10, 17:19
Medlem
30 k netto antar jag?
Du kan ju faktiskt räkna bort en del utgifter på att inte jobba som resor till o från jobbet, läuteluncher( om du nu äter det). Du kan skaffa mindre boende då barnen skulle väl flyga ut snart?.

Man ska inte bara stirra sig blind på inkomster utan titta över utgifterna också.

Men som flera säger så är det ju också en möjlighet att kanske jobba halvtid?
Citera
2024-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är du full? 360 tkr är sex procent av 6 000 000 kr. Läs trådstarten.

Inte 12% men ska man ha 30 rent varje månad blir det väl dryga 40 man ska ha in minus 30% skatt I inkomstslaget kapitalinkomster?

Så runt 8-10 miljoner är ungefär vad som behövs om kapitalet skall bevaras och
avkastningen är 4-5% årligen
Citera
2024-01-10, 18:00
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Hej,

jag är en 48-årig kvinna som under lång tid har intresserat mig för aktier och fonder och för några år sedan upptäckte jag FIRE rörelsen och kände mig inspirerad av denna. Jag är snart i mål för mitt sparande men funderar lite nu på hur jag skulle prioritera de närmsta åren.

Jag lever i ett parförhållande och räknar på att jag vill ha ca 30000 ut varje månad för att leva, enligt mina mått, ett gott liv. Vi har 2 barn i yngre tonåren.

Mitt "dilemma" - Jag har räknat ut att jag behöver ca 6000000 för att (med 6% avkastning) få ut de 30000 i månaden jag vill ha. I dagsläget har jag ca 5000000 i aktier och fonder så egentglien skulle jag behöva jobba och spara vidare i ca 3-4 år till för att komma dit jag vill. Problemet är dock att om 3-4 år kommer mina barn vara på väg ut ur boet och jag inbillar mig att det skulle kännas mindre meningsfullt att vara ledig då. Min partner, som är några år yngre än jag, stöttar mig i mina mål men är inte så sugen på att sluta jobba själv inom de närmsta 10 åren, han har förmånen att vara en person som gillar att jobba .

Jag trivs bra på mitt jobb och har en bra lön, men jag brottas med tanken på att jag missar möjligheten att vara med mina barn och min familj så mycket som möjligt innan de flyttar (barnen altså, förhoppningsvis inte mannen ). Både att jag måste jobba när de är lediga från skolan och att vi måste "saxa" semesterdagar för att kunna täcka ledigheter och skollov.

Så, vad hade ni gjort, slutat jobba nu för att kunna vara mer med barnen (som snart inte vill vara med mig så mycket...) för att sedan försöka komma tillbaka till arbetsmarknaden som kvinna över 50 och arbeta ett par år till? (Inbillar mig att det kommer vara svårare att hitta något och att lönen blir lägre och att jag därför behöver jobba fler år då än nu). Eller skulle ni bita ihop och försöka uppnå sparmålet så snart som möjligt och sen starta det nya kapitlet i livet utan att behöva känna att man kanske måste tillbaka och jobba?

Alla tankar välkomna, både på mina funderingar och beräknignar etc.

Tack på förhand!

FIRE är inte 6% utan den ligger snarare runt 2%. Tror inte du har helt koll med det här med ekonomi du ska nog fortsätta jobba och läsa på vad FIRE är för något.
Senast redigerad av Klappasäften 2024-01-10 kl. 18:02.
Citera
2024-01-10, 18:15
Medlem
Bara du inte köper någon dyr bil eller spelar bort pengaran verkar det bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här