Citat:
Nej, det är precis vad jag försöker förklara - att det är massor av parametrar som samverkar och inte en enskild. Det här förstår säkert alla. Och då har vi inte ens gått in på den genetiska bilden och hur den påverkar.
Japan består inte enbart av Tokyo's eller någon annan storstads businesskvarter och nattklubbsmiljö. Och att du blivit erbjuden en handskakning (om du nu någonsin varit i Japan) betyder inte att man erbjuder handen till vem som helst. En handskakning i Japan är något oerhört mycket viktigare än i västvärlden, och ingenting som man tar lätt på. Du har fel, och jag inser ganska omgående att du inte har varit i Japan eller förstår Japansk kultur. Man skakar inte hand i Japan. Man har en beröringsfri kultur. Precis som jag nämnde. Man kindpussas inte. Man kramas inte.
Att vara hälsosam och äta bra kost spelar alltid roll för förmågan att hantera en infektion bra. Precis som diabetes gör att man har sämre villkor. Som sagt massor av parametrar som spelar in åt båda hållen.
Japan består inte enbart av Tokyo's eller någon annan storstads businesskvarter och nattklubbsmiljö. Och att du blivit erbjuden en handskakning (om du nu någonsin varit i Japan) betyder inte att man erbjuder handen till vem som helst. En handskakning i Japan är något oerhört mycket viktigare än i västvärlden, och ingenting som man tar lätt på. Du har fel, och jag inser ganska omgående att du inte har varit i Japan eller förstår Japansk kultur. Man skakar inte hand i Japan. Man har en beröringsfri kultur. Precis som jag nämnde. Man kindpussas inte. Man kramas inte.
Att vara hälsosam och äta bra kost spelar alltid roll för förmågan att hantera en infektion bra. Precis som diabetes gör att man har sämre villkor. Som sagt massor av parametrar som spelar in åt båda hållen.
Jag har jobbat åt japanska företag i Sverige och baserad i Asien och även under begränsad tid i Tokyo.
Jag har bokstavligen fått utbildning i Japanska seder och kultur.
Jag har rätt, faktum är att man kan som västerlänning förolämpa en Japan om man bugar och INTE skakar hand.
Din bild av Japan är uppenbart teoretisk, googla Nomikai det kan bli rätt stimmigt.
Däremot kramas man inte, inte heller kindpussar är ok.
Sedan är frågan om inte det är svårare för en spanjor att acceptera än en svensk?
Det som säkert kan ha spelat in är att japaner är duktiga på att följa rekommendationer.
Men den stora skillnaden i dödlighet mellan japan och Sverige är jag övertygad om till stor del beror på deras goda hälsa. Precis som en anledning till att invandrare drabbades hårdare i Sverige berodde på deras ohälsa.