2024-01-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det krävs ett rejält misstag för RB att göra fel när han kollar tiden, vilket är det du hävdar i detta scenario.

Och det måste sedan följas av att han dessutom uppger felaktiga klockslag. Och att det är just dessa klockslag SE råkar ljuga fram.

Är inte det väldigt osannolikt?

Fast enligt andra i tråden så är 23:19 den rätta tid och 23:20 är tiden på utstämplingstiden..

Men om det är tvärtom så står vi där jag säger ..

Alltså att utstämplingsmaskinen antingen går för sakta eller för snabbt väl ?
Citera
2024-01-09, 20:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast enligt andra i tråden så är 23:19 den rätta tid och 23:20 är tiden på utstämplingstiden..

Men om det är tvärtom så står vi där jag säger ..

Alltså att utstämplingsmaskinen antingen går för sakta eller för snabbt väl ?

Så länge PH säger den okorrigerade tiden är 23:19 kommer jag hävda att utstämplingen skedde 23:20 enligt Fröken Ur.
Citera
2024-01-09, 20:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag ska förklara hur jag tror att GM-SE tänkte ..

Vi säger att Engström hypotetiskt är GM och stämplar ut 23:19 och säger hejdå till väktarna och dom önskar honom lycka till i Idre..

Han kommer ut på Sveavägen 23:19:45

Han tänder en cigg och tar ett bloss och tittar runt på sin omgivning...

Plötsligt ser han LOP vid Sari typ..och börjar alltså gå norrut för att växla ett par väl valda ord kanske.....Kanske Olof väste stick och bara vände på klacken...

Engström börjar då gå efter...

När Engström vaknar på morgonen och den fastslagna mordtiden börjar sipprar lite slår det honom snabbt att han varit inne på Skandia och spelat vittne och även signalement börjar sippra mot honom...

Han måste ju nu lägga sin story som vittne men behöver sin utstämplingstid då han inte minns hur långt norrut han gick eller om han hann röka många bloss på ciggen...

Alltså kan utstämplingstiden i Engströms huvud variera nog flera minuter .

Han får 23:19 och tänker då gick det undan och jag rökte väl inte många bloss och RB verkade lite vimsig om tiden +1 min..

Så om jag då säger 23:20 så ligger jag helt rätt som vittne och går bakom Olof som jag även gjorde..

Hade han fått 23:17 så hade han ju såklart varit tvungen att lägga lite tid på något annat för han vill inte vara ute för tidigt så kanske han då sagt att han skulle rätta till skorna just innan han öppnade dörren eller annat...
Det är ju fortfarande helt ologiskt. Jag tror inte du fattar vad jag menar är det konstiga med det här.

Han vet att det han gjorde i verkligheten tog honom till till hörnet 23:21:30. Han vill hitta på en historia som istället tar honom dit ca 23:21:40-50. Alltså strax efter sig själv som gm. Han har en stämpelklocka som bara räknar minuter. Han behöver då bara säga vad han gjorde i verkligheten fast backa det 10-20 sek och "spegla" sig själv. Vilket han då också gör enligt dig.

Då finns det noll intresse av att veta vad stämpelklockan visar eftersom den då skulle visa samma tid för honom som gm och vittne.
Citera
2024-01-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju fortfarande helt ologiskt. Jag tror inte du fattar vad jag menar är det konstiga med det här.

Han vet att det han gjorde i verkligheten tog honom till till hörnet 23:21:30. Han vill hitta på en historia som istället tar honom dit ca 23:21:40-50. Alltså strax efter sig själv som gm. Han har en stämpelklocka som bara räknar minuter. Han behöver då bara säga vad han gjorde i verkligheten fast backa det 10-20 sek och "spegla" sig själv. Vilket han då också gör enligt dig.

Då finns det noll intresse av att veta vad stämpelklockan visar eftersom den då skulle visa samma tid för honom som gm och vittne.

Men jag förklarade ju tydligt..

Han vet inte hur lång tid som förflöt sig mellan han stämplade ut och när skotten skjuts...

Såklart har han en hum om men det kan skilja på flera minuter ändå..

Som GM så gjorde han saker som han inte helst vill säga som vittne..

Eller skulle han säga att han gick till Sari och vände på klacken och sen gick söderut som vittne och kanske ännu mer tid om utstämplingstiden visat 23:17...Han måste veta för att fördriva tiden eller ge någon förklaring som vittne..
Citera
2024-01-09, 21:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men jag förklarade ju tydligt..

Han vet inte hur lång tid som förflöt sig mellan han stämplade ut och när skotten skjuts...

Såklart har han en hum om men det kan skilja på flera minuter ändå..

Som GM så gjorde han saker som han inte helst vill säga som vittne..

Eller skulle han säga att han gick till Sari och vände på klacken och sen gick söderut som vittne och kanske ännu mer tid om utstämplingstiden visat 23:17...Han måste veta för att fördriva tiden eller ge någon förklaring som vittne..

Som GM kunde SE inte titta på sin klocka menar du?
Konstig slutsats.
Citera
2024-01-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som GM kunde SE inte titta på sin klocka menar du?
Konstig slutsats.

När skulle han göra det ?
Citera
2024-01-09, 21:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
När skulle han göra det ?

Förslagsvis som GM då han inte var upptagen med att stämpla ut, heja på väktarna eller stirra på LOP vid Sari. Som GM behövde SE bara dra upp rockärmen för att kontrollera vad klockan var.

SE som GM var något av ett kontrollfreak har vi lärt oss här i tråden.

GM-SEs största misstag var att ändra sin utsaga om utstämplingstiden. Det avslöjade honom som mördare. Inget vittne kunde ändra något så oviktigt som utstämplingstiden nämligen!
Citera
2024-01-09, 21:39
Medlem
Citat:
Förslagsvis som GM då han inte var upptagen med att stämpla ut, heja på väktarna eller stirra på LOP vid Sari. Som GM behövde SE bara dra upp rockärmen för att kontrollera vad klockan var.

SE som GM var något av ett kontrollfreak har vi lärt oss här i tråden.

GM-SEs största misstag var att ändra sin utsaga om utstämplingstiden. Det avslöjade honom som mördare. Inget vittne kunde ändra något så oviktigt som utstämplingstiden nämligen!

Han måste veta vad utstämplingstiden säger och lägga storyn efter den...

Det är tiden som polisen kommer fråga och inte vad han ser på sitt armbandsur
Citera
2024-01-09, 21:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så länge PH säger den okorrigerade tiden är 23:19 kommer jag hävda att utstämplingen skedde 23:20 enligt Fröken Ur.

PH visste inte att tiden som han fått var korrigerad. Han förhörs strax före RB, samma dag.

Det är i förhöret med RB det framkommer att tiden korrigerades.

Det var varken PH eller SE som kontrollerade tiden.

Även om SE påstår att han har kontrollerat tiden, och att det står 23:20 på hans stämpelkort.

Vi får tacka Ålandskvinnan och Irvell för uppgiften att SE stämplade ut kl. 23:19.

Utan dem hade vi bara haft Skandiamannens egna ord att gå på.
Citera
2024-01-09, 21:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han måste veta vad utstämplingstiden säger och lägga storyn efter den...

Det är tiden som polisen kommer fråga och inte vad han ser på sitt armbandsur

Du menar att en person med SEs bakgrund inte kunde ringa fröken Ur och kontrollera tiden på sin egen klocka? Som den förslagne och beräknande, men ändå impulsive mördaren som SE var, var han väl inte kapabel till det kanske?

Lägger du fram det så, så fattar ju jag också att SE måste vara osannolikt skyldig till MOP.

GM-SEs stora misstag var således när han "smög fram sin utstämplingstid på mordnatten" i sina utsagor?

Eller fattar jag inte "logiken" i detta?
Citera
2024-01-09, 21:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
PH visste inte att tiden som han fått var korrigerad. Han förhörs strax före RB, samma dag.

Det är i förhöret med RB det framkommer att tiden korrigerades.

Det var varken PH eller SE som kontrollerade tiden.

Även om SE påstår att han har kontrollerat tiden, och att det står 23:20 på hans stämpelkort.

Vi får tacka Ålandskvinnan och Irvell för uppgiften att SE stämplade ut kl. 23:19.

Utan dem hade vi bara haft Skandiamannens egna ord att gå på.

Vad uppgav Ålandsmaggan för utstämplingstid? Hur kände hon till den? Orkar du hänvisa till en källa?
Citera
2024-01-09, 22:03
Medlem
Citat:
Du menar att en person med SEs bakgrund inte kunde ringa fröken Ur och kontrollera tiden på sin egen klocka? Som den förslagne och beräknande, men ändå impulsive mördaren som SE var, var han väl inte kapabel till det kanske?

Lägger du fram det så, så fattar ju jag också att SE måste vara osannolikt skyldig till MOP.

GM-SEs stora misstag var således när han "smög fram sin utstämplingstid på mordnatten" i sina utsagor?

Eller fattar jag inte "logiken" i detta?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar alls...

Vilken tid menar du att han behöver försvara sig emot?

Hans egna tittandet på sitt egna armbandsur eller sin utstämplingstid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in