2023-12-04, 01:08
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Att folk inte duschar efter gymmet behöver inte betyda någonting. Många duschar när dom kommer hem.
Jag brukade cykla 5 km till gymmet så när jag var klar var jag ju tvungen att cykla hem, kändes bättre att duscha hemma med tanke på det. Och så slapp man ju riskera att stå i duschen bredvid någon jävla bög också.
Citera
2023-12-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Kan finnas ett gäng förklaringar till mer framträdande kroppslukt, även om jag inte själv har noterat samma sak som dig.

1. Mer kläder och andra textilier är gjorda i syntetiska material som inte andas lika bra som exempelvis bomull eller linne. I synnerhet i fast fashion-industrin är det mycket sopiga material som förekommer.
2. Det är faktiskt skadligt för hud och hår att tvättas för ofta. Man tvättar bort naturliga oljor som kroppen producerar som skydd, och blir också i förlängningen mer mottaglig för sjukdomar.
3. Människor med exempelvis hyperhidros kan svettas som en gris en kvart efter dusch. Det är inte möjligt för dem att vara nyduschade hela tiden, och de måste också få gå ut i samhället.
4. Man använder deodorant istället för antiperspirant, och vid fel tillfälle. Det skall helst användas på nytvättade armhålor, och hinna absorberas.

I synnerhet punkt 1 tror jag bidrar mycket till fenomenet! Skrubba regelbundet bort skrev- och armhålesvett med en grov blött handduk och använd kläder i ull eller i andra hand 100% bomull så ska det mycket till för att påtaglig lukt ska uppstå. Det är nämligen dessa ställen som luktar, öppna hudytor gör det i allmänhet inte, inget kan gro där i någon större utsträckning om man inte är extremt skitig.

Dusch gör fö. bara riktigt gott om man gör just detta också, skrubbar dessa svettgrodda ställen ordentligt för att få bort fett/bakterielagren. Tror många missar detta pga den falska "fräschhetskänsla" en heldusch står med.
Citera
2023-12-04, 10:05
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Jag förstår det som att TS önskar större underlag för smygfilmande i offentliga duschar till sina herdestundar ensam i källaren. Det kan ha något att göra med den minskade lusten att fläka hud offentligt.

Är det ett obligatorium i din klass att ni filmar er själva och varandra när ni duschar? Det var det bögigaste jag hört. Då förstår jag att vissa hellre går direkt från idrotten och luktar pungsvett resten av dagen. På min tid kunde man tvåla in förhuden i fred efter gympan och ingen stiod och stirrade. Vi var hela och rena, såg bra ut och luktade gott. Kanske bidrog till att vi hade framgång hos det motsatta könet. Hela nittiotalet var banne mig som ettt enda långt samlag. På den tiden var män män, och kvinnor hade små cykelbyxor och toppar som visade magen. Med nytvättade, Fahrenheit-doftande ollon bröt vi ny mark.

Till skillnad från dagens unga män som sitter och runkar framför sitt Playstation, marinerade i rövsmör medan de lyssnar på Andrew Tate och tycker att de har "rätt" till sex.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-12-04 kl. 10:13.
Citera
2023-12-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Ungdomar idag är verkligen jätteäckliga och det måste ändå vara föräldrarnas (dvs min generation) fel, som inte lärt dem/tvingar dem att fan tvätta sig.

Jag tror inte det har ställts speciellt mycket krav på dem överhuvudtaget.
Citera
2023-12-04, 19:23
Bannlyst
Skojar du? På 70-talet gick väl alla utan bh, hade fullt med finnar och stora svettfläckar under armarna och tuttarna.
Citera
2023-12-11, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MosterGunnel
Jag har en tonårsdotter, och jag håller med om att hon och hennes kompisar har en orimligt avslappnad inställning till personlig hygien. De duschar sällan, luktar svett och har bara i nya hårprodukter istället för att tvätta håret. Har stora hoodies som sällan tvättas.

Jag tror det hänger ihop med pandemin, då de vande sig vid att kunna sitta hemma i pyjamasen en stor del av dygnet. Alla höll avstånd och hade munskydd och kroppslukten märktes inte så mycket. Och så vande de sig vid att inte behöva duscha och tvätta m.m., och nu fattar de inte varför de ska hålla på och böka med sånt.

Helt otroligt. Fan så jag saknar det sportiga 80-talet. Edberg och Wilander luktade knappast svett, någon halvtimme efter matcherna dvs. Inte vi grabbar och tjejer heller, som gick på högstadiet då
Citera
2023-12-13, 18:10
Medlem
Jag känner inte till någon tjej som duschar på gymmet, och när jag tänker på det är det jätteäckligt.
Citera
2023-12-23, 22:56
Medlem
Hygrotorks avatar
Jag tror det är mer kläderna som kan vara ofräscha och lukta illa. Tycker dock det är ett värre problem med de som stinker parfym. Sjukast är ju när man går utomhus och någon snubbe passerar en flera meter bort samtidigt som man slås av en vägg av sliskig parfym. Då är jag ändå inte så känslig, mer än att jag noterar många lukter.
Citera
2024-01-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redoc
Jag känner inte till någon tjej som duschar på gymmet, och när jag tänker på det är det jätteäckligt.

Har förstått att många är rädda för att bli filmade av sina "kompisar" och förlöjligade på nätet.
Hurra för modern teknik..
Citera
2024-01-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Skojar du? På 70-talet gick väl alla utan bh, hade fullt med finnar och stora svettfläckar under armarna och tuttarna.

Jaså? Inte på mitt 70-tal. Vilket 70-tal levde du på?
Citera
2024-01-09, 14:23
Medlem
Loreias avatar
När jag flyttade ut från stan för att bo mer "lantligt" så slogs jag av hur en del ungdomar här är mycket sunkigare än i stan (och då menar jag inte förorter). Killarna täcker ibland över det med något som typ axe men dusch, deo och byte av kläder hade varit mer effektivt. Samt skitiga kepsar med något märke på som syftar till typ mopeder, traktorer eller liknande + moppe-musche och svarta prickar över hela näsan och kinderna.

Tjejerna täcker också över med något motsvarande som påminner om Date men har typ inte borstat tänderna, röker och har typ tre ton mer smink än tjejerna i stan samt lösögonfransar som ser ut som att man kunde gjort dom i slöjden
Citera
2024-01-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redoc

Kanske för att det ofta inte är jättefräscht och trevligt att duscha på gymmet heller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in