2024-01-08, 18:24
Medlem
notyourgrrlfriends avatar
Jag har ett helt gäng tatueringar + har tecknat i hela mitt liv och de senare åren har flera av mina teckningar hamnat på både min och andras kroppar. Så nu tänkte jag slå ihop två intressen och utbilda mig till tatuerare.

Men... Jag har ingen aning om vart jag ska vända mig för att få bästa möjliga utbildning eller hur jag ens ska börja.
Är det krav på yrkeshögskolan i samband med lärlingsplatsen? När jag läser på SRT står det att man "kan" söka dit men det är bara om man vill ha CSN?

Vad ska jag undvika och vad får jag inte glömma?
Jag har säkert tusen frågor men börjar såhär.
Hjälp?
Senast redigerad av notyourgrrlfriend 2024-01-08 kl. 19:04.
Citera
2024-01-08, 20:46
Medlem
Gridiots avatar
Tror du ska öva på vattenmelon, där slutar min kunskap.

..Eller utbilda dig inte i Sydkorea, för då måste du först bli läkare
Citera
2024-01-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Tror du ska öva på vattenmelon, där slutar min kunskap.

..Eller utbilda dig inte i Sydkorea, för då måste du först bli läkare

Haha tack för den nyttiga informationen
Citera
2024-01-09, 15:39
Medlem
Ännu en fråga.
Brukar lärlingsplatsen ha några förväntningar efter lärlingstiden? Tex att man ska hyra stol hos dom.
Citera
2024-01-25, 23:11
Medlem
ArtificialElegances avatar
Fråga en snäll tatuerare! Kan varmt rekommendera Veronica på Speakeasy Tattoo Parlour, Stockholm. Dra iväg ett DM till henne vettja.

https://www.instagram.com/p/CvFLUw0NBQX/
Citera
2024-02-17, 22:11
Medlem
Fenjal888s avatar
Det skadar nog inte att öva på lite grishud eller liknande hemma, så du får in vanan på skinn. Köp en maskin och öva, gå till en lokal studio och fråga dina frågor där. Det är möjligt att du får tatuera någon riktig människa extremt billigt i början, men var tydlig mot kunden att du är ny och därav priset, men visa ändå dina verk så de ser att du faktiskt kan. Många vill kanske bara ha en simplare tatuering där det inte behöver vara någon superrutinerad och det är utmärkt att öva på.

Många studios kan säger ta en provision så kan du jobba så lite/mycket du vill.
Citera
2024-02-25, 01:57
Medlem
prokaryotkungens avatar
Vad du än gör, börja INTE tatuera hemma. Ingen tatuerare kommer vilja utbilda dig då eftersom du har dragit på dig en massa felaktiga rutiner och arbetssätt som kan vara mycket svåra att komma till rätta med eftersom du "minsann har tatuerat redan och kan det här va".

Skaffa dig erfarenhet med olika övriga konstarter och bygg upp en portfolio som du går runt med till tatuerare.
Det var svårt förut att bli tatuerare, med branschen i recession nu så är det ännu omöjligare att få en lärlingsplats. Du ska vara extremt speciell och duktig.

Lycka till.
Citera
2024-02-25, 02:09
Avslutad
Att vilja satsa på att bli tatuerare 2024 känns som att satsa på Padelbutik....2024. T.o.m. de mest efterblivna börjar lessna på skiten. Bli tatueringsborttagare istället, där ligger framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in