Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Hej!
Hur har du kommit fram till siffran 6 %? Är det för att du räknat med framtida pension m.m? Annars är ju 4 % standard och 3 % för den mer konservativa.
Vad har du för lön idag? Vad har du för typ av arbete? Det är nog svårare att ta ett par år ledig och komma tillbaka till ett bra jobb som ex nischad konsult (där man snabbt tappar aktualitet) än som kassörska.
Hur ser hushållskalkylen ut idag? Inkomster på dig respektive maken samt utgifter?
Ja, det stämmer, jag har räknat in framtida pension samt en moderat estimering baserat på vad jag under de senaste 12 åren haft för avkastning (ca 11%). Och ja, jag vet att börsen avkastat mycket de senaste åren

. Jag får ut ca 40000 idag och jag kommer nog tappa aktualitet som du säger så räknar inte med att kunna få ett jobb med lika bra betalt om jag lämnar och kommer tillbaka om några år.
Hela rådvilligheten bottnar ju i att jag tror att jag får mer ut av livet genom att vara ledig i några år nu men är orolig för att det skall vara felaktigt beslut.