2024-01-05, 03:35
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
En av de andra inblandade i det mordförsöket bodde i Strömsnäsbruk. Han hade hotat en lärare att han och hans gäng skulle våldta läraren.

En långsökt tanke: Ms och Ds mamma arbetar som lärare i Strömsnäsbruk. Kan den killen, som tydligen är kompis med YA, ha haft någon konflikt med mamman och gett sig på hennes son?

Eller hade ligistgänget någon annan anledning att ge sig på M? De kanske inte ens behövde någon anledning? Bara kände för att ge sig på någon, vem som helst?

M hade väl offentligt visat att han sympatiserade med SD? YA är enligt hans Insta muslim. Det kanske räckte?

Väldigt långsökt tycker jag. Ett närmare samband är att båda har intresse för boxning. Har tidigare varit uppe i tråden. Tydligen en lokal boxningsklubb.
Citera
2024-01-05, 07:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Väldigt långsökt tycker jag. Ett närmare samband är att båda har intresse för boxning. Har tidigare varit uppe i tråden. Tydligen en lokal boxningsklubb.

Då kanske de hade en boxningsmatch likt den bröderna hade?
Citera
2024-01-05, 08:33
Medlem
Eftersom det är ett stort fall detta och särskilt när det var aktuellt tycker jag det är väldigt märkligt hur detta fall har behandlats.. Bara letat vid vissa ställen utan resultat sedan lagt ner det, inte förhört mer av de misstänkta o.s.v och att någon bara försvunnit så hastigt är också märkligt.. Är detta hur dagens poliser/utredare arbetar? OM det är nu så att det finns misstänkta... Snacka om vad de glider på en räkmacka som kommer undan så här, fy..
Citera
2024-01-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vintergatan2022
Eftersom det är ett stort fall detta och särskilt när det var aktuellt tycker jag det är väldigt märkligt hur detta fall har behandlats.. Bara letat vid vissa ställen utan resultat sedan lagt ner det, inte förhört mer av de misstänkta o.s.v och att någon bara försvunnit så hastigt är också märkligt.. Är detta hur dagens poliser/utredare arbetar? OM det är nu så att det finns misstänkta... Snacka om vad de glider på en räkmacka som kommer undan så här, fy..

Nej det är inte så polisen arbetar. Mso- ledare på plats skulle direkt gjort ett större sök, här valde man istället att göra första sök på ca 1/3 av den yta som man borde ha valt. En MSO-ledare följer en "manual" efter ålder, årstid, ev drogpåverkan, väderlek, sjukdom osv för att få fram sannolikhet om vart personen kan befinna sig. Sen kan jag personligen tycka att när Mattias mamma hittade strumpan -oaktat om polis ansåg detta som icke intressant så fanns det utrymme för att plocka strumpan som brotts bevisning och skickat den på analys såsom man exempelvis kan göra med en fimp, utrymmet för det fanns absolut men man valde att inte ens åka till plats förrens efter flera dagar... Om inte annat hade polis kunnat göra detta för en mamma vars barn är försvunnet dvs i ren medmänsklighet. Sen är det så att man kan aldrig veta skulle det vara så att mamman i sin förtvivlan (skulle vara helt förståeligt) tagit i strumpan så hade dna kunnat påvisats fast det är från mamman men som sagt man kunde gjort det som medmänniska mot modern.
Citera
2024-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
En av de andra inblandade i det mordförsöket bodde i Strömsnäsbruk. Han hade hotat en lärare att han och hans gäng skulle våldta läraren.

En långsökt tanke: Ms och Ds mamma arbetar som lärare i Strömsnäsbruk. Kan den killen, som tydligen är kompis med YA, ha haft någon konflikt med mamman och gett sig på hennes son?

Eller hade ligistgänget någon annan anledning att ge sig på M? De kanske inte ens behövde någon anledning? Bara kände för att ge sig på någon, vem som helst?

M hade väl offentligt visat att han sympatiserade med SD? YA är enligt hans Insta muslim. Det kanske räckte?

Asså det är fanimej det bästa jag läst i tråden på länge.
Jag kollade under (orimligt nästan sjukligt lång tid.. efter folk som flyttat och det är sjukt många som bott där i typ 16år sen flyttar en familj huxflux till lerum. Ofta när man mördar så är det pengar lr svartsjuka. Men vissa ungdomar idag har man ju sett att de kan skjuta varann pga inlägg på sociala medier lr vilken liten sak som helst. De som krävde pengar förut som var ett skämt kanske inte var ett skämt. Utmed riksväg 40 tex finns det många såna instickare du kan stanna o dumpa grejer om du behöver. Men nu spånar jag mest.
Citera
2024-01-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vintergatan2022
Superdåligt behandlat verkligen
Citera
2024-01-08, 23:12
Medlem
Citat:
Kanske en boxningsmatch som urartade.
Citera
2024-01-10, 17:25
Medlem
Såg dom sista svaren om söken som gjorts. Letade innan eftersom jag hade fattat det hela likadant att man bara avsökt vissa områden och inget 100 %.
Missing P var ju med , kan inte hur dom "opererar" men dom blir väl styrda till stor del av Blå.
Dykarna har gjort ett fantastiskt arbete i Lagan , men det är ju inte 100 heller.

Och särskilt den skogsdunge som sökhunden inte fick eller ville gå in i. Konstigt, visst är hundföraren rädd om hunden men det måste finnas modiga personer som skulle kunna stövla in.
Och om M bladat upp på 25:an, vad kan hända där med all trafik...

Undra om vi får svar någon gång, vi har ju många teorier och lösningar.
Citera
2024-01-10, 21:07
Medlem
Så kallt som det varit nu ett tag så borde det väl gå att skicka ut en hund i sankmarken där man inte vågade sist?

Troligen borde en likhund behövas...
Citera
2024-01-10, 21:26
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggyboll
Så kallt som det varit nu ett tag så borde det väl gå att skicka ut en hund i sankmarken där man inte vågade sist?

Troligen borde en likhund behövas...

Finns nog inte så mycket kvar av Mathias att spåra på dessvärre efter tre år. Så mycket som kunde gjorts annorlunda. Både vid land-sök och vid sök i vatten speciellt första halvåret. Någon vet och denna någon behöver tala ut. Har svårt att se att fallet kan få någon lösning utan att någon börjar prata.
Citera
2024-01-10, 21:31
Medlem
Citat:
Finns nog inte så mycket kvar av Mathias att spåra på dessvärre efter tre år. Så mycket som kunde gjorts annorlunda. Både vid land-sök och vid sök i vatten speciellt första halvåret. Någon vet och denna någon behöver tala ut. Har svårt att se att fallet kan få någon lösning utan att någon börjar prata.

Tyvärr har du nog rätt, men någon kroppsdel eller klädesplagg borde kanske finnas kvar om han dog på land?

Tror på teorin att han fått en psykos/fylledille, vinglat runt o startat billarm och sedan blivit hotat så han blev rädd o la benen på ryggen. Antingen sprang han ut i skogen mot Tutaryd och frös ihjäl, eller så gick han ner sig i ån och drunkna...
Citera
2024-01-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge150
Såg dom sista svaren om söken som gjorts. Letade innan eftersom jag hade fattat det hela likadant att man bara avsökt vissa områden och inget 100 %.
Missing P var ju med , kan inte hur dom "opererar" men dom blir väl styrda till stor del av Blå.
Dykarna har gjort ett fantastiskt arbete i Lagan , men det är ju inte 100 heller.

Och särskilt den skogsdunge som sökhunden inte fick eller ville gå in i. Konstigt, visst är hundföraren rädd om hunden men det måste finnas modiga personer som skulle kunna stövla in.
Och om M bladat upp på 25:an, vad kan hända där med all trafik...

Undra om vi får svar någon gång, vi har ju många teorier och lösningar.

Agree, Varför kan inte blodhunden spåra? Tror ändå de finns spår i ak*ys gamla hus. Släpa in han där, bang kör ut lik i lagan. När man drunknar brukar man inte skrika hjälp utan man drunknar ofta tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in