2024-01-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nej, jag resonerar inte om någons säkerhetssituation. Jag konstaterar bara att du resonerar med utgångspunkt från att Nato är en angreppspakt, d.v.s med samma skrämseltaktik såsom Putin skrämmer sin befolkning med.

Du resonerar på samma sätt vilket naturligtvis är fel, du torgför Putins propaganda i frågan på samma sätt som vad Putin gör och vad han gör med hjälp av hans nickedockor i rysk statsTV.

När ska du och RimboLasse förstå att Nato inte är en angreppspakt?
När ska ni förstå att Nato aldrig någonsin kommer att anfalla Ryssland?

Eftersom ryssar tror att Nato är som WP dvs en anfallspakt helt styrd av Sovjet så förstår de inte att en försvarsallians mellan demokratier är något helt annat. Ingen idé att ens diskutera saken med dem, bara att ignorera.
Citera
2024-01-09, 20:13
Medlem
Snapcounts avatar
Inte tillräckligt regimtrogen, eller vad är det frågan om ?

Sjefen for Putins propaganda-kanal, Zoya Konovalova (48), funnet død i sitt hjem

Lå livløs på soverommet sammen med sin tidligere ektemann. Mistanke om forgiftning. Begge døde.. Dødsfallene omtales som mystiske. Det skal ikke ha blitt funnet noen synlige skader på likene, ifølge det russiske statlige nyhetsbyrået RIA Novosti.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/01/09/195974099/sjefen-for-putins-propaganda-kanal-zoya-konovalova-48-funnet-dod-i-sitt-hjem
Citera
2024-01-09, 20:17
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag antar att det under sekretess dokumenteras hur dumprarna fungerar i skarp krigsmiljö. Hur fungerar handhavandet, hur mycket lyckas de slå ut/träffa. Hur många Archer blir upptäckta och själva träffade, hur mycket behöver de repareras, osv.

De "nya" med lastbil (och troligtvis med sämre svängradie) ser ut att vara längre på biderna som finns. Det kan ju inte vara bättre i så fall om man tänker på upptäcktsfaktorn. Tror iofs. inte att det spelar någon större roll med tanke på alla drönare och satelliter som finns tillgängliga. Dumprarna ville/kunde väl inte Volvo fortsätta producera i låga antal ändå så det blir väl mer en "ankademisk" fråga.

Haubits 77B var i alla fall mindre och lättare att dölja i terrängen men med nackdelen att de tog längre tid att förflytta längre sträckor även fast de var självgående med den inbyggda B20-motorn.

Citat:
Ny data ger nytt beslutsunderlag.

Jo framtiden lär påvisa tidigare och ev. nya beslutsuderlag.
Senast redigerad av Ridax 2024-01-09 kl. 20:19.
Citera
2024-01-09, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Sjefen for Putins propaganda-kanal, Zoya Konovalova (48), funnet død i sitt hjem

Lå livløs på soverommet sammen med sin tidligere ektemann. Mistanke om forgiftning. Begge døde.. Dødsfallene omtales som mystiske. Det skal ikke ha blitt funnet noen synlige skader på likene, ifølge det russiske statlige nyhetsbyrået RIA Novosti.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/01/09/195974099/sjefen-for-putins-propaganda-kanal-zoya-konovalova-48-funnet-dod-i-sitt-hjem

Märkligt hur folk på vissa positioner i Ryssland har en förmåga att avlida på alla möjliga sätt.

Kommer ihåg när jag räknade till 22 stycken men det borde vara 30-50 nu.

Demokrati a la Ryssland.
Citera
2024-01-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Eller så har de tjänstgjort färdigt och är hemma igen. Vi kan inte veta.

Ja exakt! För att saknas kan ju ändå betyda att man har saknat någon eller något, så det måste ju betyda att vi inte kan veta något och att de förmodligen är hemma igen hos babushka!

Höj nu nivån vatnik, annars får du nog inte många potäter snart.
Citera
2024-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kom en bild nu på bränsledepån i Oryol som UAF bombade igår med drönare. Avståndet ligger på ca 120 km från Ukraina. Ny taktik från UAF att bomba bränsledepåer tro?? Typ som de allierade gjorde mot Nazi-Tyskland under VK2.

https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3kikwvh5pdv2w

Fast även om Nazi-Ryssland är en väldigt blek kopia av orginalet så borde de väl ändå kunna producera lite bränsle. Måste nog till rätt stora attacker från UAF för att det skulle bli ordentligt torrlagt i ryssträsket haha.

Skiten ska ju ersättas till nya depåer och det tär på Mordors logistik. Så varje droppe Ukraina eldar upp för marodörerna är bra på alla vis.
Citera
2024-01-09, 20:31
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

48?! Hon ser förfan ut som 78. Nån genetisk sjukdom? Uppväxt i Tjernobyl?
Citera
2024-01-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Sverige bygger bra grejor, synd att inte Ukraina fick några fler.

Det gäller det mesta tyvärr. 50st CV90 avgör inget krig heller.

Det gör å andra sidan inte 30st Abrams heller.

Många gnäller på Tysklands Scholz tex men det är rätt få europeiska ledare som faktiskt öppet uppmanat andra ledare att ge vapen till Ukraina.

Nog för att det är business för Rheinmetall men om andra ger annat än smakprov så kanske Ukraina får sina efterlängtade Taurus med?
Citera
2024-01-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
UK skall ha dem, men jag tror de skall tillverkas i UK.

Tror det var 14 av de förrådsställda som var aktuella, de som borde varit i Norge. .
Citera
2024-01-09, 20:58
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Om inte Ukraina lyckas knäcka Ryssland på slagfältet så kommer Rysslands demografiska katastrof att göra jobbet. Det kommet liksom ske per automatik.

Det är nog anledningen till varför Ryssland hade så bråttom. Detta är deras sista stora krig innan demografibomben slår till med full kraft. Kineserna är stressade av samma anledning. Jag gillar inte stressade och nevösa diktaturer.
Citera
2024-01-09, 21:08
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du får nog läsa vad jag skrivit en gång till. Ja, i säkerhetssituationer utgår man från att folk vill en illa och är möjliga angripare.

Jag tycker själv att ryssarna är paranoida. Men det betyder inte att det kan ignoreras.

Jag tror att du har delvis rätt när det gäller paranoia, nog är ryssarna duktiga på att jämt komma på svepskäl för att rättfärdiga rövarfasoner men jag tror inte hotet från NATO enbart är svepskäl i deras värld. Det var länge sedan så jag minns inte detaljerna alls, men i någon intervju med Putin så hade han visst någon synpunkt på väst/NATOs handling, och när reportern svarade att NATO säger det var för defensivt syfte, så började Putin verkligen typ gapskratta "Defensivt?! Och du tror verkligen de menar det på allvar?!" och kunde inte sluta skratta. Känslan var som att Putin tyckte att reportern var som ett barn som inte alls förstod hur saker verkligen fungerade bakom fina ord, men en del paranoia utgår väl ifrån "som man känner sig själv känner man andra".

Sedan är det helt sant att man inte kan ignorera när farliga personer styrs av paranoia oavsett berättigad eller ej, speciellt inte om personen visar sig farligare och mer paranoid än man trodde.

Frågan är om bästa lösningen är att förbjuda grannarna till en annan paranoid granne att komma över på besök, för att inte riskera att den paranoida grannen uppfattar det som att vi då skulle konspirera mot honom, och hoppas att den farlige grannen inte kommer på mer ideer.

Eller att hantera det genom att betrakta en paranoid och farlig person i grannskapet som grundproblemet i sig, som vid eskalerande hotfulla farligheter lämpligtvis istället låses in på psyk/fängelse.

Jag vet vilken lösning som initialt verkar lättast, men nog knappast långsiktigt den bästa.
Citera
2024-01-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
48?! Hon ser förfan ut som 78. Nån genetisk sjukdom? Uppväxt i Tjernobyl?
Ganska normalt i Ryssland, alla ser i allmänhet mycket äldre ut än vad dom är. Kombinationen av mycket alkohol och fasansfull klädstil hjälper inte till på något positivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in