2024-01-08, 21:33
Medlem
olasvenssons avatar
Min bil står i garage och har gjort det i cirka 10-20 minus och under tre veckor. Jag börjar blir orolig över bilbatteriet. Borde jag koppla in en laddare som underhållsladdar bilbatteriet? Batteriet är nytt sedan hösten 2023.

Jag har inte kört bilen på tre veckor.

https://www.mekonomen.se/batteriladdare-mxs-5-0-ctek-10965748?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1-6sBhAoEiwArqlGPi24wjjs9VNz4woVkROwQGBJX1iyKWWn0KFD l0zP1gHnWsI_Jtc6OxoCgu0QAvD_BwE
Senast redigerad av olasvensson 2024-01-08 kl. 21:36.
Citera
2024-01-08, 21:38
Medlem
Räcker med att du startar o kör bilen en stund.
Citera
2024-01-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
https://www.mekonomen.se/batteriladdare-mxs-5-0-ctek-10965748?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1-6sBhAoEiwArqlGPi24wjjs9VNz4woVkROwQGBJX1iyKWWn0KFD l0zP1gHnWsI_Jtc6OxoCgu0QAvD_BwE
Kanonbra att underhållsladda med sådan laddare om det är så långt mellan du kör nån längre sträcka.
Tror det medföljer snabbkontakt som du kan montera på, så blir det lättare att få det gjort.
Citera
2024-01-08, 21:45
Medlem
Har just den laddaren... Min bil står ute å jag kopplar på laddaren ca en gång i veckan.eftetsom jag bara kör korta sträckor.. laddaren kan ju va på hur länge som helst då den går ner till undethålsladdning efter den laddat fullt.
Citera
2024-01-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseknasse
https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/batteriladdare-6-v-2-a12-v-4-a-2000045784

DEN RÄCKER utmärkt, det är en automatisk underhållsladdare. Om du vet att du inte ska köra bilen på par veckor sätt den direkt. Den underhåller batteriet automatiskt, du kan ha på den ett år om så.
Batteriet är jämt fullt, och det bästa
Ja precis.. Min har varit på i tre dagar nu
Citera
2024-01-08, 21:55
Medlem
che3s avatar
Jag har en sommarbil som står ute hela vintern (just nu en jävla snöhög bara) och jag har en laddare som är ansluten hela tiden, den stryper ner laddningen själv när det behövs.
Om det är rätt eller fel det finns olika uppfattningar, men när jag känner för det så startar jag bilen och den får gå på tomgång tills den blir varm, samma gör jag med min fyrhjuling som dock står i garaget jag startar den ibland.
Jag läste tror jag det var på tuben där en så kallad expert uppmanade att man aldrig skall provstarta fordon om man inte har för avsikt att åka med fordonet, jag vet inte hur sanning det är.
Men om man ämnar åka och fordonet då inte startar, så ger jag inte mycket för expertrådet.
Citera
2024-01-08, 22:02
Avslutad
Kan instämma att CTEK MXS 5.0 är en bra laddare. Använder den själv. Kolla bara i instruktionsboken först om du har känslig elektronik i bilen (typ alla nyare bilar) som kan ha någon begränsning i laddningsspänning och/eller ström.
Bor du långt norrut skulle jag tipsa att kika på MXS 5.0 Polar, samma laddare men som även kan ladda när det är -30 ute.
Citera
2024-01-08, 22:09
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Räcker med att du startar o kör bilen en stund.

Kör en stund? Man måste väl köra några mil för att bilen ska laddas upp?
Citera
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Kan instämma att CTEK MXS 5.0 är en bra laddare. Använder den själv. Kolla bara i instruktionsboken först om du har känslig elektronik i bilen (typ alla nyare bilar) som kan ha någon begränsning i laddningsspänning och/eller ström.
Bor du långt norrut skulle jag tipsa att kika på MXS 5.0 Polar, samma laddare men som även kan ladda när det är -30 ute.
De flesta laddare kan ladda när det är kallt, det stora problemet är om batteriet på grund av kyla kan ta emot laddningen, vilken laddare man då har mindre betydelse, men en riktig laddare som även kan göra underhållsladdning bör man allt ha.
På den gamla goda tiden så tog man in sitt bilbatteri så att det gick att ladda det ordentligt, ladda ett batteri som håller -30 grader är ingen höjdare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Min bil står i garage och har gjort det i cirka 10-20 minus och under tre veckor. Jag börjar blir orolig över bilbatteriet. Borde jag koppla in en laddare som underhållsladdar bilbatteriet? Batteriet är nytt sedan hösten 2023.

Jag har inte kört bilen på tre veckor.

Tre veckor ska inte vara några problem, så länge allt är friskt och den inte drar nån tjuvström.
Uppåt två månader bör du nog ladda lite.

Kör du bilen så se till att köra den ordentligt varm, den mår inte bra av att bara startas en kort stund och sen stå länge igen.
Citera
2024-01-08, 22:10
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Kanonbra att underhållsladda med sådan laddare om det är så långt mellan du kör nån längre sträcka.
Tror det medföljer snabbkontakt som du kan montera på, så blir det lättare att få det gjort.

Jag tror jag ska köpa en sådan laddare. Den verkar bra.
Citera
2024-01-08, 22:15
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseknasse
https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/batteriladdare-6-v-2-a12-v-4-a-2000045784

DEN RÄCKER utmärkt, det är en automatisk underhållsladdare. Om du vet att du inte ska köra bilen på par veckor sätt den direkt. Den underhåller batteriet automatiskt, du kan ha på den ett år om så.
Batteriet är jämt fullt, och det bästa

Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här