2024-01-10, 10:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Lukas kom in 2019. Lukas har i princip aldrig plockat ut Tilda till VC under de 4 år som Tilda varit nära landslaget. Tilda hade kört 3 VC-lopp innan denna säsongen. 2 i Antholz förra säsongen. Denna uttagning baserades på att andra åkare inte ville åka den tävlingen. Hade dessa varit med hade inte Tilda blivit uttagen.

Tilda gjorde grymma resultat i IBU-cupen förra året..Stina Nilsson gjorde värdelösa resultat förra året i VC..ändå fick Stina fortsätta i VC..och Tilda fortsätta att harva i IBU-cupen.
Tilda har genom åren haft en del problem, så helt rimligt att man har matchat henne i IBU-cupen på vägen tillbaka. Och förra säsongen så hade hon chansen att vinna IBU-cupen, helt rimligt att hon prioriterade det framför att åka i världscupen.

Citat:
Lukas har inte satsat ett skit på Tilda under de 4 år som Tilda kommit upp till landslaget.

Kommer att hända Sara också. Nu skall hon åka ett helt meningslöst JVM och EM när hon skall till VM för att skaffa sig erfarenhet.
Jo, man har haft en plan för Tilda och det har varit vettigt.

För Sara är nog inte JVM och EM meningslöst. När vi har ett så bra lag skall man inte ta med någon till VM för att bara få erfarenhet. Och vem skulle Sara peta om man tog med henne till VM? Bättre att hon får åka andra tävlingar istället för att vara med i VM-laget men inte få åka några lopp.

Citat:
Sluta kommentera mina inlägg när du bara kommer med trams.

Vad som kommer att ske nu är att Stina Nilsson kommer att tas in till VM på bekostnad av Sara Andersson. Det är den coachning han körde med Tilda J. Som nu lett att Tilda tröttnat på skidskyttet.
Ha ha, det är ju du som hittar på saker, kommer med konspirationsteorier och ägnar dig åt falsk ryktesspridning. Jag kommer fortsätta att kritisera dig för detta.

Har du några belägg för att det Lukas coachning som lett till Tilda tröttnat på skidskyttet?
Citera
2024-01-10, 10:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur är stämningen i det norska skidskyttelandslaget egentligen?

https://www.vg.no/sport/i/MoQ2EE/vetle-sjaastad-christiansen-hardt-ut-mot-ledelsen-inkompetent-ledelse

https://www.nrk.no/sport/nrks-ekspert-og-skiskyttartrenar-reagerer-pa-kvinnevraking-i-verdscupen-i-skiskyting-1.16708456
Citera
2024-01-10, 11:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tilda har genom åren haft en del problem, så helt rimligt att man har matchat henne i IBU-cupen på vägen tillbaka. Och förra säsongen så hade hon chansen att vinna IBU-cupen, helt rimligt att hon prioriterade det framför att åka i världscupen.

Jo, man har haft en plan för Tilda och det har varit vettigt.

För Sara är nog inte JVM och EM meningslöst. När vi har ett så bra lag skall man inte ta med någon till VM för att bara få erfarenhet. Och vem skulle Sara peta om man tog med henne till VM? Bättre att hon får åka andra tävlingar istället för att vara med i VM-laget men inte få åka några lopp.

Ha ha, det är ju du som hittar på saker, kommer med konspirationsteorier och ägnar dig åt falsk ryktesspridning. Jag kommer fortsätta att kritisera dig för detta.

Har du några belägg för att det Lukas coachning som lett till Tilda tröttnat på skidskyttet?

” Haft en plan”. Jösses, planen har varit att ge Stina Nilsson alla chanser hon vill att få bli en riktig skidskytt. Det har varit planen. Denna plan har gjort att andra skidskyttar kommit i kläm. Som Tilda J.

Kan du inte tyda fakta? Stina Nilsson har blivit uttagen till 31 VC-lopp på 3,5 säsong. Tilda har blivit uttagen till TRE VC-lopp..där TVÅ av dem berodde på att andra inte tävlade den helgen.

Första gången var också i Antholz och där vet jag inte om det berodde på arrangera tackat nej.

En mycket talangfull skidskytt har åsidosteppats under 3,5 säsong samtidigt som andra favoriserats.

Sara Andersson skall definitivt med i en VM-trupp på det som hon presterade i Oberhof. Som nummer 6 i en trupp.

Snacka inte om konspirationsteorier när jag framför fakta. Du har ingen som helst insyn i ärendet. Så håll bara tyst och kommentera inte mina inlägg.
Citera
2024-01-10, 11:08
Avstängd
Citat:

https://www.vg.no/sport/i/MoQ2EE/vetle-sjaastad-christiansen-hardt-ut-mot-ledelsen-inkompetent-ledelse

https://www.nrk.no/sport/nrks-ekspert-og-skiskyttartrenar-reagerer-pa-kvinnevraking-i-verdscupen-i-skiskyting-1.16708456

Detta finns i svenska landslaget också. Åkare som favoriseras före andra. Det är precis det som hänt Tilda Johansson. Tilda är mer diplomatisk i sitt sätt att framställa det. Blir man åsidosteppad på ogrundade argument så kommer reaktioner så småningom.
Citera
2024-01-10, 11:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Kan du inte tyda fakta? Stina Nilsson har blivit uttagen till 31 VC-lopp på 3,5 säsong. .

Och på dessa 31 VC-lopp har hon förutom en tredjeplats bara en enda topp-10 individuellt som jag kan utläsa.
Senast redigerad av katw 2024-01-10 kl. 11:50.
Citera
2024-01-10, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Och på dessa 31 VC-lopp har förutom en tredjeplats bara en enda topp-10 individuellt som jag kan utläsa.

Exakt!
Citera
2024-01-10, 12:02
Avstängd
Lite fakta kring Mona Brorssons deltagande i någon form av stafett sedan 2016/2017. Detta inkluderar stafetter i OS, VM och VC.

Mona har fått ställa upp i 32 stafetter.

I dessa 32 stafetter har Mona endast vid TVÅ tillfällen tagit in på sin sträcka.TVÅ tillfällen.

Detta motsvarar 6,25 % av alla loppen.

Mona har tappat i snitt 36 sekunder på sin sträcka under dessa 32 lopp.

16/17

44 s
50 s
19 s
66 s
44 s

17/18

68 s
16 s
3 s
26 s
33 s
44 s
113 s

18/19

30 s
92 s
17 s
10 s

19/20

22 s
50 s
- 38 s ( tog in)
-6 s ( tog in)
71 s

20/21

8 s
14 s
30 s

21/22

100 s
9 s
2 s
27 s

22/23

12 s
103 s
16 s

23/24

47 s

Här har vi en åkare som oftast varit en stor belastning för svenska stafettlag. Varje åkare efter Mona har i snitt varit 36 sekunder efter täten. Behöver vi inte ens diskutera vad det innebär. Resultaten talar sitt tydliga språk.

På tal om att favorisera vissa åkare och satsa helhjärtat på andra åkare.
Senast redigerad av TenBagger69 2024-01-10 kl. 12:15.
Citera
2024-01-10, 12:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
” Haft en plan”. Jösses, planen har varit att ge Stina Nilsson alla chanser hon vill att få bli en riktig skidskytt. Det har varit planen. Denna plan har gjort att andra skidskyttar kommit i kläm. Som Tilda J.

Kan du inte tyda fakta? Stina Nilsson har blivit uttagen till 31 VC-lopp på 3,5 säsong. Tilda har blivit uttagen till TRE VC-lopp..där TVÅ av dem berodde på att andra inte tävlade den helgen.

Första gången var också i Antholz och där vet jag inte om det berodde på arrangera tackat nej.

En mycket talangfull skidskytt har åsidosteppats under 3,5 säsong samtidigt som andra favoriserats.

Sara Andersson skall definitivt med i en VM-trupp på det som hon presterade i Oberhof. Som nummer 6 i en trupp.

Snacka inte om konspirationsteorier när jag framför fakta. Du har ingen som helst insyn i ärendet. Så håll bara tyst och kommentera inte mina inlägg.

Går inte rakt av jämföra Stina med Tilda så som du gör.

Sverige brukar normalt sett bara ta ut fem åkare till VM. Om nu Sara skall med till VM, vem skall hon peta för att få åka något lopp? Eller tycker du hon skall sitta på sitt hotellrum i två veckor?

Du har inte svarat på min fråga om du faktiskt har några belägg för att det är Lukas coachning som som lett till att Tilda tagit en time-out.

Så du försöker tysta mig. Du klarar alltså inte av att föra en saklig diskussion. Pajas.
Citera
2024-01-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Att ställa över Hanna är inte bra om man vill maximera vinstchanserna. Visst att skyttet är svajigt men hon åker snabbt till skillnad från sniglarna Magnusson och Brorsson.

Hanna har själv valt att stå över, det är jag säker på. För många stafetter nu.

Hon är ju helt under isen skyttemässigt. Anna och Elvira var snabbast på sina sträckor senast, Linn näst snabbast, Hanna sexa.
Citera
2024-01-10, 13:26
Medlem
Citat:

Vad menar Vetle när han hänvisar till "precedens" (prejudikat)? Det är ju inte så att andra norrmän som plockats upp från IBU-cupen gjort bort sig, tvärtom. Tidigare fall är ju bl.a. Strömsheim, som redan har etablerat sig i VC. Botn åker ju dessutom så pass fort att det hade varit korkat att inte ge honom chansen, i min mening.
Citera
2024-01-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Att ställa över Hanna är inte bra om man vill maximera vinstchanserna. Visst att skyttet är svajigt men hon åker snabbt till skillnad från sniglarna Magnusson och Brorsson.

Hanna har själv valt att stå över, det är jag säker på. För många stafetter nu.

Både Brorsson och Magnusson hade bra åkform i Oberhof, även om Magnusson kanske gynnades lite av förutsättningarna (ffa i sprinten då det var väldigt löst).
Citera
2024-01-10, 13:48
Avstängd
Citat:
Går inte rakt av jämföra Stina med Tilda så som du gör.

Sverige brukar normalt sett bara ta ut fem åkare till VM. Om nu Sara skall med till VM, vem skall hon peta för att få åka något lopp? Eller tycker du hon skall sitta på sitt hotellrum i två veckor?

Du har inte svarat på min fråga om du faktiskt har några belägg för att det är Lukas coachning som som lett till att Tilda tagit en time-out.

Så du försöker tysta mig. Du klarar alltså inte av att föra en saklig diskussion. Pajas.

Snälla nån, om Stina ville prova på skidskytte måste hon..som alla andra gå den långa vägen. Först måste hon visa i Idre att hon skall komma med till IBU-cupen. Sedan skall hon åka i IBU-cupen för att visa vad hon går för. Är hon i topp i IBU i totalen får hon köra VC. Inga konstigheter.

I stället har Lukas gett Stina en gräddfil i landslaget genom att direkt få åka i VC..på andras bekostnad. Investeringen har inte gett något förutom att de yngre..och de andra som var på väg in i landslaget börjar att tröttna.

Det handlar inte bara om Tilda..utan t ex Skottheim..som var på väg in i landslaget när Stina kom..och gjorde jättefina tävlingar med pallplacering. Sedan rasade allt.

När det gäller Sara så hade jag tagit henne före Mona B. Jag har framfört faktauppgifterna kring Mona och det är ingen munter läsning. Varken i de individuella loppen eller i stafettsammanhang. En åkare som har mentala problem när det är skarpt läge. Har hon det efter 8 säsonger är det dags att plocka bort henne och satsa på yngre förmågor. Hon har EN ( när flera av de bästa inte var med) pallplats på 134 lopp, ynka 16 Topp 10 placeringar samt endast 2 Topp 10 placeringar de senaste två åren ( inklusive i ett lopp där de bästa inte var med).

Kan Norge ställa över Vetle som var 16:e,14;e samt 5:e innan jul så är det definitivt dags att börja fasa ut Mona ur landslaget. Favoriseringen av åkare måste få ett slut.
Senast redigerad av TenBagger69 2024-01-10 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in