2024-01-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridax
Nja, missat och missat. Det tjatas det ju om 24/7 i den här tråden.
Undrade mest varför de nu skulle ha valt Archer som de tidigare hade dissat.

De hade inte avbeställt dem.
Citera
2024-01-09, 19:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridax
Nja, missat och missat. Det tjatas det ju om 24/7 i den här tråden.
Undrade mest varför de nu skulle ha valt Archer som de tidigare hade dissat.
Jag antar att det under sekretess dokumenteras hur dumprarna fungerar i skarp krigsmiljö. Hur fungerar handhavandet, hur mycket lyckas de slå ut/träffa. Hur många Archer blir upptäckta och själva träffade, hur mycket behöver de repareras, osv.
Ny data ger nytt beslutsunderlag.
Citera
2024-01-09, 19:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
All militär är ju ren kapitalförstöring egentligen. Hade ju varit bättre att lägga pengarna på nåt vettigt istället. Men vill ryssen ha krig så ska de få det. Bara att blasta på med allt vi har, väntar otåligt på Gripen också. Jag har laddat bössan redan!!

Angående Archer monterad på lastbil så ryktas det att UK vill utvärdera den modellen också. UK ska ju senare i år bestämma sig för om de ska satsa på Archer.

Jag såg en video där de sa att UK hade samarbete med tyskt militärföretag om att sätta Archer på tyska lastbilar. Tror det var för att Brittiska armén redan hade samma lastbilar så då ville de ha samma typ till Archer.
Citera
2024-01-09, 19:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kom en bild nu på bränsledepån i Oryol som UAF bombade igår med drönare. Avståndet ligger på ca 120 km från Ukraina. Ny taktik från UAF att bomba bränsledepåer tro?? Typ som de allierade gjorde mot Nazi-Tyskland under VK2.

https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3kikwvh5pdv2w

Fast även om Nazi-Ryssland är en väldigt blek kopia av orginalet så borde de väl ändå kunna producera lite bränsle. Måste nog till rätt stora attacker från UAF för att det skulle bli ordentligt torrlagt i ryssträsket haha.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-09 kl. 19:43.
Citera
2024-01-09, 19:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Sen såldes väl några av de 48 till UK, eller hur?
Men det lär nog ramla in order på Archer nu, det som talat emot är väl att den varit oprövad i skarpt läge, och att den är dyr iofs.

UK skall ha dem, men jag tror de skall tillverkas i UK.
Citera
2024-01-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De resonerar utifrån ett worst case-scenarie. Så gör ofta stormakter. (källa: Mearsheimer, the tragedy of great power politics). Och det gör även du, om du resonerar om din säkerhetssituation. När du funderar på om du behöver en stor hund eller ett stöldlarm, utgår du inte med 100% sannolikhet från att alla i din omgivning är snälla teletubbies eller att världen aldrig ändrar sig.

Tänk också på att du kanske hade resonerat mer som Putin och tagit säkerhetssituationen på allvar om du hade haft Rysslands historiska erfarenhet.

Ni som läser kan ju tänka på de argument som är bra, men som inte får nämnas i denna tråd för de är "off-topic", så förstår ni kanske.
Nej, jag resonerar inte om någons säkerhetssituation. Jag konstaterar bara att du resonerar med utgångspunkt från att Nato är en angreppspakt, d.v.s med samma skrämseltaktik såsom Putin skrämmer sin befolkning med.

Du resonerar på samma sätt vilket naturligtvis är fel, du torgför Putins propaganda i frågan på samma sätt som vad Putin gör och vad han gör med hjälp av hans nickedockor i rysk statsTV.

När ska du och RimboLasse förstå att Nato inte är en angreppspakt?
När ska ni förstå att Nato aldrig någonsin kommer att anfalla Ryssland?
Citera
2024-01-09, 19:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nej, jag resonerar inte om någons säkerhetssituation. Jag konstaterar bara att du resonerar med utgångspunkt från att Nato är en angreppspakt, d.v.s med samma skrämseltaktik såsom Putin skrämmer sin befolkning med.

Du resonerar på samma sätt vilket naturligtvis är fel, du torgför Putins propaganda i frågan på samma sätt som vad Putin gör och vad han gör med hjälp av hans nickedockor i rysk statsTV.

När ska du och RimboLasse förstå att Nato inte är en angreppspakt?
När ska ni förstå att Nato aldrig någonsin kommer att anfalla Ryssland?

Du får nog läsa vad jag skrivit en gång till. Ja, i säkerhetssituationer utgår man från att folk vill en illa och är möjliga angripare.

Jag tycker själv att ryssarna är paranoida. Men det betyder inte att det kan ignoreras.
Citera
2024-01-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
UK skall ha dem, men jag tror de skall tillverkas i UK.

De har redan fått de första, som ersättare för AS-90 som de skickade till Ukraina. Sen har Reinmetal mfl. planer på att gemensamt försöka sälja in flera archer till brittiska armén.
Svensk vapenindustri kommer gå bra ett bra tag framöver.

https://www.army.mod.uk/news-and-events/news/2023/10/british-army-s-first-archer-gun-has-arrived-on-uk-soil/
Citera
2024-01-09, 19:55
Medlem
Intressant. Avsaknaden av arbetskraft i Ryssland trycker upp lönerna och inflationen. Samtidigt så går mer människor i pension än vad som är på väg ut i arbetslivet, och så kan det fortsätta länge eftersom födslotalen varit så dåliga senaste decennierna.

https://www.youtube.com/watch?v=rXK8w0WGRrw&ab_channel=JoeBlogs
Senast redigerad av VizslaSilver 2024-01-09 kl. 19:58.
Citera
2024-01-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Intressant. Avsaknaden av arbetskraft i Ryssland trycker upp lönerna och inflationen. Samtidigt så går mer människor i pension än vad som är på väg ut i arbetslivet, och så kan det fortsätta länge eftersom födslotalen varit så dåliga senaste decennierna.

https://www.youtube.com/watch?v=rXK8w0WGRrw&ab_channel=JoeBlogs
Om inte Ukraina lyckas knäcka Ryssland på slagfältet så kommer Rysslands demografiska katastrof att göra jobbet. Det kommet liksom ske per automatik.
Citera
2024-01-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Om inte Ukraina lyckas knäcka Ryssland på slagfältet så kommer Rysslands demografiska katastrof att göra jobbet. Det kommet liksom ske per automatik.

Förhoppningsvis. Men lär väl ta lite tid. Hade gärna sett att det skedde medan kriget pågår.
Citera
2024-01-09, 20:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Enig. Om 15-20 år är Ryssland inte något stort hot jämfört med idag, på grund av demografi och långsiktiga effekter av kriget, och låg handel med Europa. De kommer antagligen ha en medioker utveckling. Tyvärr Europa också, men inte helt så kass som Rysslands.

Såvida inget händer som vänder utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in