2024-01-09, 19:51
Avslutad
Om man är överviktig och söker dietist vad kan dom hjälpa till med?

Är det värt, kostar ju 300kr besök nuförtiden

Borde det inte finnas nån bra app eller hemsida där man kan lära sig samma saker?
Citera
2024-01-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Om man är överviktig och söker dietist vad kan dom hjälpa till med?

Är det värt, kostar ju 300kr besök nuförtiden

Borde det inte finnas nån bra app eller hemsida där man kan lära sig samma saker?
Helt gratis kan jag tala om för dig att enda sättet att minska i vikt är att göra av med mer kalorier än du äter.
Även de nya läkemedlen eller operationerna bygger på att göra av med mer kalorier än du äter.
Citera
2024-01-09, 19:56
Medlem
tastass avatar
om det är så att du verkligen inte vet att du ska äta mindre för att gå ner i vikt kan det vara värt det.
om inte är det bättre du funderar på varför du inte äter på det vis du egentligen vet att du borde
Citera
2024-01-09, 20:09
Medlem
killdozer666s avatar
Helt ärligt, det en dietist kan hjälpa dig med rent informationsmässigt kan du söka på internet gratis. Viktminskning, olika kostråd, motionsråd, träningsschema, hälsoråd, kaloriräknare (om du vill ha det) finns det hur mycket som helst om på nätet. Det är rätt enkelt att söka upp även ren vetenskap om övervikt och kroppen och utbilda sig själv för att kunna välja och vraka det som är vettigt för just dig.

Min erfarenhet är dock att vid övervikt är det sällan man inte KAN något om kost, dieter, viktminskning (de flesta har bantat och gått upp i vikt om vartannat hela livet). Då kan en dietist stötta upp med att vara en fysisk människa man kan bolla saker med öga till öka, diskutera ditt egna specifika fall, få hjälp med provtagningar och tex medicinering om du behöver sådant (tex vid övervikt har man ofta förhöjd risk att få diabetes, högt blodtryck osv). Det som alltså är hjälpsamt är att det för en del personer upplevs som mycket lättare att ta till sig råd och göra livsstilsförändringar om de har någon som följer upp den, stöttar upp, fysiskt träffas och "kontrollerar" att du är på rätt spår.

En nackdel med dietister är att de ofta inte har så bred utbildning och ofta lever i "ät enligt tallriksmodellen" och rör på dig. Nuförtiden finns ju hur många dieter som helst, carnivore, paleo, lchf, atkins, vlcd osv osv. Dietister brukar inte vara så pigga på sådant utan kör på det klassiska "kalorier in, kalorier ut, tallriksmodellen så blir allt bra".
Citera
2024-01-09, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
om det är så att du verkligen inte vet att du ska äta mindre för att gå ner i vikt kan det vara värt det.
om inte är det bättre du funderar på varför du inte äter på det vis du egentligen vet att du borde

Det har jag faktiskt förstått
Energi in > Energi ut = Går upp i vikt

Vet inte riktigt hur jag ska använda den kunskapen?
Vad och hur mycket ska man äta i stället för Skrovmål, pizza osv?
Citera
2024-01-09, 20:23
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Det har jag faktiskt förstått
Energi in > Energi ut = Går upp i vikt

Vet inte riktigt hur jag ska använda den kunskapen?
Vad och hur mycket ska man äta i stället för Skrovmål, pizza osv?

Vad du ska äta istället beror lite på vad som passar dig.
Generellt skulle jag fokusera på att äta riktig mat oftare och snabbmat mer sällan.
Skriv upp allt du äter ett par veckor och försök räkna ut energiinnehållet med hjälp av någon av alla otaliga appar.
Vill du gå ner i vikt ska du äta mindre än du gör idag, välj en kosthållning som passar dig och kör.
Citera
2024-01-09, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Vad du ska äta istället beror lite på vad som passar dig.
Generellt skulle jag fokusera på att äta riktig mat oftare och snabbmat mer sällan.
Skriv upp allt du äter ett par veckor och försök räkna ut energiinnehållet med hjälp av någon av alla otaliga appar.
Vill du gå ner i vikt ska du äta mindre än du gör idag, välj en kosthållning som passar dig och kör.

Jag brukar nästan aldrig laga mat, så därav vet jag inte riktigt vad som är bra för att gå ner i vikt.
Därför hade det varit bra med nån app eller liknande som lärde ut sådana recept typ
Citera
2024-01-09, 20:29
Bannlyst
Debut och kredit, det är inte svårare än så.

Kalorier.se är ett bra ställe att besöka, börja räkna kalorier och promenera

Det finns ingen anledning att uppsöka sjukvården för sådant här , dom är ändå efterblivna och dåliga på sitt jobb.

Promenera, gå till gymmet och är hemlagad mat i mindre portioner på små tallrikar
Citera
2024-01-09, 20:38
Medlem
3Godisars avatar
Jag skulle bli extremt förvånad om en dietist på vårdcentralen kan hjälpa till med någonting över huvud taget.
Citera
2024-01-09, 20:59
Medlem
Loreias avatar
Räkna kalorier kan vara ett bra sätt att börja, behöver inte vara exakt men så man får en uppfattning om hur mycket man bör hålla sig runt för en dag. T.ex. jag som 35 årig kvinna som inte tränar en del hemma + promenader kan inte direkt hålla vikten om jag drar i mig en hel kebabpizza varje dag. Beroende på mängd ost, sås och storlek kan det bli närmare hela mitt dagsintag av kalorier.
Att dra ned på alla typer av drycker som innehåller socker så som sockrad läsk och sluta med socker i kaffet om man har den ovanan.

Om du tycker att det är mycket att ta in och svårt att veta vad som är vettigt tror jag att kontakt med en dietist kan vara bra för dig.
Citera
2024-01-09, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Debut och kredit, det är inte svårare än så.

Kalorier.se är ett bra ställe att besöka, börja räkna kalorier och promenera

Det finns ingen anledning att uppsöka sjukvården för sådant här , dom är ändå efterblivna och dåliga på sitt jobb.

Promenera, gå till gymmet och är hemlagad mat i mindre portioner på små tallrikar

Jag provade plugga ekonomi men hoppade av för jag tyckte det var skit tråkigt att hålla på med Debet & Kredit 😄
Sätta jävla siffror på höger eller vänster sida, gjorde det inte mer logiskt att dom betydde olika saker beroende på vilken konto klass det var häller ^^
Citera
2024-01-09, 21:59
Medlem
hockexs avatar
Ät mindre och härda ut, med tiden krymper både din aptit och din magsäck men det tar ett tag. Och blir du för smal kan du göra tvärtom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in